Gain på riaa

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Har i lengre tid undret meg over at flere riaa'er av nyere dato oppgis med gain i området 60 - 65 dB, som likevel sies å passe greit for pickup'er med utgangsspenning helt nede rundt 0,3 mV. Til sammenligning kan nevnes at Trichord Dino/Delphini er oppgitt med max gain 74 dB, mens 70 dB er anbefalt gain for pickup'er med output i området 0,25 - 0,4 mV.

Har også nevnt dette for andre her på sentralen som bruker riaa'er med gain i området 60 - 65 dB, bl.a Hovland HP100, men de opplever ingen problemer.

Spørsmålet mitt blir derfor om oppgitt gain på Trichord m.fl. kanskje er vel optimistisk og om det faktisk er slik at man kan klare seg utmerket med 60 - 65 dB?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Det avhenger selvfølgelig en del av hvor mye forsterking det er i resten av kjeden, inkl følsomheten i HT og lytteavstand ift ønsket lyttenivå. Ofte er det enklere å regne med antall ganger forsterking enn dB: dB=X ; 20dB=10X; 30dB=32X; 40dB=100X; 50 dB=316X; 60dB=1000X; 70dB=3162X; 80dB=10000X. Det er også et spørsmål om støy - 60 dB forsterking og SN på 75 dB, kan vær bedre enn 70dB forsterking og SN på 60 dB.

60dB på en PU med 200µV - 400µV ut gir med andre ord et nominelt «linjesignal» på 200mV - 400mV - dvs omkring det som ofte ble brukt som linjenivå i «gamledager». Med 70 dB forsterking havner vi på ca 630 mV og 1,26V. Med høyere forsterking kan det også bli mer krevende å holde en komfortabel overstyringsmargin.

mvh
KJ

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
Hei.Har selv hatt Clearaudio NanoPhono koblet til Denon DL103R. PU har 0,29mV og RIIA hadde fra 54 til 67dB gain i MC-modus.Brukte den ikke på maks,det ble en del høyere enn cd nemlig. Har nå 13x-stepup koblet til Copland sin innebygde RIIA,denne oppgis i manual til å være 2,0mV(1V output) Akkurat det skjønner æ ikkje heilt ::) Ka blir det i dB ? E vel normalt med ca 37-40dB i en MM-RIIA. Men egentlig så bryr det mæ ikkje så mye det her med gain,syns hovedproblemet e forskjellen i innspillingsnivå på nyere ting.Da blir plutselig forskjellen fra vinyl til cd stor. Når æ sammenligner en eldre cd med vinyl e nivåene ganske like og da e vel alt greit ;) "Loudness war" kan man vel ikkje styre likevel :)

mvh Filip

S

Stereo_Mono

Gjest
På min ASR Mini Basis 08 kan du stille i +6db trinn fra 30db til 72db. Med min Ortofon Jubilee (0.34mV) føler jeg at jeg får bra nivå på lik linje med CD med 66db forsterking. Støy med ASR sine RIAA er uansett ikke et tema, men absolutt hvert og ta hensyn til om du merker at deres RIAA øker SN mye oppover.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
digiman skrev:
På min ASR Mini Basis 08 kan du stille i +6db trinn fra 30db til 72db. Med min Ortofon Jubilee (0.34v) føler jeg at jeg får bra nivå på lik linje med CD med 66db forsterking. Støy med ASR sine RIAA er uansett ikke et tema, men absolutt hvert og ta hensyn til om du merker at deres RIAA øker SN mye oppover.
Din innstilling virker å stå i et rimelig forhold til 70dB til min Dynavector xx2 MkII (0,29mV) på min Trichord Delphini. Derfor synes jeg fortsatt at nevnte 60 - 65 dB gain, som mange riaa'er opplyses å ha, høres lite ut til pickuper med output rundt 0,3 mV.

S

Stereo_Mono

Gjest
K.H. skrev:
digiman skrev:
På min ASR Mini Basis 08 kan du stille i +6db trinn fra 30db til 72db. Med min Ortofon Jubilee (0.34v) føler jeg at jeg får bra nivå på lik linje med CD med 66db forsterking. Støy med ASR sine RIAA er uansett ikke et tema, men absolutt hvert og ta hensyn til om du merker at deres RIAA øker SN mye oppover.
Din innstilling virker å stå i et rimelig forhold til 70dB til min Dynavector xx2 MkII (0,29mV) på min Trichord Delphini. Derfor synes jeg fortsatt at nevnte 60 - 65 dB gain, som mange riaa'er opplyses å ha, høres lite ut til pickuper med output rundt 0,3 mV.
Enig i det K.H. 60db synes jeg ble for lavt med min PU i forhold til mine andre kilder.
Ønsker og ha en jevn nivå på mine kilder for å slippe minst mulige skvetne overaskelser ;)

Topp Bunn