Gallo reference 3.1

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
0
Hei

Dette er og en høytaler som jeg har fattet min interesse for.
ER det noen som har erfaringer eller synspunker på denne spennende høytaleren.

Mvh
Rune

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
yasman skrev:
Løp og kjøp!
Må si meg helt enig her! Kan ikke huske sist jeg var like fornøyd med et kjøp. Og de blir bare bedre og bedre for hver eneste dag! Skal prøve meg på Sub forsterkeren også!

Har hatt utrolig mye forskjellige høyttalere, men disse er helt riktig for meg. Både lydmessig og designmessig.

Så løøøøøøøøp og kjøp!

Mvh
Kjetil

U

utgatt60135

Gjest
Løp og høøøøøør!!!

Bare du vet om den passer din smak.

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
0
Takker for all respons hittil dette høres jo ut til å være en spennende høytaler.

Det er vel forøvrig ingen som vet om noen til salgs.

mvh
Rune

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
0
Har for øvrig tenkt å drive disse galloene med en Mcintosh 275.
Noen som har erfaringer med dette oppsettet.Er di en en vanskelig last?

Mvh
Rune

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
0
nOEN SOM HAR HØRT DENNE MED SUB FORSTERKEREN,OG OM DET EVENTUELT GJØR NOE OPPOVER I LYDBILDET OGSÅ.

mvh
Rune

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
298
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
vinyljazz skrev:
nOEN SOM HAR HØRT DENNE MED SUB FORSTERKEREN,OG OM DET EVENTUELT GJØR NOE OPPOVER I LYDBILDET OGSÅ.

mvh
Rune
Jeg har subforsterkeren!
Ja du merker det også oppover;særlig når det virkelig er behov for noe ekstra... Mest merker du det når du slår den av.....
Anbefaler en strømsterk forsterker til Galloene; de vokser enormt med det.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Lyngen skrev:
Løp og høøøøøør!!!

Bare du vet om den passer din smak.
Helt enig!!! Har hørt litt på Gallo 3.1 og hatt muligheten til å høre mere, men for min del er ikke det noe vits. Jeg faller ikke for 3.1 lyd iallfall. Men det er jo smak og behag som alt annet ::)

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Noen erfaringer med gallo og sub amp.

Når du endelig har sluttet å skru på alle instillingene ;) og får det til å stemme så er det helt uaktuelt å leve uten. For prisen på SA ampen så får du ett virkelig billig løft. Ellers så må du ha sub, mener nå jeg.

Du trenger mye krefter. Gallo spec er vel 88 db følsomhet, mener å huske at danske High Fidelity målte de helt ned mot 85 db.

Heving/tilt. Hvis du ikke sitter relativt lavt forran de (les står/går etc.) så bør de heves og i allefall tiltes noe bakover for at de skal åpne seg fra mellomtonen og oppover. Dette er i alle fall det jeg liker best.

Vinkling er de ikke så kresen på. Stort horisontalt sweetspot er bland deres styrker, men det kan spille inn på hvordan speisielt bassen sitter pga. refleksjon mot bak/sidevegg. Hos meg så spiller de også med best tightest bass med bassene vendt innover. Her må du bare prøve deg frem.

Mangel på dypbass uten SA amp eller sub og lite vertikalt sweetspot er deres svakheter, men dette lar seg jo løse.

De er mindre i virkeligheten enn inntrykk på bilder gir, alle som har sett de hos meg kommenterer dette, jeg ser på det som ett pluss så lenge de kan spille stort.

Lykke til, du blir sikkert happy med disse. Like frekke å se om 10 år er de sikkert også for de som liker utseende skal bemerkes, mao en opplagt invistering hvis du liker den noe 'avstemte' lyden. Jeg synes den er en meget god allrounder, men vær klar over at dette er feks. ikke noe dynamikk bombe. Du må høre på dette og gjøre ett valg basert på om du liker dette eller om du heller vil ha noe som er drar det litt mer ut i en eller annen retning. Som med det meste annet mao. ::)

MVh bob

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
0
Takker for alle svar så langt,jeg blir mer og mer fristet på disse høytalerene.Har den gamle modellen med en mellom tone og en 300 graders runddiskant og synes disse spiller helt kanon.
vurderer å selge disse så hvisst det er noen som er interessert er det bare å legge inn ett bud eller ringe meg eller sende en mail
Tlf 99480279 mail runjens2@broadpark.no
kostet 30000 nye for di jeg har nå
Mvh
Rune

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
298
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
men vær klar over at dette er feks. ikke noe dynamikk bombe.
MVh bob
[/quote]
Det forstår jeg ikke; hva har du da forsøkt av forsterkeri???
Med Burmester 991 var det ikke noen dynamikkbombe, men det er ikke noe problem med Gryphon Diablo:)

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Jeg forstod heller ikke dynamikk svakheten :p
Men DP og Hegel som jeg engang hadde fikk jeg utmerket dynamikk, dog mangel på noe annet igjen... ;)

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
yasman skrev:
men vær klar over at dette er feks. ikke noe dynamikk bombe.
MVh bob
Det forstår jeg ikke; hva har du da forsøkt av forsterkeri???
Med Burmester 991 var det ikke noen dynamikkbombe, men det er ikke noe problem med Gryphon Diablo:)
[/quote]

Bruker en Bryston 4bsst i dag. Sammenligner mot 2W watt rør på Avantgarde horn. Alt er relativt :).

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Gallo er også mine ører ikke en dynamikk bombe, som du korrekt påpeker bobbob. Sammenligner man med Avantgarde, Druid, Klipsch mm så kommer dette godt fram. Setter du dynamikk og trøkk høyest så er nok ikke Gallo den rette høyttaleren.

Lf

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Velger man forsterker med omhu er galloene uslåelige til prisen! De er så transparente at det er ekstremt lett å høre endringer i kjeden(såfremt man er godt kjent med dem da, som jeg er :)). Bryston hadde jeg på disse, og det spilte bra. Men dette med strøm kan ikke nevnes for ofte - det er DET de liker å spise. Etter ASR kom i hus kan jeg ikke si at det mangler dynamikk i det hele tatt, men horn blir det selvsagt ikke :D På den annen side spiller de ikke farget live-lyd av hele samlingen din heller, men er lojale til kilden. Det være seg cd eller vinyl.

Har jo etterhvert også fått meg SAen og som det blir sagt her, det er umulig å gå tilbake. Rommet blir større i tillegg til at bassen selvsagt blir dypere, alt fremtrer med enda mer luft rundt seg enn tidligere. Slik oppleves det ihvertfall.

Anbefales fortsatt på det varmeste! Løp og kjøp er et greit råd.

O.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
håper å få disse i hus jeg og etterhvert, har vært å fått hørt en del demoer i det siste, og har ikke funnet noe i prisklassenog noe over som jeg har likt bedre på noe vis. :)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Den eneste høyttaleren som nesten fikk meg til å gå en annen vei var Avantgarde Uno...og Duo...men så så syntes jeg det ble litt vanskelig når jeg lyttet til egen musikk, som er alt fra samtidsmusikk, elektronika a la Deathprod & Biosphere & Deadbeat, rock etc til (og det låter fantastisk på horn og rør) jazz a la Stanko, Miles ++. Horn og rør forfører voldsomt, men så klør det noe jævlig etterhvert :D Så jeg er godt fornøyd med de små raringene en god stund til...til reference 4 kommer ;)(5ern blir for voldsom i stua, men hvem vet når man får lyttet til et par...)

O.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.025
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
ELEL6200 skrev:
Gallo er også mine ører ikke en dynamikk bombe, som du korrekt påpeker bobbob. Sammenligner man med Avantgarde, Druid, Klipsch mm så kommer dette godt fram. Setter du dynamikk og trøkk høyest så er nok ikke Gallo den rette høyttaleren.

Lf
Leste denne tråden nå, og ser at flere nevner at dynamikken ikke er den beste på disse.

På tester i både inn og utland blir jo dynamikken påpekt som fantastisk, eller i minstfall veldig bra...

Hvem har rett, og hvem har feil? Hvilke kilder og forsterkere har dere testet disse på? Er det her feilkilden ligger?

Mvh
NysgjerrigPe(te)r

K

KindOfBlue

Gjest
Avhenger vel av hva folk tror dynamikk betyr når det gjelder høyttalere ...

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Peter skrev:
ELEL6200 skrev:

Lf
Leste denne tråden nå, og ser at flere nevner at dynamikken ikke er den beste på disse.

På tester i både inn og utland blir jo dynamikken påpekt som fantastisk, eller i minstfall veldig bra...

Hvem har rett, og hvem har feil? Hvilke kilder og forsterkere har dere testet disse på? Er det her feilkilden ligger?

Mvh
NysgjerrigPe(te)r
- jeg benytter disse sammen med et sett Classé pre/power combo og opplever krefter og dynamikk nok. Har også nylig forsøkt dem med en nyanskaffet Manley Stingray og må tilstå at dynamikken både mikro & makro oppleves noe bedre via denne på tross av færre watt, rør osv...ihvertfall så lenge volumet ikke er for høyt. Som beskrevet endel steder trenger disse strøm og krefter. Classe komboen spiller med bedre kontroll og betydelig bedre bass kontroll, men oppleves noe mindre levende enn de betydelig færre rørwattene. Er en sub utgang på forsterkeren og skal prøve 300wattern på svingspole 2 og se hva som skjer...

Problemer relatert til dynamikk er nok relatert til forsterker utstyr og rom/plassering.

- støtter også siste innlegg. En felles begrepsplattform er bra...

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
Avhenger vel av hva folk tror dynamikk betyr når det gjelder høyttalere ...
Trolig et helt korrekt utsagn KindOfBlue.

Amplityde, frekvens og klangfarge + endringer .....bevegelse, kraft, variasjon ++++++.

....og hvis ikke jeg har dynamikk i Gallo'ene, så er jorden flat! ...bare så det er sagt. ;D...hehe.

Læren om styrkegradene i lyden (dynamikk) finnes sikkert i en aller annen tråd på forumet.
- Jeg fastslår at jeg opplever dynamikk så det holder!

GIzO

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2006
Antall liker
72
Sted
Larkollen
Torget vurderinger
6
Jeg opplever på ingen måte noe mangel på dynamikk i mine Gallo´er heller,
men må si at de våkna langt mer til liv når jeg skifta ut Parasound Halo (p3 og A21) settet med et voldsomt Usher sett (P-307A og R-3.0S). Strømreserver i bøtter og spann er nok stikkordet! ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har rett ;D

Men det er klart det er forskjell på horn med 101 db følsomhet og en konstruksjon som Gallo(og de fleste andre for den del).
Gallo har meget gode dynamiske egenskaper i mine ører, og i motsetning til disse hønna spiller den ufarget og er langt mer lojal
til kilden! Nøkkelen til å få liv i dem er som nevnt forsterkeri med strømreserver - jo mer dess bedre!

O.
Peter skrev:
ELEL6200 skrev:

Lf

Mvh
NysgjerrigPe(te)r

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.025
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Takker for svar.

Forstår det slik at det er enda litt mer dynamikk på 3.1 kontra 3.0. Er det store forskjeller på disse? Og eventuellt hva?

Har et par 3.1 på hånden som jeg skal få i løpet av sommeren tenker jeg...

C

Cyber

Gjest
Da har jeg hørt (og bestilt) et par 3.1 og de som ikke synes de spiller dynamisk tror ikke de har forstått hva dynamikk er.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Da har jeg hørt (og bestilt) et par 3.1 og de som ikke synes de spiller dynamisk tror ikke de har forstått hva dynamikk er.
Gratulerer "Cyber" - og er det ikke godt å vite at Gallo'ene (i de aller fleste oppsett) har enda ett gir å gå på med SA Amp'en......

Mvh Jan P.

C

Cyber

Gjest
Har forhørt meg litt rundt, blant annet med John Potis som har skrevet Gallo 3.1 reviewet på 6moons.com, og han mente at dersom jeg hadde ganske mye strøm på dem fra før så burde jeg heller investere i 2 gode subber i bunn. Litt begrenset hvor mye den stakkars 10-tommeren kan få til i den lille gryta den står i.

Ellers satt jeg helt i transe da jeg slengte i den ene plata etter den andre på 3.1 - helt utrolig lydbilde - spiller jo nesten som en elektrostat på mange måter. Instrumenter var jo også utrolig realistiske. Akk som jeg gleder meg!

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
Kan man oppleve en reduksjon i dynamikken dersom man kun bruker èn forsterker, men feilaktig har satt jumpere mellom terminalene?

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Har hatt disse et par års tid og som det står skrevet her og der...de trenger kraft...men da mangler det heller ikke på dynamikk. Opplever også bra dynamikk i diskant & mellomtone med 20w rør, men noe mer trengs for å få ut det fulle potensialet i helle registeret. Kort fortalt bassen blir mindre kontrollert og noe mindre definert med lite kraft.

Har forsøkt dem med en gammel Cyrus Two og det fungerte betraktelig dårligere kontroll messig enn mitt nåværende Classe effektrinn. Har også forsøkt dem med min integrerte rør sak fra Manley. Kanskje noe bedre diskant & mellomtone, men bassen er mindre kontrollert...kraft er et nøkkelord...

Det finnes et tweak type sette inn en motstand over sub-terminalene...ikke forsøkt det enda.

10" bass er ikke mye til store rom selv med ekstra forsterking...ta det i betraktning. I min verden er det 20kvm+ i denne sammenheng...

Uansett - om rommet ikke er for stort er dette definitivt referanse ht...

Under 20kvm...konge... :-D

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
cybervision - du vil bli konge :-D

- evt. ta kontakt så er det mulig med en lytt. I hvertfall i Oslo.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Har forhørt meg litt rundt, blant annet med John Potis som har skrevet Gallo 3.1 reviewet på 6moons.com, og han mente at dersom jeg hadde ganske mye strøm på dem fra før så burde jeg heller investere i 2 gode subber i bunn. Litt begrenset hvor mye den stakkars 10-tommeren kan få til i den lille gryta den står i.

Ellers satt jeg helt i transe da jeg slengte i den ene plata etter den andre på 3.1 - helt utrolig lydbilde - spiller jo nesten som en elektrostat på mange måter. Instrumenter var jo også utrolig realistiske. Akk som jeg gleder meg!
Jeg startet også med to subber - riktignok ikke de største - men opplevde at SA-ampen tilførte den lille ekstra touchéen - fylde.
Kan legge til at jeg spiller nok i et rom som nesten er 3 x dine kvm, samtidig som jeg er skrekkelig glad i dypbass.

Du skal heller ikke undervurdere "gryta" - det er plass til mer suppe i den enn du aner ;D, - det har du nok opplevd allerede.

Mvh
Jan P.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
janb skrev:
Det finnes et tweak type sette inn en motstand over sub-terminalene...ikke forsøkt det enda.

Har gjort en rekke forsøk med alt i fra 10W-10Ohm, 15Ohm og 22Ohm uten at jeg følte at jeg oppnådde ønsket resultat.
- Dog er ikke Ohms lover mitt fagområde, men jeg kan ørene mine ihvertfall ;).

http://www.10audio.com/gallo_ref3-1.htm

Mvh
Jan P.

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
cybervision_ skrev:
Grattis med flotte høytalere! For å nyansere det jeg vel tidligere har sagt rundt dette ;) så mener jeg jo ikke at galloene er udynamiske, på ingen måte. Det jeg mener/mente å si er bare at de ikke er blant de 'aller mest' dynamiske, det er alternativer som rådyrker det enda mere, men at de helt klart har total egenskaper som gjør de til en veldig god høytaler og ikke minst til prisen.

Følgende 2 linker hvor Srajan Ebaen reviewer galloene og sammenligner de opp mot både Druid (mest) men også med referanser mot Avantgarde beskriver kanskje bedre hva jeg prøver å si.

http://www.6moons.com/audioreviews/zu/druid_5.html
http://6moons.com/audioreviews/gallo/ref3_3.html

Mot AG skriver han; 'The Gallos are also not as supernaturally dynamic, something you notice most during subdued playback sessions where their dynamic envelope flattens out a bit by comparison'. en sammenligning mot noe som nettopp rådyrker dette. Så får man selv velge om man trives med de andre egenkapene med AG, ikke alle som gjør det heller. Lignende veivalg bekriver han mot Druid, disse tingene burde jo egentlig ikke være noe bombe. Det kommer ann på hvilke vei man gjeonnom egne preferanser vil dra lyden, om noen, mange som som sverger til det siste også, uten å dra igang den diskusjonsballetten her, pls.

Ebaen endte vel også opp med å kjøpe gallo som er og blir en klassiker og med god grunn.

Jeg har fortsatt disse høytalerene og har ingen planer om å selge de heller, men har også horn og lav watt rør, 2 totalt forskjellige oppsett som både spiller ulikt og for meg fyller ulike behov. Dette synes jeg er litt av det som gjør dette med lyd og hifi så spennende, ikke noen tilhenger av at den ene eller andre skal være rett/best for alle, men det er nå meg. Andre igjen mener enkelt og greit at 'best er best' 8), jeg heller mer mot filosofien med at 'det beste av begge verdner er det beste fra begge verdner', i mellom der så har kalles det komprimiss. Slik er det i alle fall på mange andre områder, men duverden, det finnes mange ypperlige kompromiss. Nok om det.

Har egentlig ikke så mye mer å si rundt dette, vi må jo ikke krange her :), men følte for å nyanserer dette med dynamikk så det ikke skulle bli skapt ett annet inntrykk enn at de også er gode der når de får rette arbeidsbetingelser, men som sagt før; det finnes det som er enda råere på akkurat det området. 'Ingen dynamikk bombe' var kanskje en litt overdreven og uheldig bekrivelse uten videre forklaring rundt dette. Håper dette bedret seg noe.

Tror du blir meget godt fornøyd med ny-ervervelsen, gratulerer igjen.

Og til sist; selv med 18 kvadrat så er jeg helt sikker på at du har mer å hente med SA amp eller en sub eller 2. Er ikke det også litt kjekt ;). Hva som er best av SA amp eller sub skal jeg ikke mene no om, men SA ampen er i allefall en billig sak og den virker godt den.
bob

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Grumpy skrev:
Har gjort en rekke forsøk med alt i fra 10W-10Ohm, 15Ohm og 22Ohm uten at jeg følte at jeg oppnådde ønsket resultat.
- Dog er ikke Ohms lover mitt fagområde, men jeg kan ørene mine ihvertfall ;).
Det jeg lest om dette tweaket er at det vistnok skal endre karakteren i bassen noe ja. Jeg mener å huske at jeg stort sett bare har funnet delte eller ufulstedig nok kvalitetsheving av erfaringer. I allefall ikke noe unisont dette fiksa alt fenomen og jeg kan ikke forestille meg at det er i nærheten av hva eventuelt flere subber + sa gir/trenger jo større rummet er. Jeg mener at etter ha lest en del rundt dette for ett par år siden. så landet jeg på at jeg ikke gadd å prøve en gang, kanskje hjulpet av at SA ampen da allerede var i hus og rommet de står i er vel en 40+ kvadrat. Da er forskjellen med og uten så stor at jeg slo fra meg at dette tweaket kunne tilføre noe nært det samme.

God å se litt liv å tråden igjen :)

bob

C

Cyber

Gjest
janb skrev:
cybervision - du vil bli konge :-D

- evt. ta kontakt så er det mulig med en lytt. I hvertfall i Oslo.
Jeg? Konge? Det tviler jeg sterkt på! 8)

Nei, jeg valgte dem jo også fordi jeg ville ha "highend"-lyd som vi kaller det og jeg ville ha et par som kunne stå i 18 kvm og 35+ kvm om jeg skulle få ny stue.

Hva ligger SA-Ampen på egentlig?

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
cybervision_ skrev:
Hva ligger SA-Ampen på egentlig?
Jeg mener å huske at jeg fikk ett meget godt sommer tilbud av NAT Morten ca. 2 år siden på 6K, eller kanskje til og med 5, husker ikke helt. Den hadde listepris på 10 da. Har ikke skjekket nypris nå, men det jeg ville frem til er at han har i alle fall gitt bra rabatt på den før.

bob

Topp Bunn