Gamle høyttalerkontakter

Espino

Medlem
Ble medlem
13.11.2020
Innlegg
12
Antall liker
5
Sted
Skåtøy
Torget vurderinger
1
Hei og takk for et bra forum. Jeg har en utfordring kanskje noen her kan hjelpe med. Fram fra glemselen har jeg funnet mine gamle RAM LS3/5A fra 80-tallet. De spiller overraskende bra enda. MEN kontaktene bak er jo slett ikke egna til ”moderne” høyttalerkabler. Jeg har ikke lyst til å ødelegge det originale med å bytte kontakter, men det eneste som går inn er ganske tynn kabel. Finnes det kontakter som jeg kan bytte med uten å modifisere for mye? Evt. finnes det tynn kabel som er OK? Eller kan jeg lodde på noen cm ”overgang” med tynn kabel ytterst på høyttalerkablene, vil det ødelegge hele poenget med bra kabler? (Regner jo med det er ganske tynne greier inni boksene...) Noen forslag?
RAM.jpg
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Rogers LS3 5A.jpg

Jeg byttet på mine vintage Rogers LS3 5/A. De hadde noen simple terminaler som kun kunne brukes med banan plugger. Var en del kritikk av disse på den tiden. Ble kalt Britiske tåpligheter av enkelte. De løsnet og jeg bare byttet de ut. Men for ''seriøse'' samlere så har de sikkert beholdt de gamle.
 

Espino

Medlem
Ble medlem
13.11.2020
Innlegg
12
Antall liker
5
Sted
Skåtøy
Torget vurderinger
1
Fristende å bytte dem, ja. Utrolig "jalla" løsning til å være så gode høyttalere. Men som Motorhome er inne på, så ødelegger det vel litt av samlerverdien? Takker ellers for forslagene over, det løser problemet. Monster er nok enklest å få tak i, så tror jeg går for dem. Takk igjen, folkens!
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg hadde nok prøvd å skru ut stjerneskruene som holder braketten til terminalene og se hvordan det er gjort bak denne "pynteplata". Hva gjelder nostalgi så hadde jeg gitt blaffen i det hvis tilkobling hadde blitt lettere, kan vel ikke være verdt så store summer de høyttalera der uansett? Har bytta terminaler på såkalte "samlerobjekter" selv, der hele smæla havna i ovnen til slutt .... Varmen de avga var bedre enn lyden i de :)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Terminalerne er sandsynligvis store nok til at tage 0.75mm2.
Så hvorfor ikke prøve med 0.75mm2. Tror mange bliver overrasket over lydkvaliteten i 0.75mm2
 

Espino

Medlem
Ble medlem
13.11.2020
Innlegg
12
Antall liker
5
Sted
Skåtøy
Torget vurderinger
1
Da ble dette en utmerket løsning. Fant dem på Finn! Må forresten legge til at de originale kontaktene ikke var så "jalla" som jeg skrev tidligere. Med litt rens og WD-40, så virker de faktisk nokså robuste. Så MarkusH: Disse høyttalerene blir definitivt ikke peisved! ;)
Plugg.jpg
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Godt tips! Har klemmer også på noen gamle Redline HT fra B&O jeg bruker nå og da. Bruker Monster XP NW. De er tynne, men funker faktisk overraskende godt som HiFi kabel tross billige greier.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hvorfor ikke bare ta´ mål af den bracket som sidder i forvejen og finde noget tilsvarende med bedre "plugger"??
Som f. eks.:

HT.jpg
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Espino: Her har du flere veier å gå:

a( Bytt ut de gamle terminalene med NYE KLEMMER av samme type og dimensjon som de som er der. Sikker tilkobling, minimalt tap av originalitet.

b) Bygg om med nytt kabinett fra Moldova, nye terminaler og originale elementer/filter.

c) Som alternativ B, men med bedre komponenter i filteret/terminalene.

d) Rensing, reterminering og videre bruk- slik det virker som om du har gjort.
 
Topp Bunn