Det eneste jeg har igjen av Audio-Tronic nå, er denne modellen kalt Point one. Den har et 6,5'' Dynaudioelement og det omtalte båndhornet. Med 44mm tykke vegger blir ikke innvendig volum mer en 14,5 liter ( Bassrefleks ) men den låter detaljert og uanstrengt samt går ganske dypt i bassområdet.
Etter mange år som bortpakket har denne høyttaleren, Audio-Tronic Point One, kommet til heder og verdighet igjen. En kompis som lånte de klarte å ryke båndene, derfor stuet jeg de unna så lenge ( 4-5 år? ) En liten periode nå fikk jeg ånden over meg og prøvespilte med horn lånt fra et par CM3 Pro jeg har stående på loftet. Det låt bra, men litt avrundet/snillt. ikke helt så luftig og friskt som jeg husket de kunne låte. DynaBel viste seg å ha 4 stk reservebånd liggende, så de ble kjapt innkjøpt. De ser ikke helt ut som båndene fra CM3, de er ikke så blanke, og rillene er mye mindre/tettere. Det måtte jo bare prøves! Nå er riktignok alt i kjeden bedre enn sist jeg hadde disse fremme, kilde, DAC, forsterkere og kabler, men likevel. Du verden hvor fin diskantgjengivelse man får fra de gamle hornene med nye, friske bånd! Jeg ble sittende å spille musikk til langt på natt. Båndene utgjør jo både membran og spole på en gang, og veier ikke stort mer ( 6 mg ) enn luften de skal sette i bevegelse, så de blir svært raske. Kanskje de gamle båndene i hornene lånt fra CM3 burde vært strammet, eller lider av materialtretthet? Kanskje er de ikke originale, de heller, for jeg kjøpte mine CM3 brukt. Egentlig overraskende hvor stor forskjell det er på ulike bånd.
Skal du høre på høyttalere med dette hornet har de nok noen år på baken, og kan sikkert trenge stramming/justering. Ganske enkel operasjon å skifte eller stramme de. Jeg får gjenoppfriske gamle kunnskaper, og lære meg å lage bånd selv igjen ( koster omtrent ikkenoe ) for her er det tydeligvis mye å hente ved å prøve ulike folietykkelser, rifling og stramming ved montering.
For arkeologer:
http://www.soundfountain.com/amb/ribbon.html
http://www.soundimage.dk/Different-col/Ribbon.htm
Edit: Mer lytting har ført til konklusjonen: Diskanten er litt spiss/pågående, selv om den isolert sett låter svært bra. Men det mangler sammenheng, og den dominerer lydbildet for mye. Litt research har frembrakt at Gammabånd, som DynaBel naturlig nok solgte meg, vil oppleves slik i forhold til originale Audio-Tronicbånd. Sistnevnte tåler også mer ( høyere lydtrykk ) før de evt ryker. Heldigvis ser det ut som jeg får tilgang til et restlager av disse. Jeg fikk samtidig gode tips om korrekt montering, hvilket er pinlig nøye, samt noen enkle modifikasjoner jeg vil implementere når jeg skifter bånd igjen.
Skulle noen ha interesse av det kan jeg legge ved bilder av den forestående operasjonen.