Gammel Fisher forsterker

bjohnsen74

Fersking
Ble medlem
29.01.2014
Antall liker
0
11.jpg

Så min gamle Fisher forsterker hadde noe som het innebygget loudness, har forstått det slik at dette pusher diskant og bass ved lavere volum slik at ørene enklere skulle kunne høre hva som ble sagt eller spilt. Dette er jo ikke noe jeg foretrekker, og jeg har jo siden selvsagt kjøpt annen forsterker som ikke har dette innebygd. Men spørsmålet mitt er jo, etter Nivå 5 hvor denne loudnessen slutter, hva skjer da? Om jeg skrur opp til 6, er alt uten EQ da? (så lenge jeg har nøytral innstilling ellers selvsagt) Da bør jo lydbildet endre seg hørbart siden innebygget EQ forsvinner. Jeg hadde nok aldri denne forsterkeren høyere enn 2-3, så dette fant jeg aldri ut av. Ikke forsto jeg noe rundt lyd som tenåring heller. Er ikke lyden ubehagelig høy ved nivå 6 og oppover, eller ville den da gått tilbake til lavt nivå igjen?

På forhånd takk for svar!

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.097
Vis vedlegget 1077436

Så min gamle Fisher forsterker hadde noe som het innebygget loudness, har forstått det slik at dette pusher diskant og bass ved lavere volum slik at ørene enklere skulle kunne høre hva som ble sagt eller spilt. Dette er jo ikke noe jeg foretrekker, og jeg har jo siden selvsagt kjøpt annen forsterker som ikke har dette innebygd. Men spørsmålet mitt er jo, etter Nivå 5 hvor denne loudnessen slutter, hva skjer da? Om jeg skrur opp til 6, er alt uten EQ da? (så lenge jeg har nøytral innstilling ellers selvsagt) Da bør jo lydbildet endre seg hørbart siden innebygget EQ forsvinner. Jeg hadde nok aldri denne forsterkeren høyere enn 2-3, så dette fant jeg aldri ut av. Ikke forsto jeg noe rundt lyd som tenåring heller. Er ikke lyden ubehagelig høy ved nivå 6 og oppover, eller ville den da gått tilbake til lavt nivå igjen?

På forhånd takk for svar!
Hade Fisher rack som mitt første hifikjøp selv jeg. Loudnessknappen øker hele veien til maks, hvorfor tror du at den slutter på 5?
Bare å skru så langt du vil, du hører på høyttalerene om det blir for mye, da særlig om du spiller på høyt volum.

Sist redigert:

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
23.425
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Som beskrevet over.. Loudness helt til full pupp... Hadde en lik i stuen i barndomshjemmet.

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.372
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Hvis den er konstrueret som alt andet med fysiologisk volumekontrol, aftager loudness virkningen gradvist ved opdrejning. Her vist at ved 5, er virkningen helt væk.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.077
Torget vurderinger
1
Men spørsmålet mitt er jo, etter Nivå 5 hvor denne loudnessen slutter, hva skjer da?
Loudness-funksjonen er vanligvis degressiv. Den avtar når du øker volumet. Dette skjer (vanligvis) gradvis, og effekten opphører på høyt volum. Kjenner ikke din Fisher, men ut i fra markøren på fronten, så synes den også å være degressiv.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.097
Hvis den er konstrueret som alt andet med fysiologisk volumekontrol, aftager loudness virkningen gradvist ved opdrejning. Her vist at ved 5, er virkningen helt væk.
Kan ikke huske at min var sånn, men du har sikkert rett.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.097
Ser jo nå at det ikke er en egen loudnessknapp, står jo i teksten også, min feil.

Topp Bunn