Forsterkere Gammel kontra ny forsterker!

MackHans

Medlem
Ble medlem
05.02.2014
Antall liker
0
Er det stor forskjell på lydkvaliteten på nye forsterkere kontra gamle?
Har en Denon PMA1080R som jeg tror er fra tidlig -90 tall.
Så jeg lurer på om det er på tide å oppgradere den.
Spiller stort sett LP plater og lytter til radioen. Og en sjelden gang en CD.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er ikke så stor forskjell på lydkvaliteten på nye og eldre forsterkere. Du får mer lyd pr. krone i dag enn du gjorde før, men rent lydmessig har det ikke skjedd noe som betinger at du MÅ oppgradere. På samme måte som det allerede da forsterkeren din var ny - tidlig på 1990-tallet - fantes forsterkere som ganske sikkert var bedre enn din, vil du sikkert kunne finne nyere forsterkere i dag som er bedre enn din - men dette har ikke noen sammenheng med at din forsterker har blitt akterutseilt eller noe slikt.

MackHans

Medlem
Ble medlem
05.02.2014
Antall liker
0
Så f.eks å kjøpe en Onkyo TX-8050 Receiver til 3995,- vil ikke være noen oppgradering av lyd?
En bedre løsning er kanskje å gå for noe pent brukt til "halv pris". (En klasse opp)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Så f.eks å kjøpe en Onkyo TX-8050 Receiver til 3995,- vil ikke være noen oppgradering av lyd?
En bedre løsning er kanskje å gå for noe pent brukt til "halv pris". (En klasse opp)
Hva som er bedre lyd og en bedre løsning, må ørene dine avgjøre - i samarbeid med lommeboken din. Din gamle Denon regnes som en ganske OK forsterker i sin prisklasse, og en ny forsterker i den rimeligere enden av prisskalaen vil ikke nødvendigvis innebære noen oppgradering. Nå har jeg ikke peiling på hva en Denon PMA-1080R kostet for 20 år siden - men betaler du like mye for en ny forsterker i dag, vil du i gjennomsnitt - men ikke alltid - kunne regne med at du kan få LITT bedre lyd for pengene. Det er best å prøve før du kjøper.

Å gå en klasse opp - som du er inne på - vil normalt gi deg en oppgradering. Men en klasse opp på forsterkersiden, betinger gjerne en klasse opp på resten av utstyret - ellers kan du risikere at effekten av en klasse opp blir heller liten. Det spørs hvor du har den lydmessige flaskehalsen i oppsettet ditt. I forsterker? I høyttalere? I platespiller? Alt henger sammen med alt.

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Antall liker
236
Sted
Innlandet
Torget vurderinger
2
Hvis du skal oppgradere, ville jeg valgt sist nevnte..

MackHans

Medlem
Ble medlem
05.02.2014
Antall liker
0
Har et par Dali Blue 6006 HT.
Fikk mere bass ut av dem med min gamle Pioneer forsterker, før den tok kvelden.
Synes Denon forsterkeren har dårlig bass. Er usikker på hvordan andre merker er kontra
denon/pioneer.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har et par Dali Blue 6006 HT.
Fikk mere bass ut av dem med min gamle Pioneer forsterker, før den tok kvelden.
Synes Denon forsterkeren har dårlig bass. Er usikker på hvordan andre merker er kontra
denon/pioneer.
At du opplevde mer bass med en gammel Pioneer forsterker kan skyldes at denne Pioneeeren din ganske enkelt hadde dårligere kontroll i bassen enn Denon forsterkeren din. At du med Pioneer fikk en mer utflytende bass - tilsynelatende mer bass - i motsetning til Denonens kan hende litt tightere og mer korrekte - og bare tilsynelatende mindre - bass.

Jeg tror det kan være lurt av deg å se hele anlegget ditt i sammenheng. Disse DALI Blue 6006 var i sin tid helt greie budsjetthøyttalere - men ikke noe særlig mer - og du kan ikke vente deg all verden, selv med en ny forsterker.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Slenger meg på.Har hatt forskjellige Denonforsterkere.Den siste jeg hadde var en PMA 2000 AE.Prøv bruktmarkedet og se etter en slik en.Godt riaa trinn hadde den
også.Både MM-MC.Du burde nok kunne få en slik for 5-6 tusen.
Mvh Kenneth.

MackHans

Medlem
Ble medlem
05.02.2014
Antall liker
0
Noen som vet hvilket merke som har mest "punch" på bassen?
Og da spesiellt på lavere volum.
Ser mange forsterkere ikke har "loudness" funksjon.
(Noe som er bra når man spiller lavt)
Noen som har tips?
Prisklasse <10k.

N

nysjerrigper

Gjest
forsterker blir småplukk sammenlignet med de høyttalerene der spør du meg. selv den billigste forsterker har forvrengning titalls ganger lavere enn høyttaleren. + akustiske spredningsproblemer etc

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.114
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg synes vel det er ganske greit å gi råd her. Hvis den gamle Pioneer forsterkeren ga bedre lyd i høyttalerne så er vel svaret at trådstarter bør kjøpe en gammel Pioneer. Det er vel grunn til å tro at en gammel forsterker kan ha bedre innebygget riaa, og således passe bedre til trådstarters behov. Jeg ville (som alltid) gått for en eldre billig og gjerne stor forsterker/receiver.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
En 20 år gammel forsterker vil mangle punch i bassen. Den får du tilbake med å skifte ut elektrolyttene i strømforsyningen. De slites ut på en 15 - 20 år. Lett jobb for en som kan lodde, og lyttene koster lite.

Omtrent som å sette inn nytt luftfilter på bilen.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Du har vel egentlig fått svar på det meste - ikke minst av Ulf-B. Skal du generelt ha bedre lydkvalitet, synes høyttalerne å være det første du bør bytte. Deretter ville jeg ha satset på en separat RIAA.

• Liker
Reaksjoner: oct

MackHans

Medlem
Ble medlem
05.02.2014
Antall liker
0
En 20 år gammel forsterker vil mangle punch i bassen. Den får du tilbake med å skifte ut elektrolyttene i strømforsyningen. De slites ut på en 15 - 20 år. Lett jobb for en som kan lodde, og lyttene koster lite.

Omtrent som å sette inn nytt luftfilter på bilen.
Spørs om det er så mye å hente på å bytte ut kondensatorne på bare strømforsyningen.
Det er ganske mange andre kondensatorer på en forsterker.

Er usikker på om eksterne RIAA trinn er så mye bedre enn de som er i selve forsterkerne.
Men jeg er på jakt etter nye høyttalere.
Spørsmålet er bare hvilke, og hvor store. (6.5"/8")

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
Ja, det er svært mye på disse el.lyttene. Det er lett å høre før/etter et slikt bytte.

Kan ikke sammenlignes med å bytte andre komponenter.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Den forsterkerenheten hvor du kanskje finner de største variasjonene på lyden, er RIAA-trinnet. Og du ville vel ha mer bass?? Da ville jeg i alle fall ha forsøkt å finne en RIAA som gir nettopp det. Poenget er ikke nødvendigvis hva som er "best", men hva som passer deg best. :) Lykke til!

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
207
forsterker blir småplukk sammenlignet med de høyttalerene der spør du meg. selv den billigste forsterker har forvrengning titalls ganger lavere enn høyttaleren. + akustiske spredningsproblemer etc
Enig med dig, under forudsætning af at forstærkeren arbejder inden for sit tænkte arbejsområde. Ellers kan tingene hurtigt ændres:
-Klipning/manglende effekt/belastnnig, sker meget før man tror :cool:
-Aktivering af eventuelt sikringskredsløb.....slem lyd/voldsom forvrængning

Så samme forstærker kan lyde meget forskellig afhængig af omstændighederne....men let at teste ud/høre :)

MackHans

Medlem
Ble medlem
05.02.2014
Antall liker
0
Skrudde opp forsterkeren og sjekket hvike kondensatorer som satt der.
Det var Elna 8.2mF / 71V. (Se bilde)
Det er litt av et arbeid å komme til og lodde på nye.

Elna1_zpsf8f99cba.jpg

Topp Bunn