Gammel platespiler (Phillips 312)

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Hei
Er heilt ny her, ble medlem fordi det virker som det er høgt kunnskapsnivå her og eg har noen spørsmål

Var så heldig å få meg min første platespiller i helga for 200kr. Det er ein phillips 312. Den fungerer heilt fint utenom ein manglende lys på "33"knappen.

Har sittet her å hørt på pappas gamle plater nå. Veldi kjekt å sitte her å høre på plater som Smokie, focus, genesis, nasareth og slikt :) hehe.. Syns lyden er heilt grei utenom ein del knitring, men dette er vel platene.

Har lyst til å fikse litt på den ved å gjøre ting som å bytte kabel, picup\stift og slikt, men kan veldi lite om platespillere så eg lurer på om det er noen personer her som har lyst til å hjelpe meg med ting som blandt annet type pickup og stift og om det i det heiletatt er nødvendigt eller verdt pengene.

Takker for alle svar :)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Knitring kommer fra platen ja. Og du vet antagelig ikke hvor mye de der platene er slitt, så det kan være vanskelig å vurdere hvor godt pickuppen sporer utfra dem. Det enkleste er å få tak i en garantert god lp og høre etter om diskanten er perfekt gjengitt i begge kanaler. Hvis dette er tilfelle, er stiften iorden. Det er det viktigste. Pickuppen er hovedsaken, egentlig, det er den som har den vanskelige oppgaven med å lage lyd, og som primært avgjør lydkvaliteten. Armen bør ikke ha nevneverdig friksjon: Still trykk og antiskating til null, og den skal ha vanskelig med å komme til ro. Da er den fundamentalt iorden. Kabler spiller etter min mening mindre rolle, men unngå kjempelange eller kjempekorte da det kan påvirke diskanten på den pickup-typen som du sannsynligvis har der.No

PS
Bare spør mer. Fyr løs, og du sikkert kan få mange tips og innfallsvinkler. Har du kontroll over det med stifttrykk og hvordan det stilles, og sånt? Hvilken type pickup er det? Det vanligste stifttrykket er noe i retning av halvannet gram pluss-minus et halvt gram.

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Takker for kjempegodt svar :)
Eg har vel ikkje så god peiling på platespillere og korleis eg stiller den inn. Har stilt på loddet heilt bakerst på armen slik att den akkurat kommer "inn på" plata viss eg kan si det slik. Vet ikkje heilt korleis dette skal gjerast, men det skal vel være minst mulig trykk?

Eg er ikkje så veldig opptatt av kabler og slikt, men det er ein gammel og grå DIN-kontakt på den som eg tenkte eg ville bytte ut. Tenke og åpne spilleren og bytte "heilt innenifra".
Ein annen ting eg stusser litt på er att det ikkje er noko jording på spilleren? Men er ikkje noe nevneverdig Brumming\summing heller.

Tenkte eg skulle ta og kjøpe ei plate. Har sett litt på brukte på finn. Noen som har noen erfaringer med brukte plater kanskje? Kanskje eg skal ta og kjøpe meg ei heilt ny plate og, lurer på om det selger noe her på øya.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Om du bytter fra din-kabel til rca/phono kabel,bør du nok legge opp en ekstra jordingsledning ut fra spilleren.Din-kabelen har svært god jording i skjermen på kabelen,så så lenge du bruker den direkte inn i forsterker vil du neppe få problemer med brum.
Om du setter på en overgang fra Din til Rca,bryter du jordingen og kan få brum.
Sistnevnte er vel aktuellt om du bruker en nyere enn ca 30 år gammel forsterker som kun er utstyrt med Rca innganger ;)
-Men som nevnt,om du bytter hele kabelen til Rca,trenger du nok en ekstra jordledning til forsterker/ev Riaatrinn :)

Mvh Rune :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Det er ingenting å hente ved å bytte kabel. Skaff et rca-adapter om det er behov for rca-stikk, noen av disse har egen jordledning uten at det betyr noe heller. Rens stiften forsiktig med f.eks rødsprit. Sett spilleren på en vegghylle, det bedrer lydgjengivelsen.

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Eg har ein heilt ny yamaha 663 og bruker overgang til phono. Har lyst til å bytte kabel om ikkje dette krever alt for mye arbeid. Men yamahaen er ikkje jordet, så har det da noe for seg å jorde spilleren i yamahaen? Eller er dette bare ein slaks utjevning?

Rødspit? må eg ut med stiften da eller kan eg bare løfte armen og bruke litt papir med rødsprit på? Er det noe annet som kanskje bør renses, smøres eller noe?

Har ikkje mulighet for hylle i nærheten av recieveren, om dette skal bli aktuelt må det blir fra ein litt større avstand og da må eg ha ny ledning, men viss det er mye å hente lydmessigt på ei vegghylle bør eg kanskje gjør det?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.839
krissmp skrev:
Takker for kjempegodt svar :)
Eg har vel ikkje så god peiling på platespillere og korleis eg stiller den inn. Har stilt på loddet heilt bakerst på armen slik att den akkurat kommer "inn på" plata viss eg kan si det slik. Vet ikkje heilt korleis dette skal gjerast, men det skal vel være minst mulig trykk?
Du skyver det lille loddet på armen så nær armfestet som du kan. Deretter så skrur du på loddet bak på armen til den er "vektløs" Når dette er gjort så skyver du det lille loddet 2 streker fremover. Da har du ca.2 gram stifttrykk som er det pickupen på den spilleren trives best med.

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Vurderer å kjøpe ein ny pickup til spilleren, leser at fra gp400 pickupen som står nå til gp401 er det tydlig bedre lyd, men eg aner ikkje hvordan eg skal finne ein passende pickup og stift som passer og som ikkje koster skjorta.. Noen som kan hjelpe meg i denne "jungelen" av pickuper og stifter?

Blir litt mye spørsmål og mas her nå, men syns dette med platespiller var ekstremt kjekt :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.839
400 og 401 pickupene er like, det er nålene som er forskjellige. Stikk innom en gammel radioforretning og sjekk om de har stifter. Er du heldig så finner de en 412 stift til deg. Den er Philips`s top of the line pickup, hvis en ser bort fra quadrofonipicupen de hadde.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Og glem jording og kabelbytte. Hvis Yamahaen ikke har jordingskabel så vær glad. Da er jord lagt til skjerm på signalkabel, og det er bare bra. Jeg vet ikke om noen som har hatt glede av kabelbytte på platespiller. Vet ikke hvorfor, men det gir ingen forskjell.

For å rense stiften trenger du en liten børste fuktet i f.eks rødsprit. Gammel mascarabørste kan fungere bra, men den må være rengjort. Du kan rense med stiften på spilleren. Børst i samme retning som platen går (mot deg). Hvis ikke kan du brekke nålearmen.

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Er ingen desverre ingen slike foretninger her på øyen, men må eg kjøpe philips pickup og nål eller kan eg bestille noe? fra f.eks needledoctor.com? Har lest noe om shure?

Takk for tipset, skal stjele ein mascara børste fra ein av søstrene mine=P hehe.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Philips er produsert av Shure sies det. Iallefall er det mange likheter. Jeg ville bruke den som er på, og hvis nåla ikke er slitt ville jeg bruke den også. Hvis den ser bra ut i mikroskop, og høres bra ut ville jeg bruke den. De gamle nålene er gode, -også på lyd.

Hvis nåla er svart og gjengrodd så kan du ta den av. Den sitter på en liten slede under pickupshellet. Hvis du tar tak med peke- og tommelfingernegl i fronten på pickupshellet og drar mot deg kommer sleden. Ikke mist den! Så fukter du et påpir med rødsprit og skrubber stiften med den fuktede papirkanten fra nålfestet og opp mot nålespissen. Men du skal ikke ha ti tommeltotter hvis du vil gjøre dette.

Jeg vet ikke om noen ny pickup som kan settes på denne spilleren med godt resultat. Hold deg til den, og kjøp evt en god nål - om nåla er dårlig.

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Eg syns i grunn det høres veldi bra ut, men eg trur ikkje eg har så veldi godt øre for lyd da. Sitter her med cerwin vega ls12 og det låter heilt topp i mine ører. Det sier vel sitt? heh.

Men du mener att viss eg skal bytte noe så holder det å bytte nål, og viss den er god har det lite for seg og det er vanskelig å få eit godt resultat?

Men er det noe vedlikehold eg bør gjøre med spilleren? noe som bør smørest kanskje?
`

Kjøpte faktiks ei heilt ny plate med AC\DC for å teste i dag, ingen knitring og kjempeflott lyd. Vertfall i mine ører. hehe.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
lpgear har endel philips nåler. har god erfraring med sjappa.

personlig liker jeg ikke rødsprit, forresten. har sett tilfeller av at limet som holder diamanten blir angrepet. vodka er muligens en tann bedre, hvis du absolutt vil ty til det sterke. pga av filtreringsmetoden er vodka også svært ren.
(det spørs om kjemi-rens er nødvendig egentlig. musikken rister løs det meste, og en tørr børste tar støvdotter. men her er altså delte meninger ute å går). no

ps
en god ide måtte være å få tak i en testplate med frekvenser opp til 50kHz og bruke som ultralydrens. vel, det ville sef funke best med stifter med moderne type slipning og svært høy mekanisk resonansfrekvens...

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
krissmp skrev:
Men du mener att viss eg skal bytte noe så holder det å bytte nål,

....

Men er det noe vedlikehold eg bør gjøre med spilleren? noe som bør smørest kanskje?

bytte til pickup av annet fabrikat krever at armen har standardfeste med to hull for skruer med 1/2 tommes avstand, og ledingsender som kan tres på bak på pickuppen. er man fingernem kan man sikkert improvisere noe. det er bare vinkelen/plasseringen som betyr noe, og at 'shellet' sitter godt fast.

smøring behøver du ikke sannsynligvis ikke tenke på hvis det ikke kommer gnisselyder fra lageret, eller den begynner å gå sakte, eller no. no

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Det er to festeskruer og det ser ut somom det er ca 1\2" mellom dei. Ser ut som det er slike ledninger som kan drars rett av på baksiden av pickupen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Ikke noe å smøre. Motoren på 312 er likestrøms - lavspenning (12 volt) og det er lite belastning.

Å bytte pickup er ikke å anbefale siden de fleste pickuper som selges i dag er dimensjonert for tunge s-armer. Du får for høy resonansfrekvens i nålearmen, med dårlig lyd som resultat.

Hvis nålelimet angripes av rødsprit så er kvaliteten på limet for dårlig uansett. Men det er ikke noe problem, da nåla på Philipsen ikke er limt. Det er hevet over tvil at du må rense nåla med sprit eller annet rensemiddel med jevne mellomrom. Pga av friksjonen mellom plate åg nål blir nåla svært varm i kontaktpunktet og små fragmenter av vinyl og skitt smelter fast på nåla. Da er rødsprit god å ha. Rødspritrådet har jeg fra danske High Fidelity - fra slutten av 70-tallet - i den tida kompetanse på vinyl var på det høyeste.

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Om det er delte meininger betyr vel det kanskje att det er små forskjeller?  Men får vel legge planen om "oppgraderinger" av spilleren på hylla, viss dette har lite for seg :)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Gjest skrev:
Ikke noe å smøre. Motoren på 312 er likestrøms - lavspenning (12 volt) og det er lite belastning.

Å bytte pickup er ikke å anbefale siden de fleste pickuper som selges i dag er dimensjonert for tunge s-armer. Du får for høy resonansfrekvens i nålearmen, med dårlig lyd som resultat.

Hvis nålelimet angripes av rødsprit så er kvaliteten på limet for dårlig uansett. Men det er ikke noe problem, da nåla på Philipsen ikke er limt. Det er hevet over tvil at du må rense nåla med sprit eller annet rensemiddel med jevne mellomrom. Pga av friksjonen mellom plate åg nål blir nåla svært varm i kontaktpunktet og små fragmenter av vinyl og skitt smelter fast på nåla. Da er rødsprit god å ha. Rødspritrådet har jeg fra danske High Fidelity - fra slutten av 70-tallet - i den tida kompetanse på vinyl var på det høyeste.
fint at du korrigerte meg med hensyn til limet, gjest. (men det er verdt å tenke på at om han kjøper en ny nåleinnsats idag, så vil det være en erstatningstype som kan være en smule anderledes satt sammen).
jeg tviler forresten på at hf har anbefalt annen sprit-type en isopropanol (forbehold om skrivemåten), som er noe helt annet enn rødsprit.

mht pickupper som krever en tung arm så er det verdens minste problem. bare legg til litt masse ute ved pickuppen. det er et glimrende sted for litt ekstra masse, da det bidrar til å holde pickuppen i ro. en klump plastilin, en mynt festet med smeltelim osv, anything goes. rent bortsett fra at det også idag finnes det glimrende pickupper som går godt sammen med en lett arm. no

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Jeg tror ikke Philipsarmen vil ikke være solid nok til vektøkning. Den stivere nåla sender resonanser fra seg i større grad enn den gamle myke. Vil lagrene mestre den økte massen? Da har du det gående med ulyd som forplanter seg i systemet. Men hvorfor mekke med det som fungerer? Elementet er jo optimalt til armen, og da er det lite intressant å bytte.

Joda, -rødsprit var det til nedsmussede nåler. Til vanlig -rens med isopropanol - det er greit.

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
kjøper meg rødsprit i dag uansett eg. Sikkert greit å ha i hus uansett;-) Man vet aldri hva man får brukt for. hehe.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
krissmp skrev:
kjøper meg rødsprit i dag uansett eg. Sikkert greit å ha i hus uansett;-) Man vet aldri hva man får brukt for. hehe.

Jeg toer mine hender (i vodka). No

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Gjest skrev:
Jeg tror ikke Philipsarmen vil ikke være solid nok til vektøkning. Den stivere nåla sender resonanser fra seg i større grad enn den gamle myke. Vil lagrene mestre den økte massen? Da har du det gående med ulyd som forplanter seg i systemet. Men hvorfor mekke med det som fungerer? Elementet er jo optimalt til armen, og da er det lite intressant å bytte.

Joda, -rødsprit var det til nedsmussede nåler. Til vanlig -rens med isopropanol - det er greit.

Gjest, 5-15 gram øket masse ute ved pickuppen er da for ingenting å regne mht øket belastning på lagre og arm! Man kan også plassere massen slik at den demper vibrasjoner. Lutter fordeler.

Tilbake til det med å bruke rødsprit og isopropanol om hverandre: Si meg, har du kikket på en nål som er renset med sistnevnte? Faktisk et den fullstendig skinnende ren og blank! Sannsynligvis vil det samme være tilfelle om du børster den med zalovann. Hvorfor grise det til med rødsprit som gir masser av mineralske avleiringer?
Et lag med skitt på stiften kan man oppleve dann og wann, javel, men det er ingenting som "smelter fast på diamanten". Hvis den ble så varm at den kunne smelte vinyl ville vi rett og slett ikke kunne spille lp platen om igjen og om igjen, uten at rillene ble deformert. No

PS
Om deformasjon av rillene, rent generelt:
Rillene blir primært deformert om det er skarpe kanter på diamanten, eller om den er svært skjevt montert. Ellers er det vist (ved bruk av elektronmikroskop) at rillen tåler langt over tusen avspillinger, hvis bare diamenten er helt iorden og godt polert, rillen ren.

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Magasinet.net har stifter til denne og det meste av utskiftbare nåler for de siste 30-40 årene. Og det til levelige priser. Mvh....

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Hvordan vet eg att diamanten er som den skal og ikkje ødelegger platene? Dette hadde jo vert veldi surt om platene mine slites mer enn nødvendigt.
dr.No mener du det holder med zalo vann?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Vodka er sikkert bra det, bare den er sterk nok.

Tror ikke jeg ville eksperimentere med plastilina og masse. Kan godt hende lagrene tåler det, men du får iallefall økt friksjon med økt masse, og det er vel ikke av det gode? Ikke med en myk pickup.

Eneste nye pu jeg vet om som passer er en AT til ca 1500,- kroner - men det er over hva jeg ville koste på denne, så lenge det sitter et utmerket element fra Philips på fra før.

Mineralske avleiringer? I hvilken størrelsesorden? Ubetydelig. Rødspriten er jo på mere enn 90%, dvs temmelig ren. Vodka er vanligvis på 40% og dermed ikke særlig ren.

Jeg snakker om vinylrester og skitt i rilla, ikke at rilla i seg selv deformeres.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
krissmp skrev:
Hvordan vet eg att diamanten er som den skal og ikkje ødelegger platene? Dette hadde jo vert veldi surt om platene mine slites mer enn nødvendigt.
dr.No mener du det holder med zalo vann?
Altså la oss tenke etter: Hvis stiften er slitt og den fine, buede, glatte diamanoverflaten har begynt å bli kantete, så vil den ikke greie å følge de fineste utsvingende i platerillen. Right? Samme om det er slått et stykke av diamanten (diamant er et hardt men sprøtt stoff), og det samme om nålefanen er blitt bøyd merkbart ut av stilling. Men hva skjer når stiften ikke kan følge de fineste rillene? Jo forvregning, naturligvis. Det er derfor jeg sier: Ta noen nye, gode plater og hør grundig på hver kanal etter tur. Hvis du hører en uforvrengt, naturlig lyd, som er myk og luftig i diskanten når musikken er myk, og kratftig men uten skurr eller metallisk-het når musikken krever det, så er stiften iorden: Den følger rilleveggene godt nok. Det er viktig å vite at litt slitasje på diamanten ikke gir skurr i vanlig forstand, men en dårlig gjengivelse av frekvensområdet som ligger over den egentlige diskanten, det overtone-området som grovt sett er den siste oktaven av det hørbare frekvensområdet. Forvegning her gir en et metallisk skjær, som ikke ligner på noe man hører i virkeligheten. Tvert imot er det på dette området vinylen skal skille seg postitivt ut i forhold til CD mht naturlighet. ( Ellers er det jo ingen vits!!!)

Dermed mener jeg at selv et utrenet øre skal kunne høre om stiften erslitt, men det krever at man sørger for at det er rent osv, og at man setter seg ned og hører etter. og vet hva man skal høre etter. Metallisk skjær: Bytt stift. En kantete diamant skjærer sg brutalt gjennom de fineste rilleutsvingene og skadene er uopprettelige.
(Glem alt om å se i mikroskop, om du ikke har stående et elektronmikroskop i hobbyrommet; selve berøringsflatene på diamanten er så utrolig små at det praktisk talt er umulig å se når det begynner å danne seg små flatslipte områder her).
Det er andre defekter som sporadisk kan forekomme, for eksempel dempegummi som har blitt hard. Det vil gi håpløs sporing når det er kraftig bass i plata (skurring som ikke er til å ta feil av,og som ligner på den som skyldes for lite stift-trykk).
Kjøp et par stykker nåleinnsats, og ha liggende en ubrukt som du kan sette inn om du er i tvil. Vær nøye med å ha nok trykk. 2g sa han som kjente den pickuppen.

Det er mye besvær om man vil ha mest mulig ut av sin vinyl. Enten gidder man ta seg tid til å rote med det, ellers så kan man heller ikke vente all verden. (vel, man kan ha flaks mer eller mindre). No

PS
Prøv med zalovann på børsten -en halv dråpe pr kopp vann vi skal ikke ha noe kliss- og se på stiften med lupe og med kraftig lys etterpå. Den vil antagelig skinne som en sol. Hvis ikke, prøv vodka eller få tak i isopropanol (samme som brukes til rensing av tonehoder o.l. mener jeg). Så er det altså rødsprit som ble anbefalt for gjenstridige tilfeller av gjest.
Det vil alltid være delte meniger på dette området. Bruk sunn fornuft, og ikke regn med at en person kan ha rett i alt!

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Tusen takk for kjempe godt svar og for att du tar deg tid til å svare så detaljert Dr.No. Blir nesten litt redd for å sette på ei plata nå i fare for att "diamant skjærer sg brutalt gjennom de fineste rilleutsvingene og skadene er uopprettelige". hehe. Men skal ta og sette meg med den nyinnkjøpte AC\DC plata og høre skikklig etter. Men når du sier kanal for kanal mener du da høytaler for høytaler? Skjønte heller ikkje heilt "den egentlige diskanten, det overtone-området som grovt sett er den siste oktaven av det hørbare frekvensområdet"?

Eg ønsker å få mye ut av vinyl. Syns det er veldi gøy, men problemet er ikkje lyst heller penger. hehe..

S

Slorbak

Gjest
:)

Har en slik 212 som er i meget god stand. Trenger ikke mye stell disse. Det en må passe på er at remma er i god stand. Vatring av spilleren er også nøye og ikke minst at den står på noe støddig.

De spiller meget bra disse med shure og philipsnåler og får den gode arbeidsforhold spiller den pokker meg meget godt.

Pink nevnte 412 nåla,den er min favoritt også.

Har hatt mange spillere her og 212 er hos meg enda. :)

Mvh Roar

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Ja, det er vel verd å nevne at Shure-nåler passer i Philipselementer. Samme dimensjon på kobberhuset som nålarmen er festet i. Pass på at plastfronten på nåla er av liten størrelse slik at det går an å skyve nåla på plass. Da kan du jo prøve en Jico SAS nål for Shure M 75. Den vil passe på Philipselementet og nåla vil funeger i denne armen.

http://www.export-japan.com/marketing/stylus/sas.php

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Satt meg ned å prøvde å høre litt etter på lyden i går, men syns det er vansklig å høre etter om stiften er som den skal. Skal ta og sette meg ned i dag også å høre etter. Men det beste er kanskje å bare kjøpe ny nål for å være på den sikre siden?
Hvor mye koster det å kjøpe slike nåler fra utlandet?

Hvordan vatrer eg spilleren da? Er det bare å legge eit vater på spilleren og rette den opp med noe?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Hvis nåla ser ren ut og lyden er fin kan du ta det rolig. Du vil høre det når nåla er slitt.

Sett opp en hylle som er i vater. Jeg har laget en enkel hylle av furu. Fungerer fint det.

En SAS Jico nål koster ca 6 - 700 kroner.

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Det med hylle blir vansklig for meg. ettersom heile Veggen fremme med høytalerene er dekt med lerret, stereobenk og høytalere og på sideveggen er det ei dør og på den andre sideveggen er det vinduer. Humm. Alternativet er å bytte benk og lage ei lav hylle, men dette blir ikkje med det første.

blir det på 600-700 kr totalt med frakt og slikt?

Da vil eg totalt ha brukt 900 kr på platespiller og det må da bære ein bra pris? Eller er det ikkje verdt pengene?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Da får du en god spiller med ny nål og den vil spille bedre enn de fleste intro-spillere, inkl P2/P3 i standardutgave. Det er bare du som kan avgjøre om det er verd prisen for deg. Du skal mangedoble prisen for å finne bedre.

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Det er litt vansklig for meg å vite om det er verd pengene. Eg har ingen andre platespiller å samenlikne med og eg veit ikkje hvor mye lyden vil forbedre seg ved kjøp av ny stift. I hovudsak er ein god platespiller vert meir enn 900kr for meg, så viss ein ny stift vil kunne gi meg det er det ikkje noe å stusse på for min del :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Hvis jeg har oppfattet deg riktig, så spiller den rent og fint. En god platespiller for 200 kroner er jo et bedre enn en god spiller for 900 kroner.

Mange "brukte" platespillere har levd et liv i reolen - uten å ha blitt brukt. Da trenger du ikke skifte nål, og nålene var gode på 70-tallet. Jeg har stor glede av de billigste Shure fra den tiden. De spiller renere enn mange vil like - tross konisk metallinfattet stift - ikke finslepet limt stift som er på moten nå. Jeg har noen slike også, og det imponerer ikke.

Jeg kjøpte nettopp et par 40 år gamle høyttalere. Etter å ha undersøkt de litt fant jeg ut at de er omtrent ubrukt. De spiller fint og detaljert - faktisk bedre enn noen av mine moderne høyttalere. Betalte ca 300kroner. Men de kostet flesk i 1970 da...

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Ja, ein god spiller til 200 er bedre enn ein like god til 900 kr. hehe..
Har fått vasket stiften nå, endte opp med lunka zalovann, ein mascarakost og litt papir. Ser ut til å ha fungert greit det. Stiften glinser ikkje, men trur lyden ble bedre :) Men ein liten zalovask på nazareth plata gjorde susen. heeh.

Det låter veldi fint i mine ører. Rent, klart og fint, så trur eg beholder stiften=) så kan eg heller bruke pengene på noen gode plater :)

Syns noen høye toner kan være litt skjærende, men trur ikkje det er stiften, heller høytalertype. Bassen virker også tight og fin.

Eineste er att det virker som det kommer litt meir lyd fra høyre høytaler enn venstre? lurer på om det kommer av att høyre høytaler står nerme ein vegg, mens venstre har noen meter til nermeste vegg. Skal ta og sette på ein cd og høre om det er likt.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Ja, en slik plassering gir mere i den ene kanalen som står nærme vegg. Dette gjelder i bassområdet. Prøv å få til lik avstand til vegger, og hold høyttalerene unna sidevegger - 1/2 meter er minimum. Så kan du forsterke bassnivået med å trekke høyttalerene inn mot bakveggen om du vil.

Hvis problemet skulle være i spilleren så kan du rense kontakter (også de i pu-sleden) med rødsprit - og her er vel nesten alle enige tror jeg.

Lykke til!

krissmp

Medlem
Ble medlem
27.05.2009
Antall liker
0
Det er lettere sagt enn gjort. hehe. Men det virker som om det ikke bare er bassen. Høres ut som om han synger mest fra høyre om ein kan si det slik. Har prøvd å vri på den høytaleren som står "uten" vegg litt meir mot lyttepossisjon.

Byttet på høyre og venstre ledning nå(rød på kvit og kvit på rød), og syns det blei meir liv i venstre, men det er vansklig å si? humm.. nesten som "lydbilde" blei bedre?

Topp Bunn