Gammelt klenodium, trenger info

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    262
    Antall liker
    337
    Sted
    Nevlunghavn
    Her om dagen fikk jeg denne gamle platespilleren av svoger, han hadde fått den overlevet for en god stund siden og skal ha kommet fra Oslo.
    Er det noen her inne som drar kjensel på denne rariteten? Den var nok en skikkelig high end spiller av sin tid vil jeg tro.
    Det står 1905 på pick up hodet. Jeg har ikke forsøkt å sveive igang for å finne ut om tallerkenen fortsatt sviver rundt.
    Noen som har en idé om hva dette er for noe?
    20240613_192743.jpg
    20240613_192810.jpg
    20240613_192836.jpg
    20240613_193143.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.203
    Antall liker
    61.815
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke noe om dette annet enn hva jeg finner på google her og nå.

    Det står jo noe på apparatet.
    Screenshot_20240613_202439.jpg

    Her er en med samme opphav.
    Sandvik Musikkhandel Christiania.



    5642671.jpg

    Her står både adresse og tlf nr, men det er vel tvilsomt om det nytter å ringe. 🙂

    Jeg tipper kabinettet er laget av en lokal møbelsnekker, og selve grammafonen og høyttaleren kannskje er av engelsk eller tysk opphav. Se etter stempler, inngraveringer, merkelapper osv.
    Det går sikkert an å finne ut noe om Sandviks Musikkhandel via historiske arkiver i Oslo kommune eller noe museum som kan tenkes å ha opplysninger.
    Jeg ser du har stifter også, så har du også "steinkaker" med 78 rpm, så er det bare å sveive opp en vals. 🙂
    Lykke til.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.774
    Antall liker
    23.821
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Interressant sak. En Paillard det der vel? Sveitsisk.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.342
    Antall liker
    35.330
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    De blir kalt Salonggramofon. Noen av dem hadde høyere kabinett med plass til noen plater også. Hornet/høyttaleren var montert bak dør(er) - eller som her med dekor foran åpningen. . Hele greia kunne altså lukkes og så ut som en skap/møbel når ikke den var i bruk.



    sg1.jpg sg2.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.774
    Antall liker
    23.821
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Paillard fun facts:
    1919: Under the direction of Albert Paillard and his uncle Eugène Thorens, Paillard became a limited company, Paillard & Cie.
    1963: Paillard acquired the Thorens gramophone business.
    1966: With the advent of transistors and increasing foreign competition, Paillard went into recession and Thorens again became a separate company.

    Jeg undrer meg fælt over at kabinettet har to horn. Kan det ene være til en Stirling varmluftsmotor? Paillard laget slike, men til dem trenger man ikke sveiv.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    628
    Antall liker
    884
    Sted
    Bodø
    Bare husk før du eventuelt begynner å sveive den opp for å teste den, at fjæra i disse ligger i en boks og er smurt med grease for at den skal gi lett ved opptrekk og avspilling.
    Denne greasen er garantert inntørket nå, så dersom ingen har smurt den opp på nytt, så risikerer du bare å ødelegge fjæra når du prøver å trekke den opp.
    Så det kan være en ide og sjekke den først.
    Bare husk at det er en laaaang stål fjær i en liten boks, så litt av hvert kan skje om du åpner den.
    Forsiktighet er påkrevet 😋
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn