Garrard 301, 401, eller Thorens TD123

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Ser at alle disse er populære blandt die hard vinylentusiastene. Hvilken av disse er mest ettertraktet,regnet som den mest vellydenede av disse osv ? Noen med erfaringer de kan dele?
Har ikke hatt noen av disse selv, og disse har alltid fasinert meg.

Skal selvfølgelig være TD 124 men fikk ikke redigert overskriften.

Sist redigert:

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
131
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Garrard 301 og 401 er i bunn og grunn veldig like. Loricraft sier at 301 er bedre bygd, mens 401 har en bedre motor. Jeg foretrekker selv 301 (av de to) fordi jeg liker hvordan den ser ut. Sannsynligvis finnes det ingen lydmessig grunn for å betale blodpris for en 301 når du kan få en 401 for halvparten.

I japan er 301 den mest ettertraktede av disse tre spillerne. Det betyr riktignok ikke at den nødvendigvis er "best".
Du kjenner kanskje allerede til at den største forskjellen mellom Garrardene og Thorens er at Thorens har et belte mellom motor og mellomhjulaksel.
Bortsett fra det er alle disse utstyrt med kraftig motor, tung tallerken, stivt chassis og solid lager.

Thorens har i tillegg muligheten for å frikoble tallerken.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
En veldig subjektiv mening men garrard er spilleren :)
301 eller 401
Har selv 301 og kunne godt live med kun den, ivarlo har 401, 124 og lenco som han har bygget om, kanskje han kan kommentere her.
Jeg har også lenco l75 men har ikke gjørt så mye for den, hvis det skulle kun stå en spillere her så er det klart garrard for meg.
Liker alle disse, men tror garrard har mer energi drive en 124 eller l75 mens de andre har andre fordeler.
Jeg bruker kuzma arm på min garrard, passer godt sammen synes jeg

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.912
Har selv valgt 301 og er kjempefornøyd.

401 har ikke samme karisma - for meg i hvert fall. Som nevnt over er vel konsensus hos Garrard ekspertene at 301 lyder best, 401 er "bedre" bygd. 124 skal også låte bra (nesten like bra som 301 ? :), men går for å være mer "fiklete", altså kreve hyppigere justeringer. Noen syns det er ok, jeg vil helst slippe.

Lenco er det for lenge siden jeg har hatt til at jeg vil uttale meg. Blodpris for 301 er overdrevet, hvis du har mulighet til å følge med over tid. Kjøpte min for etpar år siden for rundt 7.000 sek, med fin arm og pickup, samt en ok kasse.

Uansett, du er på rett spor! Alle disse spillerne vil gi deg masse herlig musikkglede. Lykke til!

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg har alle tre, og min personlige favoritt er Thorens Td124. Clutchen samt at den er relativt lett å arbeide med er vel tungen på vektskålen. 301/401 går nok stort sett noe mer stille, men vi snakker om marginer på velholdte spillere. Arm og Pickup på hver enkelt spiller gir større utslag på helheten en forskjellen drivverkene seg imellom.

Jeg ser du holder til på sørlandet. Jeg bor like utenfor Kristiansand. Om du har lyst til å høre dem ved en passende anledning, send meg en PM.

Mvh:
Stian

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Takker så langt for kjempefine innlegg. Da er jeg ihvertfall blitt litt klokere!
Til Boogie-Stian du vil definitivt få en pm:)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.539
Det kommer så veldig an på hva man liker,
men jeg tror ikke du går feil med noen av de nevnte spillerne
så lenge de er i god stand.
Jeg er veldig fornøyd med min 401,
og har ikke noe sug etter en "bedre" spiller ....

V

vredensgnag

Gjest
Alle tre er flotte spillere. Jeg ville tatt utgangspunkt i tilstanden til spilleren som "er for hånden," og brukt erfaring, nett og HFS for å sikre tips om beste oppsett av den man ender opp med. Veldig fornøyd med min TD124, og på utkikk etter både en "ny" TD124 eller en Garrard 301. Mitt nostalgiske DNA vil et stykke tilbake i tid når det gjelder HiFi.

Jeg brukte litt tid på å sette opp min TD124 første gang (og rødmer over hva jeg var fornøyd med de innledende rundene, i forhold til hvor jeg endte opp.) Nå er den nedpakket, men pakkes opp 3. september, for å gjalle utover ny heim. Da gjenforenes den med godt nedpakkede høyttalere.

Det er stor fryd å avspille musikk fra disse platespillerne.

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
49
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
2
Har noen anbefalinger til Pick up som låter bra på Garrard 401?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ser du har en Benz LP. Nydelig pickup! Men hvaslags arm tenker du på å bruke?

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Det kommer an på hva du er i stand til å verdsette. 401 er ikke transparent og har i tillegg en sterk individualitet, så det er vesentlig at du lar kabinett/arm/PU/RIAA spille på lag med drivverk fremfor å motarbeide 401 sin grunnleggende karakter. For meg innebærer dette en PU med en rytmisk personlighet og solid bassfundament (EMT JSD 5) men jeg ville tippe at f.x. Dynavector XV-1, Decca London Reference og Lyra burde være gode kombinasjoner.

V

vredensgnag

Gjest
Nå har jeg både TD124 og Garrard 301 i heimen, og har hatt lang spilletid på begge. Storfornøyd og kan vanskelig tenke meg å bruke annet til vinylavspilling - gir stor glede å få musikken fra disse utrolig gjennomførte maskinene.
Er spesielt overrasket over hvor lett det var å sette opp Garrard 301, som jeg bruker en Fidelity Research arm på. Har prøvd både MM og MC PUer, og veksler nå mellom en Denon DL-S1 PU og en Royal GM MKII fra Ortofon. 401 har jeg ikke utstrakt erfaring med, har bare lyttet til dem. Garrard selv mente de var et steg opp fra 301, men jeg syns 301 estetisk slår 401, og det veier da litt når avgjørelsen skal tas.

Aller mest ettertraktet blant samlere er vel Hammertone Grease-bearing 301, men mange mener at senere oil-bearing modeller er å foretrekke lydmessig. Godt oppsatt er disse, om det er TD124 eller Garrard, fantastiske vinylmaskiner. Syns jeg.

TD124 med Europas første stereo-PU påmontert en pro-arm for lydstudioer fra anno dazumal.

TD124.jpg

Sist redigert:

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Det kommer an på hva du er i stand til å verdsette. 401 er ikke transparent og har i tillegg en sterk individualitet, så det er vesentlig at du lar kabinett/arm/PU/RIAA spille på lag med drivverk fremfor å motarbeide 401 sin grunnleggende karakter. For meg innebærer dette en PU med en rytmisk personlighet og solid bassfundament (EMT JSD 5) men jeg ville tippe at f.x. Dynavector XV-1, Decca London Reference og Lyra burde være gode kombinasjoner.
Fin post Pesquera, ennvidere ville jeg se på en tonearm som er litt solid i armbasen på selve armen. Det hjelper litt med å gjøre armen mindre følsom for resonanser i arm/motor bordet

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Fin post Pesquera, ennvidere ville jeg se på en tonearm som er litt solid i armbasen på selve armen. Det hjelper litt med å gjøre armen mindre følsom for resonanser i arm/motor bordet
Et veldig godt point V&V! På en 401 hadde jeg Fidelity Research FR-64fx montert i et armbrett av kryssfinér og den ble fullstendig parkert av den armen som er i signaturen. Monterte videre en SAEC AS-500E ”stabilizer” og dette strammet ytterligere opp lydbilledet.

V

vredensgnag

Gjest
Et veldig godt point V&V! På en 401 hadde jeg Fidelity Research FR-64fx montert i et armbrett av kryssfinér og den ble fullstendig parkert av den armen som er i signaturen. Monterte videre en SAEC AS-500E ”stabilizer” og dette strammet ytterligere opp lydbilledet.
Utvilsomt av betydning - jeg har et usedvanlig tykt armbrett på min 301, men opplevde ytterligere forbedring da FR-armen ble satt i en B60-base med høydejustering. Denne er massiv, og synes å ha isolert armen godt fra hva som ellers skjer i spilleren.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Utvilsomt av betydning - jeg har et usedvanlig tykt armbrett på min 301, men opplevde ytterligere forbedring da FR-armen ble satt i en B60-base med høydejustering. Denne er massiv, og synes å ha isolert armen godt fra hva som ellers skjer i spilleren.
Kunne tænkt meg å prøve en dag FR arm og koetsu sammen på en 301, bruker ellers Kuzma stogi ref 313 VTA som er veldig solid i basen, en arm der vejer ca 1,5kg og funkerer glimrende på 301.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.600
Vreden, er jeg helt i ørska, eller er det en B&O arm på den avbildede Thorens spilleren?
Jeg vet at Beogram 3000 er en 124 med B&O arm, men var B&O først med stereo-pickup?

V

vredensgnag

Gjest
Vreden, er jeg helt i ørska, eller er det en B&O arm på den avbildede Thorens spilleren?
Jeg vet at Beogram 3000 er en 124 med B&O arm, men var B&O først med stereo-pickup?
Neida, du er ikke i ørska. B&O fikk lov av Thorens til å lage en egen utgave av TD 124, med B&O plinth og arm. Armen på bildet er en studioarm (ST/P) som ikke var gjengs til det som ble kalt Beogram 3000, og som bestod av TD124 II, og B&Os bidrag. Få av disse igjen nå, siden folk kjøper dem for å konvertere dem til ren Thorens.

B&O var først med stereo PU i Europa, men det ble laget stereo PU i USA før denne (B&Os het SP1 - her står den beskrevet som "one of the first stereo PUs in Europe," men jeg er blitt fortalt, med jugekors, etc., at det skal være den første. La de lærde strides: SP Cartridges | BeoPhile.com)

Her har du en annen vinkel på spilleren: http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/Thorens_Gallery/S_Leikanger/SLBeo3000.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.966
Torget vurderinger
23
Ligger en feit 401 ute på Ebay nå, med OMA skifer plinth og EMT arm... vintage heaven!

Garrard 401 in OMA Oswalds Mill Audio 2 slate plinth Tone arm and weight not  _2013-03-11_13-20-.png

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
131
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
401 med service: la oss si at 10K er en grei pris.
5 cm skiferplate med 2 hull, et for 401 og et for tonearm: Synes kanskje 20K er litt stivt...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.539
Rent optisk burde vel plintet være firkantet, siden 401 er firkantet.

Topp Bunn