Garrott Brothers

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har solgt vinylspilleren min og handler nytt.
Nå har jeg fått vite at Audioroyal.no har fått agenturet på Garrott Brothers.
(kommer vel på siden deres om ikke lenge tenker jeg)

Toppmodellen P89

Har lest det lille som finnes (som jeg finner) på nett om disse PUene.
Historien bak disse PUene, samt omtalene jeg har lest, gjør at dette er et merke jeg vurderer sterkt.

http://www.garrottbrothers.com/

Men jeg finner lite.(slik er det vel alltid, at vi vil lese oss til det vi ikke får prøvd enda... ;))
Så om noen vet noe om Garrott Brothers, linker, klangsignatur, hvilke armer de kan passe til etc. så vil jeg være meget glad for å få noen tips eller erfaringer.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Garrottbrødrene selv er vel ikke blant oss lenger, så vidt jeg husker. Elementene deres har jo hatt kultstatus på linje med Decca, Koetsu og SPU siden tidlig åttitall. Har ingen førstehåndserfaring selv, med unntak av en imponerende demo i Køben ca.1984, men det er for lenge siden. Regner med at du ikke vurderer nytt element før ny rigg Johna, og siden du er en mann med god smak, er jeg spent på hva du har på "shortlist".... :D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg sier takk impulse :-[ men smak er nok en relativ sak :)
Tenkte du på PU "shortlist"?

Riggen er allerede på vei :)
Ny riia ble pakket opp nå nettopp....

Jeg har en mistanke om at GB kan funke fint på armen som kommer.
Men ikke bombastisk sikker ;)
Derfor etterlyser jeg erfaringer med GB.

Joda, historien med Garrott brødrenes sorti er kjent for meg. Ikke alle genier er genier ::)
Nye folk har tatt over og fører tradisjonene videre.

Her er forøvrig en "liten" review av P89 ::)
http://www.stereotimes.com/cart080602.shtml

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.905
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
En P89 sier jeg klart ja takk til, en P88 åsså for den saks skyld........ kuult at det nå blir en forhandler for Garrot i Norge slik at det blir litt enklere og handle.
Får nok kjøpe meg en P77 igjen, den er god den ..... og litt mere betalbar ;)

Gleder meg til og høre hvilke konklusjoner du måtte ha/få etterhvert med ny riaa og ny rigg + ku-pick etterhvert, gøy med litt nytt i huset, grattis.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.905
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
:).......... har tydlighvis sovnet i klassen igjen......... har ikke fått med meg seneste nytt....... ny pickup som erstatter P77......... den skal bli spennende og prøve........ kanskje den er bedre en Adikt'en på LP12'en.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Snakket med Audioroyal i dag, og prisene blir klare om noen dager og det vil visstnok bli gitt introduksjonstilbud :)

Snakket med ett par stykker som har hatt/har P77. Disse skryter av dem og vurderer å gå videre med de nye.
Har også hatt kontakt med en på en internasjonal side. Han har hatt flere av modellene og sitter nå med P88.
Bare halleluja å få fra ham.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og der har jeg testet diverse og bestemt meg!!

Det ble denne:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hadde en Decca London som var Garrott-modifisert. Den var moddet av en av Garrottene selv engang på 80-tallet. Kostet etter sigende 12.000,- 1985 kroner. Den solgte jeg for noen år siden til en på vestlandet....Bergensområdet....DET angrer jeg litt på nå! Samleobjekt de-luxe.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
:)
Av og til gjør man noe man angrer på.
Men mulig at etterfølgeren til Garrott P77, Optim kan gi deg litt av det du opplevde med Decca London.
Denne finnes i to utgaver:
Optim S2 og Optim FGS (som jeg nå har)
S2 skal etter sigene være den direkte arvtageren etter den legendariske P77.

Jeg kunne virkelig tenkt meg å høre en av disse gamle Decca PUene på spilleren min :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
De siste par dagene har jeg jobbet og slitt litt med innstilling av arm i forhold til denne PUen.
Er vel også etter hva jeg har lest på verdensveven, kjent for å være litt tricky disse FGS slipingene.....?
Men nå tror jeg at det er på plass.
Høres i hverfall slik ut 8) Må da kunne stole på hørselen......
Har virkelig fått bekreftet det jeg faktisk trodde og blitt formanet om, men ikke tok 100% alvorlig nok:
Vatring i alle ledd er uhyre viktig!!

Antiskatingen (har fulgt med i antiskatingtråden) er nullet ut og innstillt etter vekten jeg har valgt å ha på PU, 1.800g.
Synes armen raser vel fort innover på blank plate. Men for meg høres musikken nå riktig ut.
Får lånt meg en plate i kveld som viser meg veien og om jeg har gjort det riktig på øret. Spennt! :-\ ;)

Sitter nå og hører Chicago Symph. Orch. med Solti spille Bartoks Conserto for Orchestra i en Decca innspilling fra 1981.
Bredde, dybde plassering, dynamikk og et nydelig smekk i anslag hos samtlige instrumentgrupper i orkesteret er på plass. Har ikke hørt cello på denne innspillingen så markert og klart tidligere. Skvatt faktisk til da den første gruppeinnsatsen kom.
Kontrabass og pauker........fytti katta :)
Ja, og så opplever jeg akkurat passe luft i toppen av strykerekka.
Mutede tromboner og trompeter låter krispy men ikke tynnt i denne innspillingen.

Dette er den PUen jeg hittill har hatt eller testet som har gitt meg en slik spilleglede og som samtidig har mye raffinement over seg.
Og prisen er også overkommelig :)
Livet er hærlig!

Nå fikk jeg lysst til å teste ut hvordan P88 låter. Ikke fordi jeg ikke liker det jeg hører her-for dette her låter veldig nært det jeg alltid har hørt for meg- men for å finne ut hva jeg får om jeg nesten trippler prisen.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Hvilket drivverk/arm kombo er det din nye Garrott Optim FGS her samspiller så godt med??!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
terryboy skrev:
Hvilket drivverk/arm kombo er det din nye Garrott Optim FGS her samspiller så godt med??!
Det er en Vyger Baltic M Med SME 312 arm.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Hvordan vil du beskrive lyden av en garrott?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
argh skrev:
Hvordan vil du beskrive lyden av en garrott?
Denne modellen fra Garrott som jeg har, er den mest "musikalske" PU jeg har hatt i hus.
Sammenlignet med foreks. Ortofon Kontrapunkt B er den en rakett. Selv om Kontrapunkt B er god på detaljer, opplever jeg den som kjedeligere og seigere, om en kan bruke et slike utrykk om en god PU.

Det er litt rart med det, men når jeg sammeligner og lytter på oppsett og komponenter, får jeg alltid en følelse av at musikken går saktere eller raskere. Selv om den i praksis ikke gjør det. Gehøret mitt er vel det en kan kalle "praktisk absolutt gehør" Men det er slik jeg "hører" forskjellene i et oppsett. Slik har jeg alltid hatt det. Litt irriterende egenskap faktisk. Men det er i hvertfall det som gjør at jeg kan skille og huske de komponenter og oppsett jeg lytter til.

Denne Garrott Optim FGS har en evne til å grave frem en mellomtone og bass som jeg synes er det mest naturtro jeg har lyttet til. Og ja, den er langt fra myk og seig. Den formidler musikken fra rillene med superfart.
Mulig noen synes det blir litt for mye "rett i fleisen" men ikke på en slitsom måte. Så langt der i fra.
Det er nå slik jeg stort sett liker å få servert musikk i heimen.
Evnen til å servere meg harpiks og anslag fra buer, slagverk og blåsere har ved flere anledninger gitt meg gåsehud.
Cymbaler som låter som det de er, forskjellige og klinger ut.
En dynamisk PU er vel et begrep som passer her tror jeg.

Sammenlignet med min siste PU, DV20Xh, finner jeg flere likheter, men Optim FGS smakker og pulser enda et hakk bedre på detaljer fra øvre øvre mellomtone og nedover.
Over der er de slik jeg opplever dem, ganske så like. Masse luft, men ikke så silkemyk som de topp PUene jeg har fått lyttet til. Men da snakker vi også helt andre prisklasser. ::)

Den erfaringen jeg har gjort meg hittil er at den er meget ømfintlig på innstillinger. Men noe må en jo ha å pussle med ;)
Det "fine" med det er jo at jeg kan tune klangbildet ved justering av VTA som man gjør med rør i en rørkonstruksjon.
Men målet er å finne den posisjonen jeg i snitt liker best til all den forskjellige musikken jeg lytter til.

Jeg gleder meg i hvertfall til tiden som kommer med mye god musikk som jeg har stående i hyllene her.
Vinterferie neste uke......blir vel noen timer i musikkrommet i løpet av den uka kan jeg se for meg ::) ;D

Akkurat nå er det Kents siste som står på full guffe i bakgrunnen. "Det er så jettekult!!!"

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
emotikon skrev:
Det er litt rart med det, men når jeg sammeligner og lytter på oppsett og komponenter, får jeg alltid en følelse av at musikken går saktere eller raskere. Selv om den i praksis ikke gjør det. Gehøret mitt er vel det en kan kalle "praktisk absolutt gehør" Men det er slik jeg "hører" forskjellene i et oppsett. Slik har jeg alltid hatt det. Litt irriterende egenskap faktisk. Men det er i hvertfall det som gjør at jeg kan skille og huske de komponenter og oppsett jeg lytter til.
Jeg føler det slik også en gang i blant. Kommer vel litt an på hva man tester tror jeg. Og det må da være en illusjon at det går saktere? :)

Ellers var det interessant med beskrivelse av en rimelig Garrot. Har vurdert om jeg ikke skulle spart til en slik selv en gang. Får nesten undersøke om den passer med SME 3009 S2 imp..

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Dette høres da veldig bra. har ikke audioroyal 20% på garrott B. i disse tider?.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.905
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Dere skal ikke helt se bort i fra at det kommer en test på Garrot etter hvert........ vet at det jobbes med saken (riktignok ikke hos meg, selvom det nok ligger en ny Garrot i hylla her snart også, må jo ha en jeg også) ;)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.905
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
................... dog kan det jo tenkes at jeg kommer med en tilbake melding om hvordan en Garrot kommer over ens med en LP12 etterhvert....... man vet aldrig :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Rudi skrev:
Dere skal ikke helt se bort i fra at det kommer en test på Garrot etter hvert........ vet at det jobbes med saken (riktignok ikke hos meg, selvom det nok ligger en ny Garrot i hylla her snart også, må jo ha en jeg også) ;)
Nåh, hva skjer a`? :)

Noen inntrykk å dele?

Jeg har P88 på test her nå. Nydelig sak vil jeg si.
Låter fortreffelig.
Gåsehud i alle mulige varianter er oppnådd her nå. :)

Topp Bunn