Geiren’s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    F.. inni svarte H..... ;) tok ikke nettfilteret mitt kvelden. Dette har vært i drift i 22År på hifikursen, ser eg på datoen. Phuuu.... nytt kommer med ilpost heldigvis;)
    Det blir ikke spilt mangen strofer før nytt er annkomet, hører jeg!!! Fytt i rakkeren.


    Gamme god traver.
    F7F4529C-FF27-4AF9-9793-AC42929B03E1.jpg




    Nytt er på vei.
    F01D50DF-B6BE-48B2-BA59-EF570DC4ED8C.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Låter det dårlig uten?
    Står filteret i serie med kursen?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Låter det dårlig uten?
    Står filteret i serie med kursen?
    Låter dårlig. kommer vel ann på hvem som setter seg i lyttestolen;), for en som ikke har hørt lyden med filteret, han eller hun hadde nok sakt det låt bra. Man venner seg til alt, når en er vandt til å ha lyd over alt i lytterommet og ikke som en påle mitt i mellom høytalerene. Jeg foretrekker filterer :)

    Serie med kursen: JA
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Filtre varer ikke evig.Spesielt Cy kondensatorene i filtre har en viss degradering over tid.

    Men med den beskrivelse av problemer som i dette tilfelle vil jeg mene at støyen ligger
    i området 2kHz-150kHz,spesielt sett i lys av lyder fra sikringsskap.
    Dette reduserer levetiden raskere enn ved "vanlig/normal" harmonisk støy.
    Dette viser også at selv elektronikk fra Bruno Putzey ikke er immunt,
    og kan i enkelte tilfeller sågar øke problemet pga pålagt emc direktiv.
    Dersom dette er tilfellet ligger problemet utenfor FoL,og dette må poengteres
    ved henvendelse til netteier i og med at kilden kan ligge utenfor installasjonen til den som erfarer problemet.
    Installasjonen kan også være den med mest/eneste installasjon med problem forårsaket av støykilde
    utenfra.

    We note here that ceramic ages, unless it is of the COG/NPO type, which most Y-caps are not. A typical X7R capacitor ages 1% for every decade of time. So its capacitance at 1000 hours will be 1% less than what it was after 100 hours. Higher dielectric constant ceramics like Z5U can age 4 to 6% for every decade of time. So in effect our filter stage too, gets less efficacious with time. And we need to account for this in the initial design.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jippi.... Filteret i hus. Her har posten noe å lære 8) Bestilt i går og på døren i dag, fra England. Det kaller jeg service;)

    D90DF5A3-7F1E-4284-9202-29470C6AADD6.jpg


    FB6C150B-3CA1-4A24-B24A-6FA3F2914BDB.jpg


    034181A2-6BCC-4B20-A4AA-031B68F24606.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hei Geir...

    Ka du si noen ord om hvilke utfordringer du har, med tanke på strømmen inn til huset..
    Har du industri i nærheten.. evt andre faktorer som påvirker linjen du er tilknyttet?
    Med den type filter du bruker her.. har du erfart kun positiv effekt av filteret..

    mvh Kai
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Geiren@

    Er ikke du den som Vadset besøkte og skrev om i et Fidelity nr. Hvis det stemmer så bor du i øvre Årdal, og der er det jo ett enormt alu verk som suger strøm. Da er nok filteret berettiget.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Så enormt stort er det ikke.Er restene fra oss.
    Stod ett ferdig aluminiumsverk her etter tyskerne som ble flyttet til Årdal
    som aldri kom i produksjon hos oss pga manglende kraft..sies det.
    Er nok bare delvis rett,hadde også blitt mangel på arbeidskraft som ville presset lønningene opp,
    det ville ikke amerikanerne som eide eksisterende mangan smelteverk og kraftproduksjon ha noe av.

    Det er dette elende som ble flyttet opp til dere;)
    Lurer på hvordan ståa hadde vert her,men TO tunge kilder til støy:confused:


    80037755_1364601293700569_652133012292501504_n.jpg




    Hydro Karmøy er vel ett av verdens største aluminiumsverk,og de på haugalandet har ikke slike problemer
    som "Geiren" har.
    Begge verkene har 24 puls likeretting som generer 23nd harmoniske.
    23nd harmoniske overskred forskriften på haugalandet og var årsak til store undersøkelser hos meg.
    Dette utløste målinger på sentralnettet som førte til omkoblinger på samlestasjonen til Statnett her som
    reduserte problemet..etter en planlagt oppgradering av samlestasjonen til ca 7 milliarder pga bl.a
    elektrifiseringen av Utsira høgda.

    Årsaken til problemet hos "Geiren" er typisk problem forårsaket av supraharmoniske.
    At nettfilteret røk kan også skyldes jordfeil flere steder i nettet han er tilkoblet.
    Filter for TN anlegg brukt på IT nett..
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Hei Geir...

    Ka du si noen ord om hvilke utfordringer du har, med tanke på strømmen inn til huset..
    Har du industri i nærheten.. evt andre faktorer som påvirker linjen du er tilknyttet?
    Med den type filter du bruker her.. har du erfart kun positiv effekt av filteret..

    mvh Kai
    Utfordringen her er vel all dritten som kommer fra aluminiumsverket + all elektronikken som alle husstander har i sine hus nå for tiden, dette gjelder ikke bare her, men siden vi har aluverket hengene på samme kraftlevrandøren er det ekstra ille, jeg snakket med en person for noen år siden, som var spesialutdannet på dette området, han var utdannet på ntnu i Trondheim. Han tegnet meg noen skjemaer og kurver jeg ikke skjønte en mm ut av ;) om hvorfor nettet er sånn når en har storindustri av den typen som må ha store mengder strøm som gjøres om til DC. ekstra ille er 23 harmoniske samt 5 og 7 han ramset opp noe flere også men dei husker jeg ikke:cool: Jeg stilte et spørsmål til han, hva kan jeg gjøre for å bli kvitt disse problemene. Han bare smilte, skal jeg være helt ærlig, sa han, du må produsere ny strøm. Filtere jeg har hatt i 22År har hjelpt mye men ikke alt, fekk merke at det har hatt sin hensikt, når det nå tok kvelden og prøvde å spille ute. Det var Leif Ernstsen som fant det gamle filteret til meg. Nå har jeg fått tak i ett tilsvarende.
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Så enormt stort er det ikke.Er restene fra oss.
    Stod ett ferdig aluminiumsverk her etter tyskerne som ble flyttet til Årdal
    som aldri kom i produksjon hos oss pga manglende kraft..sies det.
    Er nok bare delvis rett,hadde også blitt mangel på arbeidskraft som ville presset lønningene opp,
    det ville ikke amerikanerne som eide eksisterende mangan smelteverk og kraftproduksjon ha noe av.

    Hydro Karmøy er vel ett av verdens største aluminiumsverk,og de på haugalandet har ikke slike problemer
    som "Geiren" har.
    Begge verkene har 24 puls likeretting som generer 23nd harmoniske.
    23nd harmoniske overskred forskriften på haugalandet og var årsak til store undersøkelser hos meg.
    Dette utløste målinger på sentralnettet som førte til omkoblinger på samlestasjonen til Statnett her som
    reduserte problemet..etter en planlagt oppgradering av samlestasjonen til ca 7 milliarder pga bl.a
    elektrifiseringen av Utsira høgda.

    Årsaken til problemet hos "Geiren" er typisk problem forårsaket av supraharmoniske.
    At nettfilteret røk kan også skyldes jordfeil flere steder i nettet han er tilkoblet.
    Filter for TN anlegg brukt på IT nett..
    Stemmer Ymir det røk når flere i nabolaget hadde jordfeil. :(
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner bare ikke aversjonen mot å få en PQ analyse.
    Dersom forskriften (FoL) ikke overholdes er netteier PLIKTIG til å utbedre.
    En forskrift er ufravikelig,noe jeg stresset NVE med så mye at jeg lurer på om det var årsaken til at
    saksbehandler sluttet.
    Netteier hadde på sluttet av saksprosessen prosjektert filter til en halv mill for 23nd harmoniske
    da problemet plutselig forsvant da en trafo tilsluttet 66kV nettet havarerte.
    23nd var da eneste element i forskriften som ikke holdt mål.

    En PQ analyse er gratis og bør foretas av en tredje part,oftest sintef.
    Utbedring er også gratis for kunde.

    Er det mistanke om at problemet ligger utenfor forskrift (2kHz - 150kHz)kan NVE pålegge netteier
    å undersøke det også.
    Men det hverken sintef og NVE ser ut til å ikke vite er at ofte brukt PQ analyse utstyr,Elspec,
    feiler når det blir mye (formye) nettstøy.Målingene ser ok ut,selv om forholdene egentlig er fryktelige.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner bare ikke aversjonen mot å få en PQ analyse.
    Dersom forskriften (FoL) ikke overholdes er netteier PLIKTIG til å utbedre.
    En forskrift er ufravikelig,noe jeg stresset NVE med så mye at jeg lurer på om det var årsaken til at
    saksbehandler sluttet.
    Netteier hadde på sluttet av saksprosessen prosjektert filter til en halv mill for 23nd harmoniske
    da problemet plutselig forsvant da en trafo tilsluttet 66kV nettet havarerte.
    23nd var da eneste element i forskriften som ikke holdt mål.

    En PQ analyse er gratis og bør foretas av en tredje part,oftest sintef.
    Utbedring er også gratis for kunde.

    Er det mistanke om at problemet ligger utenfor forskrift (2kHz - 150kHz)kan NVE pålegge netteier
    å undersøke det også.
    Men det hverken sintef og NVE ser ut til å ikke vite er at ofte brukt PQ analyse utstyr,Elspec,
    feiler når det blir mye (formye) nettstøy.Målingene ser ok ut,selv om forholdene egentlig er fryktelige.
    Bare av nyskjerrrighet, hva er en PQ og hva kan jeg få ut av den?
    btw: jeg er helt dum når det kommer til strøm så snakk enkelt ;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner bare ikke aversjonen mot å få en PQ analyse.
    Dersom forskriften (FoL) ikke overholdes er netteier PLIKTIG til å utbedre.
    En forskrift er ufravikelig,noe jeg stresset NVE med så mye at jeg lurer på om det var årsaken til at
    saksbehandler sluttet.
    Netteier hadde på sluttet av saksprosessen prosjektert filter til en halv mill for 23nd harmoniske
    da problemet plutselig forsvant da en trafo tilsluttet 66kV nettet havarerte.
    23nd var da eneste element i forskriften som ikke holdt mål.

    En PQ analyse er gratis og bør foretas av en tredje part,oftest sintef.
    Utbedring er også gratis for kunde.

    Er det mistanke om at problemet ligger utenfor forskrift (2kHz - 150kHz)kan NVE pålegge netteier
    å undersøke det også.
    Men det hverken sintef og NVE ser ut til å ikke vite er at ofte brukt PQ analyse utstyr,Elspec,
    feiler når det blir mye (formye) nettstøy.Målingene ser ok ut,selv om forholdene egentlig er fryktelige.
    Bare av nyskjerrrighet, hva er en PQ og hva kan jeg få ut av den?
    btw: jeg er helt dum når det kommer til strøm så snakk enkelt ;)
    PQ analyse - Power quality analyzer - Spenningsanalyse.

    Forklaring på noen begreper brukt innen spenningskvalitet

    https://www.nve.no/Media/3121/definisjoner-spenningskvalitet_v2.pdf


    Forskriften (FoL)

    https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-11-30-1557
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Takk ymir
    Bestilles det av elekriker eller Sintef (som du skriver)?
    Dersom du mistenker at du har "dårlig strøm" er det netteier som du skal henvende deg til.
    Den skal være skriftlig og bør inneholde problemene.Kun dårlig lyd er ikke alvorlig.
    Men dersom du ikke har unormalt mye utstyr som blir defekt er det liten grunn til bekymring.
    Oftest skyldes dårlig lyd støy fra egen installasjon,men det ødelegger jo ikke elektronikken.

    Kompaktlysrør https://www.lampedirekte.no/philips-lyspaerer/philips-kompaktlysror er en kilde til dårlig lyd.
    '
    LED lyd støyer mindre.

    Varmepumpe er en annen kilde,spesielt når viften går på lav hastighet.
    Det anbefales fra produsenter at den også bør være plassert som kurs nr 1 i sikringsskap.

    Min erfaring er at dersom det må brukes lang "oppvarmingistid" på hifi`n tyder det på høy impedans (motstand)fra stereoen til hovedsikring.Da vil det generelt også ha dårligere lyd enn hva som kan oppnås der elektronikken spiller bra fra start uten å trenge oppvarming.
    Optimalt bør impedansen være lav,da trengs liten-ingen oppvarmingistid
    før det låter bra.Dette har med hvor langt det er fra stereoen til sikringsskap og hvor tykk kabel det er brukt.

    Har en hifi-elektronikk med smps inneholder den nettfilter som kan forverre lyden dersom det er støy i området
    2kHz - 150kHz,altså mye av alle duppeditter vi plugger i stikkontakten.
    Unormal høy temperatur på ladere,strømforsyninger med tilhørende ødelagt utstyr etc kan indikere problemer.
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Siden gammlefilteret holdt i 22År og har vært med på mangen jordfeil i nabolaget opp gjennom årene:) Det ny filteret skal også tåle en støyt ut fra speck. Varer det i 22 År dette også, skal jeg være fornøyd, vis jeg i det heletatt hører noe da ;)

    15F4CEC4-1C8C-45F6-A179-E23EBC85C568.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Dersom du har fått det montert i skapet,spiller det likt som med det gamle filteret?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Lyden med og uten dette filteret. Ja hva skal en si uten att en hører det selv. Uten filter pakker lyden seg sammen, mindre dybde, smalere lydbilde, mindre oppløst, lite skjer når en prøver å skru opp lyden. For å si sånn kunne en levd med lyden uten filter, viss en ikke har hørt lyden med filter:) då tror en det skal være sånn.

    Lyden med filter vel og merker her hos meg. Åpner lydbildet seg mer opp, instrumentene kommer lettere fram, mye bedre oppløsning, lyden slipper høytalerene lettere. Det er bassen og kraften i den jeg synest utgjør mest med filteret inne, en slik kraft og energi, 3d følelse i den, trodde jeg det ikke var mulig å få i to små 10 tommer, jeg hører mye lettere lineriteten , det mørke og lyse i musikken passer mye bedre sammen. Uten filter trer det lyse for mye fram slik at en kompanserer med å skru opp lyden for å få fram bassen, dette klarer en ikke i lengden, fort lyttetrett :rolleyes:. Det vare åpenbaring å få nytt filter i hifikursen min igjen. ;). Jeg må også takker Reidar Persson for noen fantastiske høytalere som gjør det mulig å høre dette, kabbinet som er så stille og ikke bråker med musikken. Jeg må ta med Mola Mola komponentene også som ikke farger lyden på noen måte. Sotm produktene skal en heller ikke stikke under en stol.

    2FF4D78C-6D34-49E2-A253-1142B9E706A6.jpg
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Geiren

    Det er en flott løsning du har der.
    Har hatt nesten lik løsning i 20år,med ett 3 trinns filter i sikringsskapet.
    Ett tips!
    Det låter enda bedre hvis du har egen jordfeil bryter.
    Har i sin tid lyttet på forskjellige sikringer,og funnet ut at
    General Electric sin sikring låt «best».😀

    Lykke til!
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Hei Geiren

    Det er en flott løsning du har der.
    Har hatt nesten lik løsning i 20år,med ett 3 trinns filter i sikringsskapet.
    Ett tips!
    Det låter enda bedre hvis du har egen jordfeil bryter.
    Har i sin tid lyttet på forskjellige sikringer,og funnet ut at
    General Electric sin sikring låt «best».😀

    Lykke til!

    Takk for tilbakemelding 😁
    Jeg har sett på kombisikkring med jordfeilværn. Det hjelper ikke så mye vis det er naboene som har feilen.
    Tenkte jeg skal prøve disse på sikt.

    511D2081-B830-4318-AD3C-F4F2CFC6E088.jpg
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Geiren

    Det er en flott løsning du har der.
    Har hatt nesten lik løsning i 20år,med ett 3 trinns filter i sikringsskapet.
    Ett tips!
    Det låter enda bedre hvis du har egen jordfeil bryter.
    Har i sin tid lyttet på forskjellige sikringer,og funnet ut at
    General Electric sin sikring låt «best».😀

    Lykke til!

    Takk for tilbakemelding 😁
    Jeg har sett på kombisikkring med jordfeilværn. Det hjelper ikke så mye vis det er naboene som har feilen.
    Tenkte jeg skal prøve disse på sikt.

    Vis vedlegget 580224
    Når det gjelder sikringer internt i et elektrisk apparat,er jeg såpass «gærn» at jeg har prøvd ut
    sikringene til Audio Horizons. Kjøpte til monoblokkene mine 20 Amp.
    Det låter noe bedre,men sikringene kostet 3K pr.stk. Galskap,men en liten lydforbedring.😀
    Sikringene du titter på,er nok mye mer jordnære.🤓
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.492
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Så flott ut :) men utifra tråden virker det som om det eneste som betyr noe for deg er strøm? ellers tweeks om du vil

    mvh
     

    pson

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    31
    Sted
    Östersund
    YES..... ;) back inn business.

    Vis vedlegget 579894
    Hejsan
    Jag har tänkt på en bättre lösning som bör kunna hjälpa dig också.
    Tag en elmotor och koppla den galvaniskt frånskild till en generator som driver din fina anläggning.
    Har tänkt bygga en till mig själv men bor i en lägenhet och saknar plats för denna.
    Driv motorn via en frekvensomvandlare så kan du styra frekvensen från generatorn exakt samt glöm inte att göra ett separat jordtag till anläggningen
    Du bilr på detta sätt helt frånskild från nätet och borde få bästa lösningen
     

    pson

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    31
    Sted
    Östersund

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Imponerande!
    Ser fram imot en utförlig rapport på vår fina lösning
    En liten sak du kan tänka på är att öka rörelsemassan på dessa för att kunna ta strömspikar bättre, ett tungt svänghjul alltså.
    Det er svinghjul i generatoren. Jeg bruker også en stor kobling som ekstra svinghjul. Alt er tengt på pson :)

    56A2BBC9-FE77-4445-803C-5493227C6B43.jpeg
    5E261AAD-469C-43DA-9808-224832242598.jpeg
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Liten pakke i posten i dag, får høre kva Vibex vegg kontakt har å fare med. Laget i spesielt material, Platinum plated kontakter å vibbrasjonsdempende gugge 🙂

    5135E2B8-F534-4BE8-A451-E20864D276BE_1_201_a.jpeg
    7573EE66-35EC-4ABC-8F26-ED52AE9A4978_1_201_a.jpeg
    2F39322C-E372-4FFD-B43B-B637572F6D53_1_201_a.jpeg
    15631B88-22B4-4DDB-84CD-6C33AAC6E36B_1_201_a.jpeg
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Dritt også.... Fikk feil strømpadde, jævla dritt:cool:

    Skulle fått denne... Ja Ja kommer ny om noen dager

    53D75058-E0E6-4BD4-9856-2509B3D32518_1_201_a.jpeg


    Men fikk denne

    FC625372-CE48-4528-8568-C44D835E7149_1_201_a.jpeg
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått fullført generator rammene. Nå er generator festet fullisolert fra resten. Nå gjenstår det planfresing til riktig høyde i forhold til elmotor og generator, litt maling. elboks for startrele og motorværn må på plass også

    86328F7A-B50D-4662-94B9-776B4EEA1194.jpeg
    EC18C81C-FC40-46BB-B80D-2D6745E34914.jpeg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Legg mye arbeid i vibrasjons-demping.Det forårsaker verre ting enn harmoniske fra generator..som kan være ett pluss.
    Har to eksempler herfra.Elkems?/Orkla sin 3 milliarders utbygging.Produksjons problemer pga vibrasjoner i generator.


    Dette var hørbart.Må ha vært en del vibrasjoner her også.Havariet skjedde i fjor.

    Ideelt sett burde det kanskje vært en 1:1 trafo mellom generator og last hos deg?
    Kunne fått en gigant generator drevet av el-motor på smelteverket her,men det var en som hadde stukket av med trafoen..
    som jeg senere prøvde hjemme.En 60-70 kilos sak som durte noe voldsomt.Den havnet på kildesorteringen.




    511993-20c2fd99d57838b293462975c7899105.jpg
    514678-7e1c36d9916709fe8421d5b2fc97cf76.jpg
    511992-6c973869b45c8ee23d907610200c55ea.jpg
    514676-c7ef697f926b099844e4e810a24f731b.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn