Genesis-come back

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
På radioen hørte jeg nylig at et Genesis-come back er på gang, med opprinnelig besetning, altså med Peter Gabriel. Noen som vet noe mer om dette?

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Det går litt rykter på nettet angående dette. Flere av medlemmene skal ha uttalt seg. Ny plate skal visstnok være under planlegging. Et av ryktene går ut på at gjenforeningen ikke kommer til å skje før 2008. Et Google-søk på genesis reunion gir en del treff, mye av det på tysk............

T

Thomas1

Gjest
Genesis ble ikke det samme etter Peter Gabriel sluttet, så dette er noe å se frem til!

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.036
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Genesis ble ikke det samme etter Peter Gabriel sluttet, så dette er noe å se frem til!

Helt enig, det var en stor opplevelse å se Genesis live med Peter Gabriel ,og platene ble bare mer og mer kjedelig uten ham.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Det gikk hvertfall sakte men sikkert gale veien etter Lamb Lies Down on Broadway som var mesterverket og Gabriels siste. Men jeg synes nå det kom mye stort etter dette og. A trick of a Tail, det første med Phil Collins på vokal er også stort med mange herlige spor, deilige keyboard og gitarer. Så kom Wind and Wuthering, Seconds out og And Then There Were Three. Steve Hacket gikk. Så begyndte det vel å gå dårligere. Phil Collins begyndte å spille piano og film osv. Bare trist egentlig.

En annen ting. Har jo alt dette (og mer) på vinyl og cd. Disse cd'ene som kom ut på 80-tallet holder overhodet ikke mål. Flatt og jævlig uten dynamikk. Men prøv på vinyl. En helt annen verden med masse deilig prog-lyd med dynamikk og mikrodetaljer etc.

Mvh

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Helt enig, det var en stor opplevelse å se Genesis live med Peter Gabriel ,og platene ble bare mer og mer kjedelig uten ham.
Hadde byttet steroen min mot en liveopplevelse med Genesis i selling england by the pound perioden.

Lf

T

Thomas1

Gjest
Har Selling england by the pound og Foxtrot på vinyl, og det låter bra.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Jeg må være den eneste her inne som mener det er grei lyd på Genesis CDène. Spilt med rørutstyr lyder det vakker, synes nå jeg.

Lf

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Har kjørt CD'ene gjennom min Linn Unidisc SC samtidig med vinylen på min Kenwood KD 500. Tro meg. Det er forskjell så det holder :)

Mvh

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Har alle "original" LPène til Genesis. Kjenne disse platene godt og i mine ører er forskjellen liten.
I de fleste HIFI systemer jeg har hørt låter riktig nok Genesis CDène mindre bra, men hos meg spiller det bra.
LF

F

FMG

Gjest
Og mens vi venter vil jeg anbefale at dere kjøper CD-boksen: Genesis - Archives 1967-75. En av CD'ene inneholder fabelaktige live-opptak fra 1974-75 med Peter Gabriel på vokal.
Jeg har alle platene både på LP og CD, men denne boksen overgår alt sammen! 8)

Synes likevel enkelte overdriver betydningen av Peter G. Det kreative hjertet i Genesis bestod av trekløveret Gabriel, Banks og Hackett, ikke av en enkelt person. Det var vel da Steve Hackett forsvant i 1977 at det begynte å gå nedover.
Av studioplatene regner jeg "A trick of the tail" fra 1975 som den beste. Likevel er "Duke" fra 1979 også fullt hørbar.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Må vel si meg enig med FMG på det meste. Den CD-boksen hørtes interessant ut. :)

Ellers får jeg vel ta et lite forbehold om at den første nyutgivelsen på CD, kan være dårligere enn senere re-lanseringer. Men det har jo lenge vært "common knowlege" da, at den audiofile kvaliteten på genesis cd-er har vært dårlig. Synes vel likevel ikke det er noe å lage en laaang avsporingsdebatt av. Så lenge musikken gir oss det (nest) beste til orgasme, er vel det det viktigste. :)

Vil originale Genesis gjenoppstå? Nja, kanskje, men vil nå se det før jeg tror det. Er ikke så sikker på det ville blitt i nærheten så bra som gamle Genesis likevel.

Vi er vel kanskje også enige da om at det var Phil Collins gradvis økende betydning for kreativiteten som, i våre ører, etterhvert ødela Genesis. :)

Mvh

F

FMG

Gjest
Ja, da kan vi vel foreløpig glemme en Genesis-gjenforening. Sjekk denne linken: [ftp]http://www.worldofgenesis.com/default.htm[/ftp]
Sitat: - Gabriel says no to Genesis reunion; Gabriel goes to the U.S. Senate on behalf of the people of Burma

Leste et intervju på Worldofgenesis med Steve Hackett der har uttalte at han kunne ofre mye for å kunne få gruppa til å gjenoppstå. Problemet her er vel likevel to viktige ting: I 1974 var det Gabriel som var sjef og gruppas midtpunkt. Tipper at Collins komersielle suksess, nå med musikk til Walt Disneys Tarzan, ødelegger mulighetene for gjenforening. Et annet problem er vel hva som har skjedd med Gabriels stemme på 35 år....

Når det gjelder kvaliteten på den CD-boksen jeg nevnte ("Archives 1967-75") så ser det ut til at Steve Hackett er enig med meg (eller omvendt):  ::)
Steve Hackett: Well, funny enough, I actually thought that the Archive box set that included the live Lamb (Lies Down on Broadway) and some of the other unreleased stuff I thought was very good indeed. I thought it came out very, very well. It was Nick (Davis) who mixed that without anybody interfering, so there was no competition. So, I thought, "Well, the guitar parts came out loud and clear." I could hear what everyone had done. I thought that it was, in many ways, superior to the (studio) recorded version of The Lamb Lies Down on Broadway. There were some subtleties that were lost, but I felt that Pete's vocals were far better, and I thought the drumming was tremendous! Hentet fra [ftp]http://www.worldofgenesis.com/SteveHackettInterview2001.htm[/ftp]

Topp Bunn