Geneva Labs?

rwiker

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
16
Antall liker
0
Hei. Jeg og min samboer har en stund vært på utkikk etter et kompakt anlegg til stuebruk (hun har nedlagt veto om å sette opp det anlegget jeg har i kjelleren :). Det er litt vanskelig å finne noe som det er plass til (spesielt mht høyttalere), men for en stund siden så jeg en omtale av et alt-i-ett anlegg fra Geneva Labs. Denne omtalen stod i Lyd & Bilde, og de ga anlegget mye skryt.

Er det noen her som har hørt/sett på dette anlegget? Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å kjøpe det uten å ha gjort min egen vurdering, men det ser ut til at det tar litt tid før det dukker opp her i Stavanger.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
rwiker skrev:
Hei. Jeg og min samboer har en stund vært på utkikk etter et kompakt anlegg til stuebruk (hun har nedlagt veto om å sette opp det anlegget jeg har i kjelleren :). Det er litt vanskelig å finne noe som det er plass til (spesielt mht høyttalere), men for en stund siden så jeg en omtale av et alt-i-ett anlegg fra Geneva Labs. Denne omtalen stod i Lyd & Bilde, og de ga anlegget mye skryt.

Er det noen her som har hørt/sett på dette anlegget? Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å kjøpe det uten å ha gjort min egen vurdering, men det ser ut til at det tar litt tid før det dukker opp her i Stavanger.
Hificenterkjeden har begynt å avertere det.
Synes også det ser spennende ut rent designmessig men har vel egentlig ikke for store forhåpninger lydmessig.
Blir vel som et bose anlegg.
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Jeg hørte det største anlegget Geneva XL på hifimessa i Trondheim. I det store og lydmessig dårlige rommet som Hificenterkjeden hadde disponibelt der, spilte det bedre enn millionanlegget Macintosh / JBL. Det høres selvfølgelig helt vilt ut, men det er min ærlige mening. "Hi-end" anlegg som Macintosh / JBL krever et korrekt dempet og akustisk / geometrisk korrekt rom lydmessig, mens Geneva antagelig er langt mindre kritisk til rommet.

Noe annet er at jeg leita etter satelitthøyttalerne jeg var sikker på stod plassert i bakgrunnen flere meter fra hverandre, men det var altså kun denne klossen som spilte; veldig god lydspredning, også bakover i lydbildet, rett og slett meget imponerende! Dette skyldes en digital signalbehandling som skiller og kanskje fasevender noe av signalet, men det funker altså meget godt i praksis uten å ta bort varmen i klangen.

Jeg vil uansett understreke at både lydanlegg og bildeprodukter bør vurderes av den enkelte, for smaken er forskjellig! Det jeg bestemt hevder er at dette er et meget godt anlegg, hvis dere har plasseringsmuligheter til det. Jeg ville ha koblet til flatskjerm og brukt det som kinoanlegg, og da bør du kunne plassere anlegget noenlunde rett under skjermen. Dette er viktigste årsaken til at jeg ikke har valgt dette anlegget selv, da en slik plassering blir vanskelig i min trange TV-krok.

Når høyttalerne er innebygd i anlegget som her, er det antageligvis også valgt elektronisk deling og egne forsterkere pr. høyttalerelement. Dette er kjent som aktiv deling, og er en langt bedre måte å lage høyttalere på enn å ha passive delefilter i en ordinær høyttaler. Noe lignende fins i det svært billige anlegget til Grundig til kr. 3000 http://www.grundig.no/?aid=9095167 Dette er også et anlegg som spiller utrolig bra til prisen, men Geneva er dramatisk mye større og langt mer slagkraftig i lyden!

Hvis dere vurderer et slikt anlegg, bør dere ha pengene klare, og reise til nærmeste butikk som kan gi dere en demo, jeg synes anlegget er genialt og spiller meget bra!

http://www.hificenter.no/
 

rwiker

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
16
Antall liker
0
Mye godord fra Arne Langaas der - jeg må nok vente med å kjøpe noe til jeg har fått sjansen til å høre på XL :)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har hørt både M, L og XL og de er gode alle sammen. Bedre enn JBL+Mac er det jo ikke (når sistnevnte er satt opp i et litt greit rom), men veldig bra til å være alt-i-et for å si det sånn!

XL er jo mye større enn de to andre da. ;)

Tviler på at det finnes noe som er mer stue-/konevennlig med samme lydkvalitet.
 
J

jahnmar

Gjest
Noen som har hørt model XXL? http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=254&id=1534
Er jo mulig og kjøpe ganske så mye bra saker for 30k, så ett eller annet må det jo være...eller?
Visst jeg ser litt bort fra prisen, kunne kanskje dette passet fint som "tv anlegg". Ser for meg en slik under stuetv'en, og heller ha ett bra stereoanlegg en annen plass i huset.
Er ikke så fryktelig langt til soundgarden, men sliter litt med tid til lytting. Er også greit og høre andres inntrykk...
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Når vi har kommet opp i prisklassen til Geneva XL ville jeg kanskje vurdert "ghettoblasterene" til Meridian (Dunhill og Ferrari) som har fått uhemmet skryt både her på forumet og alle andre steder.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Jeg har hørt XL (både i Drammen og Trondheim) og ble overrasket over hvor bra det spilte. Masse trøkk og lytteglede. Er allikevel skeptisk til cd-drivverket, som så vidt jeg vet er et pc-drivverk. Har opplevd at demo har gått skikkelig på tryne fordi den ikke har klart å spille de litt slitne cd-ene til butikken (Soundgarden i Trondheim). Personlig liker jeg heller ikke at den kommer med tvungen dockingstasjon for i-pod. Lokket over dokkingstasjonen bare ber om å bli brukket av, i hvert fall hos oss med barn i huset. Men lyden er bra og designet er tøft.

Birdman
 
J

jahnmar

Gjest
Birdman skrev:
Jeg har hørt XL (både i Drammen og Trondheim) og ble overrasket over hvor bra det spilte. Masse trøkk og lytteglede.

Birdman
Da antar jeg at denne xxl modellen spiller enda heftigere. Hvertfall mht pris og størrelse...
 
J

jahnmar

Gjest
Bach_Man skrev:
Når vi har kommet opp i prisklassen til Geneva XL ville jeg kanskje vurdert "ghettoblasterene" til Meridian (Dunhill og Ferrari) som har fått uhemmet skryt både her på forumet og alle andre steder.
Med Geneva sin XXL modell, er det skap på ene siden. Der kan man putte inn Bd spiller og annet knæsk. Er litt møbel samtidig som det er anlegg. Men dog mye dyrere enn XL modellen...
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
jahnmar skrev:
Birdman skrev:
Jeg har hørt XL (både i Drammen og Trondheim) og ble overrasket over hvor bra det spilte. Masse trøkk og lytteglede.

Birdman
Da antar jeg at denne xxl modellen spiller enda heftigere. Hvertfall mht pris og størrelse...
Det vil jeg tro ;).

Birdman
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Jeg har den minste på kontoret. Den fungerer helt greit til bakgrunnsmusikk. De små kan du ikke ha noe særlig volum på, men det kommer jo an på hva man skal ha den til. At valget fallt på Geneva Labs hadde like mye med utseende å gjøre som med lyden.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
XXL minner jo i sitt konsept om gamle dagers radiokabinetter som var sin tids high end.
 
J

jahnmar

Gjest
Bach_Man skrev:
XXL minner jo i sitt konsept om gamle dagers radiokabinetter som var sin tids high end.
Må si meg helt enig. Har veldig lyst på en slik en som anlegg nr 2, stue/tv anlegg. Men syns 30k er fryktelig masse penger, så forventer egentlig at lyden er ganske bra. Blir hvertfall pent og ryddig....meget høy waf!
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.310
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Med XXL får man jo et helt møbel også for de 30k. Jeg har ikke sett anlegget, men om noe tilsvarende skulle kommet fra Montana ville det ikke vært stort penger igjen til lydsakene.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Vil anbefale deg å ta ein kikk på det fyrst. Eg vart overraska over kor mykje styggare den var i røynda enn eg hadde fått inntrykk av på bilete.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Med XXL får man jo et helt møbel også for de 30k. Jeg har ikke sett anlegget, men om noe tilsvarende skulle kommet fra Montana ville det ikke vært stort penger igjen til lydsakene.
Hvis Sonus Faber hadde lansert en variant av musikkmøbel ville det vært interessant. Men prisen ville selvsagt ikke være betalbar.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.310
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sf, ja. Man kan jo sette en SB3 på denne og gjemme DAC og fire klasse D-kanaler i et dertil egnet sidekabinett:



Det ryktes imidlertid at det var det siste brasilianske rosentreet som gikk med til denne Snailen.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg er ikke sikker på om den innretningen der har noen WAF å snakke om.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.711
Antall liker
1.514
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Sf, ja. Man kan jo sette en SB3 på denne og gjemme DAC og fire klasse D-kanaler i et dertil egnet sidekabinett:



Det ryktes imidlertid at det var det siste brasilianske rosentreet som gikk med til denne Snailen.
Var det ikke en kar i Danmark som hadde en slik sak på gutterommet sitt en gang på ´80 tallet tro?
Synes å huske at danske fidelity besøkte han og ble imponert av denne kreasjonen. Artig å se den igjen uansett.
 
Topp Bunn