Gestapo på Raid i Haugesund

G

Gjestemedlem

Gjest
Ref: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123635

Politiet i Haugesund har tydeligvis burde tydeligvis nedbemannes, eller settes under ekstern administrasjon, da det viser seg at de har svært lite positivt å foreta seg i sommervarmen.

Leser i VG at de sender ut en styrke for å raide en gjeng som spiller poker med noen hundrelapper hver i innsats. Har disse tullingene fullstendig mistet gangsynet?

Harseleringen av Pokerspillere i Norge i dag er en skam. Hvis ikke ordensmakten selv kan legge bånd på seg så er haster det meget med å få justert lovverket.

Men med det kartellet av sosialister og bønder som regjerer for tiden er det vel for mye å håpe på.

Vedlegg

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Og problemet er?

Politiet er av lovgivende myndighet pålagt å aksjonere mot det som kan antas å være lovstridig aktivitet. VG's fremstilling av sakene kan neppe benyttes stort til underbygging av sakens fakta. Det er lov å anta dessuten, at Politet har ørlite større innsikt i sine prioriteringer enn Gjestemedlem, eksempelvis.
Vi kan være enige eller uenige i lovgivning i Norge; men at vi skal anse det som "dårlig gangsyn" at den enkelte politimann ikke lager sin egen lov på stedet han befinner seg er mildest talt helt på trynet.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Problemet ligger i resursbruk og prioriteringer.

Det blir som å sende ut en utrykningsenhet for å pågripe en fotgjenger som gikk på rødt lys, for deretter å etterforske saken grundig, og så straffeforfølge personen.

Hvis politiet i Haugesund bruker sine resurser på å harselere en gjeng med gutter som spiller kort. Og til og med vil straffeforfølge dette, er ikke det bare mangel på gangsyn, men et så alvorlig mangel på skjønn at ansvarlige vedkommende burde blitt sendt ut i permisjon.

En annnen ting er at slike overgrep fører til at man fullstendig mister tilliten til og respekten for politiet og deres arbeid. Det er kanskje det mest alvorlig.

Minner meg mest om gestapos framferd i sivile hjem under krigen, på jakt etter ulovlige radioer og andre forferdelige forbrytelser.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Problemet ligger i resursbruk og prioriteringer.

Det blir som å sende ut en utrykningsenhet for å pågripe en fotgjenger som gikk på rødt lys, for deretter å etterforske saken grundig, og så straffeforfølge personen.

Hvis politiet i Haugesund bruker sine resurser på å harselere en gjeng med gutter som spiller kort. Og til og med vil straffeforfølge dette, er ikke det bare mangel på gangsyn, men et så alvorlig mangel på skjønn at ansvarlige vedkommende burde blitt sendt ut i permisjon.

En annnen ting er at slike overgrep fører til at man fullstendig mister tilliten til og respekten for politiet og deres arbeid. Det er kanskje det mest alvorlig.

Minner meg mest om gestapos framferd i sivile hjem under krigen, på jakt etter ulovlige radioer og andre forferdelige forbrytelser.
Med respekt å melde; dette er noe av det mer usaklige, selv på denne siden! Her setter du deg over politiet og vet bedre enn dem, enda du ikke var på stedet og ikke aner annet enn det som står i VG.
Å sammenligne dette med overgrepene begått under annen verdenskrig burde få folk til å steile både her og der.... Å i det hele tatt kalle politiets utøvelse av myndighet (noe som rent faktisk er deres jobb) mot noe som i utgangspunktet ser ut som en åpenbar kriminell handling for et overgrep, er bare meningsløst.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Med respekt å melde; dette er noe av det mer usaklige, selv på denne siden! Her setter du deg over politiet og vet bedre enn dem, enda du ikke var på stedet og ikke aner annet enn det som står i VG.
Å sammenligne dette med overgrepene begått under annen verdenskrig burde få folk til å steile både her og der.... Å i det hele tatt kalle politiets utøvelse av myndighet (noe som rent faktisk er deres jobb) mot noe som i utgangspunktet ser ut som en åpenbar kriminell handling for et overgrep, er bare meningsløst.

Honkey

Nei og nei, Elton, nå er du på bærtur igjen. Det er selvsagt helt legitimt å kritisere politiets prioriteringer. Det er jo noe som skjer hele tiden, kfr kvinnerørslas stadige kritikk mot politiets angivelige nedprioritering av voldtektssaker. Diskusjon og debatt er grunnlaget for et fritt samfunn. Det er akkurat her venstresida svikter, dere tåler ikke åpen diskusjon og debatt. Derfor har sosialistiske styresett en tendens til å ende i ensretting og diktatur.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Fint at du vet så mye om politikk BB. Vi setter pris på dine dyptgående analyser her.

K

knutinh

Gjest
Hvis kritikken er av politiets ressursbruk så er jeg helt enig, det finnes andreting som klart burde prioriteres høyere. Vold på byen nattertid er f.eks et vesentlig større problem fo de involverte.

Hvis kritikken er av at politiet "gjør jobben sin" så stiller jeg meg uforstående. Politiet har helt klart mandat og plikt til å følge de lover vi har definert.

Hvis kritikken er av loven somgjør det kriminelt å spille om 100-lapper så er jeg helt enig, men hva forslår du da? fullt frislipp eller en sperregrense?

mvh
Knut

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Har selvsagt intet i mot at man kritiserer og spørsmålsstilller politiets prioriteringer på generelt grunnlag. Men det er meget ufruktbart å diskutere slike konkrete enkeltsaker med utgangspunkt i en VG-artikkel.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Har selvsagt intet i mot at man kritiserer og spørsmålsstilller politiets prioriteringer på generelt grunnlag. Men det er meget ufruktbart å diskutere slike konkrete enkeltsaker med utgangspunkt i en VG-artikkel.

Honkey
Hvis man ikke skal kunne diskutere saker tifra mediedekning er det ikke mye vi kan debattere her i samfunnet. Denne saken har en videre bytydning utover dem som er direkte involvert i saken.

Jeg tar selvsagt forbehold om at det som står skrevet ikke er oppdiktet.

Men hvis dette ikke er grunnlag for å kunne diskutere en sak er jo både Aviser, TV og Radio helt meningsløse. Vi har jo ikke alle anledning til å reise til haugesund for å kontrollere artikkelen.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hvis man ikke skal kunne diskutere saker tifra mediedekning er det ikke mye vi kan debattere her i samfunnet. Denne saken har en videre bytydning utover dem som er direkte involvert i saken.

Jeg tar selvsagt forbehold om at det som står skrevet ikke er oppdiktet.

Men hvis dette ikke er grunnlag for å kunne diskutere en sak er jo både Aviser, TV og Radio helt meningsløse. Vi har jo ikke alle anledning til å reise til haugesund for å kontrollere artikkelen.

Tiltres!

K

knutinh

Gjest
Poenget er vel at de fleste er enige om at poker med 100-lapper er en fillting, at politiet har mandat til å likevel gripe inn, og at politiet i dette tilfellet er bedre i stand til å vurdere ressursbruken enn vi.

Hva er da igjen å diskutere? Legalisering av pengespill?

-k

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
Man hva er problemet?
1) at politiet etter fattig evne håndhever loven? eller
2) at lovginingen er svært restriktiv ift. hasardspill m.v.?

mvh
KJ

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Man hva er problemet?
1) at politiet etter fattig evne håndhever loven? eller
2) at lovginingen er svært restriktiv ift. hasardspill m.v.?

mvh
KJ
Ingen av de egentlig.. Problemet er vel at det ikke er noen klar grense. Når du kjøre bil vet du alltid hvor fort du har lov til å kjøre.
Når det gjelde pengespill vil noen si at for meg er 900kr bare småpenger så hvorfor skal jeg straffes. Det står jo i den siste dommen at småpenger hvor det sosiale kommer i fokus er greit.

Topp Bunn