Diverse Gi Blod!!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det har jeg tenkt på lenge. får ta seg en tur til en blodtapper. Gi blod!
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
For dere som har mulighet, still dere gjerne på liste for å være beinmargs donorer også...(sier ikke det bare pga. at jeg har leukemi og kjenner folk som har hatt behov for donor)
Og å gi blod er viktig, hilsen meg som har hatt flerfoldige blodoverføringer de siste årene...

Ingen av delene er veldig smertefulle og ingen av dem er skadelige, men begge deler kan redde liv :)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
Stillte opp på blod givning en gang, gikk fint helt til jeg såg på posen som fyllte seg, da blev jeg blek som ett laken, og likefør jeg tuppa av
Fikk beskjed att noen pingler som ev besvimer ville dem ikke ha og gjøre med
Fikk ett håndkle og gikk slokøret hjem

Kanske dags og se om man blitt noe tøffere:rolleyes:.......
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.906
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har selv hatt behov for å få blod, og kunne godt tenkt meg å gjengjeldt tjenesten, men får desverre ikke lov...

Akkurat den forstår jeg godt - tror nok ingen vil ha et par celler med feil i celledelingsmekanismen med på lasset...

Her er oversikten som sier om du kan eller ikke kan være blodgiver: Hvem kan ikke v�re blodgiver

Johan-Kr
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.387
Antall liker
83.891
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Veldig bra oppfordring! Skulle gjerne gjort det, men kan desverre ikke. (Se link over)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg fikk karantene på tre år sist jeg var innom. Det var en liten jobbrelatert sak med transport av en 'kunde' til isolatavdelingen på UUS (som kanskje hadde et eller annet som ingen kunne si noe om, taushestplikt er fine greier når man bare transporterer for helsevesenet). Så viste det seg, etter at man begynte å stille krav om kunnskap om hvilken risiko man selv var utsatt for, at han muligens hadde tuberkulose (som vi mistenkte hele tiden). Dermed var karantenetiden satt ned til et år. Så viste det seg at legen på blodbanken muligens hadde overreagert en smule, samt at 'kunden' vår testet negativt.

Dermed kan jeg visst gi blod likevel, og det skal jeg gjøre når ferien er over.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg fikk madammen til å gjøre det. Jeg har 0+ og har dermed meget anvendlig blodtype iogmed at alle kan ta imot mitt blod, men det hjelper fint lite når man har havnet på listen over de som ikke får lov.
 
C

Cyber

Gjest
Meldte meg da jeg studerte i Kr.Sand, men det viste seg at de tappet aldri blod etter kl 13 på dagen. Vanskelig å få til når man jobber da. (Vet man kan få fri, men vanskelig i mitt yrke)

Var overrasket over at de ikke hadde en "langdag".
 

SteinLarsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.06.2009
Innlegg
1.110
Antall liker
1.332
Sted
Nykirke
Torget vurderinger
5
Har vært blodgiver og donor i en årrekke, passerte 50 tappinger for noen år siden.
Oppfordrer alle som har mulighet til å ta en tur til hyggelige bioingeniører på sykehus rundt om.
Ta med brosjyrer og verv givere på jobb.

Stein
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.392
Antall liker
3.575
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Har sikkert prøvd å få det til 10ganger i løpet av det siste året, men det er så strengt ang forkjørelse, ingen snufsing på tre uker. Med så vekslende vær som vi har sliter jeg med å klare det. Det er mulig jeg er for streng med hva jeg kaller å være forkjølet? Har 0- så jeg er sterkt ønsket.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.083
Antall liker
32.427
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Støtter den.
Har gitt i en årrekke, en periode også noe de kalte blodplater.

Likte spesielt godt noen ganger først å tappe en liten halvliter blod for umiddelbart å gå hjem og ta meg en halvliter øl. Anbefales virkelig ikke, men snar moro var det.:cool:

Dessverre er jeg for tida på svartelista.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg begynte med dette for litt over et år siden - i Bergen har de "blodbussen" som kommer rett ved der jeg jobber, så da går det ikke så mye tid!

Vil oppfordre til en ting til - jeg har et blått og slitt donorkort liggende i lommeboken i tilfelle det skal tilstøte meg noe. Dette er min samoboer og mine foreldre informert om. Tror mange flere kunne hatt en slik kort med seg, men at de rett og slett ikke har tenkt tanken!

Mvh
OMF
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.387
Antall liker
83.891
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hei!

Jeg begynte med dette for litt over et år siden - i Bergen har de "blodbussen" som kommer rett ved der jeg jobber, så da går det ikke så mye tid!

Vil oppfordre til en ting til - jeg har et blått og slitt donorkort liggende i lommeboken i tilfelle det skal tilstøte meg noe. Dette er min samoboer og mine foreldre informert om. Tror mange flere kunne hatt en slik kort med seg, men at de rett og slett ikke har tenkt tanken!

Mvh
OMF
Finnes også som App til iPhone og sikkert til Android også....sånn til info
 
L

leser1

Gjest
Enig med trådstarter. Jeg har vært blodgiver i årevis og det er helt uproblematisk. Og arbeidsgiver er også udelt positiv til dette.

Gi blod!
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Som en nevnte over, gi gjerne blodplater også... er veldig kjekt å få påfyll av plater når man har behov for det, har selv fått gjentatte ganger og det er kjekt at evt. sår stopper å blø en eller annen gang... Posen med plater er litt merkelig, man forventer at den også skal være rød siden blodet i sin helhet er rød, men blodplate posen er faktisk gul, litt som en tynnere utgave av smeltet smør som har stivnet :)

Kan nok desverre aldri donere hverken blod, plater, benmarg eller organer noe jeg synes er dumt... Kan vel evt. donere til legevitenskapen...
Tenkte å bli bloddonor for en del år siden, men fikk beskjed om at jeg ikke kunne grunnet allergi, noe de nå mener ikke er så kritisk.
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
Har dessverre tre no-no's på lista - ellers hadde jeg definitivt vært blodgiver for mange år siden. Men de kan jo få andre deler av skrotten - f.eks. de noe alderstegne sviskene som bare er til pynt etter hvert..:cool:
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
jeg har et blått og slitt donorkort liggende i lommeboken i tilfelle det skal tilstøte meg noe
Her trodde jeg et millisekund at du skulle skryte av blått blod. :cool:

Men joda, har et sånt også. Det man ikke trenger selv kan man fint gi bort til andre.
 

Myhre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2005
Innlegg
134
Antall liker
180
Sted
Gjerdrum
Torget vurderinger
1
Det burde vært obligatorisk for alle - så alle i utgangspunktet fikk en hyggelig invitasjon om å gi blod. Men at det var veldig enkelt å kunne takke nei. Tror de kunne fått mange flere (og nødvendige) blodgivere ;) Det føles like bra og nyttig hver gang jeg "bløgges" - nærmer meg 50 tappinger 💉
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.236
Antall liker
5.188
Og med det samme:


Tar 5min å fikse og kan redde liv.
 

SteinLarsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.06.2009
Innlegg
1.110
Antall liker
1.332
Sted
Nykirke
Torget vurderinger
5
Bra jobba!
Har et hårete mål om 45 liter og et 3 sifret antall tappinger (uten plasmadonasjon), skal oppdatere tråden om 4 år og 7 mnd.
 
Topp Bunn