Gibson vs Fender

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Noe litt mindre dystert her på OT:
Hvorfor er det så stor forskjell i lyden mellom en Les Paul og en Strat?

Kan det ha noe med pickup'ene å gjøre, og i tilfelle hva?

Kan noen skrive en utlegning om single coil vs humbucker pick ups?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Løkken sier vel det meste her.

Humbuckeren har dobbel output i forhold til en tilsvarende single coil. Imidlertid sitter de to hodene litt forskjøvet slik at man kansellerer ut en del høyfrekvent lyd. Dermed vil grunntonen utgjøre en større del av det totale lydbildet.

Ibanez har en del fine gitarer med for eksempel 2x humbucker og 1x single coil. Det gir veldig mange muligheter.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Fat Strat har en humbucker bakerst, kunne tenkt meg å prøvd en sånn.

Det er stor akustisk forskjell på Les Paul og Strat også, ikke alt skyldes micene. De er lette å kjenne igjen selv uten at de er tilkoblet noen amp. Kroppen til LPen er tung, akustisk levende og har lang etterklangstid, som må gis mye av æren for den supre sustainen.
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Epiphone Les Paul custom og Fender Jazzbass er my choice of weapon.

På Fendergitar fronten vil jeg trekke frem telecaster... skikkelig countrysound.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Jeff Beck har jo den ultimate Gibson Les Paul sounden... stort feitere får du det ikke...!

Mvh
Håkon
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Men Jeff Beck har "konvertert" til Strat, som Clapton.

En annen produsent av usedvanlig lekre gitarer er PRS. 513 er sneisen, med fem single-coils hvorav fire er konfigurert som to humbuckere, men kan single-kobles. Med den får man et vell av muligheter - og slunken bankkonto. Standard og Custom er også flotte, men igjen dyre. Imidlertid får man en Santana ned mot sju tusen. Gibson er også fryktelig dyrt, men de lisensierte Epiphone Les Paul-variantene er et godt alternativ for studenter og småbarnsforeldre. Ikke ekte vare selvsagt, men de både ser ut og høres ut som en GLP og koster ikke mer enn fem tusen. Samme gjelder for Mexico-Straten, men styr unna nyere Squier.
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Gibson er også fryktelig dyrt, men de lisensierte Epiphone Les Paul-variantene er et godt alternativ for studenter og småbarnsforeldre. Ikke ekte vare selvsagt, men de både ser ut og høres ut som en GLP og koster ikke mer enn fem tusen.
Nå er jeg hverken student eller småbarnsforelder, men følte at en epiphone custom som kostet 10 laken er mere enn godt nok for mitt bruk.

Hjelper ikke om du har gibson aldri så mye om en ikke kan spille, og jeg er ikke så god at jeg har behov for en gibson.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det er kjempegitarer. Selv har jeg ikke Gibson, men en Epiphone LP Standard. Mye av ytelsen til en brøkdel av prisen. Epien koster nå 4.500,-, men også Gibson har blitt billigere. På Marios får du en Gibson LP Standard '60 for 17k. Er ikke lenge siden de kostet nesten 30. Har også en Mexico-Strat med Texas Special pickuper, fin sak det også.

En annen "billiggitar" som visstnok skal være jævlig god er QLPs kopi av den kjente Music Man (Van Halen) gitaren. Musikkpraksis skrøt denne opp i skyene, det eneste som fikk kritikk var tremolosystemet Fra Music123 får man den imidlertid med ekte Floyd Rose for $279.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg var den lykkelige eier av en Gibson LesPaul Custom
i Cherry Sunburst, innkjøpt på 70-tallet for kr 6.750.
En flott gitar med rå fin lyd, men grunnet et uheldig møte med underlaget ble halsen vanskelig å justere, så den ble solgt for 3k. Snakk om idiot.

Da var jeg på en måte ferdig med Gibson, og etter et besøk på Hagstrøm på Bekkestua, etter å ha prøvd samtlige hvite Stratter (17 stk tror jeg), ble jeg den lykkelige eier av en.
Den fulgte meg helt frem til midten av 80-tallet, da jeg kjøpte en Telecaster, mest fordi jeg oppdaget Albert Lee.
Jeg har også eiet en 64-modell Telecaster som jeg solgte(!?) for 5k ett år senere. Idiot igjen.


I dag har jeg både en Strat og en Tele. Stratten henger på veggen, og blir kun brukt i studio fra tid til annen, mens Tele'n er i daglig bruk.l

Hurra, jeg klarte å starte en gitartråd.
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Jeg hadde en standard samtidig som customen, latterlig forskjell på de to. Standarden hadde problemer med støy og feedback, mens customen var stille som grava.
 
K

kbwh

Gjest
Kjekk tråd å lese, også for en hvis gitarerfaring begrenser seg til en Fender Newporter (billig western)
Fint med instrumenttråder i det hele tatt; de er ca. 21,6 ganger mer interressante enn kabeltråder.

(jeg hadde en viss suksess med en Bösendorfer vs Steinwaytråd her inne for en tid tilbake)

Hvorfor må musikkinstrumenttråder bo under off-topic, forresten? Har de ikke fortjent et eget banner? Jeg mener: De er hverken politiske, religiøse, dritings, fundamentalistiske, liberale, utenomjordiske eller innehavere av løsningen på konflikten(e) i Midtøsten!
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Jeg hadde en standard samtidig som customen, latterlig forskjell på de to. Standarden hadde problemer med støy og feedback, mens customen var stille som grava.
Jeg har ingen støyproblemer på min.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Det er ett eller annet med utformingen av Les Paul'en som gjør den veldig tiltrekkende... kan kurvene minne om kvinnelige former tro? 8)

Har selv en Epiphone Les Paul Gothic, den er knallgod å spille på og låter aldeles utmerket. Fantastisk god gitar til 4000 kroner.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.081
Antall liker
1.088
Sted
'
En flott gitar med rå fin lyd, men grunnet et uheldig møte med underlaget ble halsen vanskelig å justere, så den ble solgt for 3k. Snakk om idiot.
Jepp, av og til selger man feil saker til feil pris. Minner meg om at '65 Telecasteren min ble solgt for 500,- (den var riktig nok i bits and pieces, men dog). En '76 Strat gikk også for et par år siden til spottpris.
Derimot har jeg en '67 50W Plexi JMP og en 100W '77 Master Lead MkI (2203) som jeg ikke selger billig.
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Derimot har jeg en '67 50W Plexi JMP og en 100W '77 Master Lead MkI (2203) som jeg ikke selger billig.
Har selv en JCM800 50w (2204) med 1960kabinett, kjøpt driiitbillig i 97/98 og selges aldri!!

Var så dum at jeg byttet bort en JCM800 50w combo i en epiphone sg... angrer den dag i dag.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.075
Antall liker
3.073
Torget vurderinger
2
Det er ett eller annet med utformingen av Les Paul'en som gjør den veldig tiltrekkende... kan kurvene minne om kvinnelige former tro?
Ikke det at jeg foretrekker asymetriske kvinner, men jeg liker at de strekker seg litt !
Strat'en min er vel så fin som en Les Paul synes jeg.

Kjøpte min '66 nær original på 3-45 ( ?) i Trondheim for 5600,- Men det er vel 15 år siden nå. Selge den ?

Det som er så fascinerende med gitarer er at de i kraft av være laget av levedne materialer , alle har særpreg , alle er forskjellige....
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Ikke det at jeg foretrekker asymetriske kvinner, men jeg liker at de strekker seg litt !
Strat'en min er vel så fin som en Les Paul synes jeg.

Kjøpte min '66 nær original på 3-45 ( ?) i Trondheim for 5600,- Men det er vel 15 år siden nå. Selge den ?

Det som er så fascinerende  med gitarer er at de i kraft av være laget av levedne materialer , alle har særpreg , alle er forskjellige....
Jeg har også en les paul og en strat (billigutgaver begge), liker førstnevnte mye bedre..Mye fetere lyd.

Hvis noen vil ha billig gitar forsterker, så har jeg en valvestate VS100 med pedal til salgs, det er en hybrid med rør i inngangen og transistor utgang, 3 kanaler, 12" element.
 
Topp Bunn