Gir du tips?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CinqueAudio

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    71
    Antall liker
    0
    Hvorfor betale tips? Hvorfor betale mer for en vare enn det selgeren forlanger? Hvorfor betale ekstra for service som allerede ligger i prisen?
    Drikkevarer på utesteder er stort sett 3-4 doblet i pris i forhold til innkjøp. Er ikke det nok? Svært få utgifter ved å servere drikke. Når det gjelder mat er påslaget enda høyere, men krever sitt ifm bearbeiding. Men mer enn det som står på menyen? Hvor ofte opplever en slik ekstrem service at en får lyst til å betale overpris? I alle andre situasjoner der en kjøper et produkt eller en tjeneste gjør en mer eller mindre vellykkede forsøk på å få prisen ned.
     

    Vedlegg

    A

    Affa

    Gjest
    Jeg gir ikke driks ved kjøp av drinker. Ved hele måltider gir jeg tips hvis jeg er fornøyd.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    I Norge gir jeg tips etter et godt måltid. Annerledes i USA, f.eks, der en del av kelnerens inntekt er basert på tip.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Er egentlig imot dette prinsippet, da det som nevnt ligger inne i prisen, det gjør det ikke i alle land, og da blir det selvsagt noe annet. Runder stort sett av, sitter ikke og venter på å få tilbake noen kroner, men ser ikke hvorfor akkurat denne bransjen skal få tillegg på en vare man allerede har betalt nok for.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    I Norge gir jeg tips etter et godt måltid. Annerledes i USA, f.eks, der en del av kelnerens inntekt er basert på tip.
    Så hvis kelneren er avhengig av tips så gir du det ikke?
    ;D

    Antar du mener motsatt, men det var litt vanskelig å tolke det du skrev...
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Hvis jeg kjøper øl eller drinker runder jeg av til nærmeste femkroning. På restauranter runder jeg som regel av til nærmeste femtilapp, men kan gi mer hvis servicen er god, og mindre hvis den er dårlig.

    I utlandet tipser jeg stort sett 10% uansett, hvis ikke servicen er skikkelig dårlig.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Er man ikke fornøyd med servicen/maten så vanker det heller ingen tips!

    mvh
     

    CinqueAudio

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    71
    Antall liker
    0
    Takker for synspunkter.
    Det er neimen ikke ofte jeg opplever slik service at en fristes til å høyne prisen. Men det har skjedd. Det er noe helt annet i land der servitøren ikke har fast lønn og tips faktisk er inntekten.
     

    Vedlegg

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg sitter hjemme og drikker øl, kan kjerringa ta tomflaskene hvis ho rydder etter meg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.995
    Antall liker
    9.023
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis jeg sitter hjemme og drikker øl, kan kjerringa ta tomflaskene hvis ho rydder etter meg.
    Du er raus!
    Herlig!

    Mvh
    OMF
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Det kommer jo helt an på hvor sexy servitrisa er. ;D
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.134
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    4
    Ga tips når jeg kjøpte HIGH END kablene mine
     

    Vedlegg

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg kjøper øl eller drinker runder jeg av til nærmeste femkroning. På restauranter runder jeg som regel av til nærmeste femtilapp, men kan gi mer hvis servicen er god, og mindre hvis den er dårlig.

    I utlandet tipser jeg stort sett 10% uansett, hvis ikke servicen er skikkelig dårlig.
    I hvilket land ? det er stor forskjell på hva som forventes av deg som gjest i forskjellige land, uten at jeg kommer på et eksempel i farta.
    Guidebøker skal ha et eget avsnitt om dette.

    Når det gjelder Norge er det mange nok steder der lønna er så lav at de ansatte kalkulerer med tips når de tar jobben. Spesielt de store skjenkestedene.

    Jeg tipser minimum 5% i Norge hvis alt er som det skal være. Mer hvis jeg har fått ekstra god behandling.
    Unntaket er hvis jeg får drinker over disk, da runder jeg stort sett bare opp.
     

    Vedlegg

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Tips ja,er stort sett imot dette.
    Mye på grunn av at både kvalitet på mat og servicen bør være innbakt i prisen.

    Jeg har hatt mine opplevelser på hotell og resturanter som går begge veier.

    Den dårligste er nok på en meget kjent resturant i Kristiansand,som i deler av navnet kan identifiseres som vann i bevegelse.
    Stedet jeg snakker om hadde nettopp fått hederlig omtale i en av landets største aviser.

    Siden jeg hadde lyst på en ekstraordinær kulinarisk opplevelse,så valgte vi å spasere ned til dette spisestedet.

    Det var selvfølgelig fullt og vi plasserte oss selvfølgelig i ventebaren med 2 andre par som sto i kø.
    Halvliterene smakte helt fortreffelig som vanlig. ;D

    Da det var vår tur,skjedde dette:
    Et annet par spaserte rett inn og satte seg på et bord som akkurat ble ledig!
    Frekt nok det,men da jeg påpekte det til kelneren,var svaret:

    Ja men de har jo satt seg nå,så jeg kan jo ikke bare kaste de vekk!
    Hallo? Hva er vitsen med et ventebord og køordning da!

    Når vi endelig fikk bord ca 2 timer etter ankomst fikk vi beskjed om at vi ikke måtte bestille noe stor middag siden kokken sluttet kl 23.
    Da var klokken 22...

    Når middagen endelig ble servert,var kjøttet kaldt. :mad:

    Ingen tips på kelneren den kvelden..
    Og jeg ventet på vekslepengene mine,helt til kelneren,tross iherdig somling,ga meg igjen 14 kr...

    Jeg ble ganske oppgitt over denne kvelden og skrev faktisk et kvasst brev til resturnanten der jeg klagde på servicen.
    Jeg fikk aldri svar.
     

    eliasen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    261
    Antall liker
    0
    bare husk og ikke tips på flyplassen i singapore, det er ulovlig, som så mye annet der borte...
     

    nik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Innlegg
    291
    Antall liker
    12
    Huffameg, Slinger...
    Jeg hadde blitt forbanna og gått fra stedet da de to ande fikk bord tror jeg. Slikt går ikke an!
    Vet forresten hvilken resturant du sikter til.. ;)

    Når det gjelder dette med tips, har jeg omlag samme dilemmaet som når jeg kjøper julegaver: Jeg synes liksom jeg må ta i litt hvis jeg først skal gi. Vet at dette ikke er nødvendig, hvis alle tipser med vekslepengene opp til feks. nærmeste 50-lapp så får jo kelneren en pen slump i løpet av kvelden.
    Men jeg synes liksom (der og da) at å tipse med feks 15kr virker smålig. Derfor er det ofte jeg lar vær å tipse..

    Hvordan tipser dere når dere betaler med kort? Legger en slump penger på bordet, eller gir de til kelneren?
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    I hvilket land ? det er stor forskjell på hva som forventes av deg som gjest i forskjellige land, uten at jeg kommer på et eksempel i farta.
    Guidebøker skal ha et eget avsnitt om dette.
    Tja, i stort sett alle land. Jeg vet at det er forskjellig hva som forventes, men 10% er som regel greit.

    Hvordan tipser dere når dere betaler med kort? Legger en slump penger på bordet, eller gir de til kelneren?
    Du kan skrive inn beløp selv når du betaler med kort på restaurant. Enten på kortterminalen eller på visakortutskriften som du skriver under på. Tror det er likt for mastercard, amex og slikt også.
     

    Vedlegg

    jbc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Innlegg
    104
    Antall liker
    0
    Gi tips som en hyggelig gest til personer som har en slitsom jobb i en særdeles slitsom bransje. Dårlige arbeidsbetingelser, dårlig lønn og ikke minst: Ufattelig mange utakknemmelige og ufordragelige gjester.

    Servitører på travle restauranter risikerer stort sett å få mer kjeft i løpet av en dag enn det en normal voksen person får på et år.

    Jørgen
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Det er jo ganske merkelig egentlig. Om man handler for 987 kr på Rema, så står man der og venter på å få igjen 13 kr. Tror ikke de i kassen på Rema har særlig lønn å skryte av de heller. Hvorfor denne forskjellen? Eller er det noen som tipser der og?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.682
    Antall liker
    7.460
    Apropos tips, har ofte tenkt at det burde være to linjer for tips på kredittregningene; en for kvalitet på service og en for mat, da det slettes ikke er alltid at disse kvaliteter henger sammen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn