gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    gismobesøk

En kveld i desember ble det tid til å svinge innom gismo for middag, lytt og ikke minst napoleonskake fra baker Evensen.
    Gismo er en god venn jeg har gode samtaler med så stemningen er alltid på plass
    Det er veldig lenge siden forrige lytt hos gismo, men siden han ikke bytter utstyr i tide og utide er det samme greiene jeg får høre på i stua som det var oppe på loftet.
    (Tror muligens det er en BlueSound Node i stedet for en Squeezebox da)
    Den største forskjellen er en subwoofer forkledd som panelovn boltet fast i tømmerveggen i stua.

Lyden er igjenkjennbar, men har vokst i alle retninger. Den har også endret seg litt...

Måtte bla tilbake til side 353 og innlegg #7045 i den fine tråden til gismo for å finne hva jeg sa første gangen de italienske damene forsøkte å forføre.

https://www.hifisentralen.no/forumet...ml#post1863561

Detaljer, Detaljer, Detaljer.
    Helt vanvittig hvor dette anlegget til gismo graver frem detaljer.
    Alt fra den dypeste avkrok i innspillingene hentes frem i lyset og serveres slik at du kan svømme inn i lydbildet og høre på akkurat det du vil.
    Informasjonsoverkill, kanskje. Men ikke plagsomt som besøkende og ikke tror jeg gismo sliter med dette mylderet av detaljer heller.

Bass, ja faktisk!
    Små er de og høyt henger de, disse høyttalerne. Men at de spiller med mer opplevd tyngde og trøkk enn de forrige høyttalerne er sjokkerende.
    Bass i massevis for gismohula. De spiller ikke helt ned, og de har nok en liten partykul, men de er så sammenhengende og fullstendig uten hørbare unoter av noe slag så det blir bare kos av det. Sleng på noe musikk med jævli bass og de spiller det de kan uten å få pusteproblemer eller prøve på de nederste hertzene.

Mellomtone, det viktigste?
    Kan sikkert diskuteres om det er det viktigste, men det bør være det om du handler disse høyttalerne. For dette er uten tvil det området som har fått mest fokus i utviklingen. Det kjennes som om mellomtonen trekkes frem og løftes opp i lydbildet. Fra Weiss som polerer hver en bit fra most til least significant med samme rene butlerklut før de får DACes og forlate boksen, via tyskeren som er like rett frem som den alltid har vært uten å skitne til signalet på noen måte før det i forsterket form når Guarneri Memento som leverer det i øregangen så lekent og lett og avslappet som bare det!
    "Skuldrene-ned-lyd" på sitt beste. Glem kiropraktorer, fysioterapeuter, osteopater og naprapater. Så fremst du har et sånn her anlegg, i alle fall!

En lyd
    Det beste med høyttalerne er at de spiller som en enhet, uten kasselyd, uten delefrekvens, uten "disskant", uten kobling mellom lyd og fysisk plassering av høyttalerne.
    Det oser byggekvalitet av hele pakken, ikke bare fysisk som man kan se og føle, men også lydmessig. Det er ikke noe som kan avsløre snarveier i konstruksjonen, ikke noen flekker av unoter som kan ødelegge den plettfrie presentasjonen. Om det er så enhetlig grunnet to-veis konstruksjon vet jeg ikke, men jeg pleier å like det i kjøpehøyttalere.

Litt mer i innlegg #7058

Perfekt lyd, et rent helvete?
    Kan denne rene og detaljmyldrende lyden bli for perfekt? Ja, jeg tror det.
    Men det skjer ikke hos gismo, og det tror jeg er ene og alene tyskeren sin "skyld". Fortjeneste, kanskje.
    Weissn er jeg temmelig overbevist om at kan bli for høflig og rent ut kjedelig i feil oppsett.
    SFene er så oppløste og rene at de nok også kan mangle litt råskap i feil oppsett.
    Med en høflig og tilbakeholden forsterker mellom disse så hadde nok gismo sovnet på loftet.
    Jeg vet at gismo liker han Einstein veldig godt, og det blir derfor ikke noe trekantdrama her. Jeg liker han ikke like godt. Tyskeren, altså, gismo liker jeg veldig godt.
    Det er noe fremfust med han Einstein, noe som er todelt. På den eine sia en tøffing som puster liv i musikken og gjør dynamikken dynamisk, og sprelsker til musikken.
    Men på den are sia en hissigpropp som det ikke er lett å forutse når han er hissig. Spesielt i øvre mellomste tonene til damer sine stemmer.
    Dette var nok et lite problem på GPD, men ikke sånn på GM. Det vil si at de kan sprette frem, som på gitaren på "Go, Love" fra Kong Knopfler sin siste.
    Men at renheten til GMene gjør at det går bra, det er tøft, men hyggelig-tøft på et vis. Blir ikke skjærende eller stikkende selv om det er litt i overkant bajas.

Veien videre
    Vei videre, er ikke gismo i mål? Den mannen med audiofil legning som er i mål med anlegget er ennå ikke født, sånn er det bare! Ikke blir han født heller.
    Well. Det som jeg synes at tyskeren med rør på ikke er rørete nok på er stemmegjengivelse. Joda, den spiller bra der, men den har ikke strukturen på stemmer som orntlie rørforsterkere har. Jeg pleier å sammenligne det på følgende måte: Måten rør gjengir stemmer på ser jeg for meg som et tøystykke. Den vevde strukturen, lag på lag, mykhet og ekte vare. Transistorer er i sammenligning som et stykke plast fra en tikroners plastbøtte. Bittelitt overdrevet muuuuligens... Så selv om stemmene er så sjukt detaljert gjengitt over anlegget til gismo, så har de ikke helt den der ekstra-ekte feelingen som rørforsterkere kan gi. Kanskje kommer det også litt mer 3D enn i dag, og litt mer lys/fokus på vokalistene i hula. Det han evt kanskje kan miste er basskontroll og høytspilleevner, det siste tror jeg ikke betyr noe videre.
    Så det blir satans spennende når gismo prøver hel-rør på GMene, da tror jeg litt på at det kneppes et stykke nærmere himmelen på et parameter eller to?

Det er rent ut komisk at jeg skrev dette:
    Jeg ville hatt mer fløte i lyden, og generelt litt mørkere presentasjon.

....og at akkurat dette har anlegget til gismo levert på nå mer enn fire år etterpå

Det er større, det er varmere, det er mykere og det er litt mørkere men samtidig med alle detaljene på plass.
    Jeg tror anlegget har åpnet opp i det større rommet og mindre reflekterende flater tett på høyttalerne har roet ned lyden litt.
    Ankepunkter nå?
    Det kunne vært mer hardtslående, hatt litt mer kant. Men ikke på musikken som gismo spiller og det ville ødelagt balansen i oppsettet. Så nei.
    Gismo kunne vridd litt på hjulet på subwooferen, så det nederste hadde tredd litt mer frem.
    Nå er det faktisk enda morsommere å høre hvor spinnvilt bra bass høyttalerne spiller alene. Det er nærmest naturstridig.
    Men samtidig så gjør gismo sin favorittinnstilling det sånn at det er umulig å høre hvor høyttalerne ruller av og subwooferen tar over. Så nei.

Hatten av for gismo sitt anlegg som alltid får frem smilet

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.335
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tusen takk for omfattende og ikke minst historiske tilbakemeldinger fra forrige besøk oppe i hulen Rolf👍🏼😂
    Som du skriver nå så fikk du et nytt lydintrykk og litt endrede parametere da GM og resten av anlegget har flyttet ned i stuen og fikk litt mere armslag og luft rund seg👍🏼
    En opplevelse som stemmer meget godt med mine egne erfaringer, samt en godt integrert REL (som ikke var med sist gang).
    Du fikk også oppleve at GM klarer seg godt uten REL men målet var/er at den nærmest ikke skal eksistere😎😎
    Nå klarte vi å registrere at vi slo den av men litt værre å «finne den igjen» når vi slo den på, men det er sånn jeg liker det😋
    Men som du nevner, den har ratt som kan vris på for de som ønsker det😉
    Tusen takk for hyggelig besøk igjen og reflekterte tilbakemelding nå som da (for 4år siden)😉😋
    Du er velkommen innom igjen når veiene fører deg forbi gode venn😋

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.335
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    I kveld rundet jeg og fruen av jule/nyttårs helgen med lutefisk og ditto tilbehør, det er jo snadder som
    som vi spiser litt for sjelden😎😉

FE6ECA64-CA12-41A2-8613-5D632CDBC26B.jpg

8D6D0FCB-D8A0-4640-A307-774950BC2256.jpg

Godt 2019 musikk/hifi år ønskes til dere alle👍🏼😉🎶🎶

Dag og Gunn

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.333
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig å se at Gunn får bli med på sentralen.:cool: Hei Gunn!;)
    Som Knut Borge sa; Lutfisk, øl og akevitt er så godt, at en klarer seg godt uten lutfisken.

Hyggelig at RoDa var innom og gjorde opp status.
    Må bare gi min tilslutning. Det låter så bra på din favorittmusikk, at man sjelden savner noe.
    Det låter såpass "sivilisert", så derfor er det likevel ikke for alle.
    Det er et herlig stereoanlegg som bare gjør det det skal.
    Spiller musikk så hårene står på armene og tårene triller,-allerede etter to glass rødvin.;)

Godt nytt år gismo. Vi sees vel om ikke så lenge inne i det nye.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.335
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takk det samme til deg blues, Godt nytt år👍🏼😉
    Vi ses nok plutselig i 2019 åsså tenker je, alltid hyggelig å stikke innom i Blåskogen eller
    invitere deg nedover på flatbygdene😋😉
    Hyggelig ord om oppsettet også, og ja... jeg har søkt et oppsett som spiller
    godt på den type musikk jeg spiller mest av selv😉😎🎶
    Sjøl om jeg har hørt enkelte låter av «min musikk» spilt utrolig bra hos
    både deg, RoDa, RBN og enkelte andre...👍🏼😉

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.335
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Husker denne som Frida Ånnevik fremførte under århundresstemme;)

ED1EDAF3-FF0A-4FDB-B795-AA2E4D14FEEC.jpg

Nå slipper hun den 18 januar👍🏼😋

gismo

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.403
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Gismo har vel lite grunn til å gjøre store endringer i oppsettet :)

Men det snuses vel på bedre streamer? kansje vinyl? :)

Ha et riktig så godt nyttår. måtte det bare bringe goder! :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.335
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gismo har vel lite grunn til å gjøre store endringer i oppsettet :)

Men det snuses vel på bedre streamer? kansje vinyl? :)

Ha et riktig så godt nyttår. måtte det bare bringe goder! :)
    Takk der sammen X-cell, godt nytt år👍🏼😋
    Det snuses jo litt da, men ikke så veldig seriøst😎😂
    Men en super god streamer til gibortpris kunne jo fått plass i oppsettet😉

gismo

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.942
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sukk, ny platespiller hadde gjort susen, ja. Fantaserer om å senke spikeren ned i hakket og la den grave frem go'følelsen. Og det helst uten for lang oppvarmingstid.
    ^-^

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.403
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Fantaserer om å senke spikeren ned i hakket og la den grave frem go'følelsen. Og det helst uten for lang oppvarmingstid.
    Disse fantasiene dine kan du spare oss for:cool:
    Får opp noen bilder på netthinnen her nå:rolleyes:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Godt nytt år!

Hvis damestemmer fortsatt er av interesse - har du sjekket ut Emilie Nicolas? Kona så henne i et TVprogram før jul - og dermed var julepresangen klar: Emilie Nicolas - "Tranquille Emile".

En smakebit:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her har du hele CDen på YouTube:

[video]https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_mX9ibZyfIJ94CKKmVsfyss4Wxd2k qjezw[/video]

Men du har kan hende Spotify e.l. med topp lydkvalitet?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.335
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Her har du hele CDen på YouTube:

[video]https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_mX9ibZyfIJ94CKKmVsfyss4Wxd2k qjezw[/video]

Men du har kan hende Spotify e.l. med topp lydkvalitet?
    Dama ligger på TIDAL hifi også??????????????????

81CD1A3C-04E4-4445-B4CB-D9D1D4BD31BB.jpg

Tenkte å ta ei økt nå??????????????????

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.335
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Disse 25 sporene på dette Live albumet, fra 2018, er det mye bra og fine låter på??????????????????????????????

0AF5C95B-EA9F-4F1E-9E06-8549724D2AE2.jpg

Gi det litt tid??????

gismo

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.942
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fantaserer om å senke spikeren ned i hakket og la den grave frem go'følelsen. Og det helst uten for lang oppvarmingstid.
    Disse fantasiene dine kan du spare oss for:cool:
    Får opp noen bilder på netthinnen her nå:rolleyes:
    ;) her også

mvh
    Aner ikke hva dere uler om:confused:. Ok, bytt ut "spikeren" med "plogen", da. Bedre nå?
    Ang "bilder på netthinnen". Prøve å ikke tenk på innlegget mitt når dere spiller plater i fremtiden, så går det sikkert greit ;)

Ok, da bør vi ikke plage gismo mer med snakk om gammeldags teknologi :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.403
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ang "bilder på netthinnen". Prøve å ikke tenk på innlegget mitt når dere spiller plater i fremtiden, så går det sikkert greit ;)
    Det går nok fint. Det blir verre å ikke bli minnet på det neste gang man ser film med Helga i en av hovedrollene:cool:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.335
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Brukte formiddagen på å høre gjennom nye av Vestbo Trio samt et par tre kaffekopper:p
    Ja dette er trio, jeg liker det godt;) Litt varsomt, varmt og musikalsk med en enkel
    og behagelig fremtoning og gode instrument prestasjoner! Dette henger godt sammen??????????????????
    Liker også det litt organiske lydbilde som brukes??????

C843BBFB-3CD2-4E01-A75B-E097A7F24A1F.jpg

Langsomt og litt kjedelig vil jeg tro noen vil komme til å si men det syns
    ikke jeg?????????????????? Har aldri vært utålmodig eller noen «kaningutt»:cool::D

Skal nok høres flere ganger og som ofte blir det bare bedre????????????

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.335
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Og det endte med en trygg og komfortabel seier????????????????????????????????????

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.697
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har det nådd frem til Kirkenær at The Delines er ute med oppfølgeren til Colfax.....

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.697
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har det nådd frem til Kirkenær at The Delines er ute med oppfølgeren til Colfax.....
    Det nådde Kirkenær nu kjære unge mann:D
    Takk for tips, skal høres;)

Og dette lover godt������������

gismo
    Begynner jo etter hvert å kjenne musikksmaken din nå. Blir overrasket om du blir skuffet :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn