Gitar på fly...

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Hei!

Skal hjem på ferie i sommer, og kunne i den anledning tenke meg å ta med kassegitaren min. Jeg har kun en standard soft-bag til den, og lurte på om noen har erfaring med å sende slike som spesialbagasje på fly? Kan jeg riskere at den er knust når vi kommer fram?

Håper på svar...

MVH Jarle

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har fått skadet gitarer både i Norge og i utlandet, så det er ingen forskjell.
Ta ALLTID gitaren med ombord i flyet, og er det problematisk å ha den ved setet, så flørt med flyvertinnen, så fikser hun en ubenyttet krok.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.425
Torget vurderinger
2
Samme her, ta gitaren inn på flyet, treverket har uansett ikke godt av temperaturfallet i lagerrommet i 30.000' heller..

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
bare vær oppmerksom på at det er innskjerping på gang angående håndbagasje, mrd hensyn til antall og vekt, dette har bla Lufthansa innført.Og flott er det!

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Hei igjen!

Sendte Widerø en mail hvor jeg spurte om mulighetene for å få gitaren med som håndbagasje. Dette var svaret jeg fikk: "Nei, dessverre. Du bør ha en hardkoffert til gitaren din."

Det blir vel vanskelig å få den inn på flyet da, selv om jeg har veldig lite lyst til å sende den som vanlig bagasje. Temperatur og behandling er jo gode argumenter...

MVH Jarle

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Profesjonelle musikere bruker å kjøpe en ekstra bilett til gitarer og andre store ømfintelige instrumenter. Da får de ha den i setet ved siden av seg.

Blir kanskje litt dyrt for deg ? ??? :(

Blacksmith

Medlem
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
0
Jeg jobber mye på Gardermoen og ser hvordan bagasjen
blir behandlet , og det er ikke pent . Stuerne DRITER
fullstendig i bagasjen din .

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Profesjonelle musikere bruker å kjøpe en ekstra bilett til gitarer og andre store ømfintelige instrumenter. Da får de ha den i setet ved siden av seg.

Blir kanskje litt dyrt for deg ? ??? :(
Hei!

Vel, med en gitar til 2000 kroner blir det nesten like billig å kjøpe en ny gitar hjemme... Det samme gjelder vel kjøp av "hard-case". Dette koster vel fra 1000-lappen. Får en grei "ferie-gitar" for 1000 kroner...

Men, men... Vi får se. Irriterer meg at det ikke finnes gode løsninger for trygg frakt av utstyr. Hva er problemet? Det er folks personlige eiendeler vi snakker om her. Mye er dyrt også. Hvis jeg sier at dette er spesialbagasje burde det være mulig å respekterer det...

MVH Jarle

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
På Arlanda var jeg for noen år siden vitne til at en stuer hos SAS sparket en steelgitar til 45.000 og en Takamine akk.gitar til 25.000 fra lasteluka i flyet og rett i asfalten.
I tillegg ble en hardcase til en Steibergerbass fullstendig ødelagt, mens bassen utrolig nok overlevde.

Jeg gjorde en ansatt blant bakkemannskapet oppmerksom på hva som skjedde,men han bare trakk på skuldrene og ba meg passe mine egne saker.

Vi fikk erstatning fra SAS omsider, men konsert med leide instrumenter er ikke morsomt.

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
På Arlanda var jeg for noen år siden vitne til at en stuer hos SAS sparket en steelgitar til 45.000 og en Takamine akk.gitar til 25.000 fra lasteluka i flyet og rett i asfalten.
I tillegg ble en hardcase til en Steibergerbass fullstendig ødelagt, mens bassen utrolig nok overlevde.

Jeg gjorde en ansatt blant bakkemannskapet oppmerksom på hva som skjedde,men han bare trakk på skuldrene og ba meg passe mine egne saker.

Vi fikk erstatning fra SAS omsider, men konsert med leide instrumenter er ikke morsomt.

Herregud! Jeg forstår ikke hvordan sånt kan være mulig, med mindre du bevisst prøver å ødelegge ???. Erstatningen burde vært betalt av stuerne personlig...

Topp Bunn