Gitarheltedyrketråden

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.876
Sted
Trondheim
Enda en liten favoritt:

Det er vel ikke helt den typen gitarhelt tråden skal handle om, men i mine ører er det få som spiller gitar like flott som James Taylor

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.876
Sted
Trondheim
Og så en som etter min mening kunne ha kuttet ut noen tatoveringer - men spille det kan han:

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Bx skrev:

Mark Knopfler. Kraft og fylde som en førsteklasses Amarone.
Mye bra i denne tråden, men du verden, Mark Knopfler! Han er ikke bare en gitarhelt. Han er også en teksthelt. Synes han får for lite applaus for det.

Mvh
Sniff

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
otare skrev:
Og så en som etter min mening kunne ha kuttet ut noen tatoveringer
Hvorfor det?

Vi snakker kulturell tilhørighet og livsstil.

Forøvrig enig i at han er mer enn en habil gitarist.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.876
Sted
Trondheim
Etter å ha bodd i England et år og opplevd Southend om sommeren har jeg fått mer enn nok av denne livsstilen og kulturen. Dessuten er det forferdelig stygt!
Men hver sin smak, selvfølgelig. Fyren er sikkert en kjernekar for alt det jeg vet.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
ErosLoveking skrev:
Bra gitarspill handler ikke om kjapp onani.
Tja, det kan da spilles raskt og samtidig være melodiøst med masse følelser og stemning.

Er det bare raskt er det onani.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.509
Takk for at noen nevnte Ashton, Townshend og Fred 'Sonic' Smith.
Jeg vil gjerne få tilføye.
Greg Sage(Wipers)
Tom Verlaine(Television)
Doug Martsch(Built To Spill)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Tre sider gitarheltedyrketråd og så er det ingen som enda har nevnt Jimmy Page???

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Slenger meg på med noen personlige favoritter her, selv om rockepolitiet kommer til å rynke på nesene sine.

Jan Akkerman
- Fra det glade 70-tall og den perfekte motvekt til Thijs van Leers tangenter...

- Den gamle mannen har fremdeles teknikken i orden...

- Ikke minst på lutt...

Andy Latimer
- Definitivt en av de mest lyriske gitaristene jeg vet om...

- Definitivt...

Er forøvrig enig med Eros ang. arpeggioonani.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Adrian Belew må vel være en av verdens mest oversette gitarister til tross for at han har spilt sammen med noen av verdens største artister og band så som Frank Zappa, David Bowie, Talking Heads, King Krimson osv.

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Her var det altfor mange 'sologitarister'. Tråden må spes på med tre som kan spille gitar og som vet hva jazz er: Barney Kessel, Kenny Burell og Grant Green.

A

atlechri

Gjest
Tor Nado skrev:
otare skrev:
Og så en i en litt annen stil - Richard Thompson:

Kanskje ikke en "gitarhelt" i den tradisjonelle betydning, men...
et par bra fra otare... ellers mye fjortismøl i tråden, som forventet.
Bra du vet hva som er møl og ikke da. Trodde det var noe med å akseptere at vi ikke alle er like. For min del har jeg levd lenge nok til å innse at det finnes andre meniger i verden enn min......og jeg er stor nok til å akseptere det.

Ikke å forglemme:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.244
Torget vurderinger
23
- Vet dere hvorfor ikke JEG er nevnt som helt i denne tråden???

Har opplevd Tommy Emmanuel (Australia) samtlige ganger han har spilt i Norge, hvorpå jeg sporenstreks pantsatte alle mine gtarer og sagde av meg fingrene. Spiller man ikke som han så har det ingen hensikt.........

Teknikk, humor, enorm musikalitet og spennvidde. Spiller dessuten musikk for enhver smak.

Øystein Sunde måtte gå med nakkekrave en måned etter en aftens konstant hoderysting under en liten seanse på Herr Nilsen for et par år siden ;D ;D

A

atlechri

Gjest
Vlatko Stefanovski er vel absolutt en av mine helter. Han behersker nær sagt alt innen gitarspilling, en utrolig komplett artist. Her i samspill med en annen helt; Miroslav Tadic

A

atlechri

Gjest
Da skal jeg gi meg for denne gang. For meg på mange måter gitaristen over alle gitarister.....Shawn Lane. Ble allerede som 16 åring kåret som verdens raskeste gitarist. Det ble ikke så viktig å spille fort etterhvert som han ble eldre, og ble vel etterhvert like kjent som en formidabel keyboardspiller. Kanskje mest kjent for samarbeidet med Jonas Hellborg. (Han hører hjemme i basshelttråden;-) RIP Shawn.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Prince er ingen dårlig gitarist. Han stjeler fullstendig showet på slutten her. Og telecasteren forsvinner på magisk vis på etter soloen. Det er en showman.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.232
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Blackmore er jo allerede nevnt, og vist i et par (laaaangt fra de beste) snutter, men det skader ikke å nevne den definitive NR 1 - The man in black - nok en gang.
Ingen over - ingen ved siden av - og et stykke opp for de andre.

Spillestilen, de "tekniske" kvaliteter, det innovative og det nyskapende denne mannen har representert gjennom årene savner sidestykke. Det er faktisk de fleste andre gitarister også rimelig samstemte om. Ingen andre har vel inspirert - og vært forblide for flere gitarister gjennom årene enn Blackmore.

Husker tilbake i dokumentaren om en av disse nnn-aid platene der Blackmore skulle spille solo, hvor kommentaren var:
Så dukket Blackmore opp, spilte fletta av alle andre i 3 minutter, og gikk igjen.

Stuart Smith (Heaven & Earth + Sweet) som er en av få som har gått i "lære" hos- og "spent some time" med Blackmore, uttalte i intervju med magasinet More Black Than Purple, fritt oversatt:
Når det gjelder de aller fleste gitarister i verden, så er det ikke nødvendigvis slik at jeg kan spille akkurat det de spiller etter 3 minutter, men jeg skjønner ihvertfall hva og hvordan de gjør bare ved å høre.
Når det gjelder Blackmore kan jeg sitte 1 meter (3 feet) unna og studere - og jeg skjønner ikke en dritt av hva han gjør.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.569
gismo skrev:
BT skrev:
gismo skrev:
Tor Nado skrev:
et par bra fra otare... ellers mye fjortismøl i tråden, som forventet.
???...... :'(
Slapp av. Det er alltid noen som skal spre sin galle i slike tråder.

Vet.. ;D ;D

Det er morsomt av vi alle har så forskjellig smak.

Ta for eksempel Tommy Emmanuel, han er jo utvilsomt meget dyktig,
men selv har jeg ikke noe utbytte av å høre på ham i mere enn 5 minutter eller så.

På den annen side kan jeg høre på musikken til Jeff Beck eller John McLaughlin hele dagen.

Det betyr jo ikke at det er noen som er "best",
men at det finnes dyktige musikere i alle typer musikk.

Å rangere musikere opp mot hverandre er jo ganske tullete.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.244
Torget vurderinger
23
Nettopp!!

Med litt åpent sinn er det gjerne slik at de som virkelig forstår og setter pris på utsøkt artisteri kan finne noe de liker innen nær sagt hvilken som helst musikktype. Det være seg Emmanuel, Beck, Segovia, Malmsteen osv. Som de sier i Levis-reklamen;

"Quality never goes out of style"

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.950
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tøv. Troen på at noe må være best er grunnlaget for mesteparten av HiFi bransjen. Hvis dere underminerer den, skiter dere bare i eget reir.

;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.244
Torget vurderinger
23
I såfall: 15.850.000.000.000.000 fluer kan umulig ta feil - BÆSJ er godt!!!

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Har noen nevnt Steve Morse? Eller Marcus Paus?

Topp Bunn