Blackmore er jo allerede nevnt, og vist i et par (laaaangt fra de beste) snutter, men det skader ikke å nevne den definitive NR 1 - The man in black - nok en gang.
Ingen over - ingen ved siden av - og et stykke opp for de andre.
Spillestilen, de "tekniske" kvaliteter, det innovative og det nyskapende denne mannen har representert gjennom årene savner sidestykke. Det er faktisk de fleste andre gitarister også rimelig samstemte om. Ingen andre har vel inspirert - og vært forblide for flere gitarister gjennom årene enn Blackmore.
Husker tilbake i dokumentaren om en av disse nnn-aid platene der Blackmore skulle spille solo, hvor kommentaren var:
Så dukket Blackmore opp, spilte fletta av alle andre i 3 minutter, og gikk igjen.
Stuart Smith (Heaven & Earth + Sweet) som er en av få som har gått i "lære" hos- og "spent some time" med Blackmore, uttalte i intervju med magasinet More Black Than Purple, fritt oversatt:
Når det gjelder de aller fleste gitarister i verden, så er det ikke nødvendigvis slik at jeg kan spille akkurat det de spiller etter 3 minutter, men jeg skjønner ihvertfall hva og hvordan de gjør bare ved å høre.
Når det gjelder Blackmore kan jeg sitte 1 meter (3 feet) unna og studere - og jeg skjønner ikke en dritt av hva han gjør.