Gitarheltedyrketråden

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jerry Donahue. Nesten en levende legende og ex Fairport Convention. Nå spiller han med alle.

[video]hhcY5sjb77I[/video]

Og her er samme Jerry sammen med det tøffeste gitarbandet for tiden, The Hellecasters, som også har med super gitaristen John Jorgensen. En litt mer rocka vesjon av samme låten.

[video]srcJZTE_Fjg[/video]

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.877
Sted
Trondheim
Jerry Donahue, ja. Enda en favoritt. Hadde tenkt jeg skulle nevne ham, men jeg har nevnt så mange...

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.980
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Håper ingen har glemt en av våre egne, nemlig Knut Reiersrud...
Han kan sine saker, ingen spørsmål der, og han kan jo trylle frem hvilken som helst "klang" fra gitarene....
Litt sykt når en gitar låter som ei hardingfele, eller hva............ ;D

mvh
Proffen

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Sniff skrev:
Bx skrev:

Mark Knopfler. Kraft og fylde som en førsteklasses Amarone.
Mye bra i denne tråden, men du verden, Mark Knopfler! Han er ikke bare en gitarhelt. Han er også en teksthelt. Synes han får for lite applaus for det.

Mvh
Sniff
En av de beste versjonene av denne sangen i mine ører. Synd lyden er så som så...

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Gary Moore spiller "Red house" av Jimi Hendrix... Dæven å han kan spille... :eek:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.950
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
JaLa skrev:
Gary Moore spiller "Red house" av Jimi Hendrix... Dæven å han kan spille... :eek:

Tja. For å få en god illustrasjon på forskjellen mellom forbausende dyktig utført, men dønn kjedelig, gitaronani og stor musisering kan man jo sammenligne med disse:

eller denne:

Just my 5 cents of course.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.877
Sted
Trondheim
At ingen har nevnt Buddy Whittington? Nåværende gitarist i John Mayall Bluesbreakers, og i følge John Mayall then beste gitartisten han har hatt i bandet sitt (og det sier jo ikke så lite: Eric Clapton, Peter Green, Mick Taylor...):

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.877
Sted
Trondheim
Nettopp! Det jeg på mange måter savner i denne tråden er hvilke kriterier som skal legges til grunn. Er vi ute etter folk som kan spille fort og imponerende, eller vil vi framheve gitarister som tilfører musikken noe og som ikke bare er ute etter å vise seg fram? En god gitarist er etter min mening en som vet når han skal spille og når han skal la være. At man kan er ikke det samme som at man skal.
Gary Moore er etter min mening en som gjerne vil vise seg fram og som ikke vet når han skal holde opp. Veldig imponerende, men slitsomt i lengden. Det som imponerer meg med gutter som Buddy Whittington, Mick Taylor, Peter Green (nå ble det bare bluesgitarister her, men det får så være) er at de vet hvordan de skal "forbedre" musikken med sitt spill. Hør f.eks. på hvordan Mick Taylor på albumet "Blues from Laurel Canyon" hele tiden ligger i bakgrunnen og backer opp de andre uten å skulle "stjele showet". Hør på gitarspillet hans på "Tears in my eyes" på Crusade.
En annen eksponent for dette er George Harrison. En utrolig dyktig musiker og glimrende gitarist (hør på slide-spillet hans) som virkelig vet hvordan han skal bruke gitaren for å tjene musikken. Dermed liker jeg gitarister som Harrison, Whittington, Richard Thompson osv..., mens jeg ikke orker høre på Malmsteen, Vai, Moore osv.. uansett hvor imponerende teknikk de har.

Det er ihvertfall kriteriene mine for de gitaristene jeg har lagt ut. Andre kan gjerne ha andre kriterier, jeg vil ikke lage dette til en flame-war.

mystago

Medlem
Ble medlem
06.11.2006
Antall liker
0
Er det ingen som har hørt om Tony Iommi her? Eller Alex Lifeson fra Rush? ingen gitaronanister noen av dem, men du verden for noen gitarister. Har inspirert rimelig mange, de to der opp gjennom åra.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.877
Sted
Trondheim
mystago skrev:
Er det ingen som har hørt om Tony Iommi her?
Var det ikke han som prøvespilte en sommer for Jethro Tull, men ikke fikk jobben fordi han ikke var god nok? ;D

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
otare skrev:
Nettopp! Det jeg på mange måter savner i denne tråden er hvilke kriterier som skal legges til grunn. Er vi ute etter folk som kan spille fort og imponerende, eller vil vi framheve gitarister som tilfører musikken noe og som ikke bare er ute etter å vise seg fram? En god gitarist er etter min mening en som vet når han skal spille og når han skal la være. At man kan er ikke det samme som at man skal.
Gary Moore er etter min mening en som gjerne vil vise seg fram og som ikke vet når han skal holde opp. Veldig imponerende, men slitsomt i lengden. Det som imponerer meg med gutter som Buddy Whittington, Mick Taylor, Peter Green (nå ble det bare bluesgitarister her, men det får så være) er at de vet hvordan de skal "forbedre" musikken med sitt spill. Hør f.eks. på hvordan Mick Taylor på albumet "Blues from Laurel Canyon" hele tiden ligger i bakgrunnen og backer opp de andre uten å skulle "stjele showet". Hør på gitarspillet hans på "Tears in my eyes" på Crusade.
En annen eksponent for dette er George Harrison. En utrolig dyktig musiker og glimrende gitarist (hør på slide-spillet hans) som virkelig vet hvordan han skal bruke gitaren for å tjene musikken. Dermed liker jeg gitarister som Harrison, Whittington, Richard Thompson osv..., mens jeg ikke orker høre på Malmsteen, Vai, Moore osv.. uansett hvor imponerende teknikk de har.

Det er ihvertfall kriteriene mine for de gitaristene jeg har lagt ut. Andre kan gjerne ha andre kriterier, jeg vil ikke lage dette til en flame-war.
hmmmmm...... alt til sin tid sier nu jeg......... elsker både heftig og flashy gitarteknikk jeg...... ala vai, satriani og malmsteen feks...... OG laidback gitarkomp i "bakgrunnen"...... ala rypdal... og knopfler, feks......utifra humør...dagsform, og sinnstemning etc...... ;) sånn som JEG ser det hadde det vært BÅDE 1 tragedie og 1 skandale hvis de beste "teknikkonanistene" hadde latt vær å exponere sitt extreme talent mht hva de er kapable til å gjøre med 1 gitar...... pga at noen såkalte "besserwissere" mener at det er såkalt politisk ukorrekt...... ;D jeg har forøvrig mange vidunderlige musikkopplevelser også med flere av de såkalte "superonanistene" der de "roer" helt ned... og jeg bare nyter de vakre tonene de formidler... og lar musikken omhylle meg......... :) :)

mvh...... c",)

ps...... alt til sin tid som sagt...... akkurat nyter min kjære og meg sade, btw... deilig chillemusikk en søndagsaften...... ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
erato skrev:
JaLa skrev:

Tja. For å få en god illustrasjon på forskjellen mellom forbausende dyktig utført, men dønn kjedelig, gitaronani og stor musisering kan man jo sammenligne med disse:

eller denne:

Just my 5 cents of course.
Min favoritt er den fra San Diego Sports arena (In the west, finnes også i den lilla boksen). Klarer ikke å finne den på juttuub.

Ellers må jeg bare si at Hendrix sjøl har gjort flere titalls versjoner som 'eter levende' SRV og alle disse andre som folk stadig kommer trekkende med.

Og da er vi muligens oppe i 10 cents?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.942
Torget vurderinger
16
Bach_Man skrev:
Har Duane Allman blitt nevnt. Ærlig talt så er han undervurdert, selv om Rolling Stone kåret ham til tidenes nest beste gitarist etter Hendrix.

Duane spiller her på en Les Paul 58 eller 59 modell. Snadder det også. Dickey Betts er jo også en brukbar gitarist.
Fint at du nevner Betts, han er langt mer undervurdert enn Duane. Etter min mening står Dicky Betts ikke særlig tilbake for Duane Allman og begge hører hjemme blandt de beste.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
En av de mest innflytelsesrike gitarister er knapt nevnt.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Hmm, ser at Jeff Scheetz ikke er nevnt her, men han er definitvt verd å sjekke ut også ja, og Dave Weiner, mangeårig backinggitarist for Steve Vai ;)

Mvh :)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.995
Sted
Holmestrand
Registrerer at navnebror og gitarhelt Frank ikke er nevnt som gitarhelt ennå:

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
193
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Joe Pass var også relativt dyktig på gitaren i sin tid.

[video]DQfjm1m9MEI[/video]

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
193
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Uli Jon Roth må vel også nevnes. Spilte sammen med Scorpions på 70-tallet.
Sangen er Sails Of Charon.

[video]L3HfBELvmWE[/video]

S

Slubbert

Gjest
En av de kuleste gitarvideoene noensinne. Har sikkert postet den før, men den kan ikke ses ofte nok:

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
donnerwetter skrev:
Det kan vanskelig bli for mye SRV, spør du meg :D
+1 glatt! :)

Flere. Vet ikke om de er nevnt:

Robert Cray

Frode Alnæs og Vidar Busk m.fl:

Mads Eriksen:

Stanley Jordan

Ole Staveteig: (I mangel av grei video linker jeg til Spotify.)

Spotify

George Benson

Akustisk:

Hans Theesink

Andy Mckee

Antonio Forcione

Antoine Dufour

Tommy Emmanuel

Tony Rice

Jerry Douglas

Ble det ikke opprettet en lignende tråd tidligere?

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Foruten Richie Blackmore som jeg alltid har likt kan jeg nevne flere som ikke er allerede nevnt her.

Billy Gibbons fra ZZ top

Johnny Winter

Chris Spedding

Ted Nugent

Eddie Van Halen

Er mange, mange flere.

Topp Bunn