Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Ikke gitarer, men definitivt stæsj. Redd for å snuble i kabelen når du øver inn dansetrinnene til The Shadows ?
    Aliexpress har løsningen. Disse duppedittene fungerer med bluetooth, og fungerer faktisk :) Koster ett par hundrelapper og gjør deg trådløs akkurat som proffene.

    18C0CB2F-B290-43A0-A7DC-A9FAE004C25C.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja... 4 stk 12AX7 og 4xEL34... regner med å dra ut ca 80W, men vurderer sterkt å sette på en halveffektsbryter..
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Tror nok jeg ville vurdert det sterkt, ja. Avhengig av hva den skal brukes til selvfølgelig, men 80W er nok til det meste. Det er forsåvidt 40W også:). Marshall combo´n jeg hadde var på 50/25W og Engl´n jeg har nå er på 20W. Engl´n har Powersoak, så den kan "strupes" med til 5W og 1W.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda.. i de fleste situasjoner i dag er det jo PA i tillegg, så effektbehovet er nok ikke så stort lenger... denne er forøvrig til avkommet... selv spiller jeg treblås, - men ikke så ofte nå lenger...:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har aldri eid mye pedaler. I tidligere tider hadde jeg en OD-1, en DS-1, en Chorus og en wah-wah pedal (som jeg av alt her i verden kjøpte av Gry Jannicke Jarlum).

    Hadde lyst på noen effekter igjen - og endte etter litt funderinger da opp med dette:

    DSC01808.jpg

    Litt å sette seg inn i alle funksjoner, men fungerer greit til mitt bruk.
    36 ferdigprogrammerte patch´r (som eit kan endres i SW) - og 36 man kan lagre selv. I tillegg enkel oppkobling mot Mac og GarageBand.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt en del forskjellig utstyr, men har spilt mest på en Mesa Triple Rectifier.

    26E28318-EBC0-47E0-9031-26DAFB5A7502.jpg 1C409192-AB5C-4E6B-891B-0C897EDBD313.jpg

    Eller et rack med Engl530 og en Marshall 9200 (fant ikke bilde i farta, står i øvingslokalet)

    3DACA97B-6149-4865-80F2-603CD0926D98.jpeg FCFB40B1-E35D-49E2-8FF2-3A04AF00C652.jpeg

    Gjennom et Marshall 1960 kabinett

    C61716A4-8DA8-49D2-B2C0-D9A69BA6C2FB.jpeg

    På en av disse gitarene :)

    898DD7BD-5C3F-43A1-866E-A0957B51398E.jpeg FA3639E0-6036-45E9-BE91-F12324654FBD.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Erstatter til Marshall kombo´n ble først denne (Engl Ironball 1x12 Combo:

    DSC03030.jpg

    Men, byttet den etter forholdsvis kort tid ut med Lunchbox´n (samme forsterker):

    DSC03051.jpg

    ... og separat kabinett m/1x12" Celestion Alnico Gold:

    DSC02974.jpg
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Har vært litt fasinert av Hollow body gitarer og etter å ha sjekka litt endte jeg opp med en Ibanez AF75. At jeg havna på den var i hovedsak at den var innenfor budsjett, og at det var eneste hollow body i prissjiktet jeg kunne finne, som ikke brukte kryssfiner i kroppen. Handla den på nett. Sverga vel en gang i tiden på at jeg aldri skulle kjøpe gitar uten å ha prøvd den først... Så mye for det. Er kjempefornøyd så langt. Tilnærmet perfekt satt opp rett fra fabrikken, og den spiller nydelig. En inspirasjon til å plukke opp gitaren og spiller litt hver dag. Lenge siden jeg har vært der.
    Ibane-AF75.jpeg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg hadde modellen som kom etter din, Chubster 40. Byttet ut EL34-rørene med 6L6, og satte inn et Eminence Legend 1258-element. Låt som ei kule. Det vil si, låt som ei kule med volumet skrudd godt opp. Dette er forsterkere som er beregnet på live-bruk, ikke lavmælt klimptring i stua. Hadde den med på jam session en gang og skrudde opp til «11». Fy flate. Angrer litt på at jeg solgte den, men den var egentlig feil til mitt bruksområde siden jeg sjelden har anledning til å spille høyt. Ville absolutt kjøpt Rivera igjen hvis jeg hadde bruk for det. Super kvalitet, men siden de ikke er «siste skrik» blant «trendbevisste» gitarister, er bruktprisene ganske hyggelige. Utrolig god valuta for pengene.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Så på youtube for en tid tilbake. En som er interessert i George Harrison`s gitarspill i Beatles, i starten. Han var bare 21 år gammel og var oppfinnsom og flink allerede. f.es here comes the Sun, forspill og mye mer, mange akkorder også. Men det som var nytt for meg var at han nesten hatet lyden av sin Gretch gitar på Vox AC 30. Nå har jeg hørt etter og lyden er litt hard og brutal synes jeg også.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Så på youtube for en tid tilbake. En som er interessert i George Harrison`s gitarspill i Beatles, i starten. Han var bare 21 år gammel og var oppfinnsom og flink allerede. f.es here comes the Sun, forspill og mye mer, mange akkorder også. Men det som var nytt for meg var at han nesten hatet lyden av sin Gretch gitar på Vox AC 30. Nå har jeg hørt etter og lyden er litt hard og brutal synes jeg også.
    Litt merkelig, egentlig. AC30 har jo mye kompresjon på gang. Er liksom ikke en Twin Reverb fra 70-tallet som omtrent ikke vrenger selv med alt på full pupp. Men mente han Gretsch pluss Vox isolert, eller i miksen også? Isolert kan jo gitarlyden låte dritt, mens i miksen er det fullkomment.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    ^Jeg fikk inntrykk at det var kombinasjonen, og at det ikke var så mye å velge i (1962)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    ^Jeg fikk inntrykk at det var kombinasjonen, og at det ikke var så mye å velge i (1962)
    Det kan jo også være at han ikke var så flink til å skru seg frem til godlyd som ung gutt? Eller så kan det være at han spilte for lavt. AC30 med de svært effektive alnico-høyttalerne er jo laget for å spille høyt, og på lavt volum låter det ikke optimalt. Who knows. En Strat eller Tele låter jo veldig fint på en AC30. Gretsch har jeg aldri prøvd.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den hvite 87´ Strat´n jeg viste i et tidligere innlegg solgte jeg i fjor høst, og den ble erstattet av denne.
    En 2000 mod American Vintage 70s.
    Det er 70s Stratocasterne som alltid har fascinert meg mest, men originaler har steget mye i pris de senere år. Får trøste meg med at denne AVRI´n holder langt bedre kvalitet:). Etter at bildet ble tatt er Little 59 byttet ut med en Tonerider Blues Alnico 2. DSC02773.jpg

    Jeg hadde egentlig en plan med å modifisere denne, men jeg fant en annen løsning i stedet.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Planen var egentlig å bygge en kopi av en av Blackmore´s Stratocastere av denne. Det ville medføre omlakkering til Olympic White, scallopering av hals +++, men nå er jo denne allerede tilnærmet lik den Stratocasteren han brukte på slutten av 70-tallet (m/unntak av scallopering) så den beholdes som den er. God å spille på er den også.

    Derfor ble løsningen å kjøpe en slik i steden:
    IMG_1219.JPG
    Etter en del år valgte Fender å gjenoppta produksjonen av Blackmore Signature modellen igjen i fjor høst. Scallopert hals, 2 stk SSL-4 (tilnærmet like de Schecter F500 Blackmore brukte) osv.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    ^ Planen var egentlig å bygge en kopi av en av Blackmore´s Stratocastere av denne. Det ville medføre omlakkering til Olympic White, scallopering av hals +++, men nå er jo denne allerede tilnærmet lik den Stratocasteren han brukte på slutten av 70-tallet (m/unntak av scallopering) så den beholdes som den er. God å spille på er den også.

    Derfor ble løsningen å kjøpe en slik i steden:
    Vis vedlegget 643774
    Etter en del år valgte Fender å gjenoppta produksjonen av Blackmore Signature modellen igjen i fjor høst. Scallopert hals, 2 stk SSL-4 (tilnærmet like de Schecter F500 Blackmore brukte) osv.
    Hvis du er interessert i gode kopier av F500-pickupene, kan jeg anbefale denne siden: https://www.mk-guitar.com/shop/index.php?cPath=22_34 Han som står bak nettstedet, er tyskeren Ingo Raven, en skikkelig Mark Knopfler-nerd, som har satt seg fore å kopiere plekterbrett (i messing eller aluminium) med elektronikk som Schecter brukte på 70-80-tallet. Knopfler brukte jo Schecter lenge. Har en kompis som bestilte et fullt bestykket plekterbrett til Schecteren sin, og det var topp kvalitet. Det kostet riktig nok litt, dog billigere enn brukte, originale F500-mikker i god stand.

    Men for all del - Fenderen din er flott og er sikkert close enough. Ville likevel bare nevne det :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Bartistan
    ptb - om du vil teste så har jeg en sånn gammel Schecter-full-pakke-ting liggende og slenge her. Aner ikke hvilke singlecoils som står i den, men det er de originale fra ca 1981.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    ptb - om du vil teste så har jeg en sånn gammel Schecter-full-pakke-ting liggende og slenge her. Aner ikke hvilke singlecoils som står i den, men det er de originale fra ca 1981.
    Oj, spennende! Er det lov å spørre om du kunne lagt ut et bilde?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvis du er interessert i gode kopier av F500-pickupene, kan jeg anbefale denne siden: https://www.mk-guitar.com/shop/index.php?cPath=22_34 . Det kostet riktig nok litt, dog billigere enn brukte, originale F500-mikker i god stand.
    Interessant. Dette var jeg ikke klar over. Originale F500T - som fortsatt fungerer - er nok ikke så lett å oppdrive. De var kjent for å ruste opp med årene, hvilket info i linken også bekrefter. SD SSL-4 skal lydmessig være veldig nært, slik jeg har forstått det, uten å ha hørt F500T.

    Strengt tatt burde jo Fender ha benyttet disse F500T "kopiene" fremfor SSL-4, når de først skulle lage en signature-modell av Blackmore´s 74´ Strat (serienr 578265) i ca 1980-versjon:

    Blackmore 1980.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ptb - om du vil teste så har jeg en sånn gammel Schecter-full-pakke-ting liggende og slenge her. Aner ikke hvilke singlecoils som står i den, men det er de originale fra ca 1981.
    Om det er F500T (eller de som Raven i parafinoksens link benytter), og de fungerer, så hadde jo det vært interessant. Det er enkelt å se om det er F500T, da magnetene er vesentlig tykkere enn ordinære singlecoil magneter:
    Schecter f500t.jpg
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Strengt tatt burde jo Fender ha benyttet disse F500T "kopiene" fremfor SSL-4, når de først skulle lage en signature-modell av Blackmore´s 74´ Strat (serienr 578265) i ca 1980-versjon:
    Det kan du si, men pickup-produsenten Ingo Raven har engasjert, driver nok litt for smått sammenlignet med en gigant som Seymour Duncan. Men jeg regner med SSL-4 er nære nok, særlig hvis en skal spille med mye vreng, som jeg antar at kjøperne av Blackmore-modellen prioriterer :)

    Kom til å tenke på at Pensa Guitars har en Mark Knopfler-modell basert på Schectere fra 80-tallet. De brukte også SSL-4 (men kan også bestykkes med andre pickuper):

     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Bartistan
    Oj, spennende! Er det lov å spørre om du kunne lagt ut et bilde?
    Jeg skal driste meg ned i kjelleren på jakt ila kvelden. Etter at jeg posta i går kveld slo det meg at hmmm.... vet jeg egentlig hvor det brettet er?
    Oi oill faind aot inn dju taim :unsure:
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Bartistan
    Full mann, full kontroll, til og med edru og midtpålysedagen, og for en gangs skyld var jeg like flink til å finne som å leite :oops:
    Det ble i sin tid rått tilhogd for å gjøre plass til hals (ble montert på en Ibanez stratkopi) og i andre enden dukka det etterhvert opp en Floyd Rose

    DSC_0300.JPG

    Innmat:
    DSC_0302.JPG

    ...og
    DSC_0304.JPG

    DSC_0305.JPG
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    super tråd. Er det noen som vet om den nye Spark gitarampen er å få i Norge? ( den som har utallige moduser)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Selv om jeg fikk Blackmore Strat´n i hus, så gav ikke "kløen" etter å lage en "hommage" selv seg. Tanken da var å kopiere den av hans andre Master Strat´s.

    Tokai´n jeg viste i innlegg #34 ble derfor anskaffet til et slikt formål. Men, dessverre viste det seg at Tokai benyttet mye tynnere Rosewood enn Fender, så den halsen ville ikke være mulig å scallopere uten å slipe seg igjennom.

    Dvs - kunne jo laget en kopi av den ene "Master-Strat´n" Blackmore leverte til re-fretting der personen som utførte jobben stolt leverte gitaren tilbake med kommentaren - som en ekstra service, så slipte jeg samtidig ned den slitte halsen😲.
    Det kunne vært svært interessant å vært ei flue på veggen da - og vært vitne til Blackmores reaksjon på det. Han gjorde et forsøk på å scallopere den på nytt, men slipte seg gjennom rosewood-laget, og halsen ble samtidig for tynn. Gitaren har han fortsatt, men den er lite spillbar.

    Men, Tokai´n valgte jeg å selge - og heller se etter et annet potensielt objekt.
    Nå har det etterhvert begynt å materalisere seg, og det er et par leveranser av inngående bits&pieces på vei :)
     
    Sist redigert:

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Gikk nylig til innkjøp av en sak jeg har tenkt på lenge. Har vært veldig nysgjerrig på teknologien og om jeg kommer til å synes det låter bra nok.

    Og det kan jeg absolutt si at det gjør. Kjempegøy å spille på med utrolig mange muligheter. Latterlig enkelt å gjøre opptak også så her er det bare å spille rett inn. Synes lyden og feelingen er som det skal og så har i grunn veldig lite å utsette på dette. Rett og slett et skikkelig morsomt og tøft produkt.

    Er en sånn her det er prat om. Rack-versjonen av Line 6 Helix.

    765C1139-F8B8-4E69-B549-7ECB7BF79769.jpeg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er sykt imponert over simuleringene som Line6 produktene leverer. Tenkte først at dette kunne aldri bli bra, digggitaaalt og sånn vettu.

    Men neida. Det funker som bare det.

    Nå ble det aldri noen satsing på gitar for min del, så jeg burde jo ha solgt min Flextone3XL, som har veldig mye av det samme som du kan få ut av Helix'en innebygget i en tilsynelatende normal 2x12" komboamp. Skulle jeg ha tatt opp gitariststøff igjen hadde jeg kjøpt Flextone igjen, men da i en litt mindre pakke enn den jeg har nå. Ble litt voldsomt for en som aldri spilte sammen med andre.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du bare skal spille for deg selv og vil at det skal ta lite plass må jo en Helix floor være ypperlig (eller en rack-versjon). Kan spille av på det vanlige anlegget ditt eller kjøpe en såkalt FRFR høyttaler (som Yamaha dxr10) eller monitorer.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, må nok vurdere noe sånt dersom jeg bestemmer meg for å prøve på nytt en gang. Jeg har ihvertfall blitt overbevist over bruksverdien ved Line6-simuleringene, og har ingen skrupler med å prøve meg på noe slikt igjen. Det er ihvertfall sikkert.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Artig, har også kikket Helixen noen år. Har også kikket litt på Kemper sin løsning, har flere kompiser som har den og er veldig fornøyde - men de spiller proft, jeg føler det er litt mye penger for å klimpre på sofaen. Sjeldent noen av disse dukker opp brukt også...

    Har også vært skeptisk til disse digitale effektene og simuleringene, men begynner å innse at verden går videre :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    super tråd. Er det noen som vet om den nye Spark gitarampen er å få i Norge? ( den som har utallige moduser)
    Interessant liten sak. Ser ikke ut til at det er noen som tar den inn til Norge - foreløpig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Som tillegg til det 1x12 kabinettet jeg viste i #49 ønsket jeg et tilsvarende med Vintage 30 i. Umulig å finne ut produsent, og ingen andre å finne m/tilsvarende mål, så da ble løsningen å "spikre" sammen et selv. Mye jobb når man ikke er satt opp med komplett snekkerverksted, og liming av tolex må man være litt nøyaktig med :) :

    DSC03053.jpg

    For å kunne benytte det som både open og closed back lagde jeg porter på frontbaffel som kan blokkeres, og separat midtplate bak som festes m/borrelås:
    IMG_1357.JPG

    Fronttrekket er også festet m/borrelås.
    IMG_1358.JPG
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Som tillegg til det 1x12 kabinettet jeg viste i #49 ønsket jeg et tilsvarende med Vintage 30 i. Umulig å finne ut produsent, og ingen andre å finne m/tilsvarende mål, så da ble løsningen å "spikre" sammen et selv. Mye jobb når man ikke er satt opp med komplett snekkerverksted, og liming av tolex må man være litt nøyaktig med :) :

    Vis vedlegget 644909

    For å kunne benytte det som både open og closed back lagde jeg porter på frontbaffel som kan blokkeres, og separat midtplate bak som festes m/borrelås:
    Vis vedlegget 644905

    Fronttrekket er også festet m/borrelås.
    Vis vedlegget 644907
    Nais!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den gitaren mitt "lille" DIY-prosjekt skal bli en hommage til er denne:

    deeppurple-87wembley1.jpg
    ^ Slett ikke så lett å finne bilder av denne, før den ble ytterligere modifisert.
    Gitaren er en 77´ Strat m/serienr 5778960. En av hans Master-Strat´s. Men, bildet kan også vise en av hans andre gitarer som før 77´n hadde dette oppsettet m/OBL-450 pups.

    Gitaren har han fortsatt, og det er i all hovedsak den han har benyttet live de senere år:

    5A82EF6C-ritchie-blackmores-rainbow-more-details-revealed-for-upcoming-memories-in-rock-ii-2cd...jpg
    Har krakelert ordentlig - og den opprinnelige Olympic White har inntatt en omtrent ferskenliknende farge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn