Gjennomsiktige motstander.

O

OivindJ

Gjest
Etter lang planlegging av en tur til ELFA, fikk jeg høre at de gjennomsiktige motstandene på oversikten over delefilteret kun representerte motstanden i spolene og ikke var reele komponenter..

Noen som kan bekrefte dette?

I tillegg går den ene spola rett fra pluss til minus, kan noen fortelle meg at dette ikke er det samme som total kortsluttning?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
I tillegg går den ene spola rett fra pluss til minus, kan noen fortelle meg at dette ikke er det samme som total kortsluttning?
er vel dette som er å koble den i paralell. hvs jeg har forstått dette riktig..

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.871
Torget vurderinger
1
Ren koppertråd da..

Men en spole har vel en annen motstand enn en rett tråd.

http://www.troelsgravesen.dk/TJL_2W.htm#TheNeoCD3version

Arg, linken skulle vise til TJL-NeoCD3-V1 ca midt på siden.
Jf. tegningen av delefilteret under kretsskjemaet for det samme. De røde motstandene er reelle, mens de hvit(transparente) er dc-motstanden i spolene. En spole har den DC motstand som følger av motstanden i kobbertråden, dvs en spole har samme DC-motstand som tilsvarende trett kobbertråd (du kan jo prøve å rulle ut kobbertråden i spolen for å finne ut hvor lang tilsvarende rett kobbertråd er).

Spolene som er koblet til minus er ift signalet fra effektforsterker i serie med kondensatorer og medvirker til filterfunksjonen, dvs elektrisk sett 4. ordens filter på diskanten.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.229
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Mulig dette blir gjentagelse. En spole har en DC motstand. Den er ikke SÅ viktig. For AC (audio, rf, etc) har spoler en helt annen motstand eller reaktans. Det er denne somer viktig i denne sammenhengen. Svært forenklet sagt.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.871
Torget vurderinger
1
Hva er source da? pluss eller minus?   ???
Source ser ut til å være pluss fra forsterker.

mvh
KJ

O

OivindJ

Gjest
Er noen av elementene på et delefilter "retnings bestemte" ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.229
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ut fra forsterkeren, gjennom delefilteret og til høyttalerspolen er det kun AC / Vekselstrøm. Ingen av komponentene i et delefilter er polarisert eller retningsbestemt. Noen vil sikkert si noe annet;-)

O

OivindJ

Gjest
Thanx again. Det ble lyd (se the tjl loudspeaker).

Prøvde først med en to-veis data høyttaler (med intergrert delefilter).

Trodde nesten ikke mine egne ører når jeg bare hørte diskant når jeg satt ledningene et sted på filteret og bare mellontone når jeg flytet den ene lederen. Artig ;)

Topp Bunn