Gjøre om kabel fra RCA til balansert

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.587
Torget vurderinger
10
Har balansert riaa.

Skal montere/lodde et par gode Neutrik XLR kontakter på denne kabelen.

Noen som vet hvordan man kobler?

image.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Strengt tatt ikke sikkert at det går, og det er vanskelig å finne ut uten å klippe av phonopluggene eller på annen måte sjekke hva som er av ledere inni. Hvis du ikke kan få info ut av produsenten på en eller annen måte.

For at det skal la seg gjøre må hver av kablene ha tre ledere (helst og vanligvis to signalledere pluss skjerm). Hvis kabelen har skjerm så er den antagelig ikke terminert i phonopluggene, men skal termineres til pinne 1 i XLR. Den separate jordlederen som sitter på kabelen nå blir til overs (kan klippes av).

Slik skal det se ut:

Uten navnxfyj.jpg

XLR for ordens skyld:

XLR3-Wiring-Diagram.jpg

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.019
Sted
Ytterst i havgapet...
Kommer jo an på om det er singleledere inni strømpen, slik at du bare kan kutte av de to stumpene med phonopluggene.......???
I så fall - PU+ til pinne 2 og minus til pinne 3....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Den samme kabelen leveres terminert med XLR? Da skal du ha mye uflaks om det ikke går. Det er nesten 100% sikkert en skjerm på hver kanal som er terminert i 5-pins pluggen og flytende i andre enden. Klipp av phonopluggene og gjør som skjemaet i mitt forrige innlegg.

XLR fra Neutrik finner du 'over alt' hvor det selges instrumenter og studioutstyr. :D

Sist redigert av en moderator:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Unnskyld nysgjerrigheten, men hva slags RIAA er det du har som "må" kjøres balansert?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjetter fra hofta at det er en ProJect Phonobox RS? Som kan ta XLR inn. :)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.587
Torget vurderinger
10
Gjetter fra hofta at det er en ProJect Phonobox RS? Som kan ta XLR inn. :)
Yes.

Men nå åpnet jeg opp 5 pins pluggen og da røyk det noen ledere. Da lodder jeg alt på nytt. Da skal skjerm til pinne 1 som igjen loddes til den lille tappen som jorder selve pluggen?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.587
Torget vurderinger
10
Kan jeg flette tynn solid core telefonledning og lodde fra 5 pin til XLR?
Eller må jeg ha skjerm?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Man kan alt. :)

Jeg ville nok hatt skjerm, selv med balansert, og en til hver kanal. Skjermen (eventuelt jordleder) skal kobles til armjord (midterste pinnen) i 5-pinspluggen og pinne 1 på begge XLR-pluggene. Når det gjelder å forbinde pinne 1 XLR og godset i pluggen, så ser jeg at begge deler gjøres. Tør ikke mene noe om det. Men når pluggene først må loddes i alle bævvær og kantær, hvorfor ikke kjøpe f.eks. en VdH MC D501 eller noe i passende lengde?

Van Den Hul M C D 501 Hybrid High Quality Tonearm Cable Meterware per 1 0M | eBay

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.587
Torget vurderinger
10
God idee men kablene er i seg selv helt fine med skjerming.
Loddet alt på nytt. Krympet med dobbeltvegget samt ekstra krympelim rundt 5 pins pluggen da det er litt strekk og trekk for å få den inn i armbasen. Neutrik XLR er toppers å jobbe med, meget god kvalitet.

image.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Neutrik er vakkert!

Vi leser gjerne om opplevelse av eventuelle forskjeller mellom RCA og XLR på Phonobox RS.

Topp Bunn