Glatte!!

S

stikken

Gjest
???Vi hadde da snø i gamle dager også?!.
Kommer det litt snø nå, kræsjer folk og alt er bare kaos.
Hvorfor er det blitt slik?.
Vh
S
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.347
Antall liker
3.627
Torget vurderinger
1
Jeg lurer mere på hvorfor det er et østlandsproblem.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Problemet er vel innavl på Østkanten ;D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Problemet er vel innavl på Østkanten  ;D
...bare tannlause unger som spiller banjo....

Ellers er det jo på østlandet det bor flest folk pr. areal. Det kommer relativt mye mer snø der enn ellers sør for nordland. Det bor også mest inkompotente bilførere der. Noen er flinke da, slik som Petter  og Henning Solberg - og meg da selvsagt ;-)

Vidar
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Avhengigheten/bruken av bil er mye større. Da jeg var liten vokste jeg opp ved E-6 i Gudbrandsdalen (år 1965). Jeg kunne gå fra/til skolen 3-4 km uten å møte en bil om vinteren.
Nå strøs det med salt, og det er lite snø om vinteren. Vinterføre har vi bare unntaksvis. Alle må ha bil, og mange av de skjønner ikke hvordan en bil oppfører seg på glatta. Det må jo gå galt innimellom.
 
T

theStig

Gjest
Traffikken er jo 10 ganger større nå enn for 40 år sida. Det MÅ få noen konsekvenser i form av mer bulking.

Det er jo litt overdrevet i media også da. Av 30.000 biler som kjører på E18 i løpet av et døgn så krasjer 3 av de i autovernet eller i ræva på noen andre. Mye? Ikke akkurat..!
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
det er nok føreren som i de aller fleste tilfeller bør gå i seg selv og innse at her skjedde det på godt norsk en Brøler.

Bilene idag er jo så stappa med alle mulige hjelpemidler, gode vinterdekk etc. Litt artig er det jo å lese at det er 4wd-sjåførene som er de største grøfte-sliterne her i landet. Overvurdering av bil og egne ferdigheter og undervurdering av føre og forhold er nok syndern...
 
T

theStig

Gjest
Hehe... det er mange som blindt tror at 4WD gir bedre veigrep, noe det selvsagt ikke gjør. Mange av disse høyreiste 4WD bilene har i praksis mye dårligere kjøreegenskaper enn normale personbiler også.

Det er også slik at de som kjører piggdekk bulker mest. Dette har vel tildels med at folk føler seg tryggere (noe de da egentlig ikke er), og kjører hardere.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.347
Antall liker
3.627
Torget vurderinger
1
Ser for meg muligheten for at mange av disse firehjulstrekkerne er utstyryrt med piggfrie dekk på bakgrunn av ideen; "har man firehjustrekk kommer man seg frem uansett". Er det noen som har statestikk over hvike dekk (pigg eller piggfrie) som står på disse firehjulstrekkerne som havner utenfor veien?

Har eid både bak-,for-, og firehjulsdrenvne biler og vil på bakgrunn av mine erfaringer si at jeg føler meg mye mere usikker med piggfrie dekk enn hvor mange hjul som drar. Piggfrie dekk gir liten/ingen forvarsel når grensen for veigrepet nåes, mens med piggdekk får man tydelig og tidelig forvarsel.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Tror mye også ligger i stresset blant folk, jeg. Jeg ELSKER å kjøre bil, og når det er såpeglatt, så synes jeg bare det er enda mer moro - må jo faktisk bruke hue endel og tenke litt taktisk for å ikke drite seg ut.

Men så tror jeg det er endel mennesker som ikke liker å kjøre bil - de bare gjør det fordi de må. Og for dem blir glatt føre en ytterligere stressfaktor.

Men, som nevnt lenger oppe i tråden her: statistisk sett så er det LITE bulking i forhold til antall biler på veien. Synes stort sett folk er flinke til å avpasse farten etter forholdene, jeg:)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
7
Det er fordi folk er blitt alt for vant til bare veier. Det saltes jo overalt. Jeg har mye mer sans for brøyting og strøing. Vinterveier er bedre som snø enn som slaps, det er nå min mening. Ikke ruster bilene så fort heller, og man slipper å fylle spylevæske like ofte som bensin....
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
Har ikke sett noe statistikk over hvilke dekk disse 4wd-bilene bruker. For min del kommer det bare til å stå piggdekk på kjerra så lenge jeg bor her jeg bor (ålesund, nordvestland) hvor været skifter raskere enn trafikklys.
Har kjørt varebil med piggfrie dekk på våt is....anbefales ikke, men man kommer jo frem tilslutt...

det var i alle fall naf som presenterte denne statistikken. Mener at det sto i nyeste motor.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.347
Antall liker
3.627
Torget vurderinger
1
Jeg har en bror som har bodd noen år like utenfor Oslo og han ble forskekket over trafikken i området når det ble vinter og glatt. Det var ingen tilpassing av farten, det var akkurat like fort som på sommerføre. At det stod biler i kryss og tvers sytes heller ikke å gjøre noe større inntrykk på sjøfårene som suste forbi.

For det andre hadde det vært interessant om det kunne ha snødd like mye i Oslo som det gjorde i Tromsø for noen år siden.

Men for all del, det er jo god underholdning for oss som bor i provinsen når vi ser i media hvordan trafikken utarter seg på østlandet hver bidige vinter. ;D
 
S

slowmotion

Gjest
Før var det lite salting.
     Folk var mer vandt til å kjøre på snø.
Før hadde alle piggdekk.
     Piggdekk harver opp hålka så dekkene får bedre grep.

Før var det færre biler.
     Før hadde folk bedre tid...

Nå kjører de fleste med piggfritt.
     Nå blir holka polert glatt av de piggfrie dekka.
Nå blir masse veier salta her på østlandet.
     Nå er vi ikke vandt til å kjøre på snø lenger.


Men jeg har flytta på landet, og her er veiene hvite av snø.
     Her er det ikke så tett med biler....
     Her har folk bedre tid....
     Og det går fint med piggfritt likevel...

 ;)
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
5
Jeg lurer mere på hvorfor det er et østlandsproblem.
Tror du skal ta deg en tur på vestlandet når de en sjelden gang får snø, da skal du få se KAOS.

Lin
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.347
Antall liker
3.627
Torget vurderinger
1
Tror du skal ta deg en tur på vestlandet når de en sjelden gang får snø, da skal du få se KAOS.

Lin
Hm, kanskje jeg burde omformulere og si at det er et sør-for-Mjøsa-problem?
 
J

jekri

Gjest
Hm, kanskje jeg burde omformulere og si at det er et sør-for-Mjøsa-problem?
Det er vel ikke så lenge siden det var kaos både i Bergen og Trondheim ;)
Tror heller vi skal kalle det et by-problem
 

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Innlegg
76
Antall liker
0
liker glatte veier jeg, mye morsomere å kjøre på, man må bare vite hvordan man kan sladde kontrolert. Etter å ha brukt rimelig mye tid sidelengs rundt på Skedsmohallen (en ganske stor parkeringsplass) og mye morro på en isbane så lærer man å kjøre på glatt føre. den som hadde hatt bakhjulstrekker *drømme*
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.290
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
???Vi hadde da snø i gamle dager også?!.
Kommer det litt snø nå, kræsjer folk og alt er bare kaos.
Hvorfor er det blitt slik?.
Vh
S
Vel, det har seg vel slik (som de sa i gamle dager) at, kommunikasjon er blitt mer viktig: og da snakker jeg ikke bare om data, telefon og TV/radio. -også alt under transport.

Og transport er essensielt i det moderne samfunnet og det som kanskje skiller det mest fra hvordan det har vært med tanke på kommunikasjon: alt skjer fortere, vi beveger oss lengere og transport av varer og tjenester er uhyre viktig.

Slik er det med det kapitalistiske samfunn der konkurranse og pris-tilbud er alfa og omega. Det er kanskje litt vanskelig å henge med på hva jeg mener, men f.eks. hvor mange jobb-e-poster åpner dere daglig? hvor mange telefoner tar dere og hvor mye e-post sendes det?

Dette går elektronisk, men i tillegg er det persontransport, forflytning av varer og tjenester osv, svært mye med hjulkjøretøy, båt, tog og fly. Jeg har sett masse gamle bilder fra f.eks. Tromsø og andre byer fra før krigen, og det som slår meg er, hvor vanvittig mye snø det var i gatene i forhold til nå.

Stanser kommunikasjonen så stanser samfunnet; tenk bare på strømbruddet i sør-Sverige i fjor vinter. -halve Sverige stanset opp, ikke bare varer og tjenester men også all produksjon, husvarme, kjøle anlegg, osv.



mvh. Bjørn
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.347
Antall liker
3.627
Torget vurderinger
1
liker glatte veier jeg, mye morsomere å kjøre på, man må bare vite hvordan man kan sladde kontrolert. Etter å ha brukt rimelig mye tid sidelengs rundt på Skedsmohallen (en ganske stor parkeringsplass) og mye morro på en isbane så lærer man å kjøre på glatt føre.
Det er nok flere som skulle ha trent litt på ufarlige steder, bare det ikke går til hodet på dem.


den som hadde hatt bakhjulstrekker *drømme*
Hvis du har prøvd en firehjulstrekker med "nok" effekt, så blir sladding med bakhjulsdreven bil en enkel og kjedelig affære. ;)
 
S

stikken

Gjest
"Jeg har sett masse gamle bilder fra f.eks. Tromsø og andre byer fra før krigen, og det som slår meg er, hvor vanvittig mye snø det var i gatene i forhold til nå."
Skrev "bjornh "


Ja, jeg har selv bodd i Finnmark og i indre Ryfylke, og kan ikke huske at det var noe som helst kaos under moen forhold.
De såkalte "sørlandsvintrene" stusser jeg litt over,  de som preparerer  har i hvertfall glemt hva snø er!!.

Til en som nevnte tidligere i diskusjonen at  4 x 4 sjåførene stoler på "trekket" har jeg en liten morsomhet: Min bror "musiketren 2 har aldri hvert praktisk anlagt!!, og da han fungerte som vikar sjåfør for kommunen med skyss av skolebarn kjørte han en 4 x 4.
Dette syntes han var strålende for han skulle NED!!! en fryktelig "BRATT" bakke!!.
Dette var jo ikke noe problem han hadde jo 4 x 4 , og utfor bar det.
Han syntes etter hvert dette gikk frykteligt fort, og forundret ble han da han ikke lenger var på veien men et helt annet sted.
Dette var jo snodig han hadde jo 4 x 4  ;D
Godt nytt år til alle venner der ute på forumet!!!
Vh
S
 

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Innlegg
76
Antall liker
0
kommentar til det med 4x4. er nok folk her i landet som tror de har 4x4. Feks alle de med volvo awd og Toyota RAV 4. De bilene er ikke 4x4 de er forhjuls (noen er bakhjuls) trekk helt til ett av hjula glipper, da slår elektronikken in og den kan trekke på ett av feks bakhjula for å "hjelpe til" . Har man 4x4 så har man en liten spak som det står 4 høy, 4 lav, 2 høy og 2 lav på feks. og ett par knapper der det står diff sperre på. Tanta mi er sånn som tror hu har 4x4 og måtte jo kjøpe en rav pga en veeldig bratt bakke opp til huset sitt. Har aldri hatt problemer å kjøre opp den med noen av bilene mine i hvertfall.. så rav ++ har ikke 4 hjuls trekk, men kjerring trekk.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.091
Torget vurderinger
0
kommentar til det med 4x4. er nok folk her i landet som tror de har 4x4. Feks alle de med volvo awd og Toyota RAV 4. De bilene er ikke 4x4 de er forhjuls (noen er bakhjuls) trekk helt til ett av hjula glipper, da slår elektronikken in og den kan trekke på ett av feks bakhjula for å "hjelpe til" . Har man 4x4 så har man en liten spak som det står 4 høy, 4 lav, 2 høy og 2 lav på feks. og ett par knapper der det står diff sperre på. Tanta mi er sånn som tror hu har 4x4 og måtte jo kjøpe en rav pga en veeldig bratt bakke opp til huset sitt. Har aldri hatt problemer å kjøre opp den med noen av bilene mine i hvertfall.. så rav ++ har ikke 4 hjuls trekk, men kjerring trekk.
Elektronikk er for pyser, 4X4 skal ha permanent firehjulstrekk for at det skal telle, helt enig med deg der ! Bakpå bilen skal det stå, Land Rover, MB Gelendevagen eller TATRA. Når du da står fast må du rekvirere bergepanser fra Forsvaret for å komme løs! Alt annet er juks ! ;D ;D ;D

For øvrig ( og seriøst ) er det ikke nødvendig med pigg hvis du har 4X4, det er et spørsamål om å bruke hue ! Etter første sesongen med Nokian Hakkapelita pigg på Range Roveren, som fungerte veldig bra, utsatte jeg dekkskiftet neste høst, - helt til våren. Kjørte hele vinteren på regummierte m+s "terrengdekk" uten pigg. Gikk fint som snus, måtte bare huske på å bremse tidlig og forsiktig inn mot kryss, samt å holde litt ekstra god avstand til forankjørende ! Vite hva man gjør og å forstå at vinter med pigg ( eller uten ) IKKE er det samme som sommer !
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
8.252
Antall liker
10.090
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Deilige vinterbiler etter min mening er alle Audi'er med Quattro og VW Passat 4motion med rett stillt motor og noen av Subaru'ene.
Har kjørt litt Nissan Patrol, Toyota HiLux, Landcrusier og Range Rover på vinterføre og synes spesielt at de to førstnevnte var noen forferdelige "kjelker".....selv med nye vinterdekk, er ikke veldig overbevist om Range Rover'ne heller....... de blir rett og slett for tunge tror jeg.
Prøvde en Chevrolet Taho forrige dagen med hel-års dekk og det var rett og slett spennede............. som og kjøre med konstant vannplaning......... dro seg fint frem, men styrte av seg selv med "overlegg" veldig mye rett frem :D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.091
Torget vurderinger
0
Hei Rudi,
Du er nok inne på noe der, og som jeg sier så må man bruke hue når man kjøre disse store drågene, de veier så alt for mye ! Det med å tenke seg et egg mellom foten og gassen er ikke så dumt.

Personlig ville jeg nok ha fortrukket en trimmet SAAB V4, på 145/15 dekk MED pigg! Da trenger man ikke 4X4 !
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
BMW er utmerkede på vinterføre,jeg har sjelden problemer.Har selv en 320i. 50/50 vektfordeling har mye å si,og så lenge du porsjonerer kraften fornuftig så er det en god vinterbil..
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.910
Antall liker
7.607
Sted
Holmestrand
Ser for meg muligheten for at mange av disse firehjulstrekkerne er utstyryrt med piggfrie dekk på bakgrunn av ideen; "har man firehjustrekk kommer man seg frem uansett". Er det noen som har statestikk over hvike dekk (pigg eller piggfrie) som står på disse firehjulstrekkerne som havner utenfor veien?

Har eid både bak-,for-, og firehjulsdrenvne biler og vil på bakgrunn av mine erfaringer si at jeg føler meg mye mere usikker med piggfrie dekk enn hvor mange hjul som drar. Piggfrie dekk gir liten/ingen forvarsel når grensen for veigrepet nåes, mens med piggdekk får man tydelig og tidelig forvarsel.
Har kjøre ca 50.000 i året de siste 20 åra. Har ikke hatt pgg på bilen siden -89. Heller ikke 4-hjulstrekk. Har aldri (nesten) savnet noen av delene. Man må legge inn ekstra marginer, og kanskje la bilen stå av og til.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.910
Antall liker
7.607
Sted
Holmestrand
En mulighet jeg, og sikkert mange andre, ikke har skal jeg komme meg på jobb.
MÅ man kjøre er det bare å sikre seg; pigg, firhjultrekk, kjetting, fres, plog, etc...
Vet hva du snakker om. Bor i Holmestrand og jobber mye i Oslo. Mine 50.000 i året er ikke lystkjøring med eller uten breisladd, som enkelte mener er veien å gå. Har brukt 105 minutter fra toppen av bakken i Asker til avkjøringen på Holmen (5-10 km?). Snudde da og kjørte hjem igjen. Av og til hjelper det ikke hva man har, og da er det bare å slå seg til ro.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Det er faktisk alle kratt-samene som bor nord for mosjøen som har høyest ulykkesstatestikk i forhold til antall bilførere, i.flg en undersøkelse som veivesenet gjorde i fjor. Bilførere i Oslo og omegn er generellt flinke, men de tror dessverre at deres nye børstraktorer kan sette fysiske lover om legme i bevegelse til side, siden disse kjerrene har så mye elektroniske duppeditter.

Litt rart at alle samene nord for mosjøen ikke har slike biler, siden de faktisk blir subsidiert for å bo oppi der... Men utdanningsnivået, og dermed lønnsnivået er jo mye lavere, så det har vel en sammenheng. Blir kanskje ikke rik av å sitte på rorbuer og drikke øl, og gjete reinsdyr.
 
J

jekri

Gjest
Det er aldri glatta eller bilen som har "skylden"
Føreren har det hele og fulle ansvaret ved alle hendelser med en bil, glatt eller ikke.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.455
Antall liker
6.873
Jeg bulket sist i 1986. Men det teller ikke siden det var min brors bil. ;D
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Det er faktisk alle kratt-samene som bor nord for mosjøen som har høyest ulykkesstatestikk i forhold til antall bilførere, i.flg en undersøkelse som veivesenet gjorde i fjor. Bilførere i Oslo og omegn er generellt flinke, men de tror dessverre at deres nye børstraktorer kan sette fysiske lover om legme i bevegelse til side, siden disse kjerrene har så mye elektroniske duppeditter.

Litt rart at alle samene nord for mosjøen ikke har slike biler, siden de faktisk blir subsidiert for å bo oppi der... Men utdanningsnivået, og dermed lønnsnivået er jo mye lavere, så det har vel en sammenheng. Blir kanskje ikke rik av å sitte på rorbuer og drikke øl, og gjete reinsdyr.
Lever Stutum ?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Det er faktisk alle kratt-samene som bor nord for mosjøen som har høyest ulykkesstatestikk i forhold til antall bilførere, i.flg en undersøkelse som veivesenet gjorde i fjor.
Er antall kjørte kilometer tatt med i undersøkelsen?

Den som sover, synder ikke. ;)

Mvh
Rolf (kratt-same pr akto-def.) :-*
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.630
Antall liker
7.243
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Deilige vinterbiler etter min mening er alle Audi'er med Quattro og VW Passat 4motion med rett stillt motor og noen av Subaru'ene.
Har kjørt litt Nissan Patrol, Toyota HiLux, Landcrusier og Range Rover på vinterføre og synes spesielt at de to førstnevnte var noen forferdelige "kjelker".....selv med nye vinterdekk, er ikke veldig overbevist om Range Rover'ne heller....... de blir rett og slett for tunge tror jeg.
Prøvde en Chevrolet Taho forrige dagen med hel-års dekk og det var rett og slett spennede............. som og kjøre med konstant vannplaning......... dro seg fint frem, men styrte av seg selv med "overlegg" veldig mye rett frem  :D
Jeg kjører en Mercedes 300GD av eldre årgang, og denne bilen har i likhet med Nissan Patrol og Toyota Hilux s.k. "deltids" firhjulstrekk. Dvs. at bilen har en mellomgirkasse der en kan velge mellom tohjulstrekk (bakhjulstrekk), 4 høy og 4 lav. Bilen har ikke senterdiff (dvs den har stiv senteraksling), og diffsperre foran og bak.

Fordelen med dette systemet er at bilen har fantastisk bra fremkommelighet - du setter deg fast på helt utilgjengelige steder :D

Bakdelen er at firehjulstrekken ikke er beregnet til asfaltbruk (iom at bilen ikke har senterdiff), og til vanlig landeveiskjøring da er en bakhjulstrekker, med tilhørende kjøreegenskaper.

Nyere Geländewagen (fra 1991 og nyere) har permanent firehjulstrekk, med diffsperre senter, bak og foran. En helt annen bil på landeveiskjøring om vinteren enn gammlekjerra mi, mao. :)

En kommer fram stort sett overalt, men en må bruke hodet, fordi firehjulstrekken a) ikke hjelper deg i svingene, b) ikke hjelper deg til å stoppe fortere og c) ikke hjelper deg i glatte nedoverbakker. Permanent firehjulstrekk (altså biler med senterdiff, viskosekobling eller whatever) kan hjelpe deg litt med a), men ikke med b) eller c).

Når det gjelder spesielt Hilux, så er jeg ikke overrasket over at den er en "slede", siden bilen er en pickup og dermed blir ekstra lett på drivhjulene :)

Helårsdekk kan fungere hvis du stort sett kjører på bare veier, men jeg mener de er rett og slett farlige, selv om du har aldri så mye firehjulstrekk. På ordentlig vinterføre er det bare vinterdekk som teller, med eller uten pigg. Helårsdekk er for dårlig seipet og har for hard gummiblanding til at de får gode egenskaper mhp bremsing og svingkjøring. (Selvfølgelig hjelper det litt å bruke hodet, da...)

mvh

Johan-Kr
 
Topp Bunn