Deilige vinterbiler etter min mening er alle Audi'er med Quattro og VW Passat 4motion med rett stillt motor og noen av Subaru'ene.
Har kjørt litt Nissan Patrol, Toyota HiLux, Landcrusier og Range Rover på vinterføre og synes spesielt at de to førstnevnte var noen forferdelige "kjelker".....selv med nye vinterdekk, er ikke veldig overbevist om Range Rover'ne heller....... de blir rett og slett for tunge tror jeg.
Prøvde en Chevrolet Taho forrige dagen med hel-års dekk og det var rett og slett spennede............. som og kjøre med konstant vannplaning......... dro seg fint frem, men styrte av seg selv med "overlegg" veldig mye rett frem
Jeg kjører en Mercedes 300GD av eldre årgang, og denne bilen har i likhet med Nissan Patrol og Toyota Hilux s.k. "deltids" firhjulstrekk. Dvs. at bilen har en mellomgirkasse der en kan velge mellom tohjulstrekk (bakhjulstrekk), 4 høy og 4 lav. Bilen har ikke senterdiff (dvs den har stiv senteraksling), og diffsperre foran og bak.
Fordelen med dette systemet er at bilen har fantastisk bra fremkommelighet - du setter deg fast på helt utilgjengelige steder
Bakdelen er at firehjulstrekken ikke er beregnet til asfaltbruk (iom at bilen ikke har senterdiff), og til vanlig landeveiskjøring da er en bakhjulstrekker, med tilhørende kjøreegenskaper.
Nyere Geländewagen (fra 1991 og nyere) har permanent firehjulstrekk, med diffsperre senter, bak og foran. En helt annen bil på landeveiskjøring om vinteren enn gammlekjerra mi, mao.
En kommer fram stort sett overalt, men en må bruke hodet, fordi firehjulstrekken a) ikke hjelper deg i svingene, b) ikke hjelper deg til å stoppe fortere og c) ikke hjelper deg i glatte nedoverbakker. Permanent firehjulstrekk (altså biler med senterdiff, viskosekobling eller whatever) kan hjelpe deg litt med a), men ikke med b) eller c).
Når det gjelder spesielt Hilux, så er jeg ikke overrasket over at den er en "slede", siden bilen er en pickup og dermed blir ekstra lett på drivhjulene
Helårsdekk kan fungere hvis du stort sett kjører på bare veier, men jeg mener de er rett og slett farlige, selv om du har aldri så mye firehjulstrekk. På ordentlig vinterføre er det bare vinterdekk som teller, med eller uten pigg. Helårsdekk er for dårlig seipet og har for hard gummiblanding til at de får gode egenskaper mhp bremsing og svingkjøring. (Selvfølgelig hjelper det litt å bruke hodet, da...)
mvh
Johan-Kr