Glimlampe til stroboskopet på Lenco L85

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Hei,
Er det noen som vet hvor en får kjøpt en glimlampe til stroboskopet på Lenco L85? Helst så original som mulig, men bare den lyser så er det fint. Den er jo helt skjult under tallerkenen.

Vil det forresten hjelpe å smøre selve motoren? Den sakker ørlite grann, i følge stroboskopet før det døde. Jeg har smurt lageret med den tynneste symaskinoljen, det hjalp absolutt ingen ting.
Og ja, jeg vet at den har justerbar hastighet, men nå går den for full pinne! Ville helst hatt den til å gå riktig når justeringen står på pluss/minus 0!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Av spillere har jeg også en L85 som jeg kjøpte ny i -73.... Jeg tror du trenger å bytte noen få elektrolytter på kontrollkortet, - det er også grunnjustering på kortet for hastighet.... om du vrir hastighetskontrollen til null ( med klikk) så går motoren utenom kontrollkortet direkte på nettfrekvensen...
Må sjekke litt om den glimlampa--
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Av spillere har jeg også en L85 som jeg kjøpte ny i -73.... Jeg tror du trenger å bytte noen få elektrolytter på kontrollkortet, - det er også grunnjustering på kortet for hastighet.... om du vrir hastighetskontrollen til null ( med klikk) så går motoren utenom kontrollkortet direkte på nettfrekvensen...
Må sjekke litt om den glimlampa--
Ja, jeg vet selvsagt om hastighetskontrollen. Jeg klikker den av, og da sakker den mye, selv om den da går på synkronmotor fra lysnettet. Derfor må svaret ligge i friksjon. Med å bruke egengenerert frekvens så får jeg den så godt som akkurat opp i hastighet. Har skiftet gummirem, til ingen nytte, bortsett fra at en permanent bulk i reima kom bort, den ga hørbar og målbar wow, men ikke generell hastighetsøkning. Det er finest å kjøre den med elektronisk hastighetskontroll av, for den durer ørlite grann, og har gjort det i 48 år! Så det er ikke dårlige kondiser som brummer. Heller ikke som gir lav hastighet, for jeg har ikke russisk nettstrøm! 50 Hz er veldig godt kontrollert på samkjøringsnettet. Synkronmotorer fungerer ved hjelp av kontrollert sakking, der friksjon bestemmer den eksakte oppnådde hastigheten.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Kan høres ut som du har rett i at det er et friksjonsproblem.... på den annen side, så er nettfrekvensen omtrent aldri 50,0 Hz, - er vel oftest rundt 49,7-8-9.... et par tiendeler under vil utvilsom vises som vandring i strobesporet.... husker ikke helt om det bare gikk å dra opp spindelen for evt rengjøring, eller om det er en låsering der.... på den annen side, - så er det grovjustering av oscillatoren på kortet, slik at du kan sentrere justeringspot'et.... ulempen er at du må proppe opp spilleren på et underlag slik at du kommer til undersida mens spilleren går...... alle manualer finnes på Lencoheaven, men det har du kanskje allerede..
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Nei, jeg vil ha den til å gå riktig med synkronmotoren på lysnettet, og nettfrekvensen er aldri så gal som du sier. Den gikk riktig de første tiårene, og så har den tapt seg. Spindelen til platetallerkenen er bare å løfte opp. Det er hvordan jeg kan smøre motoren jeg lurer på.
 
Topp Bunn