Global Oppvarmning

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Så nettop vejrmeldingen for imorgen 8' og regn og vind på vestlandet.
Har nettop fått ny gassgrill i hus, som jeg hadde tenkte skulle innvides. Så nå spør jeg.. HVOR F''',.-... blir der av den globale oppvarmningen ekspertene har lovet? ???

Tom-Erik

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.352
Torget vurderinger
1
Endelig blir det varmere her nord. Sist vinter, var det bare 15 minus inne i stua...

R

Ronny_D

Gjest
Har nettop fått ny gassgrill i hus, som jeg hadde tenkte skulle innvides. Så nå spør jeg.. HVOR F''',.-... blir der av den globale oppvarmningen ekspertene har lovet? ???

Tom-Erik
Stakkars har du fått det inntrykk at global oppvarming gir bedre vær du da ?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Et resultat av global oppvarming innebærer bl.a. betydelig mer regn på visse deler av kloden. Årsaken er selvsagt høyere avdamping fra havet. Dette vannet må ned igjen et sted. Forholdene vli bli høyere middeltemperatur på kloden, men enkeltete steder (som f.eks Norge) kan vi anta at det blir mildere vintre, kjøligere somre, men mer nedbør året rundt. Inneværende år ser jo helt riktig ut her på Østlandet i så henseende!

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Global oppvarming er da helt normalt på vår lille klode. Det har skjedd mange ganger før. Det er ikke mange tusen år siden sist.

O

OldBoy

Gjest
  Har nettop fått ny gassgrill i hus, som jeg hadde tenkte skulle innvides.    Så nå spør jeg.. HVOR F''',.-... blir der av den globale oppvarmningen ekspertene har lovet?   ???

Tom-Erik
8 grader, regn og vind, sier du? Hva er problemet? Grilling er en allværs helårsaktivitet. Kle deg riktig, så kan du grille uansett værforhold. Det skal faktisk ikke så mye klær til, selv midt på vinteren, for grillen varmer godt når den er i gang. For ytterligere å legge en demper på værfølsomheten, kan jeg anbefale et lite glass vin, eller to, mens man holder på.

I

ijustpop

Gjest
Et resultat av global oppvarming innebærer bl.a. betydelig mer regn på visse deler av kloden. Årsaken er selvsagt høyere avdamping fra havet. Dette vannet må ned igjen et sted. Forholdene vli bli høyere middeltemperatur på kloden, men enkeltete steder (som f.eks Norge) kan vi anta at det blir mildere vintre, kjøligere somre, men mer nedbør året rundt. Inneværende år ser jo helt riktig ut her på Østlandet i så henseende!

Honkey
Ikke glem den helvetes vinden. Merker det allerede.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ikke glem den helvetes vinden. Merker det allerede.
Det stemmer. Og folk som har brukt seilbåt en del år kan tydelig bemerke forskjeller i solgangseffekten rundt kysten. Den er slett ikke som for 30 år siden!

Honkey

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.352
Torget vurderinger
1
Miljøvennlig er det også. Solseil??

O

omholt

Gjest
Tror dette med global oppvarming og miljøendringer som følge av menneskelig utslipp er sterkt overdrevet og muligens helt feil. Media skaper frykt som igjen danner holdninger. Forskere som mener noe annet slippes ikke frem. Dessuten har forskere tatt grundig feil før.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Jeg er ikke spesielt bekymret. Enig med dem som påpeker at dette har skjedd før. Husk "den lille istid" på 1600-tallet. Solens effekt er trolig viktigere enn det menneskeskapte. Mennesket er konservativt av natur. Vi må likevel innse at endringer i det biofysiske miljøet har skjedd og vil skje. Det samme med dyrearter: Noen dør ut, andre kommer til. Noen arter flytter på seg. Jorden er en dynamisk del av universet. Kanskje vil mennesket en gang dø ut. Egentlig ingen tragedie i en stor sammenheng.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
  Har nettop fått ny gassgrill i hus, som jeg hadde tenkte skulle innvides.    Så nå spør jeg.. HVOR F''',.-... blir der av den globale oppvarmningen ekspertene har lovet?   ???

Tom-Erik
Husk det er GLOBEL oppvarming det er snakk om, ikke lokal... ;)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Tror dette med global oppvarming og miljøendringer som følge av menneskelig utslipp er sterkt overdrevet og muligens helt feil. Media skaper frykt som igjen danner holdninger. Forskere som mener noe annet slippes ikke frem. Dessuten har forskere tatt grundig feil før.
Det er etter hvert stor konsensus i de fleste forskningsmiljøer om at menneskeskapt klimapåvirkning også er meget relevant nå. Det er også korrekt at jorda har hatt slike relativt sett brå klimaskifter helt uavhengig av menneskelig aktivitet. Dette gir oss selvsagt ingen unnskyldning for å ødelegge atmosfæren. Tvert om.

Honkey

O

omholt

Gjest
Det er etter hvert stor konsensus i de fleste forskningsmiljøer om at menneskeskapt klimapåvirkning også er meget relevant nå. Det er også korrekt at jorda har hatt slike relativt sett brå klimaskifter helt uavhengig av menneskelig aktivitet. Dette gir oss selvsagt ingen unnskyldning for å ødelegge atmosfæren. Tvert om.

Honkey
At utslipp har noe å si for lokal miljøet er det ingen tvil om. Har derimot liten tro på de menneskelige utslippene har noe å si for atmosfæren.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
At utslipp har noe å si for lokal miljøet er det ingen tvil om. Har derimot liten tro på de menneskelige utslippene har noe å si for atmosfæren.
Det har du selvsagt din fulle rett til, trekk bare med deg i din tro at det meste som kan krype og gå av vitenskapsfolk som har jobbet med emnet er diametralt uenige med deg og din tro. Og de sitter på de målte data.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er uenighet blant vitenskapsmennene også. Det er altfor mye vi ikke vet om hva som har skjedd opp igjennom tidene til at vi kan si bastant at dette med global oppvarming er menneskeskapt. Hva i alle dager kom den lille istiden av for bare noen hundre år siden? Heksebrenning?? ;)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det er uenighet blant vitenskapsmennene også. Det er altfor mye vi ikke vet om hva som har skjedd opp igjennom tidene til at vi kan si bastant at dette med global oppvarming er menneskeskapt. Hva i alle dager kom den lille istiden av for bare noen hundre år siden? Heksebrenning??  ;)
Nå må du ikke blande sammen her Komponenten. Det er en Komponent ( ;) ) av menneskeskapt oppvarming denne gangen, det er det ikke uenighet om. Uenigheten går mer på hvor stor denne andelen er. Solflekkaktivitet og andre fenomener vi knapt har begreper om har klar påvirkning. Spørsmålsstillingen er mer hvorvidt den komponenten vi tilfører i form av økt drivhuseffekt vil kunne vippe balansen i retning av galopperende temperaturstigning der det ellers ville rettet seg inn etter en tid. Når du leser om jordas infløkte klimasystem, er det fascinerende hvilke balanseringsmekanismer som ligger innbakt. Problemer vil selvsagt kunne oppstå dersom man legger noe ekstra på vektskålen den ene eller andre veien.

Honkey

O

omholt

Gjest
Nå må du ikke blande sammen her Komponenten. Det er en Komponent ( ;) ) av menneskeskapt oppvarming denne gangen, det er det ikke uenighet om. Uenigheten går mer på hvor stor denne andelen er. Solflekkaktivitet og andre fenomener vi knapt har begreper om har klar påvirkning. Spørsmålsstillingen er mer hvorvidt den komponenten vi tilfører i form av økt drivhuseffekt vil kunne vippe balansen i retning av galopperende temperaturstigning der det ellers ville rettet seg inn etter en tid. Når du leser om jordas infløkte klimasystem, er det fascinerende hvilke balanseringsmekanismer som ligger innbakt. Problemer vil selvsagt kunne oppstå dersom man legger noe ekstra på vektskålen den ene eller andre veien.

Honkey
Er ikke det jeg har hørt. Har hørt at det også er uenighet om menneskeskapt oppvarming blandt forskerne. Forskerne kan også ta grundig feil. Big-bang teorien som før var vedtatt og opplest, er det færre og færre forskere som tror på. Kanskje et dårlig sammensgrunnlag, men forskere har ikke altid rett.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Forskerne skal tas på alvor, men dommedagsprofeter har jeg lite til overs for.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Det finnes verre ting enn global oppvarming, hva med genmanipulasjon og diverse gifter som gjør menn sterile, isbjørner tvekjønnede. Det er, etter min mening, en større trussel mot menneskeheten enn global oppvarming. Såklart skal ikke den globale oppvarmingen kimses av heller. Men det er andre ting jeg ville brukt krefter på å om jeg skulle prøve å forhindre noe. Men det ligger ikke i min natur å prøve heller.

Mvh

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Det finnes verre ting enn global oppvarming, hva med genmanipulasjon og diverse gifter som gjør menn sterile, isbjørner tvekjønnede. Det er, etter min mening, en større trussel mot menneskeheten enn global oppvarming. Såklart skal ikke den globale oppvarmingen kimses av heller. Men det er andre ting jeg ville brukt krefter på å om jeg skulle prøve å forhindre noe. Men det ligger ikke i min natur å prøve heller.

Mvh

På hvilken måte er genmanipulasjon en trussel?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Er ikke det jeg har hørt. Har hørt at det også er uenighet om menneskeskapt oppvarming blandt forskerne. Forskerne kan også ta grundig feil. Big-bang teorien som før var vedtatt og opplest, er det færre og færre forskere som tror på. Kanskje et dårlig sammensgrunnlag, men forskere har ikke altid rett.
Da vil jeg at du linker til en eneste klimaforsker som ikke er enige i at vi nå har en menneskeskapt komponent i dette. Og så skal jeg vise deg en forsker som ikke aner hva drivhuseffekten egentlig er. Det har seg nemlig slik at uten drivhuseffekt hadde jorda vært ubeboelig. En del gasser virker særdeles isolerende, og da spesielt vanndamp. (overskyet vær gir betydelig mindre utstråling om natta, og betydelig mindre innstråling om dagen). CO2 har også isolerende effekt. CO2-krestløpet er meget fint avstemt fra naturens side. Vi kan sikkert spørre oss om hvorfor det er lagret enorme mengder høykomprimert CO2 langt under bakken, men sånn er det. Det er passiv biomasse, som er lagret der, og høyforedlet gjennom millioner av år. Om vi nå velger å brenne alt dette i løpet av et par hundre år er vi delaktige i et rimelig dristig eksperiment. Det medfører udiskutabelt høyere CO2-innhold i atmosfæren, noe som udiskutabelt medfører høyere isolasjonseffekt (drivhuseffekt). Du trenger ikke begripe mye for å se at dette er korrekt. Spørsmålet er hvor stor betydning dette har totalt sett. Jeg slenger slett ikke ut dommedagsprofetier her, men jeg bare påpeker at å benekte at et så selvsagt fenomen eksisterer er reinspikka strutseoppførsel.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vet du hvor mye atmosfærens innhold av CO2 er?
Man skulle tro det var et høyt tall, prosenten er faktisk 0.035 %

http://no.wikipedia.org/wiki/Jordens_atmosfære

Hva skjer etter en periode med mange aktive vulkaner?
Jeg er ganske sikker på at komponenten det her er snakk om ( har ingenting med meg å gjøre,dette vil ikke jeg ta ansvaret for  ;)) er liten og ubetydelig. Forskerne skal jo også leve, og de som hevder at dette med menneskeskapt C02 er et stort problem er de som er i vinden og får mest støtte for tiden. De som hevder noe annet får derimot ikke støtte, dette så jeg et program om en gang ( Schrødingers katt)

Det var en gang en stakkar som hevdet at jorden var rund... det gikk ille med han...  ;)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Vet du hvor mye atmosfærens innhold av CO2 er?
Man skulle tro det var et høyt tall, prosenten er faktisk 0.035 %

http://no.wikipedia.org/wiki/Jordens_atmosfære

Hva skjer etter en periode med mange aktive vulkaner?
Jeg er ganske sikker på at komponenten det her er snakk om ( har ingenting med meg å gjøre,dette vil ikke jeg ta ansvaret for  ;)) er liten og ubetydelig. Forskerne skal jo også leve, og de som hevder at dette med menneskeskapt C02 er et stort problem er de som er i vinden og får mest støtte for tiden. De som hevder noe annet får derimot ikke støtte, dette så jeg et program om en gang ( Schrødingers katt)

Det var en gang en stakkar som hevdet at jorden var rund... det gikk ille med han...  ;)
Vel; det siste er også en myte, mennesket har visst at jorda har vært rund siden før Platon's tid.

Ved enorme vulkanutbrudd vil vi få en sterk og hurtig nedkjøling av jorda (sist sett ved Pinatubo) grunnet partikkelutstrømming i atmosfæren som bremser innstrålingen fra sola. Hvor mange promille støv tror du fyller atmosfæren da?
Ved de mest gigantiske utbrudd vil store deler av klodens liv dø ut. Mest sannsynlig vil et slikt komme i USA i området ved Yellowstone innen rimelig nær fremtid (i geologisk målestokk) Ref f.eks: http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/2278505.html

Drivhus og klimaeffekter er udiskutable fenomener, mens mengden påvirkning er det delte meninger om.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel; det siste er også en myte, mennesket har visst at jorda har vært rund siden før Platon's tid.

Ved enorme vulkanutbrudd vil vi få en sterk og hurtig nedkjøling av jorda (sist sett ved Pinatubo) grunnet partikkelutstrømming i atmosfæren som bremser innstrålingen fra sola. Hvor mange promille støv tror du fyller atmosfæren da?
Ved de mest gigantiske utbrudd vil store deler av klodens liv dø ut. Mest sannsynlig vil et slikt komme i USA i området ved Yellowstone innen rimelig nær fremtid (i geologisk målestokk) Ref f.eks: http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/2278505.html

Drivhus og klimaeffekter er udiskutable fenomener, mens mengden påvirkning er det delte meninger om.

Honkey
Jaha... jeg er vel litt myteomspunnet jeg da, men det lærte jeg i alle fall på skolen, lærerne var ikke mye å skryte av i gamle dager heller da..?
Lurer på hva annet rart de har lært meg... ;)

Mulig det ikke er noe å diskutere, men er man kverulant så er man kverulant... ;D

Forskerne har ikke særlig lang tid med målinger å vise til, og jeg tror nok veldig mye av de teoriene de baserer seg på kan være ganske feil når det kommer til stykket.
Og hvem kontrollerer forskerne i grunn? Har sett mye rart av forskningsresultater publisert, noe er så horriblet at man intuitivt vet det er feil, og så et år eller to seinere kommer det noen som har forsket og funnet ut det motsatte. Ulempen med forskning er at for å fortsatt få forskningsmidler så må man vel ha noen resultater å vise til, vi har vel sett noen eksempler på manipulert forskning i det siste som burde blitt avslørt på et mye tidligere tidspunkt. Det er i alle fall ikke lett for oss vanlige å finne ut om dette er rett, det er vel som med så mye annet også litt hva/hvem man velger å tro på.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jaha... jeg er vel litt myteomspunnet jeg da, men det lærte jeg i alle fall på skolen, lærerne var ikke mye å skryte av i gamle dager heller da..?
Lurer på hva annet rart de har lært meg...  ;)

Mulig det ikke er noe å diskutere, men er man kverulant så er man kverulant...  ;D

Forskerne har ikke særlig lang tid med målinger å vise til, og jeg tror nok veldig mye av de teoriene de baserer seg på kan være ganske feil når det kommer til stykket.
Og hvem kontrollerer forskerne i grunn? Har sett mye rart av forskningsresultater publisert, noe er så horriblet at man intuitivt vet det er feil, og så et år eller to seinere kommer det noen som har forsket og funnet ut det motsatte. Ulempen med forskning er at for å fortsatt få forskningsmidler så må man vel ha noen resultater å vise til, vi har vel sett noen eksempler på manipulert forskning i det siste som burde blitt avslørt på et mye tidligere tidspunkt. Det er i alle fall ikke lett for oss vanlige å finne ut om dette er rett, det er vel som med så mye annet også litt hva/hvem man velger å tro på.
Jo da, alt det der er greit. Det er slett ikke sikkert at det å brenne opp alt tigjengelig fossilt brennstoff har stor betydning. Men om du tenker litt logisk på det, så blir det fort litt ubehagelig. Jorda har har altså gjennom millioner år, uendelig langsomt, finforedlet biomasse til kull, olje og gass. Det eneste, så å si, vi mennesker har funnet på å gjøre med det er å brenne det opp. Er det nå så sikkert at dette er utelukkende intelligent? Ser det ut til å være "på parti med" de naturlige prosesser?

Honkey

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Drivhusgasser er, som Honkey sier, ikke særlig omstridt blant forskere. Eksempel på slike gasser er vanndamp, CO2, metan, lystgass, KFK og Ozon. Spørsmålet er altså effekten av de menneskeskapte bidragene av slike gasser.

Menneskeskapte utslipp kan arte seg på de mest uventede måter. Utslipp av drivhusgasser.
Dammer verden over produserer store mengder drivhusgasser. Neddemte områder inneholder gjerne vegetasjon som råtner og dermed avgir både CO2og CH4 (metan). Når det blir mangel på oksygen kan metan dannes istedenfor CO2. I et klimaperspektiv er det svært uheldig ettersom metan er over 20 ganger mer effektiv som drivhusgass enn CO2. Dannelse av CO2 og metan er imidlertid en naturlig prosess ettersom disse gassene også blir dannet i naturlige vassdrag og våtmarksområder.
En ganske grundig innføring i "Klima og drivhuseffekten", skrevet av noen skikkelige romforskere.
Atmosfæren inneholder gasser med absorpsjonsegenskaper som kan sammenlignes med et drivhustak. Det som er viktig er at den naturlige drivhuseffekten har ført til at temperaturen på jorden er omkring 33° C høyere enn den ville ha vært uten en atmosfære.

Gassene som absorberer den termiske strålingen fra jorden kalles for "drivhusgasser". Noen av disse er naturlig tilstede i atmosfæren mens andre er sluppet ut av mennesker, de er såkalte antropogene, "menneskeskapt". På grunn av menneskelig aktivitet øker mengden av både naturlige og antropogene drivhusgasser. Det er virkningen av disse som skaper bekymring. Det er verdt å merke seg at nitrogen, oksygen og argon, som utgjør 99,96 volumprosent av atmosfæren, ikke tar del i disse strålingsprosessene, fordi deres absorpsjonsspektre ligger i et annet bølgelengdeområde.

(...)9.5.9 Konklusjon
Vi hører og leser ofte om miljøkrisen på jorden. Det hevdes med autoritet at det er en fundamental ubalanse mellom menneskene og naturen. Vi har overbeskattet og misbrukt klodens ressurser. Vi har forurenset jord, vann og luft. Klodens tålegrense er truet, på flere felter er den allerede overskredet. De som hevder dette mangler ofte fundamentale kunnskaper i naturvitenskap. Det som nå er viktig er at vi utdanner eksperter innen miljøfysikk og bruker disse som rådgivere. Det er helt avgjørende at miljøforskning prioriteres.
På forskning.no forteller Tore Oksholen at Klimadebatten er mer ekstrem enn klimaet.
- Så langt har effekten av klimadebatten vært å produsere avgifter. Men hvem har hørt om en generalplan som tar hensyn til at havet vil stige, for eksempel ved å legge nye veier høyere opp fra havnivå?
Knut

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg sier vel ikke akkurat at det nødvendigvis er lurt å brenne opp det som måtte være av olje, gass osv. Det er dette CO2-hysteriet som virker en tanke overdrevet. Og det resulterer i så mye dumt. Vi kan ikke brenne gassen uten CO2- rensing, men det er helt greit å selge gassen til andre land, og bruke en masse energi på å frakte den dit, så kan de brenne den og slippe ut alle CO2en uten rensing. Og så kan vi kjøpe strømmen tilbake...
Og så innfører vi merkelige avtaler med slike utfall:
http://www.tu.no/nyheter/energi/article46090.ece

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.756
Problemet med CO2 er at den ikke kan fjernes, bare deponeres. Det eneste som kan fjerne/omdanne CO2 er fotosyntese.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Enemigo quotet dette i sitt inlegg:

Dammer verden over produserer store mengder drivhusgasser. Neddemte områder inneholder gjerne vegetasjon som råtner og dermed avgir både CO2og CH4 (metan). Når det blir mangel på oksygen kan metan dannes istedenfor CO2. I et klimaperspektiv er det svært uheldig ettersom metan er over 20 ganger mer effektiv som drivhusgass enn CO2. Dannelse av CO2 og metan er imidlertid en naturlig prosess ettersom disse gassene også blir dannet i naturlige vassdrag og våtmarksområder.

Knut
Dette beror på en liten misforståelse. Levende planter (aktiv biomassse) sørger faktisk for å holde atmosfæren i balanse bl.a. ved hjelp av klimagasser. Når de dør slipper de ut det de har tatt opp i sin livssyklus. Så vil dette i sin tur virke til økt næring og trivsel for levende vekster. Ved normale svingninger vil økt utslipp av drivhusgasser i neste trekk føre til økende levende biomasse. Dermed vil oksygeninnholde øke, noe som medfører økt brannfare og lengre brenntid. Ved økende avbrenning får vi økte utslipp av CO2 og andre gasser.... dere ser logikken..
Ergo vil slike lokale planteforråtnelser det her er snakk om bety ca 0 i den store sammenhengen. For øvrig har vi nå en tydelig og målbar økning i biomasse her på nordlig halvkule, tregrensene er på vei oppover, så jorda "tar ansvar", men det tar selvsagt mye lengre tid enn det tar å brenne opp lagret materiale i form av fossilt brennstoff.

Honkey

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Dette beror på en liten misforståelse. Levende planter (aktiv biomassse) sørger faktisk for å holde atmosfæren i balanse bl.a. ved hjelp av klimagasser. Når de dør slipper de ut det de har tatt opp i sin livssyklus.
Jeg gadd ikke quote hele artikkelen, men den er linket til. Jeg burde kanskje tatt med følgende linje fra neste avsnitt
Det er heller ikke sikkert at netto utslipp av drivhusgasser blir større etter en neddemning.
Poenget var heller at menneskeskapt utslipp kan arte seg på mange måter.

Knut

Topp Bunn