Digitale avspillere God avspiller for Tidal

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Innlegg
782
Antall liker
1.395
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg funderer på hva dere mener er den beste eksterne "boksen" til fornuftig pris man kan kjøpe for Tidal avspilling?
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Er ikke det Bluesound Node 2 da ? Eller det spørs vel hvor dypt man skal grave i lommeboka da.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Fornuftig pris er et relativt begrep her på sentralen.:)
Bluesound Node 2, nevnt over er billig og bra, men det finnes bedre, så det er best om du sier noe om hvor mye du vil bruke på en streamer.
I andre enden har vi f.eks MSB i ulike varianter, og i midten f.eks Aurender A10 til snaut 60 tusen inkl. DAC.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men er en streamer til 50K nødvendigvis bedre enn en til 3K?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er flere som mener det ja.(dessverre)
Sjøl er jeg av den oppfatningen at DACen er av vesentlig større betydning, men har ikke mye egen erfaring.
Har kun hatt en streamer i eget anlegg, men har hørt mange rundt omkring.
Det en ikke hører hjemme i kjent oppsett er helt umulig å vurdere.

Jeg har en Vault, men venter en dyrere streamer på hjemlån i løpet av våren.
Da får vi se.:cool:
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har testet Node 2 mot Logitech Touch i flere omganger og ender på at selv i et meget bra og avslørende anlegg med ML SummitX sliter jeg med å høre forskjell. I alle fall ingen forskjell jeg kan plukke opp i en blindtest. Begge er kjørt digitalt mot parallelle coax på egen DAC. Touch er vel å regne som billig mens Node 2 er midt på treet.

Node 2 skal ha en ok DAC, i følge tester, men den slås grundig av min AudioGD. Her er det ingen problemer å høre forskjell, selv i blinde. Mye glattere og behageligere lyd.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er interessant det du sier ingeniøren. Jeg håper å gjøre egne erfaringer med sammenligning i nærmeste framtid.

Node 2 er mer billig enn midt på treet imo.
Det er ikke mye som er billigere enn Node 2 bortsett fra Chromcast og Apple TV.

DACen i min Vault er vel den samme som i Node.
Den er sjølsagt bra i fht prisforlangende, men jeg får et betydelig løft med å bruke NAD M51 i stedet.
Fram for alt mht luftighet og utklinging. Det blir mer liv og virkelighetstro gjengivelse.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Touch kostet vel rundt 3 lapper da den kom, og er vel således et produkt i samme prisklasse som Node 2.

Å teste Touch mot f.eks. Auralic Aries, som er en dyr streamer, men som i prinsippet er akkurat det samme. En bitteliten PC med billig hardware som kjører en strippet Linux-distribusjon med et proprietært grensesnitt. Selvsagt spillende samme filer i et format begge støtter, via samme kabling til samme DAC.

Jeg har personlig vondt for å to at det blir noen forskjell, men ingen vil gjøre en slik test.
 
A

ANM

Gjest
Jeg må nesten slå et slag for node2 siden jeg har to. Enkel og fleksibel.
 

rfo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
67
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Touch kostet vel rundt 3 lapper da den kom, og er vel således et produkt i samme prisklasse som Node 2.

Å teste Touch mot f.eks. Auralic Aries, som er en dyr streamer, men som i prinsippet er akkurat det samme. En bitteliten PC med billig hardware som kjører en strippet Linux-distribusjon med et proprietært grensesnitt. Selvsagt spillende samme filer i et format begge støtter, via samme kabling til samme DAC.

Jeg har personlig vondt for å to at det blir noen forskjell, men ingen vil gjøre en slik test.
Har testet dette om enn ikke helt eple vs eple
Hadde en Touch som jeg koblet via digital inngang på min Mark Levinson ML585 forsterker med DAC. Synes dette låt kaldt og tynt.
Kjøpte en Auralic Aries som jeg koblet via USB mod ML585. Et helt annet lydbilde, helt klart langt bedre

Som sagt var inngang på DAC digital vs USB så testen var ikke helt reel.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Skepsis er sunt, men jeg vil ikke være bakstreversk.
Det er vel bare å prøve og sammenligne.
Er det ikke bedre med dyrere streamer, sparer vi de kronene:)
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Touch kostet vel rundt 3 lapper da den kom, og er vel således et produkt i samme prisklasse som Node 2.

Å teste Touch mot f.eks. Auralic Aries, som er en dyr streamer, men som i prinsippet er akkurat det samme. En bitteliten PC med billig hardware som kjører en strippet Linux-distribusjon med et proprietært grensesnitt. Selvsagt spillende samme filer i et format begge støtter, via samme kabling til samme DAC.

Jeg har personlig vondt for å to at det blir noen forskjell, men ingen vil gjøre en slik test.
Har testet dette om enn ikke helt eple vs eple
Hadde en Touch som jeg koblet via digital inngang på min Mark Levinson ML585 forsterker med DAC. Synes dette låt kaldt og tynt.
Kjøpte en Auralic Aries som jeg koblet via USB mod ML585. Et helt annet lydbilde, helt klart langt bedre

Som sagt var inngang på DAC digital vs USB så testen var ikke helt reel.
USB er også digital.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Touch kostet vel rundt 3 lapper da den kom, og er vel således et produkt i samme prisklasse som Node 2.

Å teste Touch mot f.eks. Auralic Aries, som er en dyr streamer, men som i prinsippet er akkurat det samme. En bitteliten PC med billig hardware som kjører en strippet Linux-distribusjon med et proprietært grensesnitt. Selvsagt spillende samme filer i et format begge støtter, via samme kabling til samme DAC.

Jeg har personlig vondt for å to at det blir noen forskjell, men ingen vil gjøre en slik test.
Har testet dette om enn ikke helt eple vs eple
Hadde en Touch som jeg koblet via digital inngang på min Mark Levinson ML585 forsterker med DAC. Synes dette låt kaldt og tynt.
Kjøpte en Auralic Aries som jeg koblet via USB mod ML585. Et helt annet lydbilde, helt klart langt bedre

Som sagt var inngang på DAC digital vs USB så testen var ikke helt reel.
Kanskje ikke.

Det burde jo vært testet blindt også, for å utelukke evt. usikkerhet og bias.
 

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Innlegg
782
Antall liker
1.395
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Når jeg snakker om en fornuftig pris er jeg under 10.000,-, da jeg tror man kan få mer ut av å kombinere den med en god DAC.

Logitech Squeezebox er et produkt som er borte fra markedet, noen som vet om det kommer nye modeller fra Logitech?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Touch kostet vel rundt 3 lapper da den kom, og er vel således et produkt i samme prisklasse som Node 2.

Å teste Touch mot f.eks. Auralic Aries, som er en dyr streamer, men som i prinsippet er akkurat det samme. En bitteliten PC med billig hardware som kjører en strippet Linux-distribusjon med et proprietært grensesnitt. Selvsagt spillende samme filer i et format begge støtter, via samme kabling til samme DAC.

Jeg har personlig vondt for å to at det blir noen forskjell, men ingen vil gjøre en slik test.
Jo da. Jeg sendte en mail til Duet Audio og spurte om de ville låne meg en Aries for test mot Touch og Node 2, ca en uke siden, men har ikke fått svar. Tenker mitt om det....

Etter at jeg har lest at de ikke kommer med MQA og bare støtter Apple er de ikke så aktuelle lenger.
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
497
Antall liker
77
Lett valg: Link til finn.no annonse fjernet

Firmware med Tidal støtte, og fantastisk lyd uten behov for ekstern DAC.
 
Sist redigert av en moderator:

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Innlegg
782
Antall liker
1.395
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er det noen som har testet Musaic MPL? Den får mye god omtale i utlandet og kjempetest i Hi-Fi Choice, LINK. Tenker det kunne vært en bra "boks" :)

Skjermbilde.jpg
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Bruker en billig vifteløs pc med roon og tlf som fjernstyring. Roon gjør tidal enormt brukervennlig
 

rfo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
67
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Touch kostet vel rundt 3 lapper da den kom, og er vel således et produkt i samme prisklasse som Node 2.

Å teste Touch mot f.eks. Auralic Aries, som er en dyr streamer, men som i prinsippet er akkurat det samme. En bitteliten PC med billig hardware som kjører en strippet Linux-distribusjon med et proprietært grensesnitt. Selvsagt spillende samme filer i et format begge støtter, via samme kabling til samme DAC.

Jeg har personlig vondt for å to at det blir noen forskjell, men ingen vil gjøre en slik test.
Har testet dette om enn ikke helt eple vs eple
Hadde en Touch som jeg koblet via digital inngang på min Mark Levinson ML585 forsterker med DAC. Synes dette låt kaldt og tynt.
Kjøpte en Auralic Aries som jeg koblet via USB mod ML585. Et helt annet lydbilde, helt klart langt bedre

Som sagt var inngang på DAC digital vs USB så testen var ikke helt reel.
USB er også digital.
Yipp, mente coax vs USB
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Kjøpte en Asus Vivostick (pc on a stick) i dag som jeg koblet bak i kringlydforsterkeren.
Installerte Tidal og satte lyden til 192khz/24 på lydkortet.
Spiller nå Master så det suser.
Kostet 1295 kr med Windows 10.
Satt den opp med autologon.
Skal legge inn fjernkontroll program som starter automatisk så jeg slipper og ha TV på. Da kan jeg styre den fra en annen PC.
Blir spennende å se om det fungerer bra
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
HVA MED PC?

Hvorfor ikke bruke PC. (Gjerne med ekstern SSD for bruk uten Tidal).

Mer fleksibelt. Billigere.
 
Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
HVA MED PC?

Hvorfor ikke bruke PC. (Gjerne med ekstern SSD for bruk uten Tidal).

Mer fleksibelt. Billigere.
Jeg brukte pc en stund, de krasjer, de starter opp seint, og jeg fant ikke en måte å fjernstyre fra sofaen på som var tilfredstillende.

Kjøpte BS Node 2 for et par uker siden og er kjempefornøyd. Har ikke testet onboard dac eller kablet kontakt ennå, men hovedpoenget for meg er

problemfri kjøring med Bluesounds egen app fra en iPad.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Vivostick er en pc. Kan koble til en harddisk eller usb dac hvis man vil. Har en liten lekker Sony ssd.
Prøver å fjerne alt unødvendig som genererer cpu bruk utenom Tidal, slik at vifta ikke skal starte.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Vivostick er en pc. Kan koble til en harddisk eller usb dac hvis man vil. Har en liten lekker Sony ssd.
Prøver å fjerne alt unødvendig som genererer cpu bruk utenom Tidal, slik at vifta ikke skal starte.
Men du må fortsatt ha skjerm og en måte å peke/skrive/klikke ?
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Ja, det må til.
Har fjernkontroll med en annen pc så skjerm kan være av.
Blir omstendelig manøvrering med Tidal uansett.
Har Squeezebox fra før. Brukergrensesnittet er knotete. Android appen mangler også en del.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Jeg funderer på hva dere mener er den beste eksterne "boksen" til fornuftig pris man kan kjøpe for Tidal avspilling?
Spørsmålet er så diffust at det ikke lar seg besvare på fornuftig vis.

Hva menes meg «ekstern boks» i denne sammenhengen?Gjelder det Tidal eller strømming fra nett generelt? Skal det inn i et allerede eksisterende anlegg? Det er umulig å vite hva du spør om…
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Jeg funderer på hva dere mener er den beste eksterne "boksen" til fornuftig pris man kan kjøpe for Tidal avspilling?
Spørsmålet er så diffust at det ikke lar seg besvare på fornuftig vis.

.....Gjelder det Tidal eller strømming fra nett generelt? ........ Det er umulig å vite hva du spør om…
Når overskriften er "God avspiller for Tidal"...... hva tror du?
:rolleyes:

Jeg anbefaler deg en brukt Squeezebox Touch til ca. 500,- , en Raspberry Pi med Hifiberry til ca 1000,- eller en Bluesound Node 2 til 5000,- (men den er ikke bedre enn Touch'n til 500,- på lydkvalitet hvis du kjører dem inn i ekstern DAC altså)

Og har du skikkelig dårlig råd kan du kjøpe en Chromecast Audio til ca. 350,- og koble den optisk til ekstern DAC og bruke Tidal App på f.eks telefon eller nettbrett som avspiller/fjernkontroll. Låter absolutt ikke så galt det heller, iallefall til prisen.
Lykke til.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Hvis du skal kjøre digitalt ut til ekstern DAC, så er chromecast audio like god lyd og bedre å bruke enn bluesound, synes jeg.
Hvis du skal bruke dac'en er saken en annen, men da er opp 105 bedre, og oppo 103 minst like god som bluesound, etter min oppfatning.
Men BS har et lite ess med mqa om dagen.
Har også prøvd auralic aries mini, men den ble jeg ikke venn med.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Tror non BEF vet at å spørre her inne gir 100-1000 forskjellige svar - han får bare sorter de som han liker....
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Kjører Sonos Connect og Bluesound her gjennom ekstern dac og Sonos foretrekkes helt klart pga bedre menyer samt bedre flyt/kontakt med router
 
Topp Bunn