Ønsker anbefaling God lyd på DAB

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har kjøpt en Geneva M som jeg ikke er helt fornøyd med. Har en S på hytta som jeg synes er hakket bedre på mellomtone/ diskant. M er bra i bassen men er litt ullen øverst i registeret, savner noe klarere lyd. Så nå lurer jeg på å bytte den ut i noe annet. Har dere noen forslag til bokser med god lyd? Det ideelle hadde vært å koble konstant på anlegget, men det er for mye rør åbruke opp..... det eneste brukbare stedet å ha en boks på er ved anlegget, så et minianlegg er ikke aktuelt. En aktuell boks må ha inngang og gjerne en utgang så jeg av og til kan koble til anlegget. Noen?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har en Sangean DDR-3 som jeg har hatt en del år. Selv om jeg synes DAB generelt låter dritt, så synes jeg denne låter bra. Litt usikker dog om det er låt i den til neste år da det sies at noen DAB radioer må skrotes og. I fall satser jeg vel på en med internett radio i stedet.

Har og en Tivoli Audio Pal+ som jeg fikk på jobb. Den låter helt "boks" i forhold til Sangean'n - ikke aktuelt å la den ta over.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Å få "god" lyd fra DAB er en tapt sak uansett hva du bruker av penger:cool:.

Litt teknisk info som viser hvorfor lyden suger kontra FM :

Radioproduksjon foregår ideelt i lineær PCM (LPCM) med bitrate på 2304 kbps (stereo, 48 kHz sampling, 24 bit). Til sammenligning er bitraten i en CD 1411 kbps (stereo, 44,1 kHz sampling, 16 bit). I DAB er den totale overføringskapasiteten 1152 kbps

Fant noen eksempler på bitrate som det sendes på. Dette forandrer de vel på etter kapasitet tenker jeg, men dette er på grensen til tortur:cool:

NRK P13: 80 kbpsNRK Super: 80 kbps
NRK Vær Sør: 16 kbps
NRK mP3: 80 kbps
NRK Sami: 64 kbps
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jepp det er trist dette ikke kommer frem i den daglige debatten. Hele greia lukter av kommers. Revo'n ser spennende ut med internett radio. Tror at grunnen til at Sangean'n min låter bra er at den kjører DAB og ikke DAB+. Den dør vel til neste år og da blir det kanskje en Revo på kjøkkenet med internett radio om ikke annet i ren trass.

Postet denne mange ganger og skader forsatt ikke:
http://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/derfor-suger-dab-lyden
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Jepp det er trist dette ikke kommer frem i den daglige debatten. Hele greia lukter av kommers. Revo'n ser spennende ut med internett radio. Tror at grunnen til at Sangean'n min låter bra er at den kjører DAB og ikke DAB+. Den dør vel til neste år og da blir det kanskje en Revo på kjøkkenet med internett radio om ikke annet i ren trass.
Dette er kommers ja, fra NRK og de andre radio selskapene for å spare penger og få inn flere kanaler. For å drifte FM nettet videre er det beregnet en årlig kostnad på 200 millioner (- DAB utbygging), mens DAB vil etter mine beregninger komme til å koste norske forbrukere ca. 20 milliarder...
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Har kjøpt en Geneva M som jeg ikke er helt fornøyd med. Har en S på hytta som jeg synes er hakket bedre på mellomtone/ diskant. M er bra i bassen men er litt ullen øverst i registeret, savner noe klarere lyd. Så nå lurer jeg på å bytte den ut i noe annet. Har dere noen forslag til bokser med god lyd? Det ideelle hadde vært å koble konstant på anlegget, men det er for mye rør åbruke opp..... det eneste brukbare stedet å ha en boks på er ved anlegget, så et minianlegg er ikke aktuelt. En aktuell boks må ha inngang og gjerne en utgang så jeg av og til kan koble til anlegget. Noen?
Jeg har denne og er veldig fornøyd. Siste modellen med dab+ og Wireless.
image.jpg
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jepp det er trist dette ikke kommer frem i den daglige debatten. Hele greia lukter av kommers. Revo'n ser spennende ut med internett radio. Tror at grunnen til at Sangean'n min låter bra er at den kjører DAB og ikke DAB+. Den dør vel til neste år og da blir det kanskje en Revo på kjøkkenet med internett radio om ikke annet i ren trass.

Postet denne mange ganger og skader forsatt ikke:
Derfor suger DAB-lyden | Lyd & Bilde
Nei, det kan umulig være årsaken fordi DAB fases ut fordi det har enda dårligere båndbredde enn DAB+. Det er nok bare rett og slett en god konstruksjon.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Revo har dig ut, men signalet skal ut til en rørforsterker. Da kan jeg kanskje bruke hodetelefonutgangen?
Er klar over de tekniske svakhetene med DAB, men hvis ikke maskinvaren er god, så blir det enda dårligere.
Kan det være noe feil med den Genevaen jeg har? Synes jo at den mindre jeg har er bedre.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Tro det eller ei men Radionette Solist dab er en bra radio.Jeg kjøpte denne for å ha den i båten og jeg ble overrasket over hvor god lyden var.AnbefalesSer bra ut også.

IMG_2276.JPG
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Jepp det er trist dette ikke kommer frem i den daglige debatten. Hele greia lukter av kommers. Revo'n ser spennende ut med internett radio. Tror at grunnen til at Sangean'n min låter bra er at den kjører DAB og ikke DAB+. Den dør vel til neste år og da blir det kanskje en Revo på kjøkkenet med internett radio om ikke annet i ren trass.

Postet denne mange ganger og skader forsatt ikke:
Derfor suger DAB-lyden | Lyd & Bilde
Nei, det kan umulig være årsaken fordi DAB fases ut fordi det har enda dårligere båndbredde enn DAB+. Det er nok bare rett og slett en god konstruksjon.
Grunnen til at DAB låter bedre enn DAB+ kan være at DAB faktisk kjører med høyere bitrate. Her er noe teknisk jeg fant på nettet :

DAB benytter MPEG 1 lag 2 bitreduksjon med 48 kHz sampling og MPEG 2 lag 2 med 24 kHz sampling.[1][11][12] Bitraten for hver lydtjeneste (radiokanal) i DAB ligger mellom 8 og 384 kbps. Typiske bitrater i bruk i Norge er mellom 128 og 192 kbps.
DAB+ benytter MPEG 4 HE-AAC bitreduksjon med 48, 32, 24 eller 16 kHz sampling.[9][13] Bitraten for hver lydtjeneste (radiokanal) i DAB+ ligger mellom 8 og 192 kbps. Typiske bitrater i bruk i Norge er mellom 48 og 96 kbps. HE-AAC (High Efficiency Advanced Audio Coding) har i tillegg to teknikker for enda mer effektiv bitreduksjon: SBR (Spectral Band Replication) og PS (Parametric Stereo). Med SBR overføres kun den nedre halvdelen av lydfrekvenser (0 til 12 kHz), den øvre halvdelen (12 til 24 kHz) syntetiseres i mottakeren basert på metadata. PS overfører kun mono, stereo gjenskapes i mottakeren ved hjelp av metadata. PS brukes kun ved svært lave bitrater (48 kbps og lavere).
Merk at det er brutto bitrater i DAB og DAB+ som er oppgitt. Tilleggstjenester reduserer tilgjengelig bitrate for lydkoding. I DAB+ går det dessuten bort ca. 10 % til ekstra feilkorreksjon (FEC, Forward Error Correction).
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ja, det kan være en forklaring. Ellers er jeg fornøyd med DAB+ som bordradio, selv P13 kan jeg høre på som bakgrunnstøy og være fornøyd med det. Å koble noen av mine DAB-radioer til anlegget har jeg aldri engang tenkt på siden vi har webradio og pc er koblet til anlegget. Men til kjøkken og bad pluss litt radiolyd mens jeg styrer på i stuen uten å høre for nøye etter synes jeg det er helt greit.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jepp det er trist dette ikke kommer frem i den daglige debatten. Hele greia lukter av kommers. Revo'n ser spennende ut med internett radio. Tror at grunnen til at Sangean'n min låter bra er at den kjører DAB og ikke DAB+. Den dør vel til neste år og da blir det kanskje en Revo på kjøkkenet med internett radio om ikke annet i ren trass.

Postet denne mange ganger og skader forsatt ikke:
Derfor suger DAB-lyden | Lyd & Bilde
Nei, det kan umulig være årsaken fordi DAB fases ut fordi det har enda dårligere båndbredde enn DAB+. Det er nok bare rett og slett en god konstruksjon.
Grunnen til at DAB låter bedre enn DAB+ kan være at DAB faktisk kjører med høyere bitrate. Her er noe teknisk jeg fant på nettet :

DAB benytter MPEG 1 lag 2 bitreduksjon med 48 kHz sampling og MPEG 2 lag 2 med 24 kHz sampling.[1][11][12] Bitraten for hver lydtjeneste (radiokanal) i DAB ligger mellom 8 og 384 kbps. Typiske bitrater i bruk i Norge er mellom 128 og 192 kbps.
DAB+ benytter MPEG 4 HE-AAC bitreduksjon med 48, 32, 24 eller 16 kHz sampling.[9][13] Bitraten for hver lydtjeneste (radiokanal) i DAB+ ligger mellom 8 og 192 kbps. Typiske bitrater i bruk i Norge er mellom 48 og 96 kbps. HE-AAC (High Efficiency Advanced Audio Coding) har i tillegg to teknikker for enda mer effektiv bitreduksjon: SBR (Spectral Band Replication) og PS (Parametric Stereo). Med SBR overføres kun den nedre halvdelen av lydfrekvenser (0 til 12 kHz), den øvre halvdelen (12 til 24 kHz) syntetiseres i mottakeren basert på metadata. PS overfører kun mono, stereo gjenskapes i mottakeren ved hjelp av metadata. PS brukes kun ved svært lave bitrater (48 kbps og lavere).
Merk at det er brutto bitrater i DAB og DAB+ som er oppgitt. Tilleggstjenester reduserer tilgjengelig bitrate for lydkoding. I DAB+ går det dessuten bort ca. 10 % til ekstra feilkorreksjon (FEC, Forward Error Correction).
Bekreftes av det Lyd og Bilde skriver.

Har som sagt og en Tivoli Audio Pal+ som folk på jobb sier låter bra, men som i mine ører låter betydelig dårligere. Det er vel det som er problemet, at brorparten ikke bryr seg og de som styrer dette kun tenker penger.... til og med NRK som burde ha en med kvalitetssans begravet et sted i systemet. De har dog fått munnkurv har jeg hørt.

Helt grei lyd er ikke godt nok for meg !
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Folk er ikke mer kresne enn som så, det er årsaken til at folk er fornøyd. Folk flest er rett og slett ikke særlig kresne. Selv har jeg en Pinell Supersound som låter klart og har en viss tyngde i lyden i forhold til størrelse, og det er nok for en bordradio som ikke er større enn en stor klokkeradio. Dynamikk og oppløsing er ikke noe et så lite apparat avslører så mye av uansett. Men å koble dette til hovedanlegget er ikke aktuelt, men i et hytteanlegg hadde det fungert fint på en søndag formidddag.
 
Topp Bunn