Gode bor for metall med hånddrill

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har kommet til den konklusjonen at enten så er borene mine elendige, eller så er det jeg som har dårlig teknikk.

Den siste tiden har det vært litt metallboring, noe som er relativt nytt for meg. Men det tar så himla lang tid selv bare å få til et lite hull. Det er som om boret ikke biter, så den står og praktisk talt gnisser seg gjennom.

Så nå, om jeg skal ha hull, så ender jeg opp med å bruke sylen til å håndborre, da går det som smør i forhold.

Borene jeg har skal være både for tre og metall, så er det noe med teknikken min da? Jeg prepper et hakk med sylen, så boret vandrer ikke rundt, men som sagt så bare surrer den og tar ikke tak, uansett hvor mye jeg presser eller vrir. Bruker håndholdt drill.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Gode bor koster dessverre penger. Jeg bruker vanligvis spytt på småjobber, men WD40 er populært til smøring/kjøling for å ikke ødelegge boret. Og det går fort å ødelegge dem. Finnes masse videoer på youtube hvordan slipe dem opp på nytt hvor spissvinkel på boret har betyding for materiale man borer i.

Som guttunge satt jeg faktisk en hel uke og boret hull i aluminiumsplater som skulle bli deler i F16. Hullene jeg laget var kun festehull for CNC maskinen, men det er nå likvel litt tøft å skryte av jeg har vært med å lage deler til F16 jagerfly 🤪
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
De fleste av borene mine er nok definitivt av billigtypen, ja. Noen tips hvis jeg trenger et lite sortiment? Og er det så altså at jeg trenger smøring/kjøling selv ved boring av små hull i chassis (typ 2-6mm)?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Kjøling er viktig ja. Kanskje enda mer med billigbor.

Tør ikke gi meg utpå å gi kjøpetips. Føler merker som Milwaukee, blå Bosh og DeWalt alle gjør partikjøp med varierende kvalitet.
Hilti sine betongbor er vel eneste som aldri har skuffet. Men om slik erfaing kan overføres til metallbor vet jeg ikke noe om.

Forsøkte meg en slik stor pakke med 100 bor fra eBay med 10 stk i hver størrelse. Men det gikk ca 2 bor pr hull i 1,5mm stålplate :)
 

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
175
Antall liker
85
Sted
tønsberg
jeg ville ikke stolt på noe annet en metal bor, og det trengs en del kraft for å bore i alt unntatt myke metaller.
6mm og mindre går fint uten å forbore med mindre bor, også kjølevæske er ikke så nøye med mindre du trenger boren til å vare lenge.
du bør også finne en bor hastighets kart.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
TiN-belagte , kobolt etc... stort sett dyre hos feks Wurth, Tools og slike.... Biltema har også noe, uten at jeg aner kvaliteten...
også smøring, enten en god skjæreolje eller WD40... i alu går det på rødsprit...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Biltema sine bor er søppel, var iallfall det før. De beste borene jeg har brukt (uten at det sier veldig mye) er Gühring. Jobbet i en proff verktøybutikk før og kjøpte noen sånne til eget bruk når jeg drev litt med bil, og de borer i metall som om det skulle vært smør. Man merker virkelig forskjell fra f.eks. Biltema sine.

 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Til hobby bruk har jeg stort sett bare brukt billig-bor plukket opp på Biltema/Jula (jupp, har begge innenfor ca 1km gangeavstand). Litt smøring sammen med riktig skjærehastighet (evne for google for en a-ha opplevelse) så er dette stort sett godt nok for mitt bruk.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ja, jeg skjønner nå det ikke er bare-bare, og jeg har antakelig slitt ut de borene jeg har. Bortsett fra sylen da, som jo er knall. 😎

Finnes det gode håndbor til metall forresten? Er veldig kjekt å kunne bore etter ungene har lagt seg..
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Vanlig sorte HSS bor funker mer en godt nok.
Titex, Stock og Sandvik er gode bor. Har boret noen km med hull som verktøymaker.
Vanlig sorte Sandvik er gode bor til håndbruk.
Med Stock bor har jeg boret med 8mm bor over 200 mm uten å tømme boret for spon i rustfritt. Vell og merke i maskin.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Jeg bruker utelukkende HSS bor fra biltema. Og de holder veldig godt hos meg. Men stort sett aluminium mellom 1,5mm og 10mm det bores i. og diameter 2,5mm til 16mm. Bores både med håndholdt drill og søylebor.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Ingen problemer med hverken jern, alu eller kobber. Det vigtige er rigtigt omdrejningstal for de specifikke materiale og rigtigt smøre middel. Desuden vælge omdrejningstal som er fornuftigt for størrelsen af boret. Brug en Kørner til å mærke hullet.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.024
Biltema sine bor er søppel, var iallfall det før.
I følge de som mener å være in the know så er problemet med en del ting fra Biltema som bor, skruer, bits osv at tilsynelatende like produkter kan variere ganske mye over tid alt etter hvem som produserer for de når så det kan være vanskelig å vite hva man faktisk får der på den god del ting.

Men livet mitt ble i alle fall betydelig mer behagelig når jeg begynte å kjøpe skruer fra Essve o.l.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
treskruer fra Essve er iallefall bra søppel. Fy for en dårlig kvalitet. Alle de gangene jeg har forbannet meg over av-vridde skruhoder og bøyde skruer fra Essve.
Så de blir aldri mere handlet.
Når det kommer til bor fra biltema, så har jeg brukt disse i omlag 15år non stop. og jeg tror jeg har måtte byttet ut 3 bor grunnet slitasje. og endel knekte 1,5-3mm bor såklart. og noen mistet. Litt samme linje når det gjelder bits. De slites ikke noe mer enn andre bits gjør, så lenge de brukes rett.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Som andre skriver så er Gühring og Dormer sine bor (og gjengetapper) å anbefale, i oljeindustrien der jeg har jobbet i 25 år har en prøvd mye men faller alltid tilbake på disse to merkene.

På stål og rustfrie metaller kan jeg anbefale skjærepastaen fra Rocol, koster litt men den boksen har du ut livet til privat bruk.

På alu er grisefett det beste du kan bruke, mange anbefaler rødsprit og lignende, men grisefett lukter ikke, og smører bedre, spesielt på sagblad men også på boring og gjenging.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
En av mine avdøde onkler var våpensmed i artilleriet.... for dreiing i smistål var det tran som var mest effektivt.... kanskje før moderne smøremidler ble tilgjengelige... :cool:
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Bruger Caramba når jeg skærer i kobber. Synes det virker rigtigt godt.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.694
Antall liker
37.929
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Dormer er noe av det beste på markede og som jeg har brukt i alle år på jobb og privat, koster litt men er verd hver en krone :)

mvh

s-l960.jpg
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg hadde valget mellom Biltema og Maxbo. Orket ikke Biltema, finner jo ingen å spørre der, så ble Maxbo. Han sa jeg ikke trengte noe kjøling eller noen ting, bare borre sa han. Håper det stemmer, da..
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Nå er ikke Biltema en butikk fylt av ekspertise akkurat. så kanskje like greit å ikke spørre der. Om du trenger smøring kommer helt ann på hva du skal bore i. samt dimensjonene. Jeg bruker heller ikke noe smøremiddel med små hull i myke 3mm aluplater. Med unntak av hull med større diameter. Men er det hard legering og eller tykke plater og kanskje med store hull diametere, så trengs smøring for å ikke slite ut borret.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Som andre skriver så er Gühring og Dormer sine bor (og gjengetapper) å anbefale, i oljeindustrien der jeg har jobbet i 25 år har en prøvd mye men faller alltid tilbake på disse to merkene.

På stål og rustfrie metaller kan jeg anbefale skjærepastaen fra Rocol, koster litt men den boksen har du ut livet til privat bruk.

På alu er grisefett det beste du kan bruke, mange anbefaler rødsprit og lignende, men grisefett lukter ikke, og smører bedre, spesielt på sagblad men også på boring og gjenging.
Rocol har gode produkter, men den mer tyntflytende er best. Overhode ikke enig ang alu. Ren sprit er uten tvil best. Drev daglig med dette i mange år på IFE på Kjeller. Men da snakker vi også om ren Alu.
Ingen andre ting en sprit fungerer.blir veldig pene fine flater.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Vi lager boligkvarter til Nordsjøen i sjøvannsbestandig alu, der fungerer det fettet best, dette er konstruksjoner på flere tusen tonn, så det blir litt saging i både profiler og plater fra 3mm og opp til 100mm.
Sprit blir for flyktig og tyntflytende, samt gassen hadde blitt uutholdelig.

Vi bruker derimot sprit til å vaske med før sveising.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Den mest krevende alu er ren alu. Alt annet fungerer de beste kjøleveskende som finnes. Ikke behov for noe annet. Fungerer ikke det er det mennesker bak verktøyet feilen ligger;=)
 
Topp Bunn