Gode DIN-kontakter?

K

kbwh

Gjest
DIN er bedre enn phono, sier Naimistene og Michell.

Oki, så hvilke kjøper jeg når jeg skal mekke sjæl?
Link gjerne til produkt hos nettbutikker.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
ELFA www.elfa.se/no fører Amphenol. Se f.eks. varenr. 44-405-82.

Kombiner den med en GAC-3- kabel fra Gotham varenr. 55-803-03

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.224
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Dersom en velger bort RCA Phono og ønsker seg noe bedre til DIY prosjekter, hvorfor ikke velge BNC?
Avsporing dette, men verdt å tenke på?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
879
BNC har en oppbygging som er temmelig lik rca. Antagelig omtrent samme impedans, og da er du like langt/kort.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.224
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
BNC har en oppbygging som er temmelig lik rca. Antagelig omtrent samme  impedans, og da er du like langt/kort.
Å nei da. For det første (det betyr egentlig ikke noe i denne sammenhengen) har BNC en karakteristisk impedans. Vanligvis 50 eller 75 ohm. Helt opp til over 500 MHz. RCA phono har ingen karakteristisk impedans. Ikke om den er laget av WBT en gang. De er langt fra like i oppbygging.
BNC har bajonett fatning og kan ikke falle ut av chassis kontakten. Riktig montert vil den kontakte jord / chassis før signal / senterpinne. Ikke så dumt. Kan leveres med "gullforgyldt" kontakt. Litt mer komplisert å montere enn RCA, men dette læres fort.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
BNC er i motsetning til RCA en skikkelig designet plugg som i tillegg har bajonettlåsing.
DIN har de fordelene at du greier deg med én kabel og kjører signaljord felles for de to kanalene. En kan da velge om en vil kople skjerm i begge ender eller bare i den ene. Ofte en fin måte å bli kvitt brumsløyfer på ;)

I mitt oppsett med en sub i signalveien fra pre- til utgangsforsterker var det nettop det som trengtes for å unngå brum.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Og husk at det ikke er noen fordel med forgylte kontakter, med mindre de er forgylte også i apparatet de skal plugges inn i.

(fortinnet-fortinnet, eller gull-gull)

SveinB.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.426
Torget vurderinger
2
Dinkontakter av god kvalitet får du fra Cardas ( www.cardas.com )

Kunne ikke finne noe der.

Ellers vil jeg nevne at det finnes 4 pins xlr i solid utførelse hos Elfa, som vel vil gjøre den same jobben ( vel og merke hvis man også monterer tilsvarende hunn- i apparatet..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
DIN er bedre enn phono, sier Naimistene og Michell.

Oki, så hvilke kjøper jeg når jeg skal mekke sjæl?
Link gjerne til produkt hos nettbutikker.
DIN (mrk; 5 pin) er en teknisk fordel FORDI man da kan designe en jordlayout mellom apparater (slik jeg forstår det) som man er avskåret fra med RCA/BNC. Du nevner Naim, de bruker en spesiell systemjording i stjerne, med referanse i preampen's psu. Med RCA hadde de ikke kunnet det. DERFOR mener de det låter bedre.

Jeg har vanskelig for å tro at DIN låter bedre helt uten videre, det må være dersom designen er laget for å dra nytte av det som nevnt over.

Min CDS3 kan brukes både med DIN og RCA, og DIN låter et hakk bedre.. selv med svinedyre RCA-kabler.

Her er en skikkelig DIN-plugg;

..The Air-PLUG (patent pending) is designed as a decoupling device to stop vibrations from one product being transmitted, via the cable, to another product and to stop airborne vibrations being picked up by the cable being transmitted to the products it is connected to.

The many different rear sections of the Air-PLUG are clipped together to form a lossy flexible section. The cable is clamped compliantly to the end of this flexible section. Other detail elements of the Air-PLUG include: a significantly reduced metal content to lower electromagnetic effects; a design to reduce eddy current effects and a cable clamping mechanism that doesn’t squash the cable and affect the impedance...

Mvh Vidar P

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.996
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
FISCHER eller LEMO har alle konstellasjoner