Ønsker anbefaling GODE KJØP PÅ NETTET AKKURAT NÅ!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Er du i tvil, skriv selges for xxxxx, eller bud over, og ha is i magen.
    Ja, ikke sant. Det var det jeg skulle ha gjort Jeg har jo solgt litt opp gjennom årene, men er ikke så glad å selge ting så legger de heller litt lavt for å selge relativt lavt. Men har ikke bommet så mye på verdi før, men det høres trolig ut at bruktprisen for anerkjente høyttalere er høyere i andre land.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    hva solgte du dem for?
    Å, det tør jeg ikke si engang :giggle:. Jeg antok at verdien var ca 15k og la prisen litt under. Og enda litt under når jeg så de hadde flere riper og merker enn jeg trodde. Tenkte de ble liggende lenge ute med en pris på 15k. En av dem som ville ha dem sa de var verdt 20k, men det kan jeg ikke skjønne. Kanskje det er en viss samleverdi på dem utenlands.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Å, det tør jeg ikke si engang :giggle:. Jeg antok at verdien var ca 15k og la prisen litt under. Og enda litt under når jeg så de hadde flere riper og merker enn jeg trodde. Tenkte de ble liggende lenge ute med en pris på 15k. En av dem som ville ha dem sa de var verdt 20k, men det kan jeg ikke skjønne. Kanskje det er en viss samleverdi på dem utenlands.
    ok, hvis det var første generasjon (ikke be) i mindre enn perfekt stand, så tror jeg ikke du har gjort noen kjempestor tabbe ved å la de gå til oppunder 15k.
    men gudene vet hva enkelte er villig til å gi, kanskje kjøperen kan tjene noen lapper på videresalg i et annet marked.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Å, det tør jeg ikke si engang :giggle:. Jeg antok at verdien var ca 15k og la prisen litt under. Og enda litt under når jeg så de hadde flere riper og merker enn jeg trodde. Tenkte de ble liggende lenge ute med en pris på 15k. En av dem som ville ha dem sa de var verdt 20k, men det kan jeg ikke skjønne. Kanskje det er en viss samleverdi på dem utenlands.
    Vil tippe verdien var ca 15000 med noen bruksmerker. En diskant enhet koster over 10000 å erstatte, når man sender inn den gamle, så likvideringsverdien er ganske stor bare som deler. Du fikk i hvert fall et raskt salg - tid er penger.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har solgt til Polen. Fikk penger på bankoverføring, så dukket det opp en varebil noen dager senere og hentet varene... Sjåføren kjørte brukt HiFi og hvitevarer fra Norge til Polen. Og hadde bilen full av brukte bildeler på retur. Han kjørte turen 3-4 ganger hver måned... Dette var selvsagt før Covid19 :)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Du velger hvem du selger til og hvilken betalingsmetode du foretrekker. Jeg selv tar bare vipps/bankoverføring.
    En gang har jeg solgt for kontanter. Sykkel riktignok, men norsk nordmann fra Norge.
    Og jeg har solgt til Polen. Betaling på Paypal.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Selger/kjøper alltid med vipps, noen insisterer på bankoverføring, greit nok, men da må de vente lenger før varen sendes fra meg. Solgte den gamle bilen min til en polakk og mine gamle Dali Helicon 400 skulle sendes over til Polen, ikke stort tap i mine øyne, glad jeg ble kvitt de. Nå om dagen virker det som om man må selge "riktig" utstyr, ellers er det ingen interesse .... Det ender med at jeg må kaste ting, men men, da blir det en dyr lærepenge. ;)
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Har hatt et par ting i 10000+ til salgs i det siste som ble kjøpt av polakker.
    Penger på forskudd på bank og henting noen dager etterpå, eller vipps direkte.
    Jeg klager ikke på de🙂
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Samme her , siste 2 hifi produkter , (Modwright og Bladelius) jeg solgte, ble kjøpt av en hyggelig mann fra østeuropa. Vipps på forskudd og hentet som avtalt.
    Så hittil bare gode opplevelser med kjøpere fra Østeuropa. Både nå og tidligere.
    Andre som var inntseressert var mest innt i å vite det som allerede står på www..(selv med direkte link i anonnsene med opplysninger))
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har solgt til Polen. Fikk penger på bankoverføring, så dukket det opp en varebil noen dager senere og hentet varene... Sjåføren kjørte brukt HiFi og hvitevarer fra Norge til Polen. Og hadde bilen full av brukte bildeler på retur. Han kjørte turen 3-4 ganger hver måned... Dette var selvsagt før Covid19 :)
    Det er nok det som skjer med Focalene også. Var nok riktig merke og satt på søk i finn. Kjøperen er registret som snekker i Hamar, så er nok redelige folk som tjener ekstra penger på billig bruk her. Han som hentet virket hyggelig han, men kunne ingenting om HiFi. Vipps betaling.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dere fikk ikke med dere mine gamle Focal Utopia Micro på Finn?

    Jeg hadde åpenbart tabbet meg ut for de ble solgt på ett minutt. Hadde jeg ventet litt hadde jeg tjent flere tusen til.

    Men jeg forstår det ikke helt at 13 år gamle høyttalere med tusjmerker kan være verd en god del. De hadde svært mange spilletimer bak seg. Noen polakker kjøpte de og det var åpenbart for å selge dem videre til høyere pris. Men jeg har en følelse av at de ikke dukkert opp på Finn eller her. Er det et marked utenlands for disse? De sa det var sjelden de ligger ute på bruktbørsen. Det svir litt så lærdommen er å ha litt is i magen. Kjøperen var smart nok med å sende meg endel av summen straks slik jeg ikke rakk å se etterspørselen.
    Jeg har gått på denne smellen et par ganger selv, om interessen er veldig umiddelbar og stor. Trekk annonsen før du aksepterer noen avtale om salg (føler det er helt kurrant å ikke selge om man har bommet helt).
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Selv om de allerede har sendt penger?
    I følge avtale loven er det en bindene avtale når begge parter har akseptert avtale om kjøp.
    Kjøper kan ikke presse igjennom en handel ved å sende penger før selger har akseptert. Ganske uvanlig senario, men man kan tenkes det gjøres hvis kjøper skjønner at han kan gjøre et veldig godt kjøp.
    Har man fått penger er nok det etter at man har akseptert avtale om kjøp. Man kan da ikke bryte avtalen.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    angrer er noe man gjør før man har inngått en avtale.
    etter det, er det bare å stå på som satan for at handelen skal bli best mulig for begge parter, uansett om salget skulle fortære sjela di sakte men sikkert og etterlate deg som et rasert vrak.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Har man fått penger er nok det etter at man har akseptert avtale om kjøp. Man kan da ikke bryte avtalen.
    Noen andre tryglet meg til å selge for en høyere pris, men jeg ville ikke komme i klammeri med kjøperen. Hadde jeg bare forlatt Mac´en i en halvtime etter at jeg la de ut hadde jeg tjent flere tusen. Men vi har jo alle sløst med penger på et eller annet, så det går bra. Bare litt surt.
     

    pølselars

    Medlem
    Ble medlem
    22.11.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    30
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Nå er dette litt OT, men temaet kan være nyttig for flere som frekventerer her - så jeg slenger meg på.

    Kupping vha. uavtalt forskuddsbetaling (Vipps) har jeg selv opplevd flere ganger i forbindelse med blant annet bil- og båtsalg. Men da har jeg bevisst lagt meg lavt i pris for å få et raskt og enkelt salg - og jeg har valgt å selge til den som fremstår som mest ryddig mtp. betaling, lokal overlevering, osv. (og ingen dumme spørsmål man kan lett google seg til). Ang. når en (juridisk) forpliktende avtale er inngått så mener jeg å huske at overlevering også må være diskutert/avklart, ikke bare en melding om at "jeg kjøper den".

    Edit: glemte å si at de gangene jeg har opplevd ikke avtalt forskuddsbetaling, har jeg sendt pengene tilbake i løpet av noe tid (avventer å se at pengene kommer på konto først).
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Fra den gang jeg studerte kjøpsrett :
    Tilbud +Aksept = Avtale.
    Men denne tråden handler vel strengt tatt om gode kjøp på nettet.
    Og ikke betalingsløsninger og hvorvidt kjøperne kommer østfra
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    I følge avtale loven er det en bindene avtale når begge parter har akseptert avtale om kjøp.
    Kjøper kan ikke presse igjennom en handel ved å sende penger før selger har akseptert. Ganske uvanlig senario, men man kan tenkes det gjøres hvis kjøper skjønner at han kan gjøre et veldig godt kjøp.
    Har man fått penger er nok det etter at man har akseptert avtale om kjøp. Man kan da ikke bryte avtalen.
    Helt enig, om man har blitt enig om pris og salg så må man stå for dette. Men om noen bare sender penger og sier de skal ha; så har man ikke blitt enig om et salg. Man må akseptere en avtale som selger også. Trenger 2 parter her. Om jeg legger ut en annonse på finn.no og noen bare sender meg penger på Vipps, så er jeg i min fulle rett å returnere disse pengene og ikke selge. Kanskje jeg allerede har inngått avtale med noen andre.

    Ref feil pris, jeg har lagt ut ting altfor lavt enkelte ganger. Når man etter 10 min har 50+ henvendelser så er dette en god indikasjon. Jeg har trekt annonsen og heller ikke blitt enig om salg med noen (har jeg avtalt et salg så kan jeg ikke endre mening om pris i ettertid).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ref feil pris, jeg har lagt ut ting altfor lavt enkelte ganger. Når man etter 10 min har 50+ henvendelser så er dette en god indikasjon. Jeg har trekt annonsen og heller ikke blitt enig om salg med noen (har jeg avtalt et salg så kan jeg ikke endre mening om pris i ettertid).
    Tror jeg har rekorden der. Solgt etter 10 sekunder (torget Hi-fi sentralen). Under samtalen med kjøper ringte telefonen på nytt. Da var det gått 1 minutt siden annonsen ble lagt ut. Det er da man skjønner at man er for billig!
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    766
    Antall liker
    108
    Sted
    Bærum
    Mange som misforstår salg og salgsforpliktelse. Når man har tilbudt en vare, enten det er på nettet eller i et tilbud til en konkret person, og den som er tilbudt varen aksepterer (selvsagt uten å kreve rabatt, andre vilkår etc) så er avtale inngått og tilbyder er bundet.

    Man kan ikke som selger velge og vrake blant kjøpere, med mindre man har stilt krav i tilbudet av varen. Man kan f.eks. kreve at varen skal hentes personlig, men det er neppe saklig å kreve at kjøper har norsk pass eller rødt skjegg eller er uten tatoveringer osv;)

    Man kan heller ikke avslå å levere til en som aksepterer tilbudet fordi en annen etter aksepten har bydd en høyere pris. Fristende er det nok, men rett er det ikke. Bruk av høystbydende over løser jo dette.
     
    Sist redigert:

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    Mange som misforstår salg og salgsforpliktelse. Når man har tilbudt en vare, enten det er på nettet eller i et tilbud til en konkret person, og den som er tilbudt varen aksepterer (selvsagt uten å kreve rabatt, andre vilkår etc) så er avtale inngått og tilbyder er bundet.

    Man kan ikke som selger velge og vrake blant kjøpere, med mindre man har stilt krav i tilbudet av varen. Man kan f.eks. kreve at varen skal hentes personlig, men det er neppe saklig å kreve at kjøper har norsk pass eller rødt skjegg eller er uten tatoveringer osv;)

    Man kan heller ikke avslå å levere til en som aksepterer tilbudet fordi en annen etter aksepten har bydd en høyere pris. Fristende er det nok, men rett er det ikke. Bruk av høystbydende over løser jo dette.
    Løsning: «vurderer salg» 😎
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Dere fortsetter å diskutere et tema som ikke omhandler "Gode kjøp".

    Hvis det er ønskelig å diskutere hvordan salgsprosessen bør foregå --> start en egen tråd :)
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke helt poenget med denne tråden. Er jo bare å legge inn et søk på Finn, så dukker jo de gode kjøpene opp?
    Hvis noen selger en Porsche - 2017 modell for kr. 25.000 så vil det være et veldig godt kjøp, og hvordan skal du søke etter "gode kjøp" på Finn?

    Denne tråden er ment å informere om gjenstander fra diverse steder som anses å være et "Godt kjøp", og det er ikke alltid en nødvendigvis er på jakt etter noe spesifikt, og denne tråden kan jo fungere som en "trigger" for noe en ikke nødvendigvis hadde i tankene.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Den kan også ødelegge for et godt kjøp. Hvis jeg har funnet en ting på Finn jeg vil kjøpe, så legger noen ut annonsen her, så er det plutselig flere kjøpere, og teoretisk vil prisen øke. Men dette er jo OT.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn