Gode oppskrifter med medisterdeig ?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Når vi snakker om gode kokker ::)
Fikk MYE medisterdeig før jul og trenger derfor noen oppskrifter på gode retter.
Gjerne litt utradisjonelt
ALT er hjertelig velkommen

Mvh Jan I

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.658
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er feite saker. Ikkje heilt liketil å bruke medister som kjøtdeig men kva med å tilsette litt uvanlege krydder rundt dei tradisjonelle kjøttbollar & medisterkaker? Ein pai eller to går sikkert også an.
Eg har aldri prøvd å vere så kreativ med medister, men kjøtdeig dukkar det opp i mengder frå tid til anna. Lett chilikrydda grillspyd m/paprika innimellom lange "pølser" av kjøtdeig funka ganske godt. Noko å vidareutvikle med medister? Pass berre på varmen..

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Takker for tips AA.
Har hørt at noen lagde små boller med frikasse saus til, skulle visstnok være snadder.
Er det ellers noen som har tips?
Mvh Jan I

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Off topic!

Prøv boller eller kjøttkaker av rent sauekjøtt!

Har omvendt mange "sauekjøtthatere" gjennom årene med dette! ;)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Medisterdeig/kaker - usj... altfor fett IMO. Har heldigvis fått overtalt sjølingan til å kutte ut dette på julaften. Var ingen som spiste medisterkakene i noe antall likevel viste det seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
LydMekk skrev:
Medisterdeig/kaker - usj... altfor fett IMO. Har heldigvis fått overtalt sjølingan til å kutte ut dette på julaften. Var ingen som spiste medisterkakene i noe antall likevel viste det seg.
Danskene lager noen ganske gode medisterkaker, men jeg kjenner ikke oppskriften som brukes. Men jeg fikk servert noen slike nylig sammen med en svinesteik. De var riktig gode og det virket slett ikke fett eller ekkelt som pølser eller noe slikt, men hadde en ganske grov konsistens og fin smak.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.927
Hun tante av meg (som jeg refererer til i snåsamanntråden) lager noen fantastisk gode svenske kjøttbullar. Og "julevarianten" av disse består av 50/50 medister og kjøttdeig. Har ikke oppskrifta her, men hjemme i troms.

Topp Bunn