Gode plastomslag

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Noen som vet hvor man kan bestille tynne og klare plastomslag til vinylplater.

Det jeg har bestilt fra diverse butikker i Norge har ikke falt i smak. Synes de er for tykke og for lite gjennomsiktige - enkelte stinker også ubehagelig mye av plast. Ønsker heller ikke omslag med søm, men omslag av den typen som er så tynn at de nesten går i ett med platen. Ser mange samlere i USA bryker disse tynne omslagene, men har ikke kalrt å finne ut hvem som lager disse eller hvor de selges. Noen som har tips?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.614
Antall liker
58.264
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hva er gatefold?
31F5Hx3A0UL._SL500_AC_SS350_.jpg


Etterhvert kommer de fleste nye LP utgivelser i gatefold.
Hvis man ser igjennom en gjennomsnittlig platesamling vil de fleste være overrasket over hvor mange album som er med gatefold-cover.
Hvis man ikke ønsker å ta ut plata fra plastcover for å se tekst og artwork på gatefold, er slike doble plastcover påkrevet.

Innsida av 10cc; HOW DARE YOU:
10cc how dare you hipgnosis.jpg

Et fantastisk cover laget av kjente coverartist HIPGNOSIS. Et cover man gjerne vil, og se hele (også innsida),for å forstå og ha full glede av albumet.:)
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
For ordens skyld. De jeg linket til har plass til gatefold, men det er ikke mulig å brette de ut med cover på.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke hvorfor de skal måtte lukkes igjen på den måten, synes ikke det er særlig praktisk. Men de er nydelig transparente, og det finnes kanskje ikke alternativer hvis det er viktigst.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det finnes tykke, fine, helt gjennomsiktige yttercover i polyetylen. Sånne løvtynne er det mest irriterende og ubrukelige som finnes. Sånne med klaff til å line igjen kan da ikke være praktisk til noe annet enn lagring/arkivering, men det var jo flere varianter på siden der.

Selv bruker jeg bare de gamle, gode i tykk pvc med søm. Selv om de har vært litt omdiskutert i det siste.
 

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Skjønner ikke hvorfor de skal måtte lukkes igjen på den måten, synes ikke det er særlig praktisk. Men de er nydelig transparente, og det finnes kanskje ikke alternativer hvis det er viktigst.
De finnes med og uten lukking.

Lukking er sikkert praktisk for de som driver med salg av vinyl og vil forsegle platene.
 

Black&Blue

Medlem
Ble medlem
30.03.2017
Innlegg
23
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Ja, de er helt klare og får plate coverene til å se "nye" ut. Litt juks men dog, det ser bra ut og beskytter veldig godt. Gatefold cover kjenner jeg ikke til om de har. Jeg putter dem i en vanlig lomme og så folder jeg dem ut etter behov når jeg bruker dem :)

Enkelte gatefold og da spesielt de tredoble blir for store for en vanlig lomme. Stort sett går det greit å legge dem i de såkalte over size som er ment for nye moderne platecover som altså ofte er litt større. Hvis det ikke går så finnes det cover for "box set". Disse er av en tynnere plast og er endel større og passer nok best for bokser ja. Når jeg treffer på det problemet deler jeg opp platen i to plast cover og legger f.eks coveret i en plast lomme og selve platene og de originale innercoverene i en annen.


Bruker MoFi innercover etter plate rens/vask. Finnes flere andre som er like gode også til salgs her på sleevecity. MoFi får du på Big Dipper for en veldig god pris. Ca 5 kroner stykke. Det er ikke langt fra hva det koster i USA
Frakt kan bli dyrt men jeg anbefaler å sjekke ut JetCarrier. Ofte så får du gratis frakt i USA dersom du handler for noen kroner/dollar. På JetCarrier er det lett å finne ut av hva frakten koster til Norge. Du får oppgitt fra Sleeve City hvor stor/tung pakken er. Det vil uansett komme godt ut i forhold til FedEx og slikt.
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Det finnes tykke, fine, helt gjennomsiktige yttercover i polyetylen. Sånne løvtynne er det mest irriterende og ubrukelige som finnes. Sånne med klaff til å line igjen kan da ikke være praktisk til noe annet enn lagring/arkivering, men det var jo flere varianter på siden der.

Selv bruker jeg bare de gamle, gode i tykk pvc med søm. Selv om de har vært litt omdiskutert i det siste.
Godt jeg ikke blir så lett irritert da :)

De holder i alle fall støvet borte og tar også mindre plass. Klarer ikke å se hva som er irriterende eller ubrukelige med de. Ingen har til nå gått i stykker av mine.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
De krøller seg, ser kjipe ut og aller verst: de sklir av platene når man setter dem inn, eller tar de ved siden av ut, av hylla. Hos meg, i alle fall. Funker det for deg, funker det for deg.
 

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
De krøller seg, ser kjipe ut og aller verst: de sklir av platene når man setter dem inn, eller tar de ved siden av ut, av hylla. Hos meg, i alle fall. Funker det for deg, funker det for deg.
Det er vel derfor noen liker de med flipp som limes igjen på toppen.

Jeg synes dette er et problem med alle typer plastlommer dersom man har åpning på samme sted som coveret. Har man åpning i toppen er problemet løst, men det blir jo litt mer tungvindt ved avspilling da man må ta ut coveret fra plastlommen.
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
De krøller seg, ser kjipe ut og aller verst: de sklir av platene når man setter dem inn, eller tar de ved siden av ut, av hylla. Hos meg, i alle fall. Funker det for deg, funker det for deg.
At de ser kjipe ut er en smakssak og vi kan være uenige. De jeg har limes åpningen så det er ikke et problem at noe sklir ut. Har heller ikke problem at de krøller seg. Vet ikke hvordan de kan krølle seg fordi de er ganske tighte. Mulig du har benyttet en annen variant hvor dette er et problem.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.868
Antall liker
26.619
Sted
Oslo/Grebbestad
De krøller seg, ser kjipe ut og aller verst: de sklir av platene når man setter dem inn, eller tar de ved siden av ut, av hylla. Hos meg, i alle fall. Funker det for deg, funker det for deg.
Det er vel derfor noen liker de med flipp som limes igjen på toppen.

Jeg synes dette er et problem med alle typer plastlommer dersom man har åpning på samme sted som coveret. Har man åpning i toppen er problemet løst, men det blir jo litt mer tungvindt ved avspilling da man må ta ut coveret fra plastlommen.
Åpningen på toppen, og innerpose med plate bak coveret så er det problemet løst:)
 

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
De krøller seg, ser kjipe ut og aller verst: de sklir av platene når man setter dem inn, eller tar de ved siden av ut, av hylla. Hos meg, i alle fall. Funker det for deg, funker det for deg.
Det er vel derfor noen liker de med flipp som limes igjen på toppen.

Jeg synes dette er et problem med alle typer plastlommer dersom man har åpning på samme sted som coveret. Har man åpning i toppen er problemet løst, men det blir jo litt mer tungvindt ved avspilling da man må ta ut coveret fra plastlommen.
Åpningen på toppen, og innerpose med plate bak coveret så er det problemet løst:)
Genialt!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
De krøller seg, ser kjipe ut og aller verst: de sklir av platene når man setter dem inn, eller tar de ved siden av ut, av hylla. Hos meg, i alle fall. Funker det for deg, funker det for deg.
Det er vel derfor noen liker de med flipp som limes igjen på toppen.

Jeg synes dette er et problem med alle typer plastlommer dersom man har åpning på samme sted som coveret. Har man åpning i toppen er problemet løst, men det blir jo litt mer tungvindt ved avspilling da man må ta ut coveret fra plastlommen.
Åpningen på toppen, og innerpose med plate bak coveret så er det problemet løst:)
Tungvint.

Gamle, gode, tykke PVC-plasttrekk med søm sitter der de skal.

Prøvde "din" metode med Poly en stund, men likte det ikke.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
De krøller seg, ser kjipe ut og aller verst: de sklir av platene når man setter dem inn, eller tar de ved siden av ut, av hylla. Hos meg, i alle fall. Funker det for deg, funker det for deg.
Det er vel derfor noen liker de med flipp som limes igjen på toppen.

Jeg synes dette er et problem med alle typer plastlommer dersom man har åpning på samme sted som coveret. Har man åpning i toppen er problemet løst, men det blir jo litt mer tungvindt ved avspilling da man må ta ut coveret fra plastlommen.
Åpningen på toppen, og innerpose med plate bak coveret så er det problemet løst:)
Gamle, gode, tykke PVC-plasttrekk med søm sitter der de skal.

Prøvde "din" metode med Poly en stund, men likte det ikke.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Jeg har litt igjen av både pvc og poly fra gruppekjøp her på hfs. Hvis noen trenger slike så ta kontakt for evt vareprøver.
 

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Jeg har litt igjen av både pvc og poly fra gruppekjøp her på hfs. Hvis noen trenger slike så ta kontakt for evt vareprøver.
Hei! Har du link til produsent som viser hvilke lommer dette er? Jeg er på utkikk etter rundt 1000 stykk.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.868
Antall liker
26.619
Sted
Oslo/Grebbestad
De krøller seg, ser kjipe ut og aller verst: de sklir av platene når man setter dem inn, eller tar de ved siden av ut, av hylla. Hos meg, i alle fall. Funker det for deg, funker det for deg.
Det er vel derfor noen liker de med flipp som limes igjen på toppen.

Jeg synes dette er et problem med alle typer plastlommer dersom man har åpning på samme sted som coveret. Har man åpning i toppen er problemet løst, men det blir jo litt mer tungvindt ved avspilling da man må ta ut coveret fra plastlommen.
Åpningen på toppen, og innerpose med plate bak coveret så er det problemet løst:)
Tungvint.

Gamle, gode, tykke PVC-plasttrekk med søm sitter der de skal.

Prøvde "din" metode med Poly en stund, men likte det ikke.
Du er ikke så lettvint du heller da Dazed:rolleyes: Liker disse Japse lommene med lukking:)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jo mer jeg leser om- og gjør mine vurderinger rundt plastcover i ulike former og materialer, jo mer går vurderingen i å kutte ut alt som heter plastcover.
Ja, man vil få øket slitasje på cover, men hvor mye avhenger også av hvor trangt man lagrer og hvordan man håndterer platene ut/inn. Jeg samler jo egentlig ikke på plater, og de må sees mer på som bruksgjenstander.
Redusert annenhåndsverdi som følge av noe coverslitasje bekymrer egentlig ikke så mye heller.

Blir litt parallell til å sette setetrekk i ny bil dette, slik at neste eier kan få glede av pene og feilfrie seter.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du er ikke så lettvint du heller da Dazed:rolleyes: Liker disse Japse lommene med lukking:)
Jeg får da stadig høre at jeg er "enkel". ;)

Redigerte bort "tungvint" mens du svarte, siden det egentlig ikke var det som var problemet. :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Jeg har litt igjen av både pvc og poly fra gruppekjøp her på hfs. Hvis noen trenger slike så ta kontakt for evt vareprøver.
Hei! Har du link til produsent som viser hvilke lommer dette er? Jeg er på utkikk etter rundt 1000 stykk.

Sjekk hjemmesiden til Sounds wholesale Ltd. Det er PVC orange peel og Poly 400 gauge det er snakk om.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Jeg har litt igjen av både pvc og poly fra gruppekjøp her på hfs. Hvis noen trenger slike så ta kontakt for evt vareprøver.
Hei! Har du link til produsent som viser hvilke lommer dette er? Jeg er på utkikk etter rundt 1000 stykk.

Sjekk hjemmesiden til Sounds wholesale Ltd. Det er PVC orange peel og Poly 400 gauge det er snakk om.
Hva er prisen på disse ?


Hva bruker folket av innercover ?
Jeg kjøpte noen pakker av MoFo sine og syntes de funker bra, men nå er Dipper tomme og jeg mistenker at Garden er det samme. Tror jeg fikk med meg de siste to da jeg var innom sist. Da sa fyren at de er i ferd med å kutte ut diverse slikt ekstrautstyr. Dessverre.
 

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Hva bruker folket av innercover ?
Jeg kjøpte noen pakker av MoFo sine og syntes de funker bra, men nå er Dipper tomme og jeg mistenker at Garden er det samme. Tror jeg fikk med meg de siste to da jeg var innom sist. Da sa fyren at de er i ferd med å kutte ut diverse slikt ekstrautstyr. Dessverre.
Liker ikke Mofi da de er for tynne. Foretrekker de hvite med "innertrekk" som de har på Dipper.

Utrolig rart at de kutter slag av ekstrautstyr. De hører liksom med...?
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Jeg har litt igjen av både pvc og poly fra gruppekjøp her på hfs. Hvis noen trenger slike så ta kontakt for evt vareprøver.
Hei! Har du link til produsent som viser hvilke lommer dette er? Jeg er på utkikk etter rundt 1000 stykk.

Sjekk hjemmesiden til Sounds wholesale Ltd. Det er PVC orange peel og Poly 400 gauge det er snakk om.
Hva er prisen på disse ?


Hva bruker folket av innercover ?
Jeg kjøpte noen pakker av MoFo sine og syntes de funker bra, men nå er Dipper tomme og jeg mistenker at Garden er det samme. Tror jeg fikk med meg de siste to da jeg var innom sist. Da sa fyren at de er i ferd med å kutte ut diverse slikt ekstrautstyr. Dessverre.
Var på The Garden i går (13.04) og da hadde de fortsatt en kasse med innercover. Så de er ikke tomme.

Mvh
Boden9
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Utrolig rart at de kutter slag av ekstrautstyr. De hører liksom med...?
Det har garantert med omsetningsvolum å gjøre.
Det blir dessverre ikke spesielt bedre ved at vi gjør gruppekjøp her på HFS fra utlandet for å spare noen kr.;)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Jeg kjøpte nettopp disse https://www.platekompaniet.no/platespiller/ekstrautstyr-div/100-x-plastlommer-1275-x-1275/ for 229,-
Det er vel kanskje slike Dazed ikke liker. De er tynnere enn de vanlige jeg tidligere har kjøpt uten søm. Tar dobbelvintyl og er bra gjennomsiktig men ikke like klar som dem med søm. Jeg har ikke noe problem med at de faller av eller krøller seg. Gamle klare med søm begynner å gå opp i limingen, virker som plastikken blir stivere med årene. Det tykke uten søm er mer uklar og tar mer plass. Kjøpte også https://www.platekompaniet.no/platespiller/ekstrautstyr-div/plastlommer-gatefold-vinylcover---25-pk/ til 279,- men de samt innercover har ikke kommet ennå. Det var kampanje da jeg bestilte dem.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Jeg har rester av slike fryseposer fra gruppekjøp her på HFS som jeg selger for 1 kr pr stk, men det var kanskje dårlig gjort å si? Neste gang da vet du.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Jeg har litt igjen av både pvc og poly fra gruppekjøp her på hfs. Hvis noen trenger slike så ta kontakt for evt vareprøver.
Hei! Har du link til produsent som viser hvilke lommer dette er? Jeg er på utkikk etter rundt 1000 stykk.

Sjekk hjemmesiden til Sounds wholesale Ltd. Det er PVC orange peel og Poly 400 gauge det er snakk om.
Hva er prisen på disse ?


Hva bruker folket av innercover ?
Jeg kjøpte noen pakker av MoFo sine og syntes de funker bra, men nå er Dipper tomme og jeg mistenker at Garden er det samme. Tror jeg fikk med meg de siste to da jeg var innom sist. Da sa fyren at de er i ferd med å kutte ut diverse slikt ekstrautstyr. Dessverre.
Det er en del merkenavn som lager nøyaktig like innercover som Mofi, hvis du vil ha tak i den typen. Platekompaniet selger f.eks. et merkenavn som heter Vinyl Styl. Alle disse lages på samme fabrikk i Taiwan, såvidt jeg har skjønt. Jeg har en god del av Vinyl Styl-typen, og de er helt fine.
https://www.platekompaniet.no/platespiller/ekstrautstyr-div/vinyl-styl-archive-quality-inner-record-sleeve/
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Sjekk hjemmesiden til Sounds wholesale Ltd. Det er PVC orange peel og Poly 400 gauge det er snakk om.
Hva er prisen på disse ?


Hva bruker folket av innercover ?
Jeg kjøpte noen pakker av MoFo sine og syntes de funker bra, men nå er Dipper tomme og jeg mistenker at Garden er det samme. Tror jeg fikk med meg de siste to da jeg var innom sist. Da sa fyren at de er i ferd med å kutte ut diverse slikt ekstrautstyr. Dessverre.
Det er en del merkenavn som lager nøyaktig like innercover som Mofi, hvis du vil ha tak i den typen. Platekompaniet selger f.eks. et merkenavn som heter Vinyl Styl. Alle disse lages på samme fabrikk i Taiwan, såvidt jeg har skjønt. Jeg har en god del av Vinyl Styl-typen, og de er helt fine.
https://www.platekompaniet.no/platespiller/ekstrautstyr-div/vinyl-styl-archive-quality-inner-record-sleeve/
Takk for tipset. Prisen er omtrent samme som for MoFi er jeg.
Nå viste det seg at Boden9 har helt rett, Garden har fortsatt MoFi sine som lagervare. Og som pbt ganske riktig påpeker så er butikkene avhengige av at vi faktisk kjøper av dem for at de skal kunne lagerføre det. Min lokale PK har ikke MoFi-kopiene, de har ikke gatefoldcover som ble linket til, de selger skikkelige PVC-cover med søm kun enkeltvis, men foretrekker å pushe brukte cover til 7,- som sitter på skivene man kjøper. Derfor kjøpte jeg en eske med 100 ytter for 700,-og et par pakker med MoFi inner sist jeg var innom Garden.

Såfremt ikke den lokale PlateSjappa får somlet seg til å ta inn cover i skikkelig kvalitet så kommer jeg til å fortsette med å bunkre opp når jeg er innom Garden.
 

Fredag

Medlem
Ble medlem
08.03.2016
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Tjøme
Hei jeg har handlet både cover og vinyl fra Skvis .no de har bra priser men ikke like utvalg som platekompaniet har . Men innecover uten papir har jeg handlet på Ebay bra priser og kvalitet! :)
Mvh G
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Vinyl er til orientering PVC, men PVC-coverne inneholder sikker noe mykningsstoff. Noen av mine plater har overlevd siden 1977ish så jeg tar sjansen.
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Jeg har også plater som fortsatt er fine etter å ha blitt oppbevart i trolig pvc-omslag siden 70-tallet. Men jeg har også plater som fikk pvc-omslag myyye senere som er blitt skadet.

Temperatur og trykk (hvor tett platene står stablet) kan påvirke. Ekstra beskyttelse har nok f.eks. plater med laminerte covere.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Her må da Brüssel kunne trå til med en vel gjennomarbeidet forskrift ?
Et skikkelig EU-direktiv for å sikre bevaring av den enorme mengden kulturskatter som er sirlig arkivert hos tusenvis av musikkentusiaster ?

Men, seriøst, dersom alternativet er de myke, gråhvite sloppy greiene da tror jeg heller jeg ender på ikkno.
 
Topp Bunn