Gode råd til reduksjon av bakgrunnsstøy?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hei,

Etter jeg fikk mine nye Proac høyttalere har jeg lagt merke til at jeg hører lyden av stiften når den "kjører" gjennom rillene på vinylplatene mye bedre. Dette høres spesielt godt på plater med lavt nivå. Dette kommer i tillegg til susen fra selve forsterkerkjeden.

Er det noen som har tips til reduksjon av denne støyen? Vil endring av belastningsmotstanden til pickupen redusere dette? Ja jeg vet det er bare å prøve men jeg er lite flink til å høre forskjeller på mikroendringer i lydbildet.

Jeg har høyttalerne vinklet rett mot meg og det er mulig jeg kan få bort noe av støyen ved å redusere vinkelen litt.

Har også vurdert å skifte til en MM eller high output MC pickup slik at jeg kan redusere forsterkningen i RIAA og dermed redusere litt av susen. I dag kjører jeg med Ortofon Kontrapunkt C og Trichord Delphini MK2 RIAA. Jeg husker denne RIAA'en fikk meget gode kritikker når den kom og en av de positive egenskapene var dens meget lave støy.

Lurer også på om jeg har dempet platespilleren for mye. Den står på en granittplate med Vibrapods under oppå en slakterbord fra IKEA. Til slutt er det Soundcare spikes under bordbenene. Se bilde.

mvh,
OS

PS: Noen som kjenner igjen platen som står på gulvet ved siden av spilleren?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke noe godt svar på dine spørsmål.

Men jeg har et spml. til deg.
Hvilken kabel bruker du mellom riia og forforsterker?

Regner med at det er noen meter i mellom disse komponentene.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke noe godt svar på dine spørsmål.

Men jeg har et spml. til deg.
Hvilken kabel bruker du mellom riia og forforsterker?

Regner med at det er noen meter i mellom disse komponentene.
Hei,

Jeg bruker Kimber Hero på 7m. Ja dette er en lang kabel men jeg har ingen problemer med brum e.l. Jeg foretrekker en lang kabel her fremfor å ha spilleren mellom høyttalerne som de fleste gjør.

mvh,
Ole

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Eg opplevde at rillestøyen blei kraftig redusert då eg bytta frå Clearaudio Virtuoso Wood (MM) til AT OC 9 ml 2 (MC). Anna støy også. Det blei i det heile tatt tyst. Og med den nye DC-200 frå Origin Live blei det imponerande tyst. Høyrer nesten ikkje at nåla treff plata. No har visst Clearaudio rykte på seg for å plukke opp rillestøy, men det er i alle fall eit eksempel på at MC ikkje treng å bety meir rillestøy enn MM. Med MM er dette med kapasitans også eit tema. Har forstått det slik at det m.a. har med rillestøy å gjere.

Sigurd

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
audity, Disse clearaudio pickupene er ekstrem når det kommer til overflatestøy. Men det er litt merkelig for på noen plater er det helt tyst andre en masse spraking. En sorbogel matte gjorde problemet mindre hos meg. Hvordan rettning stiller man isåfall kapasistansen for å minske problemet? Og hvordan syns du OC9 en er i forhold til Virtuosoen, lydmessig ?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Eg opplevde at rillestøyen blei kraftig redusert då eg bytta frå Clearaudio Virtuoso Wood (MM) til AT OC 9 ml 2 (MC). Anna støy også. Det blei i det heile tatt tyst. Og med den nye DC-200 frå Origin Live blei det imponerande tyst. Høyrer nesten ikkje at nåla treff plata. No har visst Clearaudio rykte på seg for å plukke opp rillestøy, men det er i alle fall eit eksempel på at MC ikkje treng å bety meir rillestøy enn MM. Med MM er dette med kapasitans også eit tema. Har forstått det slik at det m.a. har med rillestøy å gjere.

Sigurd
Hei Sigurd,

Takker for tipset! Skal vurdere AT. Den koster jo ikke en formue heller:
http://www.lpgear.com/Merchant2/mer...e_Code=LG&Product_Code=ATC01&Category_Code=A3

mvh,
OS

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Pickup vil helt klart ha betydning. Her er det stor forskjell. Har selv erfart problemer med Clearaudio MM. Benz er i en helt anne liga har. Trodde tidligere at det var masse statisk elektrisitet, men det virket å forsvinne ved bytte av pu. Har du prøvd å minske belastningsverdien? Skulle i tilfelle dempe de øvre frekvensene noe. Har du forsøkt å sette spilleren rett på slakteblokka? Jeg har selv forsøkt med granitt under uten at det var særlig vellykket hos meg (kan godt hende det funker utmerket hos deg). Hvordan er VTA-innstillingen, vil det minske problemet om denne reduseres?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.131
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hadde også vært interessant å vite hvor slitt stiften er. I min erfaring blir det plukket opp mer rillestøy når stiften er slitt. Riktig innstilt VTA hjelper også, dessuten er det store forskjeller fra pu til pu hvor mye rillestøy du får med på kjøpet.
mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
audity, Disse clearaudio pickupene er ekstrem når det kommer til overflatestøy. Men det er litt merkelig for på noen plater er det helt tyst andre en masse spraking. En sorbogel matte gjorde problemet mindre hos meg. Hvordan rettning stiller man isåfall kapasistansen for å minske problemet? Og hvordan syns du OC9 en er i forhold til Virtuosoen, lydmessig ?

Henger meg på dette spørsmålet, da jeg sannsynligvis kommer til å handle meg Virtuoso Wood.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Hvordan rettning stiller man isåfall kapasistansen for å minske problemet? Og hvordan syns du OC9 en er i forhold til Virtuosoen, lydmessig ?
Enkelte RIAA-trinn har justering på kapasitans. PU-fabrikant oppgir gjerne kapasitans, men det kan vere litt usikkert om det er samla kapasitans i kabel og inngang på RIAA som er meint eller berre kapasitans på inngangen. Meiner eg har lest ein plass at kort kabel frå arm til RIAA skulle vere gunstig m.o.t. kapasitans og rillestøy. Men som sagt, dette gjeld MM. På MC skal kapasitans ikkje vere noko tema.
Har ikkje all verdens sammenligningsgrunnlag. Ser at Rudi har plassert dei to PU-ane i same område. Det stemmer med det eg høyrer. OC 9 er litt meir gentleman, rolegare, høgare oppløysing og sporar betre hos meg. Virtuoso er livlegare. No skal eg hente ny Virtuoso og sammenligne igjen, men OC 9 imponere meg i forhold til prisen.

Sigurd

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hadde også vært interessant å vite hvor slitt stiften er. I min erfaring blir det plukket opp mer rillestøy når stiften er slitt. Riktig innstilt VTA hjelper også, dessuten er det store forskjeller fra pu til pu hvor mye rillestøy du får med på kjøpet.
                                                                   mvh
Hei,

Pickupen er brukt mindre enn 100 timer.

Når det gjelder VTA så er det lett å stille hos meg. Kan til og med justere den under spilling. Jeg hører liten forskjell på lyden ved justering av VTA men det er mulig rillestøyen påvirkes. Skal prøve å finne ut av det.

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Pickup vil helt klart ha betydning. Her er det stor forskjell. Har selv erfart problemer med Clearaudio MM. Benz er i en helt anne liga har. Trodde tidligere at det var masse statisk elektrisitet, men det virket å forsvinne ved bytte av pu. Har du prøvd å minske belastningsverdien? Skulle i tilfelle dempe de øvre frekvensene noe. Har du forsøkt å sette spilleren rett på slakteblokka? Jeg har selv forsøkt med granitt under uten at det var særlig vellykket hos meg (kan godt hende det funker utmerket hos deg). Hvordan er VTA-innstillingen, vil det minske problemet om denne reduseres?
Skal forsøke å endre belastning og VTA og høre om det er noen forskjell. Når det gjelder granittblokken så er det flere som har kommentert dette tidligere. Jeg kan ikke forstå hvorfor den kan gjøre det værre.

mvh,
OS

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Kommentaren til steinblokken var i førsterekke en generell kommentar, men, hos meg gav denne en noe lysere klang, en overdreven fokus på transienter, på bekostning av klang. Det ble en litt hul, hard klang over det hele. Så, jeg tenkte bare at det jo finnes en mulighet for at den gir en overdreven fokus på lyse toner.

Men som sagt, det var i først rekke ment som noe som kan være verdt å sjekke ut, er du heldig så virker det inn på støynivået også.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Har nettopp sjekket forsterkning og belastning:

Belastning er satt til 100 Ohm hos meg og forsterkning til 63dB. Jeg har tre valg når det gjelder belastning: 33, 100 og 1K Ohm. Skal forsøke de to andre i morgen.

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Har nå endret belastning fra 100 Ohm til 1 KOhm men jeg hører ingen forskjell.

mvh,
OS

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Skulle du hatt noen forbedring burde du gå andre veien, men, det kan hende dette passer pu dårlig?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Skulle du hatt noen forbedring burde du gå andre veien, men, det kan hende dette passer pu dårlig?
Anbefalt belastningsimpedans er 20-200 Ohm så 33 Ohm går bra. Skal sjekke dette senere i dag.

mvh,
OS

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.131
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
God morgen, du bør selvfølgelig prøve å justere på impedansen, men jeg tror ikke du kommer i mål med det..Rillestøy er ikke bare høyfrekvent, der er også en stor andel mellomtonefrekvenser. Hvis du ikke tror meg, lytt nøye til den støyen du hører på platene når du har satt puen på innledningssporet før musikken begynner.
  mvh

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Når man snakker om rillestøy, så er det ulike typer støy. som det er sagt her, så er noen skiver helt stille mens andre kan høres susing eller knitring. Kvaliteten på pressinga har betydning for det som foregår i bunnen av rillene, dernest slitasje som i stor grad befinner seg nærmere overfalten av skiva. Derfor vil nåleslipingen ha betydning. Dersom nåla graver dypt (eks VdH-sliping) vil overflatestøy ha mindre betydning, mens en ellipse vil plukke opp mer av "slitasjestøy".
Uansett, dersom du nå har mer støy enn med tidligere høyttalere, (og det er eneste parameter du har endre) betyr det bare at høyttalerne har kamuflert informasjonen som ligger i platestøyen.
Jeg bruker selv en nål med VdH-sliping og opplever at kvaliteten på produksjonen har svært stor betydning. MoFi produksjoner er f.eks stille som natten.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nivå- og impedanseskilnadar, og ulik verknadsgrad mellom høgtalartyper kan føre til at støy vert meir eller mindre kamuflert. Men i utgangspunktet er støyen der alltid, berre meir eller mindre merkbar.

Nåleslipinga har meir å seie for platestøyen enn andre faktorar. Eg er einig i det OivindS seier om VdH. Og om MoFi (utan at eg har sagt at dei alltid er "betre" enn alternative pressingar)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Håper forresten at du ikke brukte det vateret som ligger til høyre for platespilleren når du vatret den opp. Har et sånt selv, duger IKKE til å vatre platespiller med.

Ellers.. Etter bytte av høyttalere hører du mer rillestøy. Forhåpentligvis hører du mer av detaljer i musikken også, eller er det bare støyen som høres bedre?

Hadde villet dobbelsjekka stifttrykk, overheng og alt pickup-rellatert. Og at spilleren ER i vater.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Håper forresten at du ikke brukte det vateret som ligger til høyre for platespilleren når du vatret den opp. Har et sånt selv, duger IKKE til å vatre platespiller med.

Ellers.. Etter bytte av høyttalere hører du mer rillestøy. Forhåpentligvis hører du mer av detaljer i musikken også, eller er det bare støyen som høres bedre?

Hadde villet dobbelsjekka stifttrykk, overheng og alt pickup-rellatert. Og at spilleren ER i vater.
Hei,

Ja det er det vateret jeg har brukt:-[ Har diverse runde vatere også og de duger heller ikke. Vurderer å bestille dette:

Det må vel duge? Eller skal jeg ta den helt ut og bestille dette:

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Fikk forresten tips fra VPI (som lager platespilleren) at jeg kunne forsøke med litt White Lithium Grease på lageret. Dette har jeg nå gjort og laget et par opptak før og etter.

Jeg har lyttet med hodetelefoner og greier ikke høre forskjell på de to opptakene men jeg hører en veldig-veldig lav during før sangen begynner. Jeg hører dette bare når jeg bruker hodetelefoner. Har tatt Fourieranalyse på dette og det har en peak på 33Hz og en på 100Hz. Førstnevnte vet jeg ikke helt hva er mens sistenevnte er vel likerettet 50Hz. Bildet nedenfor viser spekteret med logskala. Kursoren viser peaken ved 33Hz og den første skarpe peaken til høyre for denne er 100Hz. Toppen av hele "fjellet" er på 14Hz så den hører jeg vel ikke. Vet ikke hva dette er, muligens resonansfrekvensen til armen?

mvh,
OS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
Fikk forresten tips fra VPI (som lager platespilleren) at jeg kunne forsøke med litt White Lithium Grease på lageret. Dette har jeg nå gjort og laget et par opptak før og etter.

Jeg har lyttet med hodetelefoner og greier ikke høre forskjell på de to opptakene men jeg hører en veldig-veldig lav during før sangen begynner. Jeg hører dette bare når jeg bruker hodetelefoner. Har tatt Fourieranalyse på dette og det har en peak på 33Hz og en på 100Hz. Førstnevnte vet jeg ikke helt hva er mens sistenevnte er vel likerettet 50Hz. Bildet nedenfor viser spekteret med logskala. Kursoren viser peaken ved 33Hz og den første skarpe peaken til høyre for denne er 100Hz. Toppen av hele "fjellet" er på 14Hz så den hører jeg vel ikke. Vet ikke hva dette er, muligens resonansfrekvensen til armen?
...
mvh,
OS
Jeg synes det er vanskelig å identifisere frekvensene i grafen, men ...

Toppen av fjellet er etter alt og dømme armresonansen (det burde egentlig hete arm-/pickup-resonans?).

Toppen på 33 Hz kommer sannsynlig vis av rotasjonshastigheten på plata i kombinasjon med radielle «feil» i plata.

Det ser ut som du har en spiker ved ca 120Hz ? Dette kan evt. også være relatert til radielle feil i plata

Spikern ved 347 Hz kan komme fra motoren, skjønt VPI spesifiserer sine motorer til 300rpm/60Hz (dvs. 250rpm/50Hz), dvs. de bruker AC-syncrhonmoterer med 24-poler.

Har du en FFT på før skifte av grease i lageret?

mvh
KJ

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg synes det er vanskelig å identifisere frekvensene i grafen, men ...

Toppen av fjellet er etter alt og dømme armresonansen (det burde egentlig hete arm-/pickup-resonans?).

Toppen på 33 Hz kommer sannsynlig vis av rotasjonshastigheten på plata i kombinasjon med radielle «feil» i plata.

Det ser ut som du har en spiker ved ca 120Hz ? Dette kan evt. også være relatert til radielle feil i plata

Spikern ved 347 Hz kan komme fra motoren, skjønt VPI spesifiserer sine motorer til 300rpm/60Hz (dvs. 250rpm/50Hz), dvs. de bruker AC-syncrhonmoterer med 24-poler.

Har du en FFT på før skifte av grease i lageret?

mvh
KJ
Tror ingen av spikerne stammer fra hverken motor eller rotasjonshastighet. 33rpm er ikke 33Hz men 0,55Hz ;)Samme gjelder motoren (5Hz).

Spikeren ved ca. 120Hz tror jeg er det dobbelte av frekvensen på spenningen ut fra motorstyringen til platespilleren som er ca. 58Hz.

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Har i kveld forsøkt mange ting:

RIAA og motorstyring er koblet til en Ladac skilletrafo. Har forsøkt å sette motorstyring rett i veggen og begge rett i veggen. Har også forsøkt å flytte strømforsyning til RIAA bort fra RIAA og motorstyring bort fra RIAA. Alle målinger er omtrendt like.

Tror muligens jeg burde skaffe meg bedre måleutstyr for å måle forskjellene. Jeg bruker nå min iRiver MP3 spiller. Dette er forresten den beste duppeditt jeg noensinne har eid: den har 20GB HD, FM radio, digital inn/ut og analog inn/ut. Det betyr den kan ta opp fra digital eller analog. Den veier bare 160g som er litt mere enn en iPod.

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Her er spekteret når jeg bare lar spilleren rotere uten å sette ned stiften på plata. Her kan frekvensen til spenningen ut fra motorstyringen på 58Hz ses tydelig sammen med 50Hz. Den lille toppen til høyre for 58Hz er på 173Hz.

mvh,
OS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
Tror ingen av spikerne stammer fra hverken motor eller rotasjonshastighet. 33rpm er ikke 33Hz men 0,55Hz ;)Samme gjelder motoren (5Hz).
Så ... minutter eller sekunder ... det må da være for bagateller å regne  8)
Spikeren ved ca. 120Hz tror jeg er det dobbelte av frekvensen på spenningen ut fra motorstyringen til platespilleren som er ca. 58Hz.

mvh,
OS
Så du kjører med amerikansk strømforsyning og motorpulley? Skjønt 58Hz hørtes utsom et par HZ for lavt. Det er noen flere spikere på FFTen som det er vanskelig å se frekvensene på ...

mvh
KJ

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Så ... minutter eller sekunder ... det må da være for bagateller å regne  8)
Så du kjører med amerikansk strømforsyning og motorpulley? Skjønt 58Hz hørtes utsom et par HZ for lavt. Det er noen flere spikere på FFTen som det er vanskelig å se frekvensene på ...

mvh
KJ
Strømforsyningen tar Norsk spenning inn og genererer spenning til Amerikansk motor på 300RPM. Opprinnelig sto den innstilt på 60Hz men jeg leste da for rask hastighet vha. stroboskop.

mvh,
OS

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Eg opplevde at rillestøyen blei kraftig redusert då eg bytta frå Clearaudio Virtuoso Wood (MM) til AT OC 9 ml 2 (MC).
AT OC9 er en fremragende pu, men er veldig nøytral og analytisk, har du et litt hardtlydende anlegg fra før, ja da blir dette en veldig kjedelig pu :-/

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hei,
Legger ved at par FFT analyser av min platespiller med hhv Grado of Shure pickup.
Det fremgår klart at den høyeste åsryggen er ,-pickup resonansen. Ulik compliance gir ulik frekvensttopp...

På Grado ser du også at den plukker opp motorfrekvensen fra min Thoren TD125 ( frekvensen på 37 Hz). Det kunne høres som svar brum med øre inntil høyttaleren. Med Shure er det ikke synlig/hørbart

Forresten så er målingen gjort med 1000 Hz signal fra Cardas testplate.

Hvilket FFT/lydprogram bruker du?

Grado

Shure

mvh
Sleiven

Topp Bunn