Gode stereo innspillinger på konsert dvd/blu ray

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Har tidligere stort sett lyttet til multikanals lydsporene på mine konsert dvder og blu rays. Men etter å ha rigget til en dedikert stereo-krok og med noen fine hodetelefoner i bestilling, er gode stereoinnspillinger også interessante.

    Skrev et par innlegg i en annen tråd om dette, men den handlet om cd-innspillinger. Starter derfor en egen tråd om dette.

    Hovedpoenget er at dvd/blu rays kan inneholde ukomprimerte stereospor som ikke er så rammet av The Loudness War som cdene er. I tillegg kan disse konsertdiscene inneholde flere låter, som ikke fikk plass på cd. Muligheter for både mer og bedre kvalitet altså.

    Et godt eksempel er denne:



    Cden har DR9, men dvden har et 48/16 ukomprimert pcm lydspor med DR14 - og noen flere låter:



    Veldig god lyd på dvden og et løft fra cden - imo.

    Dessverre inneholder ikke alle dvder ukomprimerte stereospor, men en del gjør det. Litt jobb, men moro å finne slike gode utgaver.

    Dette er min utgave:

     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Et par av Fleetwood Mac



    Særlig The Dance dvden låter bra - DR12 mot cdens DR8 og en del flere låter på dvden.

    Live in Boston er også god - DR9, ikke i samme klasse. Mangler jo også Christine, men vi får høre noen låter fra Say You Will albumet - hvor cden har DR6.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965


    DR13 på dvden mot cdens DR10, samtidig mange flere låter på dvden.

    Jeg legger bare ut utgaver med ukomprimert pcm stereo lydspor.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Denne er noe av det sykeste:





    DR17 på dvden mot DR11 på cden. Noe av det høyeste DR jeg har sett på pop/rock.
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    226
    Antall liker
    374
    De siste 3 år har jeg nesten kun hørt musikk fra live konserter enten på YouTube,DVD eller Blu Ray.
    Det er som du er inne på ofte mye bedre lyd på konsertene enn på CD og Tidal for eksempel,mitt inntrykk er det samme,veldig bra DR på konserter,selv om det er på YouTube.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    De siste 3 år har jeg nesten kun hørt musikk fra live konserter enten på YouTube,DVD eller Blu Ray.
    Det er som du er inne på ofte mye bedre lyd på konsertene enn på CD og Tidal for eksempel,mitt inntrykk er det samme,veldig bra DR på konserter,selv om det er på YouTube.
    Dessverre er det veldig blandet. Jeg har noen hundre konsert dvder og over halvparten har bare lossy lydspor, av de som er igjen er det mange med dårlig lyd, DR5-6 osv. Så er det en del som har samme kvalitet som cd. I tillegg skal selve miksen være god. Men så finnes det noen veldig få som er gull, bare å finne de....

    De jeg lister opp her er en oppgradering fra cd, dessverre ikke så mange som jeg ønsker. Er veldig spent hver gang jeg ripper dvden i DVD Audio Extractor og så kjøre Replay Gain for å sjekke nivået på innspilling og til sist kjøre Dynamic Range plugin i Foobar for å se tallene.

    Får jeg opp skikkelig gode tall for en favoritt cd som er rammet med loudness war - tar jeg etterpå frem headset og er like spent som en 5 åring på julaften 😁
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Finner også noen som låter bra uten at jeg kjenner til om det finnes cd utgave:



    James Taylor dvden har DR10 og 48/24 bit pcm lydspor, Stevie Nicks dvden har DR12 48/16 bit pcm. Anbefales.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Rote litt i haugen med blu rays også -



    Det er bare lossy lyd på dvden, så blu rayen er ikke bare en bildemessig oppgradering. Blu rayen har et ukomprimert 48/16 bit stereo lydspor med DR12, låter bra.

    Sjekket akkurat Toto - Live in Poland blu rayen - DR7 :( ikke så rart man litt ubevisst nesten aldri har spilt den, men stadig plukker frem Amsterdam.

    Edit: Jeg sjekket også Toto - Falling in Between Live blu ray - DR7.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Legendene på scenen, Nassau Coliseum, New York i 1990



    Dvden fra 2006 har DR11 og låter bra, blu rayen er en remaster - både lyd og bilde - fra 2016 - har også DR11 - låter også bra. Blu rayen er noen dB høyere innspilt og man har dratt litt i eq spakene for å få fetere lyd.

    Det følger med 3 cder med blu ray utgaven - som har DR9 og ikke låter så bra.

    PCM 48/16 på dvd og 48/24 på blu ray.

    Blu rayen har også mange flere låter med.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Tom Petty - både alene og sammen med The Heartbreakers har mange labre cd-utgivelser etter 1995. Men denne konserten fra 2003 (utgitt 2012) låter bra:



    PCM 48/24 DR14 - med fin innspillingsnivå.

    Nå gjorde Tom en gedigen jobb med å remastre hele katalogen i 2015 - til det bedre og det er nå mulig å få tak i gode utgivelser av det meste.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Litt i tvil om jeg skulle anbefale denne:



    Men etter å ha sjekket en haug med litt tyngre musikk som Dream Theater, Metallica, Guns osv - hvor alt er veldig komprimert med lav DR - så var denne en positiv overraskelse.

    Den er ikke "bra" - sammenlignet med de tidligere anbefalingene jeg kommet med. Men Nightwish sine cd utgivelser pleier å ha laber DR og alt skrudd til maks.

    Denne har DR11 og faktisk litt headroom :) PCM 48/16 bit.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Tar med et par gedigne skuffelser også :(



    Positivt å si om utgivelsene er at de har et 96/24 bit pcm stereo lydspor, ganske uvanlig. Men hva hjelper det....

    Begge utgivelsene har høyt innspillingsnivå og laber DR, DR9 for Supertramp (med låter nede i DR6) og DR7 for Dire Straits.

    Cd-utgavene fullstendig knuser disse blu rayene.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Hyggelig :)

    Et par gode:



    Ok innspillingsnivå på begge, de har 48/24 bit stereo pcm. DR11 for Yello og DR12 for Pet Shop Boys. De 2 medfølgende cdene i Pet Shop Boys utgaven har DR7.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Nice :)

    Dessverre er det mest skuffelser - begynner å nærme meg halvveis og disse holdt ikke mål lydmessig:




    Mens denne lille haugen fikk godkjent hittil:

     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    NIN har jo en fantastisk multikanalsmix av ES,skjønner ikke vitsen med å høre på den i stereoo_O.Lytter ikke på 2 kanalmusikk i mancaven,kun i stua via Sonos/Spotify.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    NIN har jo en fantastisk multikanalsmix av ES,skjønner ikke vitsen med å høre på den i stereoo_O.Lytter ikke på 2 kanalmusikk i mancaven,kun i stua via Sonos/Spotify.
    Hehe, ja Nin låter bra på surroundanlegget :) Elliot Scheiner står bak miksen for flere av de gode jeg har sjekket - i stereo, den mannen skulle vært brukt mye mer.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    1.038
    Fin tråd!

    Har selv en samling på 500-600 konserter(Blu-ray) og en god del Blu-ray Pure Audio, de brukes flittig.
    Denne tråden ga meg et spark bak til turen opp på loftet, jeg har en del DVD`er som ligger og samler støv.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Fin tråd!

    Har selv en samling på 500-600 konserter(Blu-ray) og en god del Blu-ray Pure Audio, de brukes flittig.
    Denne tråden ga meg et spark bak til turen opp på loftet, jeg har en del DVD`er som ligger og samler støv.
    Spennende, kanskje du har noe skjulte skatter der oppe :)
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Nice :)

    Dessverre er det mest skuffelser - begynner å nærme meg halvveis og disse holdt ikke mål lydmessig:




    Mens denne lille haugen fikk godkjent hittil:

    Jeg har Live in London med Leonard Cohen på DVD selv. Den har flott lyd, synes jeg. Dette var konserten på NRK som fikk meg interessert i Cohen. Mye pga de utrolig dyktige koredamene og musikerne. Sangene liker jeg enda bedre live siden det er mange flotte soloer. Jeg må og få tak i flere liveopptak på DVD. Har en av Pat Metheny Group med utrolig bra lyd og variert musikk. Den hadde vært interessant å vite DR på. Zappa Plays
    Zappa på DVD er også en av mine musikalske og lydmessige favoritter. Overrasket over at Supertramp og Dire Straits ikke har god lyd live. Studieplassene har jo kjempe lyd. Finnes det tidligere DVD utgivelser som har velkjent lydkvalitet fra de gruppene? Kjekk tråd dette her. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Jeg har Live in London med Leonard Cohen på DVD selv. Den har flott lyd, synes jeg. Dette var konserten på NRK som fikk meg interessert i Cohen. Mye pga de utrolig dyktige koredamene og musikerne. Sangene liker jeg enda bedre live siden det er mange flotte soloer. Jeg må og få tak i flere liveopptak på DVD. Har en av Pat Metheny Group med utrolig bra lyd og variert musikk. Den hadde vært interessant å vite DR på. Zappa Plays
    Zappa på DVD er også en av mine musikalske og lydmessige favoritter. Overrasket over at Supertramp og Dire Straits ikke har god lyd live. Studieplassene har jo kjempe lyd. Finnes det tidligere DVD utgivelser som har velkjent lydkvalitet fra de gruppene? Kjekk tråd dette her. :cool:
    Jeg har dessverre ikke noe Zappa live konserter, kanskje noen andre har og kan komme med anbefaling.

    Det som er ille med Supertramp og Dire Straits konsertene på blu ray - er at akkurat disse konsertene har vært utgitt på cd tidligere - med veldig god lyd - Supertramp Live in Paris var noe av det første jeg skaffet på cd en gang på 80 tallet, har den enda :) De har hevet innspillingsnivået kraftig og komprimert hardt på blu rayene - antagelig for å gjøre lydkvaliteten "bedre" :cry: Kanskje man kunne plukket lyd fra cdene og legge på videoen i stedet - men jeg har ikke slik skills... enda 😁
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    denne må alle ha i samlingen
    Den er en av mange jeg hadde i bakhodet da jeg håpet på å finne gode stereospor - men dessverre har min utgave kun lossy Dolby Digital. Fin å høre på i surround da :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    En liten Pink Floyd shoot out:



    David stiller med:
    In Concert - 48/24 - DR13
    Live at Pompeii - 96/24 - DR12
    Remember That Night - 48/24 - DR12
    Alle 3 låter bra.

    Roger:
    The Wall - 48/16 - DR8 (flere låter med DR5)
    Låter ikke bra.

    Jeg har forhåndsbestilt kommende Us + Them på blu ray, håper Roger gjør en bedre jobb med den...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Jeg har de 2 nederste - DR12 på begge, låter bra - 192/24 på John Coltrane
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Vært gjennom en rekke Foo Fighters, Queen osv, med laber lyd, så kommer denne gjengen, som jeg ikke hadde noen forventninger til:



    Perfekt innspillingsnivå og DR13, PCM 48/24, låter veldig punchy og tight, veldig crankable. De spiller noen låter fra sitt siste album (den gangen) "Find Your Own Way Home", hvor cden har DR8 og låter labert, denne blu rayen er noe helt annet. Moro.

    Denne blu rayen er en utgivelse i "Soundstage" serien, samme som blant annet den fra Tom Petty som jeg nevnte tidligere, den var også bra, har noen flere i denne serien, håper de har samme standard.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Denne er god:



    Ser ut som cd har DR10. Blu rayen har DR13, bra innspillingsnivå og PCM 96/24 bit. Elliot Scheiner mix.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965


    Den ene av 2 medfølgende cder, som også inneholder de fleste sangene, har DR7. Blu rayen har DR11, PCM 48/24 stereospor.

    Ja, også har ikke cdene inkludert Sit on my Face og Lumberjack med Monty Python 😁
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965


    Her har nok original cden like god lyd som blu rayen, men blu rayen har 16 låter sammenlignet med cden sine 9. Det har kommet senere versjoner av albumet med flere låter på cd - men da har de komprimert og har lavere DR. Blu rayen har best og mest - PCM 48/24, DR13.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    1.038
    Denne er heller ikke gal, Blu-Ray 24/96 .


    Album DR11
    Min. track DR09
    Max. track DR14


    2000339234.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn