Goldmund Studio

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
6
Har fått tilbud om å kjøpe en Goldmund Studio platespiller. Det er jo en spiller som i sin tid var regnet som ekte high end. Har tida løpt i fra den eller er det et fornuftig objekt idag? Den er uten pu, så jeg lurer på hvilken pu som er spesielt godt egnet ?
Spilleren er satt opp for batteridrift.
Hører hovedsakelig på akustisk musikk. (Jazz)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er en legendarisk rigg som tiden nok ikke har løpt ifra, nei, men alt kommer jo an på pris og stand, selvfølgelig. Regner med at den er påmontert arm?
Goldmund lager definitivt High-End, ja, selv om de ikke er så mye i vinden lenger...

Du skal jo ha litt plass til overs i racket da, den er vel på størrelse med en liten flyplass, så vidt jeg husker... :)

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
6
Joda den er påmontert orginal tang. arm og er ellers i god stand. Den har ikke vært brukt på en tid. Forslag til pu?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nesten kvasomhelst av MC. Du skal brenne av alvorleg mykje pengar for å få noko betre. Drivverket er fullt på høgd (somme vil seie vesentleg betre) enn Linn Sondek LP 12 - iallfall frå same tidsperiode.
Men ei lita åtvaring til sist:
Armen er ei pine å justere...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Enig med deg, Arve...På begge punkter!
Ang. pick-up, om du ikke vil blakke deg fullstendig, hva med en Denon DL-103R ? Ca.3000,- hos Klubben. Et røverkjøp!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Drivverket er fullt på høgd (somme vil seie vesentleg betre) enn Linn Sondek LP 12 - iallfall frå same tidsperiode.
Tror ikke det er mange (om noen) som har sammenlignet LP12/Studio med samme arm og PU. Vet du om noen?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror ikke det er mange (om noen) som har sammenlignet LP12/Studio med samme arm og PU. Vet du om noen?
Kanskje man bør oppfordre Arve til å høre på en Lingo-versjon først, før man redegjør for det absolutte potensialet til LP12...? Eller 'geddon for den del; evt med Keel osv..?

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Kanskje man bør oppfordre Arve til å høre på en Lingo-versjon først, før man redegjør for det absolutte potensialet til LP12...? Eller 'geddon for den del; evt med Keel osv..?
Når en tar prisen i betraktning burde Studio være mye bedre enn LP12 fra samme tidsepoke. LP12 kostet bare en brøkdel av en Studio.
Men for å sammenligne de to drivverkene bør man jo i anstendighetens navn bruke samme arm og PU. Ellers så sammenligner man en kombinasjon (drivverk/arm/PU) med en annen og det blir noe helt annet....
Hvis jeg skulle sammenlignet din LP12/Lingo2 med min LP12/Armageddon ville jeg ikke kunne si noe veldig fornuftig om forskjellen på drivverkene hvis din var påmontert ARO og min Ekos..

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Er det bare meg, eller begynner denne tråden å få en slagside i retning Skottland, mine herrer? ;-) Å sammenlikne LP12 med en Studio er vel litt epler og appelsiner, er det ikke? Uansett er det jo godt begge deler....

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Joda den er påmontert orginal tang. arm og er ellers i god stand. Den har ikke vært brukt på en tid. Forslag til pu?
Drivverket skal er noe av det vakreste jeg har sett (og muligens hørt - vanskelig å isolere det i en fremmed rig). Jeg ville dog sett litt nærmere på armen ettersom denne er mekanisk og ikke luftputelagret. Skal ha et vanvittig nøyaktig drev og styring for å unngå at "rykker og napper" mens dens vandrer over platen. Dersom armen virker grei - Kjøp!

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Når en tar prisen i betraktning burde Studio være mye bedre enn LP12 fra samme tidsepoke. LP12 kostet bare en brøkdel av en Studio.
Men for å sammenligne de to drivverkene bør man jo i anstendighetens navn bruke samme arm og PU. Ellers så sammenligner man en kombinasjon (drivverk/arm/PU) med en annen og det blir noe helt annet....
Hvis jeg skulle sammenlignet din LP12/Lingo2 med min LP12/Armageddon ville jeg ikke kunne si noe veldig fornuftig om forskjellen på drivverkene hvis din var påmontert ARO og min Ekos..
Dette er jeg enig i. Samme argumentasjon brukte jeg i en tidligere tråd der Thorens TD 150, med en etter min mening håpløst arm, ble vurdert opp mot Linn Sondek LP12 med Ekos. Å vurdere disse verkene med samme arm ble da avfeid som totalt uinteresant av Vidar P. Pussig at det er relevant å kreve bruk av samme arm/pick-up i denne sammenhengen. Skulle vel være unødvendig, all den tid Goldmund Studio ut fra pris sannsynligvis er bedre?

mvh.
Ketil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Å vurdere disse verkene med samme arm ble da avfeid som totalt uinteresant av Vidar P. Pussig at det er relevant å kreve bruk av samme arm/pick-up i denne sammenhengen.
..har jeg sagt noe om å bruke samme arm/pu her...? Foreslår at du holder deg til fakta når du omtaler andre i dine sedvanlige negative ordelag, eller alternativt holder deg unna.
Det er ytterst provoserende å bli tillagt uttalelser man ikke har uttalt.

Dette var en vennlig tråd, som vanlig, til du kom.

Til topic; Studio er en legendarisk highend spiller, som man kan kjøpe i trygg forvissing om at det er et av de beste drivverk penger kan kjøpe... når det er i god stand.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Er det bare meg, eller begynner denne tråden å få en slagside i retning Skottland, mine herrer? ;-) Å sammenlikne LP12 med en Studio er vel litt epler og appelsiner, er det ikke? Uansett er det jo godt begge deler....
Nå må du ikke snakke i flertall, impulse. Hvis du har lest det jeg har skrevet er det nettopp sammenligning av pærer og annen frukt jeg har påpekt 8)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Pussig at det er relevant å kreve bruk av samme arm/pick-up i denne sammenhengen.

Nå må du ikke skylde på Vidar for noe jeg påpeker. Vi er ikke samme person med forskjellig nick.....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nå må du ikke snakke i flertall, impulse. Hvis du har lest det jeg har skrevet er det nettopp sammenligning av pærer og annen frukt jeg har påpekt  8)
Så sannerlig! ;-) Flere som liker frukt her, forstår jeg. Og platespillere. Både fra Sveits og Skottland.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Så sannerlig! ;-) Flere som liker frukt her, forstår jeg. Og platespillere.  Både fra Sveits og Skottland.
Og du har tatt til deg en amerikaner, ser jeg  :)

Jeg vil forøvrig tro at en Goldmund Studio med T3F arm er en super spiller når den er i slag, men jeg foretrekker noe enklere som jeg har full kontroll over og kan fikse selv....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ja, faktisk..:) En av de mest forføreriske platespillere jeg har hatt i hus. Den blir nok en stund!

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Da jeg testet Goldmund studio med standard arm mot LP12 valhalla og syrinx pu3 på 80-tallet med kiseki (en blå pick-up) lød studio mer detaljert og mer stabil, spesielt var bassen en klasse over LP12en. Etter mange år og dertil økende usikkerhet er det selvsagt vanskelig for meg å huske ytelsen godt, men da jeg gikk tilbake til LP12 i 2002 med ekos og lingo kunne jeg ikke huske å ha hørt bedre ytelse hjemme. MVH.

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
6
Nå har jeg vært å beskuet spilleren. Alt så ok ut, men vi hadde ikke batteri. Kan den kobles direkte på nettet. Denne var satt opp for batteristøm. Det fulgte med en aq mc3 til den nette pris av noen få gærninger.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Audioquest hadde jo noen fine elementer i sin tid, men det er netopp det...Det er lenge siden. Kjøp heller ny pickup, så vet du hva du får.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
..har jeg sagt noe om å bruke samme arm/pu her...? Foreslår at du holder deg til fakta når du omtaler andre i dine sedvanlige negative ordelag, eller alternativt holder deg unna.
Det er ytterst provoserende å bli tillagt uttalelser man ikke har uttalt.

Mvh Vidar P
Kutt ut mann. Jeg har ikke sagt at du har sagt noe om å bruke samme arm/pickup. Det jeg skrev (eller i alle fall mente å skrive) var at jeg synes det er rart at kravet til samme arm/pickup nå kommer opp. Da jeg nevnte dette i sammenheng med Thorens TD150/LP 12 ble dette avfeid som uinteressant. Da syntes tydeligvis heller ikke FZ at dette med samme arm var så viktig.

Merkelig å bli beskyldt for å omtale andre i "sedvanlige negative ordelag". Før du går ut slik bør du kanskje først sjekke egne svar til andre forumdeltakere. Hvorvidt jeg bør holde meg borte fra forumet er heldigvis ikke opp til deg å avgjøre.

PS. Salt_Lake; beklager at jeg har bidratt til uhygge i din tråd. Det var absolutt ikke tilsiktet.

mvh.
Ketil

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
6
Ingen uhygge hos meg fortiden, tvert i mot.
Hva med batteri/ nettstrøm?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kutt ut mann.
.. nå har du vært frempå med dine ubehageligheter i så mange tråder... vanligvis så gidder ingen engang å kommentere deg, jeg burde sikkert lært av andre her. Ja, du var sågar innom Naim-tråden med spissfindigheter... null respons heldigvis... at du ikke gir opp? Ingen andre som gidder å krangle bare for å krangle vet du...

Til topic; AQMC3-elementene er vel langt over sin "best-før"-dato innen nå? Synes ikke det høres ut som noe du bør betale noe ekstra for saltlake...  når det gjelder batterier; hvilke var det som manglet? Kan de skaffes greit?

Mvh Vidar P

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
6
Du har nok rett i at pu er gått ut på dato. Da jeg skulle starte spilleren måtte den ha batteristrøm for å drive tallerken. Men armen var på nettstrøm. Kan jeg unngå batteri? Det kan bli heftig for fruen med et 12v batteri i stua.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Du har nok rett i at pu er gått ut på dato. Da jeg skulle starte spilleren måtte den ha batteristrøm for å drive tallerken. Men armen var på nettstrøm. Kan jeg unngå batteri? Det kan bli heftig for fruen med et 12v batteri i stua.
Spilleren var originalt for nettstrøm, men er bygget om til batteridrift (for å unngå nettstøy). Vet dessverre ikke hvordan du modder tilbake, men du kan jo prøve en mail til Goldmund (selv om spilleren er godt over 20 år)

Sær frue du har som ikke liker bilbatterier rundt om i stua ;)

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
6
Sær? Hun har ingen innvendinger mot 17 bikkjer i hagen!!!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Sær? Hun har ingen innvendinger mot 17 bikkjer i hagen!!!
OK, da bør du nok ikke strekke strikken lenger med å møblere med bilbatterier....

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har fått tilbud om å kjøpe en Goldmund Studio platespiller. Det er jo en spiller som i sin tid var regnet som ekte high end. Har tida løpt i fra den eller er det et fornuftig objekt idag? Den er uten pu, så jeg lurer på hvilken pu som er spesielt godt egnet ?
Spilleren er satt opp for batteridrift.
Hører hovedsakelig på akustisk musikk. (Jazz)
Hvis du lurer på hva noe slikt er verdt på bruktmarkedet så solgte nettopp "Faber" en slik.
Annonserte den først her på forumet og fikk bud omkring 10.000,-.
Dette var jo alt for lite så i stedet annonserte han den på AudioMarkt og solgte den for 20.000,- i løpet av noen få dager (riktignok inkludert en eldre Transfiguration pickup).

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Torget vurderinger
0
John North i The Absolute Sound testa fyrst T3-armen på LP 12. Deretter ein komplett Studio.... (nummer 30-eitt-eller-anna, trur eg)
Han hevda Studio var vesentleg betre.
Sjølv har eg berre fått høyre to Studio, var på nippet til å kjøpe ein....men fekk skrekken pga armen. No hadde eg kanskje slått til.
Drivverket er heilt ekstremt godt.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
401
Torget vurderinger
10
Let med lupe i gamle High Fidelity. Ingen hadde bedre platespiller tetster en de. Må nok tilbake til 70-80-tallet bladene. Syntes å huske tester med Goldmund involvert. Der får du vite det meste du ønsker å vite om den.

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
6
Det ser ut som jeg vil beholde batteridrift. Men hvor stort (amp) batteri bør jeg skaffe? Det er jo avhengig av hvor mye spilleren går, men er feks. 10 amp for lite? Jeg har ingen ide om strømbruken. Det vil bli for heftig med svære bil/fritidsbatteri i stua.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Torget vurderinger
0
Let med lupe i gamle High Fidelity. Ingen hadde bedre platespiller tetster en de. Må nok tilbake til 70-80-tallet bladene. Syntes å huske tester med Goldmund involvert. Der får du vite det meste du ønsker å vite om den.
Tykkjer HF lytta for lite til dei ulike spelarane...men dei hadde det teoretiske materialet i orden for pickuparm/pickup.
Eg trur ikkje dei gjorde nokon samanliknande test mellom ulike drivverk på elles like arm/pickupkonsept.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Torget vurderinger
0
Det ser ut som jeg vil beholde batteridrift. Men hvor stort (amp) batteri bør jeg skaffe? Det er jo avhengig av hvor mye spilleren går, men er feks. 10 amp for lite? Jeg har ingen ide om strømbruken. Det vil bli for heftig med svære bil/fritidsbatteri i stua.
Dersom du kan ladde på ein enkel, og ikkje særleg visuelt forstyrrande måte, er det klart at du må ordne deg med batteri. No har eg ikkje køyrt platespelarmotorar direkte frå batteri, berre krystallspelarar via eit adapter som gjorde 12VDC om til 220VAC med 100Hz...Det gjekk bra, men ikkje sånn som eg forventar ein batteridriven spelar funkar.

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
6
Mange av innleggene forsvant med hackinga. Det var synd fordi det var mange vettuge innspill. Vel, T3 armen funker fint. Men den er som en nevnte en sann djevel å justere. Nå har jeg montert Lyra Argon "i" og det er fett nok. Omtalen til Rudi på Audophile. no er meget presis. Det er synd dere bor i utkanten ellers hadde jeg invitert til finlytting. Her er jeg alene med Miles og Cannonball.

Topp Bunn