Goldring Ethos

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.022
Torget vurderinger
2
Det begynner å bli tid for å skifte ut min velbrukte og avholdte Audio Technica ART9.
Jeg liker den p.u.'n veldig godt, men ønsker meg noe mer "silke", "musikalitet" og varme fra pickup'en. Mine erfaringer med Goldring gjennom livet er utelukkende positive, men jeg kjenner altså ikke akkurat Ethos.
Drivverket er en Acoustic Solid Wood Black fra deres Classic Line https://acoustic-solid.com/en/manufactory/classic-line/
Jeg bruker denne armen: https://www.originlive.com/hi-fi/tonearm/tracking-tonearm-illustrious/ (litt annet lodd, men tror det er en Mk3)
RIAA-trinnet er et Doxa-trinn, rimelig sikker på at lasten pickup'en ser er 100 Ohm (den er tilpasset ART9)

Noen som kan si litt om klang fra denne p.u.'n, og som den teknisk sett matcher greit med nevnte utstyr? @Gunnar_Brekke , kanskje?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.550
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kaster inn AT33PTG/II til vurdering. Den originale ART9 kjenner jeg ikke, men jeg oppfattet ART7 sin etterfølger ART9XA som mer klinisk og direkte enn PTG2-en min. Du kan finne mye skryt av PTG2 fra folk her inne som sikkert er nærmere din tilnærming til hifi enn det jeg er. :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.022
Torget vurderinger
2
Kaster inn AT33PTG/II til vurdering. Den originale ART9 kjenner jeg ikke, men jeg oppfattet ART7 sin etterfølger ART9XA som mer klinisk og direkte enn PTG2-en min. Du kan finne mye skryt av PTG2 fra folk her inne som sikkert er nærmere din tilnærming til hifi enn det jeg er. :)
Takker for forslaget, ingen dum p.u. det der, men er nok redd det blir et par steg ned på AT-stigen, og sånt driver vi vel ikke med i denne bransjen...? :D

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.022
Torget vurderinger
2
Det viktigste er jo hvor dyrt det er og ikke hvordan det låter.
Ja, ikke sant!? ;)
Men mer alvorlig; det ville overraske meg om toppmodellen ikke graver mer ut av rillene, enn en som befinner seg noen hakk lenger ned på stigen. De har jo bl.a. gode, gamle AT OC9 i diverse varianter derimellom, og den kan jeg også virkelig like.
Jeg er fornøyd med ART9, men ønsker en liten endring av klangbalanse uten å tape detaljer. Jeg har allerede byttet bil fra Mercedes til Nissan, og slike nedturer er ikke bra for sjela, vet du. :)

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.093
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Klart pris har noe og si, men du vet tydeligvis ikke om at noen av dem kan være en flott match med arm?
Sett noen ord på det, en botaniker verdig, så lever du lykkelig en stund til ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.550
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takker for forslaget, ingen dum p.u. det der, men er nok redd det blir et par steg ned på AT-stigen, og sånt driver vi vel ikke med i denne bransjen...? :D
Hehe. Hva gjelder nålen som sitter på vil jeg hevde at den er et steg opp.
Presiserer XA var en mer nøyaktig pickup enn PTG2 som blomstrer mer, helt til rillene fikk liten diameter. Da skinte MicroLine-nålen til PTG2 (og jeg synes AT er teite som ikke lager en ART9XM).
Men god jakt!

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.144
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
De har jo bl.a. gode, gamle AT OC9
AT-33PTG/II har bedre kanalseparasjon enn noen OC-9.
Micro-Line nålen sammler opp, det som er i rillen. I tillegg er den utrolig tyst = sammler opp mindre støy.
Har samme platespiller (med annen tallerken og leie), og på min Audiomods Series-6 arm sporer
den 80µ 100% rent (max på gamle Ortofon platen).
At den er billigere er vel bare en fordel. Kvalitetsmessigt ligger den IMO over samtlige OC-9´ere.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.550
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
OC9XML låter bittelitt lysere enn AT33PTG/II.
De er priset likt, men ATs prispolitikk er slik at prisene hopper når nye modeller innføres mens eksisterende modeller får prisøkninger som tilsvarer økte produksjonspriser. AT33 er en «bedre» pickupserie enn OC9X.

Siden du har tatt trinnet ned fra Merce til Nissan foreslår jeg at du kjøper en ART9XI eller ART20. Fanden spare og kjøp noen «varmere» rør.
Dette er gøy.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.022
Torget vurderinger
2
Takker for gode innspill på AT-33PTG/II.
Har ingen ønsker om å betale bare for betalingens skyld, så om den faktisk er bedre enn toppmodellen, er det jo enten fantastisk eller ganske dumt, eventuelt begge deler. :)
Dessverre (og naturlig nok) er det vanskelig å få prøve p.u. i eget oppsett (de er som ferskvare å regne), så det er enda større gambling enn normalt å velge produkt. Min generelle oppfatning av AT-p.u.'ne er at de tenderer mot et litt lysere klangideale enn det jeg normalt foretrekker. Dynamikken fra ART9 er drivende god, og det skal nok litt til å vippe den av tronen på akkurat det feltet. Skal forhøre meg litt så kan jeg i det minste få høre en slik p.u. i et ukjent anlegg, for hva det er verdt. Har uansett ikke tenkt å handle denne uka. :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.022
Torget vurderinger
2
Nå ble dette plutselig en Audio Techinca-tråd, slike finnes det et par av allerede. Er fortsatt ute etter å høre om noen har innspill av en eller annen art omkring Goldring Ethos, også da.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.550
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^PTG/II er langt fra så god som toppmodellen, men den er jævlig deilig.

Det finnes vel tester av Aethos på www?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.022
Torget vurderinger
2
^PTG/II er langt fra så god som toppmodellen, men den er jævlig deilig.

Det finnes vel tester av Aethos på www?
Opptil flere. De fleste av dem er temmelig overstrømmende, i grunn. Det finnes også en modell med sølvspole (Ethos SE), men der er meningene litt mer delt. Standardutgaven med kobberspole skrytes det mye av.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
596
Takker for gode innspill på AT-33PTG/II.
Har ingen ønsker om å betale bare for betalingens skyld, så om den faktisk er bedre enn toppmodellen, er det jo enten fantastisk eller ganske dumt, eventuelt begge deler. :)
Dessverre (og naturlig nok) er det vanskelig å få prøve p.u. i eget oppsett (de er som ferskvare å regne), så det er enda større gambling enn normalt å velge produkt. Min generelle oppfatning av AT-p.u.'ne er at de tenderer mot et litt lysere klangideale enn det jeg normalt foretrekker. Dynamikken fra ART9 er drivende god, og det skal nok litt til å vippe den av tronen på akkurat det feltet. Skal forhøre meg litt så kan jeg i det minste få høre en slik p.u. i et ukjent anlegg, for hva det er verdt. Har uansett ikke tenkt å handle denne uka. :)
Jeg bruker også Art9 og har også hørt At-33ptg som er bra men jeg tror att Art9 gravde dypere og hadde bedre dynamikk . Men tar ett lite forbehold da jeg aldri fikk testet de mot hverandre. Ellers kan kanskje Ortofon Cadenza Red kan funke. Synes den var en god Allrounder.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.022
Torget vurderinger
2
Synes i hvert fall Eroica LX låter bra og Ethos er nok mange hakk bedre en den
Jeg var også veldig glad i min Eroica LX i sin tid, men mye vann har flytt i elven siden den gang. Men den var veldig involverende, og akkurat det savner jeg litt.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.954
Sted
Sunndalsøra
Har sett litt på denne Goldering Ethos SE som skal være en ''signature'' utgave av den standard modellen. Den skal være i samme klasse som Hana Umami Blue prismessig . Nesten samme type sliping, men har sølv viklinger. Da sies det at det blir færre viklinger, lavere vekt og motstand. Bare å finne i kostbare ortofon element jeg kjenner til . Men Goldering har alu nålfan og ikke boron. Rart at billigere AT MC'er har det. Kan ikke være ekte. Koster det dobbelte i forhold til alu nå du oppgrader ved retipping/oppgradering. Har en Hana ML til reparasjon og oppgradering til boron. Skal bli en betydelig lydforsjell. Ville koste rundt 7-8k.

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.022
Torget vurderinger
2
Ute på leting langs verdensvevens bakgater, snublet jeg over denne:

Greit over budsjett, men det ser tross alt ut som et et feiende godt kjøpt, da. Noen synspunkter? Ut fra den ene omtalen jeg har funnet, er jeg litt bekymret for lys klangbalanse også på denne, men er den bare silkeglatt nok, lever jeg i grunn greit med det, altså.
Ja, nå kan det jo være at noen ser dette gode kjøpet og snapper den foran nesa på meg, men sånn er livet i så fall. :)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.550
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fant en test med målinger ❤
Det er kanskje den du også fant? Vet jo ikke hvor høyt opp i frekvens du hører, men godt panorerte cymbaler få nok uansett noe ekstra:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.144
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ute på leting langs verdensvevens bakgater, snublet jeg over denne:

Greit over budsjett, men det ser tross alt ut som et et feiende godt kjøpt, da. Noen synspunkter? Ut fra den ene omtalen jeg har funnet, er jeg litt bekymret for lys klangbalanse også på denne, men er den bare silkeglatt nok, lever jeg i grunn greit med det, altså.
Ja, nå kan det jo være at noen ser dette gode kjøpet og snapper den foran nesa på meg, men sånn er livet i så fall. :)
Om jeg hadde råd, blev det min neste. Angrer som inn i Hxxxxxe på, at jeg solgte
min Palo Santos Presentation. Mest dynamiske og varme pickup, jeg noensinne har eiet. Hadde Pearwood Celebration/II
før den, og den gav i den grad mersmak.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.022
Torget vurderinger
2
Fant en test med målinger ❤
Det er kanskje den du også fant? Vet jo ikke hvor høyt opp i frekvens du hører, men godt panorerte cymbaler få nok uansett noe ekstra:
Jepp, det er den samme jeg fant.
Og jeg hører ikke en dritt oppover i frekvens mer, uansett, no thanks to Klipsch og en del dårlige band i lokalområdet. Tar en runde til i tenkeboksen, og har jeg flaks/uflaks så befinner den seg fortsatt hos BigDipper om jeg velger å sprenge budsjettet.

Topp Bunn