Alt til hus og bolig Grønne fingre, tråden om hagestell

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.109
Antall liker
3.225
Torget vurderinger
1
Rart det ikke har eksistert en hagestelltråd her på sentralen, eller i hvertfall så vidt meg bekjent. Er overbevist om at det er lagret mye erfaring rundt dette emne også, som så mye annet. Det er enkelt å grave et hull og stappe nedi en busk, men hvordan man best tar vare på denne busken og får den til å vokse slik man ønsker, er ikke alltid like enkelt.

I den anledning har jeg et par spørsmål. Jeg har et tre (skal bli et tre) som skal bli oppimot 40 meter høyt, husker ikke hva det heter, men er et sånt tynt høyt tre som ikke har noe særlig greiner som går utover, bare rett opp. Dette "treet" er nå snart to meter, og lurer på om det er smart å klippe av de laveste greinene for å få fart på det oppover, eller om det "ordner seg selv"? Synes det vokser litt langsomt, bare en liten ti-cm i året.

Det andre spørsmålet er mere generelt, hvordan holder dere hjortedyr unna hagen? Her er det relativt hjortefritt bare et par måneder midt på sommeren, men ser de borte i skogbrynet, ellers er det hundrevis av hjort som svirrer rundt i nærområde stort sett hele vinteren. Heldigvis er det ikke så mange som kommer inntil husene, men det tar ikke mange eller lang tid å spise toppene av store deler av hagepryden. Sint hund i hagen eller selvskudd er ikke aktuelt. ;)
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Spørs om du får oppleve at treet blir 40 meter høyt. Det tar noen år.....
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.719
Torget vurderinger
2
Hjortegjerde er eneste alternativ om du vil være sikker. De finner garantert frem til grønnsaksbed og andre planter om de får lov. Markedshagen på Dokka har stolper og gjerde som på dette bildet.

102414157_937210733391465_3839025555886222757_o.jpg

Enkelte velger å gjøre det litt mer forseggjort. Hagen til verdens mest pessimistiske mann. (James Howard Kunstler).

Garden_June5_16.jpg
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.109
Antall liker
3.225
Torget vurderinger
1
Spørs om du får oppleve at treet blir 40 meter høyt. Det tar noen år.....
Jo, tanken har slått meg og derfor jeg spør om det er smart å klippe av de laveste greiene slik at det får konsentrert seg om å vokse oppover.
 
2

2xJ

Gjest
Jeg mener og huske at det treet ikke skal beskjæres, men vokse "fritt". Hadde et selv for 20 år siden, men jordrottene tok knekken på det, noen få år etter beplantning.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.109
Antall liker
3.225
Torget vurderinger
1
Når det gjelder hjort, så hadde jeg sist vinter slått ned noen gjerdepåler rundt de buskene jeg vil beskytte og satt opp hønsenetting rundt i to høyder. Det hindrer hjorten å forsyne seg av busken. Men jeg har også et rosebed i en 12-15meter lang skråning hvor det knapt lar seg gjøre på samme måten, og å gjerde inne hele skråningen er en mulighet, men kanskje strømgjerde hadde vært enklere? Å gjerde inne hele tomta er selvsagt en mulighet, men utifra det jeg leser bør gjerde være bortimot to meter høyt og kombinert med strøm for å være effektivt og da begynner det å ligne grensa til Nord Korea....
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Jo, tanken har slått meg og derfor jeg spør om det er smart å klippe av de laveste greiene slik at det får konsentrert seg om å vokse oppover.
Tanken min er da du reduserer tilgangen på "byggematerialer" til treet ved at bladmengden blir mindre og dermed fotosyntesen blir redusert.
 
U

utgatt32256

Gjest
Jeg pleier å legge egen liten kompostdunge rundt foten
av tre som jeg vil ha fart på.
Pleier å bli fotogene resultat-mye grønt og frodig bladverk.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Trær som vokser i tett skog blir ofte høyere enn de på åpent friland. Men det skyldes at de strekker seg etter lyset siden det kommer ovenfra og ikke fra siden. En konkurranse for å overleve. Man ser også at slike trær feller lavere grener fordi de ikke gjør noen nytte nede i mørket.. Man vil dog ikke oppnå denne effekten ved å skjære greiner av treet. best å la dem få vokse fritt, så kan man heller vurdere å fjerne lave grene når de blir store hvis man ønsker dem oppstammet for å komme under med gressklipper eller noe slikt.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.109
Antall liker
3.225
Torget vurderinger
1
Vil dele min erfaring med gjerdepåler og hønsenetting rundt busker og trær nå etter to år. Dette ser ut til å være veldig effektivt og ikke minst enkel løsning. Koster kanskje litt, men hos oss får disse buskene og trærne være helt i fred for hjort. Vedlagt et bilde av en liten busk/tre og to enda mindre. De "store" har to høyder med hønsenetting, som vil si 180cm høyt, og de to andre bare én høyde (90cm). Alle disse, og alle andre busker og trær jeg har gjort det samme med, har fått være helt i fred for hjorten de siste to årene, så dette må sies å være effektivt. Pålene står litt skjevt etter at telen har kommet og gått flere ganger i vinter, men så lenge nettingen står relativt greit, er det ikke noe jeg gjør noe med da det tas ned til sommeren uansett.

DSC_3829.JPG

Ser også her at hjorten bare har spasert rett forbi uten å nærme seg godsakene, ser den samme tendensen ved de andre jeg har gjort tilsvarende.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg prøver så godt jeg kan å ha litt gress i plenen min.

Men ser at denne har spredd seg noe helt enormt - hva heter den og hvordan blir jeg kvitt den:

20210426_165206.jpg
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.109
Antall liker
3.225
Torget vurderinger
1
Jeg bruker plenrens som jeg finner på felleskjøpet og en trykksprøyte. Går over nesten hele plenen hvert år, og litt her og der innimellom utover sommeren.

plcofn-800.jpg

45-577_xl_1.jpg
 
Topp Bunn