GRAAF OTL gjennoppstår

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg ble for en stund siden spurt om jeg ville bygge opp igjen en havarert GRAAF GM-20 OTL. Uten å tenke så mye over hva dette innebar av jobb, svarte jeg ja. Så langt har det blitt mest mekking på chassis.

Det er stort sett bare selve skallet med nett trafo og kondensatorer som "resirkuleres".

Den originale GM-20 er laget på et stort og solid print kort. Print er imidlertid lite egnet for så store strømmer og høye temperaturer som her. Derfor går det galt. I tillegg har det lett for å gå galt med rørene (6C33c) dersom disse ikke er samvittighetsfult innbrent og matchet.
Ut med det originale printet (det er stort og tungt!) og inn med ny aluminiumspalte som alle komponentene skal monteres på. Aluminium og keramikk tåler ganske mye varme.

For å se hvordan det kommer til å bli og om det blir plass har jeg prøvemontert rør holdere og litt annet.

Tråden fortsetter..........................

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
Interessant.

Er foranledningen for prosjektet brent print, eller var det denne det veltet en høyttaler over? Vet det har vært GM20 utsatt for begge deler.

Vil anbefale å legge ut bias og offset med det samme du er igang. Se mitt anlegg for resultat.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.720
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
denne har allerede utlagt tarm ::)
og det ramlet en høyttaler over et brent print!
mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Da er historien på plass. Siden noen her kanskje har kjennskap til GM-20, hva er funksjonen til de to "trafoene" som kalles "gray-box"?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.228
Sted
'
GM-20 er jo bare utrolig tøffe saker! Likeledes C33, det er trioder det. ;D
Har snust litt på disse til et prosjekt, riktignok ikke OTL, men dog.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
Jeg har fått Geir hos Corda/Core Audio til å legge ut bias og offset-justering på min. Han har god greie på GM20 og kan sikkert være behjelpelig med info (det er han som er servicemann for AudioArt).

http://www.corda-audio.com/index.php

D

Dilla

Gjest
det ramlet en høyttaler over et brent print!
mvh
Hvor mye uflaks er det lov å ha?
Først brenner forsterkeren opp, og som om ikke det var nok faller en høyttaler over askehaugen :-[

Eieren har vilje og tålmod av stein som nå tar fatt på gjenreisningen. Jeg tar av meg hatten!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.720
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
håpet er jo at den skal gjenoppstå fra asken bedre enn originalen,og det tror jeg på
IMO
Mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hvor mye uflaks er det lov å ha?
Først brenner forsterkeren opp, og som om ikke det var nok faller en høyttaler over askehaugen  :-[

Eieren har vilje og tålmod av stein som nå tar fatt på gjenreisningen. Jeg tar av meg hatten!
Eierens vilje og mot begrenset seg nok til å spørre meg om hjelp.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.720
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg anbefalte ham å få den hardwiret,når den likevel måtte fixes og da var vel antakelig Hans den beste til å ta oppdraget
IMO
mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
Hvordan går prosjektet?

Tør jeg spørre hvor mye arbeid og tid du må legge ned i dette?
Materialkostnader?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg har jobbet en del i romjula, men ble litt satt ut av en forkjølelse ved nyttår. Det hadde trolig vært mindre jobb å bygge denne helt fra scratch. Ikke inn i det opprinnelige chassis. Materialkostnadene blir nokså begrenset. Men det går mye tid. Jeg logger tidsforbruket. Det ser ut til å ende med en svært lav timepris...................
Jeg legger ut bilder og kommentarer så snart jeg har noe klart.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Her er en liten oppdatering. Det ble kanskje ikke gjort så mye som planlagt i romjula, men timene flyr.

Øverst på bildet er power seksjonen. Alle kablene som kommer fra nett trafoen. Likeretterbroer. Seks stykker totalt tror jeg. Og de store el.lyt. kondensatorene. Og det som kalles "gray-box". Ingen som har funnet ut hva disse gjør?

Aluminium og keramikk bør tåle den høye temperaturen. I tillegg har jeg montert kjølevifte. Den er svært stillegående og kan slås av dersom den irriterer. Tanken var og kunne velge mellom av og to forskjellige hastigheter. Foreløpig er det bare av og på som kan velges.
Det nye "sub-chassis" i aluminium er senket 3-4mm i forhold til originalt PCB. Altså litt nærmere taket i forsterkeren. Det er lagret i 13 gummiforinger. Noen av de kan nok skimtes på bildet.
Hele dette må vel betegnes som "reversed engineering". Ikke den raskeste måten å bygge forsterker på.
Kanalen til venstre i bildet er nesten ferdig. Den til høyre ble påbegynt i går.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
Hadde du vært brydd med å sende meg bildet på mail audiomix, i litt større oppløsning?

Ser spennende ut dette her.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Litt detaljer om "sub-chassis":
Det er altså festet til selve forsterkeren via 13 gummiforinger. Kjølevifta er montert slik at luft ikke slipper unna, men blåses inn mellom det nye aluminiumchassis og det originale stål chassis. For at luft ikke skal blåse ut uten å ha gjort nytte for seg, er det laget ei ramme som tetter mellom de to chassis i området rundt rørholderne. Viftehastigheten er nå justert slik at støyen ikke bør bli irriterende samtidig som lufthastighet og mengde er slik at om jeg legger et papir over der rørene settes ned, så letter det litt og sklir bort. Vifta stjeler en del plass og har gitt meg noen tenkepauser for å få plass til alle komponentene.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jobber litt ujevnt med GRAAF'en. Det går tross alt framover og det blir snart testing.

Detaljer fra undersiden. Det er der det jobbes. Keramiske sokkler til 6C33 og kjølevifte. Den får to hastigheter utenom AV. Rundt utgangsrørene er det ikke så mange komponenter.

Bortsett fra et par løse tråder er den ene kanalen ferdig

Jeg benytter i størst mulig grad de originale komponentene til GRAAF. Med unntak av de stedene som det var benyttet helt ordinære 1/4 watt motstander. De er erstattet med 1/2 eller 1/1 watt fra Beyschlag. Levert av Motron. Det er disse med fargekode på i motsetning til de andre som er sorte og med påstemplet verdi.

Det sitter to store 6C33 i hver kanal. I tillegg er det to EF184 og et 6922. Ti rør til sammen.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Veldig moro å følge denne tråden siden jeg selv er GM 20 eier. Gleder meg til flere bilder ;D

Stå på.

Asbjørn

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Store fremskritt!

Jeg tror jeg er ferdig.

På grunn av små levende vekkeklokker i huset i helgen, kom jeg opp kl 0530 og jobbet i alle ledige stunder med GRAAF’en til kl 2200 i går. Det hadde så klart blitt laget noen feil. Og denne GM-20 er mildt sakt komplisert.
Sent søndag kveld ble balanse og bias slik det skal være. Og justeringene for dette er så flotte som jeg bare kunne drømme om. Trodde ikke slikt var å få lenger. Husker slike ting fra jeg var i Flyvåpenet for snart 40 år siden.
Legg også merke til hvordan chassis er festet. I gummilager.

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Ja. Du lever spennende du også ser jeg. Med 16 utgangsrør i hver kanal! Blir det varmt?

Den er ikke min. Ja dette blir grise varmt...

ASL_300_B

Medlem
Ble medlem
28.08.2005
Antall liker
0
Hei, har du fått prøvd forsterkeren ? Er spent på resultatet ! Hvordan den spiller nå etter renoveringen siden jeg også sitter med samme type forsterker som ikke er helt frisk.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hei, har du fått prøvd forsterkeren ? Er spent på resultatet ! Hvordan den spiller nå etter renoveringen siden jeg også sitter med samme type forsterker som ikke er helt frisk.
Har akkurat litt for mye å gjøre. Fikk likevel tid til å fyre den opp i går. Med signal. Den ene kanalen er helt perfekt. Den andre trenger jeg nok et par timer på å få opp på samme nivå. Tror jeg har fri et par kvelder nå. Da bør det være svært like før den er ferdig. Helt ferdig.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det som så så bra ut, hørtes ikke like godt ut da jeg testet med musikk. Dagene har gått til andre ting, men i går kveld kom det en smule inspirasjon etter at Motron / Brynjar hadde vært på tråden. Brummen var typisk slik som oppstår ved uheldig kobling av dioder + ladekondensatorer. Hard lyd. Ikke så det pent ut på scopet heller. Jeg gjorde om litt på tilkoblingene på de store elektrolyttene (4700µF til høyspenning!) uten at det gjorde underverker. Etter tips fra Brynjar byttet jeg likeretterbroer på den ene kanalen. Og vips (det var litt jobb det også) lød AIDA i den ene kanalen rett før midnatt.

Det ser ikke ut og nye broer må skaffes. Men det ordner seg ser det ut til.
Jeg kan ikke huske at likeretterdioder har forårsaket slike problemer. Hvem av de som oppfører seg rart vet jeg ikke. Alle fire blir byttet.

Topp Bunn