Grace ruby F-9

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.060
Torget vurderinger
10
Hei lurte på om noen kunne fortelle meg noe om denne?
Er det mulig å finne ut hvilken utgave dette er?

Mvh

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Aldri hørt denne, men den ble jo behørig omtalt i TAS tidlig på 80-tallet med gode omtaler.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.037
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
har du fått noe inntrykk av den Bia? virket jo lovende det lille jeg hørte i går :)

mvh

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.060
Torget vurderinger
10
Nei, det du hørte var alt jeg har prøvd til nå. Fristet mer å få 72'en opp å gå. :)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.037
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
det tenker jeg nok,utrolig flott spiller iallefall :)
håper noen her inne har noe å fortelle om puen.

mvh

P

Parelius

Gjest
Er den gått mange km?

Jeg skal se om jeg ikke kan finne frem serienummeret på min (very low hours). Har de nødvendige tekniske data også, om du er interessert.

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.060
Torget vurderinger
10
Parelius skrev:
Er den gått mange km?

Jeg skal se om jeg ikke kan finne frem serienummeret på min (very low hours). Har de nødvendige tekniske data også, om du er interessert.
Vet ikke hvor langt den har gått... Den kom sammen med en Denon DP72L. Spilleren bærer preg av å ikke være brukt. Pu'en kom pakket i orginal eske med teksten: RS-9 Ruby, replacemet stylus for F-9 cartridge.

Hvis det ikke er for mye arbeid hadde det vært fint med spec.

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.060
Torget vurderinger
10
Takker :)

Noen formening om hva man kan sammenligne denne pu'en med?

mvh

P

Parelius

Gjest
Frequency Response: 10-50.000 Hz +/- 2db
Output: 2,6 mV at 5 cm/sec at 1 kHz
Impedance: 1700 ohms at 1 kHz
Load resistance: 47.000 ohms
Separation: 30 db at 1 kHz
Stylus pressure range: 0,5-2,0 gm
Standard pressure: 1,2 gm
Compliance: 25 x 106 cm/dyne
Load capacitance: 220 pF

(Det står 1982 på instruksjonsarket)

Sereinummeret ser ut til å være: 82529 (ikke helt enkelt å tolke)

Bare ikke kvitt deg med den. Nye stifter er "umulig" å få tak i, men den kan retippes. (her, om jeg ikke husker feil: http://www.sound-smith.com/retip/)

P

Parelius

Gjest
bia skrev:
Takker :)

Noen formening om hva man kan sammenligne denne pu'en med?

mvh
Noen mener at det er noe av det bedre du kan få av MM. Jeg skal ikke uttale meg. I min bok er den meget god (selv om jeg ikke har hatt den i arbeide på en stund). Det fins litt omtale/diskusjon på Audiogon og VinylEngine bl.a.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Grace F9 er ein velkjend pickup, har ein slik sjølv. Kroppen er stort sett lik, medan ein kan få minst fem ulike stiftar, alle med ulik farge/namn. Ruby (den raude du har) har eg ikkje høyrt på mange år, men han vart rekna for å vere ein av dei gode frå siste del av 70-talet når det gjeld MM. F9E hadde også svært godt ord på seg (Grøn plast på stifthuset), men i dag let denne ganske uartikulert og slapt, med stor mangel på detaljar (når ein samanliknar med moderne konstruksjonar)- og denne var det mange som rekna for å vere betre enn Ruby. Min grøne E låg "i opplag" i fleire år, og vart berre sporadisk brukt innimellom til samanlikning. Han fekk aldri vere framme lenge før eg etter kvart fekk meg ny stift frå Japan. Denne hadde blank plasthus, var relativt dyr, og var spesialimportert. Men han løfta pickupen opp på eit svært flott nivå, også mellom dagens MM-picukpar.
Det var eit styr å få tak i den blanke F9-utgåva, som eg (i farten) kan prøve å karakterisere som: ein klangmessig kjølig mellomting ein stad mellom den billegaste frå Garott (som er eit svært godt alternativ) og ein MC av gammal type (i området rundt Ortofon- og Denon-klassikarane). Til dels mykje meir artikulert og detaljrik enn F9E, men ikkje det heilt store når det gjeld lydbilete.

Topp Bunn