"Grado-hum" (hmm..)

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Hva er Grado-hum? Jada ... jeg vet i all enkelhet at det er noe brumming e.l. som vederfares etter sigende Grado p-u´er.
Selv har jeg nylig anskaffet meg en Grado Sonata som jeg er såre fornøyd med - så langt ingen problemer, så hva er det jeg gneller etter da?
Jo, jeg er en nysgjerrig sjel og vil gjerne ha forklart ting og tang litt rundt dette mysteriet av de som bekler en rolle som har noe å fare med på hi-fi fronten

Som sagt, Jeg har en Grado Sonata/Platinum under Reference serien og som velter sin lyd ut at noen Lowthere med ganske så høy følsomhet. Men ingen brumm eller sus eller annen ulyd av ukjent karakter- eller opprinnelse.
Så hva er "Grado-hum" for noe? Er det noe som forekommer i de andre p-u´ene av Grado eller?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Anekdoten, Det du har er en Grado Reference Sonata. Platinum er lillebroren, og selv om den også er god, er den langtfra så god som Sonataen din!

Gradobrummingen vopptrer på platespillere med tildels dårlig isolerte motorer. Den øker jo nærmere elementet er slutten på platen, i alle fall på eldre Regaspillere, hvor problemet er størst. Jeg har sett det nevnt at Gradoer brummer på alt av spillere. Det er sluddeer fra ende til annen, som dere jo bekrefter.

Ellers er det jo veldig hyggelig at du er førnøyd! :D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg spiller på Grado Statement, og den er så stille så stille, den andre Gradoen min (forrige generasjon Reference "The Reference") hadde jeg en stund på et gammelt Rega P3 drivverk, og herkunne denne hummmmmmingen forekomme når armen nærmet seg motoren.
På de nye Regaene skal visst dette være fikset med bedre skjermede motorer.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Javisst, javisst ... Grado Reference Sonata var det rette navnet ja - litt forstyrrende disse Grado-graderingene ;) - blir aldri klok på dette, he he ...
Ja ja, da har vi fått avmystifisert ett ankepunkt i den uoversiktelige og herlige audio-labyrinten

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
3
Grado-hum, ja :D
Har samme problem med min Grado prestige når den har vært montert på Luxman PD 288, Philips 202 og 212. Men på Optonica'en var den helt tyst for brum.
Et problem som gjør at den havnet i skuffen, synd for den spillte musikk.
Kanskje de nye er bedre :)

Topp Bunn