Grado Statement Reference

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
:)

Da er en av mine "drømme" PUer på vei hjem til meg i posten.
I den anledning lurer jeg på deres erfaringer med Low Output MM PUer.

Jeg eier i dag forrige generasjons Grado Reference "The Reference", og er egentlig helt bergtatt av lyden denne produserer. Statement serien er etter sigende i en helt annel liga, og jeg måtte bare prøve.
PUen jeg bruker i dag har 4,8mV ut, mens Statement har 0,5mV.
DVS. at jeg får litt lite gain, og antakelig må benytte "Step up".

Hva sier dere andre? Erfaringer/tips?

Frequency Response - 10-60
Principal - MI
Channel Separation at 1KHz - 40
Imput Load - 47K
Output at 1KHz 5CM/sec. - 0.5mV
Recommended Tracking Force - 1.5
Stylus Type - E
Inductance - 2mH
Resistance - 2
Compliance CUs - 20
Stylus Replacement F=Factory - F
Mounting - S
Weight - 6.5

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.666
Torget vurderinger
27
Dersom belastningen på 47k er for absolutt å regne bør du unngå trafo. Har du selv tanker om head-amp?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Dersom belastningen på 47k er for absolutt å regne bør du unngå trafo. Har du selv tanker om head-amp?
Jeg kan kjøre forskjellig belasting i RIAAen min, også i "MC" modus. (1,2KOhm - 100Ohm og 47KOhm)

Ang. andre muligheter tar jeg i mot alle tips, og forslag med takk ;-)

S

slowmotion

Gjest
Gratulerer med ny PU!

I spesifikasjonene står det jo "Imput Load - 47K "
så da er den jo beregnet for det.
Det vil si at du ikke kan benytte en step-up trafo,
men bør benytte et RIAAtrinn som kan ta MC,
og kjøre med 47K belastning.

;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Forstår det da slik at jeg kan bruke min RIAA, la den gå gjennom MC inngangen, og velge 47K ?!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.666
Torget vurderinger
27
Da er vi enige, var kommentaren din om at du måtte benytte "step-up" som fikk meg til å vinke med flagget.

Men, i dette tilfellet skulle det være veldig enkelt å få til å spille pent. Gratulerer med ny pickup forresten.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Egentlig var det en god MC pu som skulle handles, slik at min Micro Seiki arm kunne brukes, men tilbudet på Gradoen var av en slik art at jeg ikke kunne la kjengsen gå i fra meg ;-)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer med ny og helt fantastisk pick-up! :) Du har det visst med å få gode tilbud på Grado-elementer, du! ;-) Tør jeg spørre om kilden? Det ser ut som om vi har sammenfallende preferanser her, nemlig!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gratulerer med ny og helt fantastisk pick-up! :) Du har det visst med å få gode tilbud på Grado-elementer, du! ;-) Tør jeg spørre om kilden? Det ser ut som om vi har sammenfallende preferanser her, nemlig!

Var egentlig helt tilfeldig. En bekjent som hadde en bekjent osv. Den siste bekjente spiser Highend PUer til frokost, og hadde ikke lenger plass i "skuffen" ;-)

Vurderer å sende min gaml til VdH, men vi får se.....

Får bare håpe at det går greit å kjøre den gjennom mitt gamle RIAA trinn..... Alternativt må jeg begynne å speide etter noe nytt ;-)

Forslag?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har hatt litt komunikasjon men John Grado, gjennom Audio Media Bergen. Jeg lurte da på forskjellen mellom min "forrige generasjon" Grado Reference The Reference", og dagens modell som er gjort i tre.
I utgangspunktet er spesifikasjonene de samme, mens prestasjonene er i en helt annen dimensjon.

John Grado beskriver forkjellen på følgende måte ;-)

"The main difference between the older plastic and newer wooden cartridges is this:
In the cartridges there are 43 different parts, each of these having their own resonant frequency, so in the old one you have all these frequencies interacting with each other creating a distortion, in the wooden version we have a system of potting and damping all the pieces to virtually create one piece and one resonant frequency. - The analogy I use is: The old version is like trying to listen to a bird in a tree on a busy street during rush hour, and the wood version is listening to that same bird in the middle of the night in the dead of quiet...".

Høres herlig ut ;-)
Hvordan blir da The Statement ?!  Jeg klarer bare så vidt å vente......
Tror nesten jeg må investere i en platevaske maskin snart  ;D

Forresten...... Ikke noen som har liggende et ekstra chrom rør (green dot) til en Mørch arm?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Mr Grado har tydeligvis et nært forhild til salg/reklame-avdelingen...
The Cartrige Man tar fremdeles mer ut av "gamle-huset"

Arne K
P.S.; Jeg har ett extrs S-rør til MS-505 armen din

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Mr Grado har tydeligvis et nært forhild til salg/reklame-avdelingen...
The Cartrige Man tar fremdeles mer ut av "gamle-huset"

Arne K
P.S.; Jeg har ett extrs S-rør til MS-505 armen din
Kan jeg bruke S-røret til noe fornuftig da? ;-)

Jeg synes nå at analogien til Grado gav et godt bilde på forskjellen mellom to PUer jeg ;-)
Det gode tilbudet jeg fikk var nå engang ikke av Cartridge man PU (som jeg forøvrig aldri har hørt) ;-)

P

Parelius

Gjest
Forresten...... Ikke noen som har liggende et ekstra chrom rør (green dot) til en Mørch arm?
Gratulere med ny PU.

Jeg har to grønne og ett blått armrør. Har du et rødt eller gult, så kunne vi kanskje bytte?

(Hadde en gang tenkt jeg skulle sammenlikne noen PU (derfor 2 grønne), men det blir det vel aldri noe av, med det tempoet jeg har.)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gratulere med ny PU.

Jeg har to grønne og ett blått armrør. Har du et rødt eller gult, så kunne vi kanskje bytte?

(Hadde en gang tenkt jeg skulle sammenlikne noen PU (derfor 2 grønne), men det blir det vel aldri noe av, med det tempoet jeg har.)
Byttehandel går sikker bra!
Jeg har et Gult til overs ;-)

Sender deg en PM!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.666
Torget vurderinger
27
Gratulerer med ny pickup og godt valg av protractor. Den kommer du IKKE til å angre på!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gratulerer med ny pickup og godt valg av protractor. Den kommer du IKKE til å angre på!
Nei, jeg har forstått at denne gjør oppsett mye enklere :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Gobba, du handler du FallenA... Du og doktoren er herved hjertelig velkomne til å finjustere Lyra'en min en kveld ;D Grattis med hus forresten. Takker for at du holder deg i gangavstand slik at vi kan fortsette våre hi-fi eventyr sammen ;) Noe sier meg at du må investere nå, før du får føling med boliglån og angst ved hvert rentemøte i Norges Bank :-/

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gobba, du handler du FallenA... Du og doktoren er herved hjertelig velkomne til å finjustere Lyra'en min en kveld ;D Grattis med hus forresten. Takker for at du holder deg i gangavstand slik at vi kan fortsette våre hi-fi eventyr sammen ;) Noe sier meg at du må investere nå, før du får føling med boliglån og angst ved hvert rentemøte i Norges Bank :-/

Takk Takk......

Ja, rentemøter er ikke morsomme ;-)
Nå får jeg komme meg inn i nytt hus, og se hvilke muligheter det gir.... ;D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ohhhhh............. Bliss!!!

Nå er Statement Reference montert i armen, og testkjørt littegranne....
PU er enda ikke innspillt, og lyder allerede helt fantastisk.
Bilder, og flere inntrykk kommer etterhvert, men dette er meget lovende ;-)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
En ting forresten.....
Er det noen av dere som har papirene til denne PUen eller en annen i Reference/Statment serien som kunne tenke seg å scanne de til meg?
Forrige eier kunne ikke finne papirene, og jeg skulle så gjerne ha sett hva Grado sier om optimal montering VTA etc.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Her sitter jeg med en Grado Statement Reference, med VdH S1 tip ;-)
Er jeg fornøyd?  Det kan dere bite dere i nesa på at jeg er!!!

OK, oppsett.
Ettersom jeg ønsket å få det beste ut av denne PUen bestillte jeg en Dr. Feickert i fra Planet Snapa (Takk for superb service!).
Fy søren så enkelt dette gjør det å sette opp en PU  8)
Eneste som nå er kritisk er VTA og VTF. VdH tipen gjør at VTA og VTF, er ganske kritisk, og jeg er ikke helt fornøyd med den biten enda, men det kommer nok.

Lyden!!!
Fy søren for en dynamikk. Oppløsningen er av en slik art, at jeg knapt kan huske å ha hørt maken noensinne.
Den spiller med en selvfølgelighet, og avslappethet som gjør det til en nytelse å høre på plater.
Lydbildet er enormt, og en føler at det hele er i skikkelig 3D. Er det perspektiv det heter?!
PUen hadde knapt spillt 30 timer når jeg overtok den, så den trenger nok noen flere timer før den er helt innkjørt, men blir det bedre nå så er det helt villt.

Det er sikkert mer å fortelle, men det får komme etterhvert ;-)

Dersom noen av dere har noen gode rådom VTA og VTF, tar jeg de i mot med takk!!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ja det har jeg  ;-) (Riktig nok ikke den eksakt samme)

For et år siden eller så.....
Lydsignaturen er ganske det samme, men oppløsningen virker mer naturlig med VdH tipen.
Har ikke sammenlignet i samme oppsett, og det var egentlig bare tilfeldigheter som førte meg til denne PUen  :)

Topp Bunn