Grateful Dead

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Her må det være mye kunnskap blant de eldre herrer på sentralen, som kan deles med oss litt yngre. :D

    Har et dårlig opptak med "Althea" (tidlig åttital) på mp3. som de spiller litt senere en vanlig. Håper jeg finner dette en vakker dag. For det er jo utrolig mange versjoner ute å går. (de var jo tidlig ute med å dele opptak som de tok opp på konsertene sine. Favoritt albumet må nok bli "In The Dark" Blir aldri lei denne plata...

    Kjør debatt:
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Var det i Stranglers tråden at en eller annen (for)lovte å starte opp en tråd om disse gutta, det var vel ikke deg det?
    Uansett bra at initiativet er tatt. Liker noe noe eldre plater enn deg, 1970 er et fint år å starte slik jeg ser det. Da kom både Workingmans dead og American Beauty ut. Plater som jeg setter stor pris på.

    En anbefaling eller to: Closing Of Winterland: December 31 1978 (4CD) Den siste konserten som ble avholdt i konsertlokalet hvor the dead var husorkester. Jeg setter dette som en høyt ranka konsertDVD (over 5 timer musikk)som flest mulig burde unne seg å oppleve. Format 4:3 (kan finnes bedre, men denne er mer enn god nok og representativ for "min" dead- periode.)

    Om du liker perioden før 1970 er Fillmore West 1969: The Complete Recordings (3CD) en representativ konsert på hva de var gode for. Flott lyd, og mirakuløst nok, til å være så langt "ute" som de er her, så er de på samme sted. (jeg var forøvrig 3 år når de spilte inn dette)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Liker godt Althea på Dick's Picks, Vol 6. Konsertopptak fra 1983. Søkte på Allmusic, og det er den lengste versjonen som ble listet der:

    Appears On
    Album Length Label

    Go to Heaven 6:51 Arista
    Without a Net 6:55 Arista
    The Last Show: Set 2 Digital Sound Prism
    Southern Comfort Kiss the Stone
    Dick's Picks, Vol. 6 8:49 Arista
    Go to Nassau 8:22 Grateful Dead/Arista
    Beyond Description 6:52 Grateful Dead/Rhino
    Dick's Picks, Vol. 32 7:56 Grateful Dead Records
    Go to Heaven 6:52 Rhino


    Foretrekker absolutt GD i konsertopptak framfor studio - WD og AB unntatt. Dick's Picks serien er av varierende kvalitet selvsagt, både mhp lyd og innhold, men de beste er meget bra.

    mvh
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Har kun et album med Grateful Dead, og det er dette:



    Kan anbefale dette albumet. Vakker musikk. Har det selv på vinyl. ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Burnt_Island skrev:
    Var det i Stranglers tråden at en eller annen (for)lovte å starte opp en tråd om disse gutta, det var vel ikke deg det?
    Uansett bra at initiativet er tatt. Liker noe noe eldre plater enn deg, 1970 er et fint år å starte slik jeg ser det. Da kom både Workingmans dead og American Beauty ut. Plater som jeg setter stor pris på.
    Det var visst meg det; men noen kom meg i forkjøpet  :)

    Har denne 3CD boksen Fillmore West, lekkert! Den overlapper endel med den legendariske og obligatoriske Live/Dead, av noen kalt det beste live-album noensinne. Ellers må man vel ha The Workingman's Dead og American Beauty før man kan kalle seg en ekte Deadhead. Yes sir!

    Mvh Vidar P
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Var det i Stranglers tråden at en eller annen (for)lovte å starte opp en tråd om disse gutta, det var vel ikke deg det?
    Uansett bra at initiativet er tatt. Liker noe noe eldre plater enn deg, 1970 er et fint år å starte slik jeg ser det. Da kom både Workingmans dead og American Beauty ut. Plater som jeg setter stor pris på.
    Det var visst meg det; men noen kom meg i forkjøpet :)

    Har denne 3CD boksen Fillmore West, lekkert! Den overlapper endel med den legendariske og obligatoriske Live/Dead, av noen kalt det beste live-album noensinne. Ellers må man vel ha The Workingman's Dead og American Beauty før man kan kalle seg en ekte Deadhead. Yes sir!

    Mvh Vidar P
    Tror nok det skal en del mer til før man kan kalle seg Deadhead enn å eie et par plater med de.
    Deadhead var betegnelsen de fikk de som fulgte gruppa fra konsert til konsert og var skikkelige fans. Hadde man vært med helt fra starten, og deltatt på en del av det som ble kalt The Great Acid Test, da var nok betegnelsen EKTE Deadhead på sin plass.
    På fler måter kanskje. ;D
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Grateful Dead live er "obligatorisk" - det var som liveband de ble legendariske, ikke pga studioalbumene - og Live/Dead er et utmerket startpunkt, i hvert fall for det tidlige repertoaret. I følge Allmusic stammer opptaket fra tidlig 1969;

    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:kzfwxq85ldke

    Liker en Live/Dead kan "Two from the Vault" godt anbefales;

    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:kcfrxqy5ldfe

    Det er fra en konsert i August 1968 og inneholder mye av det samme materialet som på Live/Dead. Men ikke (selvfølgelig ?) spilt likt. Selv foretrekker jeg enkelte av versjonene fra "Two from the Vault", og andre fra Live/Dead. Og slik er det stort sett med det meste av live utgivelsene til GD, variasjoner i sangene som gjør det ganske så interessant å gå på oppdagelsesreise i GD sine etterhvert mange utgitte live album (Dick's Picks serien f.eks.). Gitt selvsagt at en har sans for GD i det hele tatt.

    mvh
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    ch skrev:
    Liker godt Althea på Dick's Picks, Vol 6. Konsertopptak fra 1983. Søkte på Allmusic, og det er den lengste versjonen som ble listet der:

    Appears On
    Album Length Label

    Go to Heaven 6:51 Arista
    Without a Net 6:55 Arista
    The Last Show: Set 2 Digital Sound Prism
    Southern Comfort Kiss the Stone
    Dick's Picks, Vol. 6 8:49 Arista
    Go to Nassau 8:22 Grateful Dead/Arista
    Beyond Description 6:52 Grateful Dead/Rhino
    Dick's Picks, Vol. 32 7:56 Grateful Dead Records
    Go to Heaven 6:52 Rhino


    Foretrekker absolutt GD i konsertopptak framfor studio - WD og AB unntatt. Dick's Picks serien er av varierende kvalitet selvsagt, både mhp lyd og innhold, men de beste er meget bra.

    mvh
    Jeg har den første du nevner pluss 3 andre som ikke er nevnt ovenfor. Den jeg er på jakt etter er 8:40 lang og er et konsertopptak fra 81' tror jeg.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Nettradio for "Dead Heads"

    radioioDead
     

    oldman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.07.2005
    Innlegg
    96
    Antall liker
    20
    prnesse skrev:
    Her må det være mye kunnskap blant de eldre herrer på sentralen, som kan deles med oss litt yngre. :D

    Har et dårlig opptak med "Althea" (tidlig åttital) på mp3. som de spiller litt senere en vanlig. Håper jeg finner dette en vakker dag. For det er jo utrolig mange versjoner ute å går. (de var jo tidlig ute med å dele opptak som de tok opp på konsertene sine. Favoritt albumet må nok bli "In The Dark" Blir aldri lei denne plata...
    Jeg vet ikke om denne tråden lar seg vekke opp fra de døde, men jeg vil gjerne peke på en skattekiste for dead-beundrere som dukket opp på min Squeezebok etter en oppgradering av programvaren, nemlig nettradioprogrammet "Live music archive". Her finnes Grateful Deadkonserter i hopetall, fra 60-tallet til 2000. Her kan du virkelig dukke ned i materien og plukke fram drøssevis av versjoner av gruppas signaturlåter. Lydkvaliteten er varierende, men ofte svært så bra. Log on.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte initialt de to albumene Rhino gav ut, masteret til perfeksjon fra de originale 1.generasjons analoge masterene av Chris Bellman ved Bernie Grundman Mastering. Presset til samme perfeksjon på 180g vinyl ved RTI.

    Fantastiske skiver, og ikke minst fantastiske utgaver av de! De bestlydende Warner GD-skivene på markedet antakelig. Det gav iallefall såpass mersmak at jeg kjøpte hele boksen av Warner-skivene (fem i tallet);



    Averterte de nå utgåtte Rhino 180g enkeltalbumene Workingmans Dead og American Beauty til salgs for 350,- samlet, og fikk fylt mailboksen på en time tenker jeg. Det var ikke måte på hvor folk bød over seg; men jeg hadde satt en pris og sagt at den var fast, det gjelder jo i begge retninger. Så platene gikk til førstemann; men jeg aner en betydelig interesse for GD på vinyl på forumet!! Kan nevne at boksen jeg kjøpte er fra Platekompaniet, og er fortsatt tilgjengelig som hel boks, selv om enkeltplatene er out-of-print. Dette er helt åpenbart skiver som vil øke solid i verdi fra år til år.
     

    Vedlegg

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Kjøpte initialt de to albumene Rhino gav ut, masteret til perfeksjon fra de originale 1.generasjons analoge masterene av Chris Bellman ved Bernie Grundman Mastering. Presset til samme perfeksjon på 180g vinyl ved RTI.

    Fantastiske skiver, og ikke minst fantastiske utgaver av de! De bestlydende Warner GD-skivene på markedet antakelig. Det gav iallefall såpass mersmak at jeg kjøpte hele boksen av Warner-skivene (fem i tallet);



    Averterte de nå utgåtte Rhino 180g enkeltalbumene Workingmans Dead og American Beauty til salgs for 350,- samlet, og fikk fylt mailboksen på en time tenker jeg. Det var ikke måte på hvor folk bød over seg; men jeg hadde satt en pris og sagt at den var fast, det gjelder jo i begge retninger. Så platene gikk til førstemann; men jeg aner en betydelig interesse for GD på vinyl på forumet!! Kan nevne at boksen jeg kjøpte er fra Platekompaniet, og er fortsatt tilgjengelig som hel boks, selv om enkeltplatene er out-of-print. Dette er helt åpenbart skiver som vil øke solid i verdi fra år til år.
    Hmm.. trodde boksen Platekompaniet solgte den europeiske utgaven jeg? Big Dipper hadde RTI-utgaven til den europeiske boksen kom på markedet. Mulig kompaniet har hatt mange eks. av RTI-utgavene liggende.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det står en svær klistrelapp (rund sølvfarget) på boksen min at den er presset på RTI iallefall. Den har også disse nye rosa innercoverene som RTI nylig begynte å utstyre platene med.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Det står en svær klistrelapp (rund sølvfarget) på boksen min at den er presset på RTI iallefall. Den har også disse nye rosa innercoverene som RTI nylig begynte å utstyre platene med.
    Har den samme boksen. Veldig bra pressinger!
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    PNW_Covers.jpg


    Sitter og hører på denne. Jeg lastet den ned i går i 192k 24bit. En kjekk liten fil på 41,7 GB. Her har jeg noen timer med bra musikk å glede meg til.:)
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Vurderer å kjøpe den nye Portland Memorial boksen på vinyl. Noen som har sjekket ut den?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Trommis Mickey Hart har en solokarriere med flere album bak seg. For de som er glad rytmisk musikk så er dette virkelig noe å lytte til. Har flere av hans album.
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Venter på 20-cd-boksen, samt begge lp’ene som slippes (Fox Theatre 12/10/71 og 10/18/72). Dette blir fett, 71-73 er jo bare uhyrlig bra :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Og hvis du ikke hører på dagens bidrag så er det ditt problem. Dette er gull!!!
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    En annen ting er at det ikke virker som om det er for mange deadheads på forumet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Eg må vedgå at då eg oppdaga 1960 og 70-talet (musikalsk) på fyrste halvdel av 1990-talet, var ikkje Grateful Dead med. Ja: Dylan, Joni Mitchell, Jethro Tull, Hendrix, Doors, Cat Stevens, men av ein eller annan grunn aldri Dead. Det var ingen som høyrde på Dead. Eg trur ikkje gamlingane visste kven dei var, eingong. Grunnen er openberr, dette er ikkje songar som er lette å hugsa og like gjerne kan spelast på kassegitar på nachspiel. Dette er Gesamtkunstwerk.

    Vart obs på dei nokre år seinare, gjennom Internet/USENET, ca. då Garcia døydde. Høyrde på nokre av studioalbuma, skjøna ikkje heilt greia, kjøpte tilfeldigvis Dick's Picks vol. 2: Colombus, OH (31.10.1971), og det var som om eg skjøna alt. Sjølv om det berre var eit lite utdrag.

    Grateful_Dead_-_Dick's_Picks_Volume_2.jpg


    Det har aldri vore det eg har høyrt mest på, og det er periodevis (men med stor kjærleik kvar gong eg høyrer på det). Det er flott med alle desse konsertane som er kommersielt tilgjengeleg for oss som aldri var nær økosystemet for konsertopptak.

    "Anyway, how many live tapes do you have?"
    "My friend Ken taped Europe '72 for me."
    I snorted. "That's a released album! Shit, Phil, you gotta have at least three shelves of tapes and they gotta be indexed and cross-referenced by location and date and whether or not they played St. Stephen or Dark Star. Come on, Phil! You're a rookie!"*
    Eg liker starten av 1970-talet best av det eg har høyrt. Nett no, 10. juni 1973, RFK stadion i DC, frå den store "Here comes sunshine 1973"-boksen som nett er slept.

    gdrfk73.png
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jo da, jeg kommer til å kjøpe hele boksen komplett i flac, men dessverre kommer den bare i 24/96. Klok av skade fra flere tidligere utgaver venter jeg med å bestille til de har løst alle problemer med nedlasting. Men jeg gleder meg til denne. 1973 var ikke noe dårlig år for the dead. For meg så er det nok 1977 som er toppen av kransekaka.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Eg har valt å slutta meg til den religionen som seier at 24/48 eigentleg er alt eg treng, og at berre katten kan vera interessert i høgre frekvens ;)

    Når det er sagt, speler eg frå Spotify no.
    Vurderer FLAC-nedlastinga. Har sett stor pris på Pacific Northwest 1973-74. Kva problem har vore med nedlastingar tidlegare?

    1973 var ikke noe dårlig år for the dead. For meg så er det nok 1977 som er toppen av kransekaka.
    Alltid vore litt svak for 1977, året eg vart fødd. Er det May 1977: Get Shown The Light som er tingen?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ja, og spesielt Barton Hall konserten. Det er den hellige gral for oss deadheads. Det er til og med skrevet bok om den konserten Cornell '77: The Music, the Myth, and the Magnificence of the Grateful Dead's Concert at Barton Hall: Conners, Peter: 9781501704321: Amazon.com: Books .
    Hvorfor den er størst kan du høre her Not Fade Away (Live at Barton Hall, Cornell University, Ithaca, NY 5/8/77) - YouTube.
    Tidligere problemer med filer har vært at de først er ufullstendige, dvs. mangler noen spor, eller i feil oppløsning. Men alt har blitt rettet opp etter noen uker så det gjelder bare å ha litt tålmodighet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Har visst høyrt ein del på den Cornell-konserten i bilen via Spotify. Ja, veldig bra - eg visste at ikkje at det var konserten med K, men så er eg heller ikkje deadhead.

    Skal sjå om eg får lese boka i sumar; plukka opp att Dennis McNally: A Long Strange Trip: The Inside History of the Grateful Dead på Kindle'en att i går, og må gjera den ferdig. Trur eg også har Garcia: An American Life liggjande. På ein tangent, gler eg meg eigentleg litt til Carolyn 'Mountain Girl' Adams Garcia får publisert memoarane sine; ei bok eg nesten fagleg kan forsvara å lesa på jobb.

    No går denne i bakgrunnen på jobb. Det er jo nærast tomt her, så det kan jo ikkje skada.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    No har eg brukt helga og måndagen på å høyra på konsertane i Washington DC juni '73 og Cornell mai '77, @aam01

    Det er ikkje tvil om at lyden frå Cornell er betre, ikkje minst miksen/balansen. Det er strengt tatt ikkje så viktig, men også musikken er uvanleg tight. Eg skjønar godt at dette er "gralen".

    Likevel, det er noko med opptaket frå '73 som tiltalar meg meir. Improvisasjonane verkar meir, eh, spontane og ikkje-kalkulerte og det er ein nerve der som eg ikkje heilt greier å formulera, men litt som det Furtwängler har men Karajan manglar, om du skjønar.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn