Gratis bassfeller (nesten)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Jo, det endrer frekvensresponsen også hvis tiltakene er effektive nok. Både drar ned peaker og løfter dipper og forbedrer responsen i hele rommet. I veldig lave frekvenser krever det dog ofte mye. Men man ser det blir redusert med flere dB ved f.eks 70 Hz med to effektive bassfeller også. Resultatet er også romavhengig og hvor godt man faktisk treffer på trykkpunktene og resonansene.

    Forøvrig kan både vannfallet og responsen se veldig bra ut med EQ uten at resultatet egentlig er godt i praksis. Bruk av EQ fører ofte til høyere forvrengning og tap av dynamikk. Drar man f.eks ned en peak med 5 dB, så vil det ofte låte tamt. Målingene ser derimot fine ut.
    Så en eller to rpg modex type 2 bak sofaen vil kunne dempe en stående 45 hz bølge her ? Har målt og hørt en stor 45 hz på denne lytte plassen ( har ikke mulighet for endre lytte plass vesentlig ) .
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.462
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Forvrenging med bruk at EQ er vel et problem når en prøver å fylle i dipper og ikke når en tar ned peaker?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så en eller to rpg modex type 2 bak sofaen vil kunne dempe en stående 45 hz bølge her ? Har målt og hørt en stor 45 hz på denne lytte plassen ( har ikke mulighet for endre lytte plass vesentlig ) .
    Det vil dempe den frekvensen så sant bassen kommer tilstrekkelig til platene (bør være noe luftrom). Men effekten vil neppe være veldig stor med kun 2 stk ett sted så lavt i frekvens. Man får trolig noe bedre effekt med membranbassfeller som Modex Module som dekker samme arealet, men de bygger også mer ut.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Er litt forvirret her nå 😳 bassfeller tar stående bølger og motfase subber tar søkk/ utfasinger eller tar jeg feil ?
    Bassfeller senker etterklangstiden i bassen, buldre bass, om de tar stående bølger kan være hvis de er på en plass der denne oppstår. Dette er vanskelig å finne ut av. Peak og dipper kommer av refleksjoner som kansellerer eller aggregerer. Det har man nesten alltid i nesten alle rom, har man en reflekterende flate vil dette oppstå. Det er derfor anbefalt å eksperimentere med høytalere og lytteposisjon for å finne en gitt setting som gir minst mulig
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Buldre bass på 45 må vel av og til aksepteres som bare "litt usjarmerende", har det selv. Det er under basstrommen. Vanskelig å dempe, uten mange trykkbaserte feller. Viktigere med 60 til 100, syns jeg. Er du heldig med plassering kan du bli kvitt.det, men når du ikke kan endre på denne er du stuck. Flere subber og.slikt er andre god på
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Effektiviteten blir helt avgjørende langt ned i frekvens. Porøs materiale med koeffisient på f.eks 0,4 blir ineffektivt sammenlignet med noe som ligger på 0,9. Men vi trenger å se rimeligere effektive trykkbasserte bassfeller. Det kommer nok.

    Under er før og etter respons i et rom som Jens Eklund har behandlet. Tror det var et studio og usikker på om etter-målingen var etter helt ferdig eller bare halvferdig behandlet rom. Vi ser i alle fall veldig tydelig at frekvensresponsen også langt ned i frekvens endrer seg drastisk med gode og effektive tiltak. Målingene er uten glatting.
    Before.gif


    After.gif
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Effektiviteten blir helt avgjørende langt ned i frekvens. Porøs materiale med koeffisient på f.eks 0,4 blir ineffektivt sammenlignet med noe som ligger på 0,9. Men vi trenger å se rimeligere effektive trykkbasserte bassfeller. Det kommer nok.

    Under er før og etter respons i et rom som Jens Eklund har behandlet. Tror det var et studio og usikker på om etter-målingen var etter helt ferdig eller bare halvferdig behandlet rom. Vi ser i alle fall veldig tydelig at frekvensresponsen også langt ned i frekvens endrer seg drastisk med gode og effektive tiltak. Målingene er uten glatting.
    Vis vedlegget 684183

    Vis vedlegget 684184
    Wow hvilke type og hvor mange bassfeller er brukt her ?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig kan både vannfallet og responsen se veldig bra ut med EQ uten at resultatet egentlig er godt i praksis. Bruk av EQ fører ofte til høyere forvrengning og tap av dynamikk. Drar man f.eks ned en peak med 5 dB, så vil det ofte låte tamt. Målingene ser derimot fine ut.
    Jepp, enig med dette. Problemet med EQ for å få fine grafer målt i ett punkt er at det sier veldig lite om lyden over et større område og om hvordan vi opplever det på kroppen.

    I et ubehandlet rom er det aldri den fineste grafen som låter best (egen erfaring). Før og etter grafen jeg la ut var en demonstrasjon av at EQ av stående bølger hjelper også tidsdomenet. Fort gjort å falle for fristelsen til å la det være helt flatt og fint, men det låter fort tamt da.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jepp, enig med dette. Problemet med EQ for å få fine grafer målt i ett punkt er at det sier veldig lite om lyden over et større område og om hvordan vi opplever det på kroppen.

    I et ubehandlet rom er det aldri den fineste grafen som låter best (egen erfaring). Før og etter grafen jeg la ut var en demonstrasjon av at EQ av stående bølger hjelper også tidsdomenet. Fort gjort å falle for fristelsen til å la det være helt flatt og fint, men det låter fort tamt da.
    Trekker kun ned romresonanser med passe q, og dytter forsiktig med low q på de søkkene som responderer proporsjonalt med rattet. Totalt tre eq punkter pr nu, to foran, et bak. Resten får leve eget liv. Akkurat nå har jeg ingen boost av søkk forresten.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Effektiviteten blir helt avgjørende langt ned i frekvens. Porøs materiale med koeffisient på f.eks 0,4 blir ineffektivt sammenlignet med noe som ligger på 0,9. Men vi trenger å se rimeligere effektive trykkbasserte bassfeller. Det kommer nok.

    Under er før og etter respons i et rom som Jens Eklund har behandlet. Tror det var et studio og usikker på om etter-målingen var etter helt ferdig eller bare halvferdig behandlet rom. Vi ser i alle fall veldig tydelig at frekvensresponsen også langt ned i frekvens endrer seg drastisk med gode og effektive tiltak. Målingene er uten glatting.
    Vis vedlegget 684183

    Vis vedlegget 684184
    Brukt ikke Mr. Eklund spalte vegger med Helmholtz rom bak før, eller bruker han VPR type feller nå?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Er det ett studio som er bygd så er vel all tilgjengelig vegg plass brukt også, litt vel mye forbruk av ressurser i forhold til hva Mr. Lukket tenkte kanskje..
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trekker kun ned romresonanser med passe q, og dytter forsiktig med low q på de søkkene som responderer proporsjonalt med rattet. Totalt tre eq punkter pr nu, to foran, et bak. Resten får leve eget liv. Akkurat nå har jeg ingen boost av søkk forresten.
    Skrythals :LOL:

    Kjempefordel med avstand til vegger og 60 subber, men sånn ser ikke min stue ut 😡
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skrythals :LOL:

    Kjempefordel med avstand til vegger og 60 subber, men sånn ser ikke min stue ut 😡
    Kurva mi er ikke mye å skryte av sammenlignet med de strøkne som har blitt kvernet av en prosessor i en polstra celle...
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Effektiviteten blir helt avgjørende langt ned i frekvens. Porøs materiale med koeffisient på f.eks 0,4 blir ineffektivt sammenlignet med noe som ligger på 0,9. Men vi trenger å se rimeligere effektive trykkbasserte bassfeller. Det kommer nok.

    Under er før og etter respons i et rom som Jens Eklund har behandlet. Tror det var et studio og usikker på om etter-målingen var etter helt ferdig eller bare halvferdig behandlet rom. Vi ser i alle fall veldig tydelig at frekvensresponsen også langt ned i frekvens endrer seg drastisk med gode og effektive tiltak. Målingene er uten glatting.
    Vis vedlegget 684183

    Vis vedlegget 684184
    Dette er jo nesten det samme som rommet mitt
    Noen voldsomme søk og topper.
    Men det er sikkert brukt DSP her også?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kurva mi er ikke mye å skryte av sammenlignet med de strøkne som har blitt kvernet av en prosessor i en polstra celle...
    Fascinerende dette med kurver og hvor vanskelig det er å bedømme lydkvalitet utifra det, egentlig.
    Spørs om ikke de eneste systemene som kan si noe om lydkvalitet i bassen basert på én måling er DBA og SBA med bassfeller.
    De har til felles at responsen er mer eller mindre identisk i hele lytteområdet.

    Bjørn sitt råd om å måle i både høyde og bredde også for bass tror jeg er viktigere enn vi har antatt, iallefall for sammenligning av grafer hvor vi vet at det ikke låter likt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Spørs om ikke de eneste systemene som kan si noe om lydkvalitet i bassen basert på én måling er DBA og SBA med bassfeller.
    Er ikke overbevist om at vertikale arrays nødvendigvis er bedre enn horisontale, men jeg er ingen ekspert og det lille jeg har lest om dette temaet kvalifiserer ikke meg til å ha noen sterke meninger.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Fascinerende dette med kurver og hvor vanskelig det er å bedømme lydkvalitet utifra det, egentlig.
    Spørs om ikke de eneste systemene som kan si noe om lydkvalitet i bassen basert på én måling er DBA og SBA med bassfeller.
    De har til felles at responsen er mer eller mindre identisk i hele lytteområdet.
    Ja men skal det virke etter hensikten bør hele rommet være rektangulært og rimelig symmetrisk, og der går jeg på tryne med bar og wc f.eks.:cry:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke overbevist om at vertikale arrays nødvendigvis er bedre enn horisontale, men jeg er ingen ekspert og det lille jeg har lest om dette temaet kvalifiserer ikke meg til å ha noen sterke meninger.
    Personlig tror jeg at det er resultatet som teller og at metoden er uvesentlig. Jeg tror ikke kroppen vår bryr seg om hvordan responsen ble jevn fra topp til tå, og det får man sikkert til med alle mulige multi-sub løsninger om det jobbes med.
    DBA og sba er tross alt bare en form for multi-sub oppsett det også.

    Jeg nevnte det bare fordi man kan være relativt sikker på at responsen i høyden og bredden er ganske lik responsen målt i ett punkt, og det er ingen selvfølge med andre bass-oppsett. Så sorry, Makk, jeg tar ikke din påstand om at din respons ikke er like god som de dsp-kvernede grafene til andre for god fisk - because, based on insufficient data, we just don't know.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Personlig tror jeg at det er resultatet som teller og at metoden er uvesentlig. Jeg tror ikke kroppen vår bryr seg om hvordan responsen ble jevn fra topp til tå, og det får man sikkert til med alle mulige multi-sub løsninger om det jobbes med.
    DBA og sba er tross alt bare en form for multi-sub oppsett det også.

    Jeg nevnte det bare fordi man kan være relativt sikker på at responsen i høyden og bredden er ganske lik responsen målt i ett punkt, og det er ingen selvfølge med andre bass-oppsett. Så sorry, Makk, jeg tar ikke din påstand om at din respons ikke er like god som de dsp-kvernede grafene til andre for god fisk - because based on insufficient data we just don't know.
    Synes uansett hele greia er vanskelig å bedømme. En sitter jo med greiene en har samlet og har sine ting man hører etter. Så kommer det noen andre innom og hører noe du har oversett, så blir det å lete med lupe og lykt etter hvor denne nye greia kan befinne seg. Er jo så lenge siden en satt opp "akustikk tiltakene" også, glemt hvorfor med tiden.

    Uansett nå er det jul og jeg har vinyl å spille og noe morsomt på vei innom. God Jul, Palooka! 😁
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Wow hvilke type og hvor mange bassfeller er brukt her ?
    Har ikke full oversikt over antall og type. Men vet det i alle fall er brukt tykk porøs materiale til refleksjonsdemping og trykkbaserte bassfeller nedover i frekvens.

    Det er selvsagt uten EQ. Ellers blir det misvisende å vise før og etter graf hvor man skal vise effekten av tiltakene. Det er ikke uvanlig når man får frie tøyler i et rom og kan gjøre store og effektive tiltak.

    Under er et eksempel ved bruk av noen VPR bassfeller i et rom.

    empty3.jpg



    trapped3.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er jo kombinasjonen av DSP og iherdig jobbing med tiltrak som kan få frem fantastiske resultater.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men får man orden på frekvensgangen først, så kan det hende att men trenger mindre med tiltak.
    Skal man inn med dyre produkter for å ordne i tid før man har orden på førstnevnte så kan det jo bli unødvendig dyrt.
    Dette hænger jo sammen. En høy topp vil jo også dra mye ut i tid.
    Gjør man tiltakene selv, koster det jo ikke så mye. Skal man kjøpe ferdigprodukter tror jeg frekvensgangen er det første jeg hadde sett på, men ting henger desverre sammen.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Men får man orden på frekvensgangen først, så kan det hende att men trenger mindre med tiltak.
    Skal man inn med dyre produkter for å ordne i tid før man har orden på førstnevnte så kan det jo bli unødvendig dyrt.
    Dette hænger jo sammen. En høy topp vil jo også dra mye ut i tid.
    Gjør man tiltakene selv, koster det jo ikke så mye. Skal man kjøpe ferdigprodukter tror jeg frekvensgangen er det første jeg hadde sett på, men ting henger desverre sammen.
    Proffene, studio byggere Rob Gervais, Carl Brandt etc, sier ofte få orden på bassresonanser og etterklang først så er frekvensgangen mye enklere å fikse etterpå...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Forklarte lill feil
    flyt ting til der det blir best før mann går inn med tiltakene.
    Bassen er jo det største problemområdet i de aller fleste rom.
    Resten kommer nesten av seg selv når man får orden på dette.
    Det er uansett lettere å fikse resten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn