Gratis bassfeller (nesten)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Istedenfor å ringe Pompel og Pilt fant jeg ut at jeg skulle fikse det skeive sofabeinet sjøl. Trodde det var fjærer der nede men neida det er fullt av tomt! Sittepute fjæres av store strikkbånd!!! 15x60x200cm rom i ryggen og 20x60x200cm rom i sete. Duken under peller du av men tollekniv spissen f.eks. Det fyller man med Glava og lukker det igjen. Sofaer står gjerne litt utfra veggen, så da demper de enda bedre! Viola en gratis bassfelle som ikke engang madammen klarer å legge merke til å klage på...
     

    Tommy Lidal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2020
    Innlegg
    127
    Antall liker
    90
    Sted
    Leikanger - Norway
    Har vist ein romsleg 3-setar med slike mulighet ja..teke du ansvar for før og etter målingar 0:) har ikjke slike Knaus space greie i nærheten så greit å vist før en tok turen for å handle ..
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har vist ein romsleg 3-setar med slike mulighet ja..teke du ansvar for før og etter målingar 0:) har ikjke slike Knaus space greie i nærheten så greit å vist før en tok turen for å handle ..
    Knaus Space, high tech greier.🥴😁 Jeg har nettopp målt rommet med ny mic og ny Motu DAC, men det er noe rart jeg må finne ut av. Målingene stemmer ikke med samme måling med gamle målesystemet XTZ Room Analyser. Skulle tror det virker litt bra i ett underdempet rom, mitt rom er ganske bra dempet så ikke sikkert eg ser så mye forskjell. Har en resonans i 40-50hz så kanskje den tar litt av den siden sofaene står nesten 1 m fra veggen....
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Sofa er et objekt med enorm tyngdekraft, det er jo logisk at den sluker bass også ;)
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Vil anbefale å bruke noe annet en glava, da en sofa blir det mye bevegelse i, og du ønsker ikke det glasstøvet der rundt på gulvet. Selv om du legger et trekk over er glass bitene så små at de drysser ut.
    Lier`s produkter på Sørum selger isolasjon laget av naturmaterialer, det er et helsemessig mye bedre produkt. Tror det er av lin. Finnes flere produsenter av denne type isolasjon.
     
    Sist redigert:

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å plassere absorende materiale bak sofaen . Vil lydbølgene gå igjennom en skinnsofa ?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Vil anbefale å bruke noe annet en glava, da en sofa blir det mye bevegelse i, og du ønsker ikke det glasstøvet der rundt på gulvet. Selv om du legger et trekk over er glass bitene så små at de drysser ut.
    Lier`s produkter på Sørum selger isolasjon laget av naturmaterialer, det er et helsemessig mye bedre produkt. Tror det er av lin. Finnes flere produsenter av denne type isolasjon.
    Hvis du holder sofaen over hodet mens det sitter noen der og beveger seg, da kan du begynne å hoste litt, siden Glava er irriterende. At det detter noe Glava støv på gulvet er ikke irriterende. Det bunntrekket på min sofa drysser det ikke noe glassbiter utav, det var noe presenning aktiv.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hva med å plassere absorende materiale bak sofaen . Vil lydbølgene gå igjennom en skinnsofa ?
    Tror nok bass under en viss frekvens går både gjennom og rundt sofaen, kommer an på overflaten, tekstil bedre enn skinn sånn sett..... Bass oppfører seg som en sky som går rundt en fjelltopp hvis bølgelengde er lengre enn bredde på objektet...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nett som fotpall så dagens stoffsofaer "hule" og me goe plass til demping.. så spenndne prosjekt :)
    Vel prosjekt å prosjekt, tok meg en halv dag å fylle tre sofaer, gikk med en hel rull med Glava 150.... Veldig enkelt igrunn, vippet sofaen opp, pellet av stiftene, fylte/skar til Glava og stiftet igjen. På den ødelagte sofaen gikk det enda raskere for der rev eg bare av det ødelagt bunntrekket og stiftet på noe scenemolton jeg hadde liggende...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Vel dette er særdeles uvitenskapelig men etter å sittet og hørt på noen av de sangene jeg kjenner godt, Bela Fleck "Flight og the cosmic Hippo" og Wilco med "When the roses Bloom again", David Gray "Babylon" +++ så er bassen tørrere.... Skal måle imorgen, men poenget er at jeg målte ikke spesielt før dette, jeg åpnet sofaen og HEEEIIIi her er det plass og stUffet kalkunen. Imorgen eller senere (minste mann har fått feber) skal jeg måle før eg skal monterer noen VPR absorbenter jeg har limt ihop. Hvis jeg ikke får fikset måle apperaturen, må jeg bruke den gamle, XTZ Room Analyzer, den nye mic'en (Dayton Audio EMM6) i REW med den nye DAC'en har jeg ikke fått til å skjønne helt enda.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Fikk målt igår kveld etter mye fikling med REW og nye Motu dac'en. Som sagt så har jeg jeg ikke nøyaktig før/etter posisjon på mikrofonen så målingene sier igrunn ingenting bortsett fra hva jeg kan av tendenser. Av alle målinger før og den etter med ulik mic plassering kan jeg se ut som at den tar endel etterklang fra 60-70 Hz og opp. Resonnansen på 40-50 ser helt upåvirket ut....
     

    Tommy Lidal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2020
    Innlegg
    127
    Antall liker
    90
    Sted
    Leikanger - Norway
    må holde litt liv i denne.. Eg fekk positiv effekt ved å dempe fotpallen min med ein 120x57x20 rockwool med biltemafilt..
    1 måling (orange) er med tom pall, snudde så pallen å hadde in rockwool og målte igjen, dvs ingen andre endringer utført (volum, pallposisjon eller mik)
    Grønn var resultat.. 130-145 området var merkbart.. det skal da sies at beste resultatet (ikkje med her) er uten pallen i rommet .. 🙃
    1601385275267.png

    er i vurdering på sofa'n no siden den har meir volum (kanskje den går lavere) .. tenker med membran i også..

    pst.. eg har lite rom så kanskje derfor det er virkning..
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det der ser jo bra ut, for bare en pall! frekvens sier endel, vannfallet og derav etterklangen er vel det som forbedres mest?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Leste i en annen tråd at skinnsofaer reflekterer mye og kan således lede til problemer ( ihvertfall om man ønsker og ha kontroll på refleksjonene).
    Jeg har skinnsofaer men av Chesterfield typen med mange godt innsunkne knapper. Disse må da fungere som hundrevis av små hemisfæriske diffusorer?
     

    Vedlegg

    Tommy Lidal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2020
    Innlegg
    127
    Antall liker
    90
    Sted
    Leikanger - Norway
    Trur også "tomrommet" i store møbler oppfører seg som resonanskasser og påvirker lyden.. det har eg hvertfall merket på fotpall og sofa (også målbart) før og etter fylling med glava..:)
    skal ta noko måling no i Jula på vannfall .
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kult, eh altså ukult med resonnanser, men det høres jo fornuftig ut. Hadde jeg ikke tenkt på engang 😀
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Hva med å plassere absorende materiale bak sofaen . Vil lydbølgene gå igjennom en skinnsofa ?
    Ja, lydbølger vil gå gjennom en skinnsofa - men ikke likt for alle frekvenser.
    Noe som gjelder alle materialer/tykkelser egentlig.
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, lydbølger vil gå gjennom en skinnsofa - men ikke likt for alle frekvenser.
    Noe som gjelder alle materialer/tykkelser egentlig.
    Har plass til 20 cm med materiale (200x 100 cm) lurte bare på om det har noe for seg ?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Snakker jo om bassfelle.
    En bassfelle blir stor, helt opp til taket og tykk.
    Bass lar seg ikke stoppe lett. Den i en sofa vill jo ikke klare så langt ned.
    De blir digre skal de klare denne jobben langt ned. Som sagt tidligere, det er de fysiske lovene som kommer inn.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har plass til 20 cm med materiale (200x 100 cm) lurte bare på om det har noe for seg ?
    Vil jo hjelpe noe, men ikke spesielt dypt i bassen.
    En 1/4 bølgelengde ved 50hz er ca 1,7 meter.
    20cm er jo mindre en det jeg bruker i førsterefleksjon.
    Har prøvd med 5 cm på samme sted, det låter ikke bra.
    Men det du har mulighet til er jo att du demper ekko i rommet ditt med dette.
    Er dette rett bak lytterposisjonen din? Hvis du sitter nær veggen har dette noe for seg.
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Vil jo hjelpe noe, men ikke spesielt dypt i bassen.
    En 1/4 bølgelengde ved 50hz er ca 1,7 meter.
    20cm er jo mindre en det jeg bruker i førsterefleksjon.
    Har prøvd med 5 cm på samme sted, det låter ikke bra.
    Men det du har mulighet til er jo att du demper ekko i rommet ditt med dette.
    Er dette rett bak lytterposisjonen din? Hvis du sitter nær veggen har dette noe for seg.
    Ja det er rett bak lytteposisjon og jeg sitter nær veggen . Jeg ha 20 cm hunton på samme vegg ifra før ( hodehøyde ) .
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg hadde plass til ganske mye i sofaen, flak med Glava på 3 stk.20x60x80 og 20x60x40 i ryggen. Lyden går ikke bare gjennom 20 cm men også gjennom 80 og 40 og 60 så litt hjelper det. Jeg har så stort rom med mye demping fra før så så ikke stort på vannfallet. Dessuten er jeg ekspert på å innbille meg store forbedringer i lyttetest mens målinger viser veldig små....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    20 cm er maks dybde jeg har dessverre .
    Ja og dette vill jo hjelpe på problemene ved å sitte nær en vegg.
    Jeg er jo så heldig att jeg sitter 2,5-3 meter fra veggen.
    Men er det ikke mulig å trekke seg lengre fra veggen?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Lukket. Sitter du nærmer bakvegg og ikke har plass kan vel en bredbåndet VPR være en farbar vei, de har demping både foran og bak stålplaten...
     
    Sist redigert:

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Lukket. Sitter du nærmer bakvegg og ikke har plass kan vel en bredbåndet VPR være en farbar vei, de har demping både foran og bak stålplaten...
    Ja jeg har tenkt på det samme . Jeg har en voldsom 45 hz peak ( målt ) på lytteplass . Denne posisjonen er låst pga liten stue og annen møblering . Det jeg lurer på er om en vpr felle vil virke bak en skinnsofa ? Har idag absorbenter rett over sofaen som virker bra fra ca 200-300 hz .
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    På 45hz virker selv ikke en bredbåndet VPR'er så godt. 45 går vel rett gjennom sofaen, til forskjell fra kanskje 100-150.. Det er vel annet rusk oppover som den tar fint, men under 50 bruker vel folk, i klubben flere subber, motfasesubb eller DSP/REW etc.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Flere subber helst stablet i høyden.
    Motfase hjelper jo mye på søkk/utfasinger.
    Men må jo kiles inn riktig.
    For å få ned etterklang/stående bølger er det jo digre felles som gjør store utslag.
    Men det lure er å stable subber i høyde.
    Trenger ikke forklares, er jo lett å bevise.
    Men hos Shy så ligger de jo på gulvet med membranen opp.
    Fantastisk godt resultat det også.
    I tid så er vel Shy sitt det råeste i Norge.
    Er så stramt som fy.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.202
    Sted
    Langesund
    Det handler jo om at jo lengere ned i basse en deler jo mindre er fordelen med å stable i høden.
    Laget mitt eget kompromiss der :)
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    På 45hz virker selv ikke en bredbåndet VPR'er så godt. 45 går vel rett gjennom sofaen, til forskjell fra kanskje 100-150.. Det er vel annet rusk oppover som den tar fint, men under 50 bruker vel folk, i klubben flere subber, motfasesubb eller DSP/REW etc.
    Er litt forvirret her nå 😳 bassfeller tar stående bølger og motfase subber tar søkk/ utfasinger eller tar jeg feil ?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er litt forvirret her nå 😳 bassfeller tar stående bølger og motfase subber tar søkk/ utfasinger eller tar jeg feil ?
    Er jo mange veier å gå, OMF har jo subber i tårn rundt i hele rommet og nesten ikke demping.
    Er vist veldig bra.
    Store bassfeller fjerner etterklang, ikke topper i respons. De er dratt ned med DSP
    Mine motfasebasser fjerner en del lugg som er utfasinger/søkk.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vanlig stue og bassproblemer? Prøv EQ først. Her er før og etter EQ hos meg med sofa inntil bakvegg;

    Uten PEQ - vannfall.jpg
    Med PEQ - vannfall.jpg


    Som man kan se vil EQ også redusere etterklang i tid. Akustiske tiltak har fordelen med at man forbedrer responsen i hele rommet mens EQ kun kan forbedre i et visst område, men på lave frekvenser hvor bølgelengdene er veldig store kan resultatet bli godt nok til at man ikke trenger noe annet. I en vanlig stue er det enten flere små subber plassert rundt omkring eller EQ som er alternativene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Store bassfeller fjerner etterklang, ikke topper i responsen.
    Jo, det endrer frekvensresponsen også hvis tiltakene er effektive nok. Både drar ned peaker og løfter dipper og forbedrer responsen i hele rommet. I veldig lave frekvenser krever det dog ofte mye. Men man ser det blir redusert med flere dB ved f.eks 70 Hz med to effektive bassfeller også. Resultatet er også romavhengig og hvor godt man faktisk treffer på trykkpunktene og resonansene.

    Forøvrig kan både vannfallet og responsen se veldig bra ut med EQ uten at resultatet egentlig er godt i praksis. Bruk av EQ fører ofte til høyere forvrengning og tap av dynamikk. Drar man f.eks ned en peak med 5 dB, så vil det ofte låte tamt. Målingene ser derimot fine ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn