Gratis penger!!

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Boliglånet mitt har en effektiv rente på 3.15%. Jeg har rammelån, så jeg kan øke belåningen i nettbanken min.
sparesmart.no og andre banker tilbyr innskuddsrenter opp mot 3.6%.
Det betyr at jeg kan dra ut en minst en halv mill når jeg kommer hjem i dag, og sette de inn på høyrente, og dra inn 0.45% pa. risikofritt.

Gratis penger.

N

nb

Gjest
Etter skatt vil du da sitte igjen med 135 kroner i måneden - du har heller ingen garanti for at denne rentedifferansen opprettholdes, særlig i disse tider hvor diffen kan se urimelig stor ut grunnet ulik timing av renteendringer mellom banker.

Fra og med 15. Juli 2009 er sparerenten hos sparesmart.no 3.35%

Utover det så har du forsåvidt rett.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Dette er det mange som har forsøkt seg på tidligere med vekslende hell, inkludert meg selv. Bankene med de beste rentene endrer seg hele tiden og du må da flytte pengene fra bank til bank i hytt og pine. For fem år siden gjorde jeg dette mellom Verdibanken og Privatbanken men gevinsten ble mager. Renteforskjellen kan virke stor akkurat nå men i det lange løp vil boliglånsrenten være høyere.

Ser også at banken du nevner setter ned innskuddrenten til 3,35% fra 15. juli. Da blir renteforskjellen 0,2% og det vil si kr. 720 per år etter at skatt er trukket fra og renten begge steder holdes uendret.

OS

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
I det lange løp vil det ikke være spesielt lønnsomt.
Jeg synes bare det er underlig at det er mulig.

N

nb

Gjest
Rhesus skrev:
I det lange løp vil det ikke være spesielt lønnsomt.
Jeg synes bare det er underlig at det er mulig.
Tja, banker som betaler mye for innskudd har gjerne problemer med å finansiere seg på andre måter. Det kan da være billigere å betale godt for innskudd. De utnytter da i praksis at staten garanterer for inntil 2 mio, slik at privatpersoner ikke tar noen kredittrisiko.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
nb skrev:
De utnytter da i praksis at staten garanterer for inntil 2 mio,

Det er staten som tar risikoen. Det forklarer litt.
Tenkte jo på det at det ikke var risikofritt over 2mill. Så ikke sammenhengen med en gang.

N

nb

Gjest
Rhesus skrev:
Det er staten som tar risikoen. Det forklarer litt.
Tenkte jo på det at det ikke var risikofritt over 2mill. Så ikke sammenhengen med en gang.
Islandske banker var veldig ivirige med å reklamere for dette når de skulle kapre innskuddskunder i Norge (og andre steder forsåvidt).

For en bank er det rasjonelt å betale opp for innskudd så lenge det er rimeligere enn de alternative finansieringskildene, det finnes andre ting man kan låne ut til enn bolig og hvor marginene er høyere.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Tjihi.

Så DNBNor låner meg penger med sikkerhet i min bolig. Det gir lav rente. Så låner jeg pengene til en bank med litt frynsete økonomi. De får lavere rente hos meg enn de ville fått andre steder. Sikkerheten tar staten seg av. Så låner de ut til usikrede forbrukslån til folk med nyslettede betalingsannmerkninger, til 30% effektiv rente.

Økonomi er rare greier. :)

N

nb

Gjest
Det er vanlig rundtom i verden med en viss garanti av privatkunders sparepenger. Dette mellom annet for å forhindre at alle plutselig skal løpe til banken for å ta ut pengene sine om man får hint om en krise, da blir det i alle fall krise. Jeg las i en britisk avis at det britiske banksystemet var tre dager fra fullstendig kollaps i fjor høst, det eksisterte kriseplaner for å stenge alle minibanker.

Mange land har økt garantiordningen sin det siste året nettopp for å forhindre at slikt skal skje. Den norske har lenge vert blant de beste i verden, nå er det noen land som har ubegrenset statsgaranti på bankinnskudd.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.364
Det var jo sagt at norge måtte harmonere sine statsgaranterte bankinnskudd med EU som er 800 000 mot norges 2 millioner. Hva blir utfallet?

Det at noen land har innført statsgaranti på innskudd, uavhengig av beløp, er mest for å skape trygghet, en psykologisk ting. I en gitt ekstraordinær situasjon kan bare nasjonalforsamlingen innkalles for å vedta nye lover som setter de gamle tilside, med umiddelbar virkning.

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Det var jo sagt at norge måtte harmonere sine statsgaranterte bankinnskudd med EU som er 800 000 mot norges 2 millioner. Hva blir utfallet?

Det at noen land har innført statsgaranti på innskudd, uavhengig av beløp, er mest for å skape trygghet, en psykologisk ting. I en gitt ekstraordinær situasjon kan bare nasjonalforsamlingen innkalles for å vedta nye lover som setter de gamle tilside, med umiddelbar virkning.
Det varierer i EU - Irland har uendelig. Den norske er fortsatt som den har vært.
http://www.bankenessikringsfond.no/no/hoved/forside/

Topp Bunn