Gregoriansk sang

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
EXAUDIAM EUM - Gregoriansk sang fra fastetiden
Den gregorianske sangen, med sin altomfattende og poetiske spiritualitet, henvender seg til menneskets dypere lag. Middelalderens munker både komponerte og fremførte sangene som en integrert del av sitt daglige arbeid med den hellige skrift. Opp gjennom århundrene har gregoriansk sang beriket og utdypet kirkens liturgi, og den har vært en kilde til inspirasjon i alle epoker av den vestlige musikkhistorien. Under ledelse av Alexander M. Schweitzer presenterer Consortium Vocale fastetidens fem søndager, palmesøndag og langfredag, innspilt i middelalderkirken på Ringsaker.

2L43SACD
Hybrid Super Audio-CD 5.0 SURROUND + STEREO produsert i DXD (Digital eXtreme Definition).

Lanseringsdato: 16. mars 2007
http://www.2L.musikkonline.no/shop/displayAlbum.asp?id=32331

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.713
Har du rattet på CD-laget på denne, Morten?
Tipper Morten blir ganske oppgitt over denne type spørsmål...Typisk en illustrasjon på en stereofreaks harde bekymringer. ::)

Tipper det er foretatt en 3db dynamikkompresjon som de øvrige hybriddiscene. Men dette er egentlig ikke noe å bry seg med, fordi CD laget på 2L discene låter exellent! All dynamikken er i behold (og det er det viktigste), bare at den er gjort "litt mindre" i forhold til DSD sjiktet. Hadde majoriteten av CD platene som utgis i dag vært produsert tilsvarende, kunne alle vært lykkelige!

Morten må ha hørt min bønn! :) Det er akkurat denne type musikk jeg har ønsket meg fra 2L. Blir ganske hensatt av å lytte til gregoriansk kirkemusikk. Og nettopp kormusikk innspilt i kirkerom er perfekt for å demonstrere fordelene til DXD og høyoppløselig digital!

Selvfølgelig vil denne musikken være en opplevelse å høre i MULTIKANAL DXD kvalitet. Tror de fleste hifi entusiaster ville få hakaslepp ved å lytte til denne i 5 kanaler. ;)

Til Knut Vadseth: Du som har en EMM Labs digitalrigg med multikanal, kan ikke du teste denne skiva i multikanal og stereo og etterpå fortelle oss lesere i Fidelity hva vi eventuelt går glipp av i stereo ?  

K

kbwh

Gjest
Tipper Morten blir ganske oppgitt over denne type spørsmål...Typisk en illustrasjon på en stereofreaks harde bekymringer. ::)
Du fornekter deg ikke, Espen. Er det ikke på tide at du går litt i deg selv?

Jeg avventer et eventuelt svar fra Morten.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Har du rattet på CD-laget på denne, Morten?
Nei; på denne er det identisk innhold på RB og stereo SACD. Du vil imidlertid ikke nødvendigvis få likt volum fra analog port på CD-spilleren på disse to lagene, fordi RB forholder seg til 0 dBfs i PCM mens SACD relaterer seg til "full scale" på en litt annen måte (tilsvarende ca -3 dB). I et bitstrømformat som DSD må du ha et "headroom" for å unngå forvrengning.

På denne musikken er det ikke nødvendig å gjøre noen dynamiske tilpasninger til "kosumentformater", fordi ensemblet og musikkformen er så homogen og "harmonisk" 8)

K

kbwh

Gjest
Tusen takk for svar, Morten!

Jeg har forøvrig fått med meg at Ringsaker Kirke er i vinden som opptakslokale for tiden. Vertavokvartetten spilte inn Beethoven live for et par uker siden.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Tusen takk for svar, Morten!

Jeg har forøvrig fått med meg at Ringsaker Kirke er i vinden som opptakslokale for tiden. Vertavokvartetten spilte inn Beethoven live for et par uker siden.
Ringsaker er klanglig utrolig vakker, men musikalsk utfordrende; det meste blir laaaaaangsomt i slike omgivelser ...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.713
Det er fryktelig mye energi i kormusikk som er innspilt i kirke. Via de innebygde høyttalerne i min 17'' Sony LCD skjerm, så kan jeg bare ha volumet på ca. 20% før det blir resonanser/klirr i skjermkabinettet. Ved syntetisk popmusikk kan jeg ha volumet MYE høyere før det oppstår resonanser.

Derfor er kirkelig kormusikk en skikkelig høyttalerKILLER !! ;D

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Det er fryktelig mye energi i kormusikk som er innspilt i kirke. Via de innebygde høyttalerne i min 17'' Sony LCD skjerm, så kan jeg bare ha volumet på ca. 20% før det blir resonanser/klirr i skjermkabinettet. Ved syntetisk popmusikk kan jeg ha volumet MYE høyere før det oppstår resonanser.

Derfor er kirkelig kormusikk en skikkelig høyttalerKILLER !!  ;D
Ja; dét stemmer med våre erfaringer. Vi bruker gjerne koropptak når nye høyttaler og forsterkere skal "avsløres". Immortal NYSTEDT var en direkte årsak til at en av de norske forsterkerprodusentene i hui og hast modifiserte den nye serien sin etter at den var satt i fabrikasjon 8)

Jeg tror ikke nødvendigvis at dette materiale inneholder så mye mer energi enn synthpop, men energien legger seg i harmoniske forhold som skaper sterke resonanser. Et godt kor synger i sitt eget overtonespekter - I motsetning til temperert harmonikk.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.713
Ja; dét stemmer med våre erfaringer. Vi bruker gjerne koropptak når nye høyttaler og forsterkere skal "avsløres". Immortal NYSTEDT var en direkte årsak til at en av de norske forsterkerprodusentene i hui og hast modifiserte den nye serien sin etter at den var satt i fabrikasjon  8)
Sånt "sladder" setter vi pris på. ;D

Jeg tror ikke nødvendigvis at dette materiale inneholder så mye mer energi enn synthpop, men energien legger seg i harmoniske forhold som skaper sterke resonanser. Et godt kor synger i sitt eget overtonespekter - I motsetning til temperert harmonikk.
Du har sikkert riktig. Men er det ikke slik at de harde flatene i kirkerommet bidrar til dette. Eller regnes rommet som en integrert del av koret i dette spørsmål?

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Sånt "sladder" setter vi pris på.  ;D

Du har sikkert riktig. Men er det ikke slik at de harde flatene i kirkerommet bidrar til dette. Eller regnes rommet som en integrert del av koret i dette spørsmål?
Alle akustiske instrumenter blir mer eller mindre en integrert del av det rommet de spiller i. Orgel er det mest ekstreme eksempelet på dette. Jeg tror ikke de harde veggene som du ofte finner i en kirke skal få skyld eller honør for "intensiteten" i et koropptak. Men de spiller nok en rolle der hvor svingningene i overtonespekteret treffer rommets egenfrekvenser. Jeg har opplevd at sum- og differansetoner i et renstemt kor klinger like sterkt som de tonene som faktisk synges.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.713
Bestilt. Gleder meg !  :)

Et ønsketips fra meg til Morten.
Syns gutta i Nordic Tenors er veldig dyktige. Hva med å gjøre en plateinnspilling med dem? Et reportoar bestående av kjente klassikere i deres tolkning, i en blanding av skjemt og alvor, dypt og lett, rene vokalspor men også tonesatte spor. Hvis gutta og managmentet vil..
Innspilt i et levende rom med passelig akustikk og i DXD...umm..tror dette kunne bli en vinner for 2L.  :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.713

Folk blir preget av de omgivelsene de er i/ ønsker å befinne seg i.
For meg ser det ut som halvparten av medlemmene i Consortium Vocale kommer fra et middelalderkloster. ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.713
Fikk plata i går. Og har lyttet til den i en drøy halvtime, så dette blir bare en liten for-omtale.

Musikk: Gregoriansk sang som skal henvende seg til menneskets dypere lag. Jeg må bare si at jeg i løpet av halvtimen til tider følte meg "satt ut", og dette skal absolutt tolkes positivt. Det er en skjønnhet over denne type sang, du vil sannsynligvis oppleve en indre ro og harmoni når du lytter.

Plateomslag : Typisk 2L ! Dette er bare så bra som det kan gjøres. Flott lay-out med et meget bra 40 siders teksthefte m/ både tekst og bilder.
( De store plateselskapene burde mange ganger skamme seg når man ser hvor bra dette kan gjøres.)

Lyd: Referanseklasse. Hvis de to første DXD innspillingene til Lindberg Lyd er representativt for hvordan DXD låter, så kan man bare si YES! Endelig viser digital sitt fulle potensiale, her er det ikke fnugg av digitale "artefakter". Alt er bare utrolig rent, klart og transparent med fremragende rom/ambience følelse. Og teknikerne til 2L har på en meget heldig måte funnet en fin balanse mellom direktelyd og etterklang.
Hvis du ønsker å få svar på hvilke kvaliteter ditt eget eller andres stereoanlegg innehar, så er dette plata som gir mange svar.
Og dette både på CD og SACD sporene.

Kjøp den! :)

Topp Bunn