Grunnleggende regler mht arm og pu valg..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
For en grønnskolling som meg, som er atter en gang helt fersk på vinyl, så er det en del ting som jeg trenger å vite for å kunne sette pu på en arm, hva som passer sammen og hva som er totalt tragisk sammen..
Hva trenger man å ha av grunnleggende info/orientering for å kunne finne alternativer til pu til forskjellige armer/spillere.?

Mye av det man finner på nett er påstander om at ting funker, som grønnskollinger som er i samme situasjon som meg har påstått, noen tror dette er en ultimat sannhet og går for en slik løsning, men de kunne ha kommet så ekstremt mye lenger ved å sette på "riktig" pu på riktig arm..

Så jeg håper dette kan bli en tråd som vi kan spørre om hva slags pu som passer til spiller/arm og få en del positive innspill ;)
Kjell
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Hadde ikke du kjøpt deg en Sony spiller med arm og kompletert dette med en Benz, med stort hell?

Jeg tror vel en god arm/pickup-kombinasjon er viktigere for totalresultatet enn hvilken spiller du kombinerer med armen. Ellers er hovedregelen som du sikkert vet at stive pickuper, som f.eks Denon DL103, trives best i tyngre armer. En myk MM derimot gir best resultat i lette armer, f.eks fra Rega og lettere, tror jeg.

Dette er som sagt hovedregelen, men så viser det seg likevel at f.eks nevnte Denon fungere alldelses utmerket i noen medium-masse armer som f.eks mine Sumiko og Jelco. Så det blir vel til at man bør prøve før man feller noen dom. Eller for å si det på en annen måte; det finnes vel kanskje ikke noen fasitsvar.

Mvh.
Ketil
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.952
Antall liker
27.977
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Godt spørsmål Kjell, dette er ting jeg er nysgjerrig på også!
Greit nok vet jeg at det er få sannheter som er hogd i stein, når det gjelder hvilke pick-up'er som passer i hvilke armer - men det kunne vært fint å vite noe om sannsynlige matcher / mismatcher.

Føler meg ofte litt på jordet i denne sammenhengen, det blir ekstra vanskelig når man i tillegg kanskje er på feil jorde...... :-\

::)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Rudi skrev:
Det som det blir spurt om her er det ikke noe enkelt svar på.

En lett arm med en stiv (les lav compliance) pickup er i 9 av 10 tilfeller en mismatch, en tung arm med en bløt (høy compliance) pickup er ofte heller ikke noen god match, men det er hele tiden unntak fra reglene og det hele koker derfor ned til at noe fasitsvar må man gå et annet sted for og finne.

Sånn er det bare, ikke noe oppløftende svar kanskje, men iallefall et ærlig et :)
Enig med Rudi - og meg selv. ;)
 

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
141
Når pick-up og arm skal matches så må man være klar over hvorfor ikke alle pick-up'er og armer går godt sammen. Pick-up nålens oppheng har en stivhet på samme måte som en fjær har. Noen husker kanskje begrepet fjærstivhet fra videregående skole. Vi kan godt uttrykke det som mykhet i stedet. Sammenhengen mellom de to er enkel: Mykhet = 1/Stivhet. Mykhet kalles i pick-up sammenheng som oftest for compliance på engelsk og kompleans på litt hjelpeløst norsk.

Nålen henger fast i et pick-up hus som har en viss masse (det veier noe) og som igjen henger fast i pick-up armen. Den har også en masse. Som regel dominerer sistnevnte, men ikke nødvendigvis alltid. Dersom noe har en masse som er mer enn 10 ganger noe annet så sier vi at den dominerer og at den lille massen i praksis ofte kan ignoreres. NB! armens masse i denne sammenheng er ikke den massen vi måler ved å legge den på badevekten. Armens masse er den bevegelige massen nålen opplever at armen har når det hele står montert som det skal (hvor mye nålen har å drasse på med andre ord). Denne massen er heldigvis som regel oppgitt av fabrikanten.

Nålens mykhet og systemets totale bevegelige masse (dvs arm pluss pick-up hus dersom forskjellen ikke er så stor) vil utgjøre et mekanisk system som har en resonans.

Denne resonansen må plasseres slik at den ligger under det laveste musikksignalet, dvs noe under 20Hz, men over det området der bulker i platen og liknende ting blir tydelig. Grunnen til det er at ved feilaktig plassering av resonansen vil nålen gjøre store utsving (produsere signal) uten å produsere spesielt mye musikk og en stor del av forsterkereffekten blir kastet bort på noe du hverken vil eller (som oftest) kan høre, hvis du ikke er bassnarkoman med feit aktiv sub da. I praksis dimensjonerer man systemet slik at resonansen havner over ca 12-14Hz og under 20Hz, hvis jeg ikke husker helt feil. Det er en stund siden jeg plundret med slike ting.

Hvor om allting er, dette er i alle fall resonnementet som ligger bak den edle kunst å matche arm og pick-up.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Tusen takk for mange utfyllende og meget gode svar.!
@Lydolf sin forklaring var virkelig i verdensklasse og meget lærerik.!

Litt om grunnen til at jeg startet denne tråden, det er mange som spør meg om råd, jeg som ikke kan en shit om dette :eek:
Gjør dem fullstendig oppmerksom på akkurat dette og ber dem om å starte en tråd for å få hjelp, men jeg har ikke sett en eneste tråd som har blitt startet med dette som emne..
Så jeg syns en slik tråd med masse verdifull info for newbeez og kanskje litt erfarne folk som har glemt en del grunnleggende info kan gå tilbake og lese her, også å spørre om å få hjelp til en bestemt pu/arm kombo..
Tanken min er også å ha en tråd der det blir spurt om "samma" tema, så slipper vi å ha 100 løse tråder..

Til: K.H. og dere andre som lurer, jeg personlig har funnet nirvana med meget god hjelp av @Impulse, så jeg er ved en endestasjon og har bare par små tweaks som jeg skal gjennomføre i løpet av året ;)
Kjell
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Mye å sette seg inn i når det kommer til vinylens hemmelige univers, men man lærer da litt etterhvert ;) Jeg synes at Van den Hul har mye vettugt å si. Både om oppsett av vinylrigger, tweaking, og matching. Nevnte resonansfrekvenser mener jeg å huske var på 8-12Hz. Når det kommer til den "optimale" frekvensen så strides de lærde. Noen sier 8hz, og andre sier 10 hz.
Mye fint lesestoff her:

http://www.vandenhul.com/Default.aspx?page=p&id=29#30

http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Phono_FAQ.pdf

Særlig PDF fila gir svar på mye!

PS! For RIAA kurver, og resonans frekvenser hopp helt nederst i dokumentet.

Appendix 2: The Optimal Cartridge/Arm System Resonance Frequency:
In matching a cartridge to a tone arm (or vice versa), it is desirable to achieve a cartridge/arm system resonance frequency between 8 and 12 Hz.
If the system resonance frequency is too low, it can be excited by record warps. If it is too high, it may become excited by low frequencies in the record groove. Either of these conditions will cause distortion and possibly mistracking. It is therefore necessary to select a cartridge with the proper mass and compliance matching your arm (or to select an arm with the proper effective mass matching your cartridge) to maintain a cartridge/arm system resonance frequency within the range of 8 to 12 Hz; 10 Hz being optimal.
 

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
141
Det kan utmerket godt være som FallenA sier ja. Det er nok litt lenge siden jeg holdt på som verst med dette. Min Linn Sondek LP12 står med den samme Ortofon MC pick-up som den har hatt i mange år nå uten at jeg har tenkt så mye på akkurat det, så litt av kunnskapen har nok gått glemmeboken, men resonnementet består i alle fall. :)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Lydolf skrev:
Det kan utmerket godt være som FallenA sier ja. Det er nok litt lenge siden jeg holdt på som verst med dette. Min Linn Sondek LP12 står med den samme Ortofon MC pick-up som den har hatt i mange år nå uten at jeg har tenkt så mye på akkurat det, så litt av kunnskapen har nok gått glemmeboken, men resonnementet består i alle fall. :)
Resonnementet var glimrende Lydolf :)
 
L

Lars.N

Gjest
Bruker i dag en Ortofon M2 black i en Rega rb-300 arm synes dette fungerer meget godt enda teori sier noe annet
som en resonanse på rundt 7.5 HZ :eek:.
Eneste råd jeg vi gi er ikke under 6 hz eller over 20 hz hvor mellom 6-20 hz får vel de lærde stride seg imellom.
De pick-uper som jeg har opplevd kritisk til effektiv arm på masse må bli de med som ligger rundt 20cu som kun spiller
opptimalt i lette armer.

Mvh

Laban
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
FallenA skrev:
...
Nevnte resonansfrekvenser mener jeg å huske var på 8-12Hz. Når det kommer til den "optimale" frekvensen så strides de lærde. Noen sier 8hz, og andre sier 10 hz.
...
Det er ganske vanskelig, for ikke å si umulig, å si at en bestemt frekvens for PU-armresonans er optimal. Det optimale er kanskje ingen armresonans, men det er ganske så umulig. På platespillere med flytende oppheng kompliseres bildet ytterligere da det er et poeng å adskille de ulike resonansfrekvensene mest mulig. Resonansfrekvensen på et flytende oppheng kan ofte finnes i området omkring 2-5 Hz. Ekstreme tilfeller med svært store subwoffere kan også by på problemer i den øvre enden av skalaen.

Kunsten som det ikke finnes noe entydig svar på er å få det hele til å passe sammen og spille musikk, som oftes er det imidlertid ikke så vanskelig at man har noen grunn til å blir skremt av det.

mvh
KJ
 

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
141
Du kommer aldri unna resonanser, dessverre. Selv spikes under høyttalere vil ikke være stive nok til at slikt totalt kan unngåes. Det handler i stedet om å parkere resonanser der de gjør minst skade.

Resulterende resonansfrekvens for systemet vil være det som teller. Helt riktig påpekt av KJ at om du har bestrebet deg på optimalisering av arm/pick-up så kan et flytende oppheng ødelegge hele greia hvis du er uheldig. Men... en seriøs fabrikant av platespillere bør ha tenkt i gjennom hva slags armer som bør brukes og når det er bestemt så er det også nokså klart hva slags pick-up som passer. Dermed bør slikt kunne unngås. Da gjenstår det bare å henge platespilleren på veggen eller så slik at gulvvibrasjoner ikke ødelegger for deg.

Har du allikevel en sub som ødelegger det hele for deg så vurdér å flytte litt på den eller sett den på maskinsko (vektavstemte skumgummiputer). Slike kan fås hos HiFi-klubben bl.a. Folk som bor i hus med trebjelkelag vil vanligvis oppleve at maskinsko under høyttalerne rydder kraftig opp i bassgjengivelsen uten å gi fokus på lyden høyere opp i frekvens som spikes av og til gjør. Vi har veldig gode erfaringer med slikt.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Et spørsmål til Rudi: Hvorfor slettet du innlegg denne gangen?
 
Topp Bunn