Gulv, dør, vegger og tak - hjelp søkes!

C

Cyber

Gjest
Jeg holder på på renovere kjeller, deriblant min kjellerstue. Spongulv med luft under er fjernet og dreneringen tatt. Nå står rommet «ribbet» til Leca-blokkene og skal deles opp i to. Det blir nytt bad innerst til gjester. Ny kjellerstue blir noe mindre, men det skal gjøres tiltak for å få bedre lyd og nytte i den.

Derfor ønsker jeg tips fra erfarne fjellfolk:

- Gulvet skal isoleres med 50-70 mm XPS og flytes oppå med varmekabler og fiber på 2+ cm.
- Veggene er tenkte isolert med glava (nøye!) og kledd med MDF-plater. Tak skal tas ned og litt spotter skal opp. Vurderer å la til mulighet for Atmos/innfelte bakhøyttalere, men er det litt «ut»?
- Døren er tenkt å gjøres noe med for å dempe lydlekkasje - også fordi bad+kjellerstue+kjøkken på sikt skal kunne flekse som utleieleilighet og besøksleilighet av familie. Hva slags dør anbefales innen for «fornuftig« prisklasse - er det tiltak som kan gjøres utover nøyaktig isolasjon og skumming?

Andre tips?

Mål:
3997CEC1-1799-4A8E-9F2B-3BC5E6034BBC.jpeg

Langvegg (som er yttervegg) til venstre er 5 meter. Frontvegg med «grønt» lerret er 3,8. Veggen med døren i opptil knekken er 3,3. (Tegningen er ikke etter mål, kun illustrasjon)

Hjelp og tips mottas!
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Ett rom i rommet er jo å anbefale. Men det stjeler jo mye av arealet.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.253
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Jeg går ikke så tungt til verks, men er det noen ting å gjøre ift. Isolering og annet så er jeg «lutter øre».
Et lag med 6 mm rehab gips mellom reisverk og mdf. Gips er et dødere materiale enn mdf og overfører mindre svingninger.
Rockwool lydisolerer bedre enn Glava. Omvendt med varmeledningsevnen.
Døra, der har jeg ingen tips dessverre.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Enig med siste taler angående gips. Gjerne 13mm hvis du har plass til det. Gulvet bør sparkes 3cm fiberarmert. Da er plata selvbærende. Slik at du ikke får noen problemer senere.bruk gjerne selvklebende skum stripe mellom gipsen og gulvsparkel Slik at selve gulvet er fri fra veggene. Rockwool i vegg å tak er nok en god ide. Den har litt bedre lyd egenskaper. Hvis du har mulighet. Bruk gjerne to lag 13mm gips i himling. Å legg en fuge med akryl mot gipsveggene. Da er du klar for å montere panel plater i mdf 😊
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.253
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Enig med siste taler angående gips. Gjerne 13mm hvis du har plass til det. Gulvet bør sparkes 3cm fiberarmert. Da er plata selvbærende. Slik at du ikke får noen problemer senere.bruk gjerne selvklebende skum stripe mellom gipsen og gulvsparkel Slik at selve gulvet er fri fra veggene. Rockwool i vegg å tak er nok en god ide. Den har litt bedre lyd egenskaper. Hvis du har mulighet. Bruk gjerne to lag 13mm gips i himling. Å legg en fuge med akryl mot gipsveggene. Da er du klar for å montere panel plater i mdf 😊
Anvendte samme løsning som du beskriver her i etasjeskille mot hybelleilighet i gamle huset, Rockwool + 2 lag gips. Det ble veldig bra.
 
C

Cyber

Gjest
Takk for tips! Har alle muligheter, men er som alltid litt kost/nytte - spesielt mtp. den delen av kosten som musklene mine skal utføre. :)

Gips er notert. Gulvet blir fiberflyt naturligvis med 50-70 mm XPS under avhengig av høyden jeg skal ut på. Skumlist mot vegger er vel obligatorisk når man flyter gulv?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Flytmasse med fiber er ikke godkjent som selvbærende før den er 30mm tykk. Det kan være greit å ta med i regnestykke 😊 hva anngår skumlist. Der har jeg sett litt av hvert på jobb 😊 Men det beste og lureste er å bruke den. Grunnen til at jeg ville gipset veggene helt ned før flyt. Er at du får bedre avkobling av gulvflaten fra leca vegg. Og hvis noen av lecaveggene er yttervegg. Så har du laget en god barriere mot kulden som kan slå inn.
 
C

Cyber

Gjest
Flytmasse med fiber er ikke godkjent som selvbærende før den er 30mm tykk. Det kan være greit å ta med i regnestykke 😊 hva anngår skumlist. Der har jeg sett litt av hvert på jobb 😊 Men det beste og lureste er å bruke den. Grunnen til at jeg ville gipset veggene helt ned før flyt. Er at du får bedre avkobling av gulvflaten fra leca vegg. Og hvis noen av lecaveggene er yttervegg. Så har du laget en god barriere mot kulden som kan slå inn.
Planen mor ytttermur er Leca - Tyvek - 20 mm luft — stendere med 50 mm glava - Gips/MDF

Jeg skal flyte hele gulvet i ett før lettveggene settes, men skal ha skumlist mot yttervegg også. Blir minst 30 mm fiberflyt pga. varmekabler og bedre evne på å holde på/fordele varme.

Vurderer en liten varmepumpe også, men uvisst om behovet er så stort eller om det er økonomi i det da jeg allerede har en pumpe i husets hoveddel.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Planen mor ytttermur er Leca - Tyvek - 20 mm luft — stendere med 50 mm glava - Gips/MDF

Jeg skal flyte hele gulvet i ett før lettveggene settes, men skal ha skumlist mot yttervegg også. Blir minst 30 mm fiberflyt pga. varmekabler og bedre evne på å holde på/fordele varme.

Vurderer en liten varmepumpe også, men uvisst om behovet er så stort eller om det er økonomi i det da jeg allerede har en pumpe i husets hoveddel.
God plan. Men hvis lecavegg er ren yttervegg. Ville jeg isolert litt mer mellom flyt å leca enn det skumstripen gjør. For å unngå kuldebro. Må du helst ha 50mm isolasjon
 
C

Cyber

Gjest
God plan. Men hvis lecavegg er ren yttervegg. Ville jeg isolert litt mer mellom flyt å leca enn det skumstripen gjør. For å unngå kuldebro. Må du helst ha 50mm isolasjon
Jeg har fått anbefalt av snekker å sette lettvegg oppå fiberflyt for å kommer opp fra bakke/potensiell fukt på lang sikt og tettere sjikt mot grunn, men den tanken har jeg selv gjort meg.

Jeg kan sette en kant med 20 mm XPS f.eks. før jeg legget isopor under flyt slik at fiberflyten er omgitt av XPS. Blir antakelig bedre enn å spille over en stor, hul boks av spon som det var før renoveringen nå.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Jeg har fått anbefalt av snekker å sette lettvegg oppå fiberflyt for å kommer opp fra bakke/potensiell fukt på lang sikt og tettere sjikt mot grunn, men den tanken har jeg selv gjort meg.

Jeg kan sette en kant med 20 mm XPS f.eks. før jeg legget isopor under flyt slik at fiberflyten er omgitt av XPS. Blir antakelig bedre enn å spille over en stor, hul boks av spon som det var før renoveringen nå.
Ja 20mm xps er bedre enn skum stripen alene. Når det kommer til fukt å du da sannsynligvis ikke har diffusjon sperre mot grunn. Bør du bruke en form for svillemembran mellom treverk å flytmasse når du monterer veggene. Blir nok ett bra rom dette når alt er ferdig 😊
 
C

Cyber

Gjest
Ja 20mm xps er bedre enn skum stripen alene. Når det kommer til fukt å du da sannsynligvis ikke har diffusjon sperre mot grunn. Bør du bruke en form for svillemembran mellom treverk å flytmasse når du monterer veggene. Blir nok ett bra rom dette når alt er ferdig 😊
Setter lettvegg på en membran. Legger plast oppå XPS.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg fortsatte der husbyggeren (snekker) hadde avslutta på 70-tallet i ei kjellerstue. Var bare betongplata og nakne betongvegger der, 48*48 lekter på vegga med 50 mm rockwool, dampsperre så ny utlekting på 50 mm med 50 mm rockwool (og skjult el-anlegg) før jeg hadde på 14 mm tykk trepanel. Dette var en yttervegg. Gulvet ble lekta opp og avretta med 30*48 og isolert med 30 mm styropor, deretter 22mm gulvspon, underlag til folievarme, folie, plast, laminatunderlag og parkett oppå. I taket her var/er det bare trepanel, etterisolerte to innervegger med henholdsvis 50 mm og 100 mm rockwool før det ble trepanel der også, samt skjult el-anlegg. Her skal min hjemmekino og stereo inn, men jeg ville bygge et "vanlig" rom og ikke et lydrom, bytta dørkarm og dør også, men bare til vanlig furu. Har kjøpt dørlist (fra avshop) som skal inn i flere dører slik at jeg unngår skrangling, samt at det blir u-boats oppå parketten til hjemmekinoen. 😉 Sikkert ikke den riktige måten å gjøre det på, men er fornøyd med resultatet jeg. 😊
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Da er du på god vei til å få ett rom som ligger godt innenfor Byggteknisk forskrift. Når det kommer til dører. Så har dør produsentene noen dører i utvalget sitt med lyddempende materiale i. Døren blir fort tung å dyr. Jo høyere dempe egenskaper du vil ha. Jeg ville vel sett etter en 35db dør. Som står litt i stil hvordan du bygger resten av rommet mtp lyddemping.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg leste at vanlig karm med vanlig heltredør demper cirka 25 db, mens disse typiske "dyreste" spondørene demper cirka 27 db selv med membran.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg fortsatte der husbyggeren (snekker) hadde avslutta på 70-tallet i ei kjellerstue. Var bare betongplata og nakne betongvegger der, 48*48 lekter på vegga med 50 mm rockwool, dampsperre så ny utlekting på 50 mm med 50 mm rockwool (og skjult el-anlegg) før jeg hadde på 14 mm tykk trepanel. Dette var en yttervegg. Gulvet ble lekta opp og avretta med 30*48 og isolert med 30 mm styropor, deretter 22mm gulvspon, underlag til folievarme, folie, plast, laminatunderlag og parkett oppå. I taket her var/er det bare trepanel, etterisolerte to innervegger med henholdsvis 50 mm og 100 mm rockwool før det ble trepanel der også, samt skjult el-anlegg. Her skal min hjemmekino og stereo inn, men jeg ville bygge et "vanlig" rom og ikke et lydrom, bytta dørkarm og dør også, men bare til vanlig furu. Har kjøpt dørlist (fra avshop) som skal inn i flere dører slik at jeg unngår skrangling, samt at det blir u-boats oppå parketten til hjemmekinoen. 😉 Sikkert ikke den riktige måten å gjøre det på, men er fornøyd med resultatet jeg. 😊
Eneste er vel dampsperren som ikke skal være lengre mot yttervegg slik jeg har skjønt?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Det er helt riktig. Dampsperren har man gått bort i fra nå. Det er kommet en type som er diffusjons åpen en vei. Men den er lite i bruk her jeg holder til. Eneste gode regelen jeg vet om når det kommer til plast. Er du usikker. La det være 😊😊
 
M

MarkusH

Gjest
Dette er en yttervegg under bakken, alt er imp av lekter, brukte også rockwool for å være sikker på at det evt ikke mugner. "Better safe than sorry" tenker jeg ass ;)
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Grunnen til at plast er kuttet ut på slike konstruksjoner. Er at det har vært endel tilfeller av fukt som trenger igjennom muren. Da vil plasten stenge denne inne i konstruksjonen. Det er jo ikke nødvendigvis helt heldig. Det er dette den nye diffusjonsperren som er åpen i en rettning. Skal være med å hjelpe på. Men det må sies. At dette ikke er ett stort eller utbredt problem. Har jobbet som tømrer i 30år. Og har ikke kommer over ett stort antall tilfeller 😊
 
C

Cyber

Gjest
Grunnen til at plast er kuttet ut på slike konstruksjoner. Er at det har vært endel tilfeller av fukt som trenger igjennom muren. Da vil plasten stenge denne inne i konstruksjonen. Det er jo ikke nødvendigvis helt heldig. Det er dette den nye diffusjonsperren som er åpen i en rettning. Skal være med å hjelpe på. Men det må sies. At dette ikke er ett stort eller utbredt problem. Har jobbet som tømrer i 30år. Og har ikke kommer over ett stort antall tilfeller 😊
Jeg bruker ikke impregnert virke inne.

Jeg nøyer meg med Tyvek på muren og luft før lettvegg.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Det gjør du helt rett i. Man skal helst ikke bruke imp virke inne. Så planen du har. Har jeg vel sagt at er riktig hele veien 😊 å du får ett rom som er byggteknisk riktig
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Bare hyggelig det. Å det kan jo tenkes at andre hiver seg på med tips å triks underveis. Kjekt sånn her inne. Mange som kan mye 😊
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Ikke bruge gips. Gips er ikke det bedste materiale.
Brug krydsfiner. Bedre mellemtone i rummet. MDF plade er også godt og bedre end gips. Træ er godt.
 
C

Cyber

Gjest
Hvis du har monteret gips nu, så sæt krydsfiner udenpå for bedre lyd.
Tar litt tid når jeg ikke har hastverk. Prosjektet blir litt annerledes da jeg har skalert ned badet til kun do+vask for å unngå full våtromskonstruksjon - samt behovet ikke er så stort.

Konstruksjonsmessig lander jeg på å legge 70 mm XPS mot gulv og 20 mm mot vegg. Varmekabel på armeringsmatte og 30 mm fiberstøp oppå. Deretter setter jeg lettveggene i fiberflyten og kommer således godt opp fra potensiell fukt om mange år.

Utrolig deilig å komme ned i en tørr kjeller etter drenering og avfukting.
 
C

Cyber

Gjest
Litt nyskjerrig, hvorfor ikke bruke impregnert inne?
Rent tre innendørs. Forsåvidt utendørs også utenom vannbord og rundt vinduer. God ytterkledning i tre står i følge snekkeren lengre enn trykkimpregnert.
Impregnert er vel innsatt med ulike stoff som kan dampe av (?) og trevirket er jo ikke 1. sortering. Som regel vil man ha solid trevirke til konstruksjon - og ellers.
 

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Beklager at jeg ikke er helt oppdatert - men, skal dette bli dit nye lytterom?
 
C

Cyber

Gjest
Beklager at jeg ikke er helt oppdatert - men, skal dette bli dit nye lytterom?
Ja, deler av det blir et kombi kino-hule/lytterom, men langt fra like all-out som andre her går. Tråden var mest for å få noen tips hvis andre hadde gjort seg erfaringer.

Det bygges like mye for arvingene som for husets eier for å si det slik.
 

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Ja, deler av det blir et kombi kino-hule/lytterom, men langt fra like all-out som andre her går. Tråden var mest for å få noen tips hvis andre hadde gjort seg erfaringer.

Det bygges like mye for arvingene som for husets eier for å si det slik.
Ja, jeg har et slikt rom jeg også, hvor det må tas hensyn til flere, men hvor det likevel går ann å gjøre en god del akustiske tiltak..
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Bare drøye forslag her....
Først sjekk modene for rommet. Begynn med å tenke på bass, bassfeller og etterklangstid, og ikke 10cm absorbenter på veggene.

Bruk stendere med ulik avstand, 40, 50 og 60cm f.eks og kryssfiner, da får du spredd resonnansene litt.

Hvis noen av rommene utenfor dette rommet er en bod, lager, ubrukt eller lign. så ville eg lagd en falsk vegg, altså med tekstil istenfor plater, scenemolton el.lign utenpå isolasjon og tekstil på baksiden, kanon bassfelle. Veggen kan fint brukes allikavel, ting må bare henges på stenderne. Scenemolton er sterkt som f...

Veggen bak TV'en kunne du lagd som en eneste stor VPR, isoler veggen med Caruso Isobond som stikker litt utenfor stenderne, så limer du på en 1mm, 1,5mm eller 2mm stålplate på Isobonden på hele veggen, med litt klaring til andre vegger, da har du bredbåndet bass-demping. Da kan du ikke henge ting på veggen heller, dessverre.. Stålplatene koster noen hundrelapper hos stål leverandørene. Det er litt mer styr men ikke vanskelig...
 
C

Cyber

Gjest
Bare drøye forslag her....
Først sjekk modene for rommet. Begynn med å tenke på bass, bassfeller og etterklangstid, og ikke 10cm absorbenter på veggene.

Bruk stendere med ulik avstand, 40, 50 og 60cm f.eks og kryssfiner, da får du spredd resonnansene litt.

Hvis noen av rommene utenfor dette rommet er en bod, lager, ubrukt eller lign. så ville eg lagd en falsk vegg, altså med tekstil istenfor plater, scenemolton el.lign utenpå isolasjon og tekstil på baksiden, kanon bassfelle. Veggen kan fint brukes allikavel, ting må bare henges på stenderne. Scenemolton er sterkt som f...

Veggen bak TV'en kunne du lagd som en eneste stor VPR, isoler veggen med Caruso Isobond som stikker litt utenfor stenderne, så limer du på en 1mm, 1,5mm eller 2mm stålplate på Isobonden på hele veggen, med litt klaring til andre vegger, da har du bredbåndet bass-demping. Da kan du ikke henge ting på veggen heller, dessverre.. Stålplatene koster noen hundrelapper hos stål leverandørene. Det er litt mer styr men ikke vanskelig...
Takker for innspill. Jeg går nok ikke helt i de gatene slik det ser ut, men tar det med i planleggingen.
 
Topp Bunn